Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Bygga turbo på 2,9 ??

Gå ner 
+5
Combatbenke
Japmax
Tobbe H
Mikael
Floscars lillebror
9 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
Floscars lillebror
Skogenracing Small
Floscars lillebror


Antal inlägg : 11
Registration date : 07-01-21

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimesön 21 jan 2007, 04:04

Men hej och hallo..
Jag sitter har i kylan och funderar på att köpa mig en seirra 2,9 och då undrara jag om det går lätt att bygga turbo på dom, eller är det en jobbig historia?? Har ni testat det någon gång??
eller är det bättre att bygga på 2.8 eller 2,0??
Tack i förhand..
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimesön 21 jan 2007, 11:32

Har inte testat på 2.9 men det är samma princip på alla motorer.

Bästa/enklaste/billigaste är enkeltturbo, tänk på att turbon ska vara rätt stor, en vanlig t25 eller t3 från saab/volvo blir lite för små och kommer ge en riktigt tråkig effektkurva på motorn

En mitsu 16t, garret t28 eller större är lämpligare.

Montera turbon på batterisidan där finns det mest plats. Dra från båda grenröret till turbon, på vänstra sidan får du dra under motorn. Oljeretur får man fixa i tråget och olja till turbon från oljetrycksgivaren med hjälp av ett T-kors

Sen till det kluriga, att lura mapsensorn, den vill inte ha övertryck så man får lösa det med backventil. Har dock inte provat själv så vet inte hur väl det funkar.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Floscars lillebror
Skogenracing Small
Floscars lillebror


Antal inlägg : 11
Registration date : 07-01-21

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimesön 21 jan 2007, 12:18

Okej.. men det låtter ju inte allt för jobbit..Tror du att 2.9 motor håller bra då?? om man bygger turbo.. eller är det bättre om jag bygger turbo på en 2.0?? eller ska man försöka sig på 2.9 ?


Senast ändrad av den sön 21 jan 2007, 12:48, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimesön 21 jan 2007, 12:46

Spelar ingen större roll. du slipper plocka ur motor på en 2.0 liters ohc och det kan vara värt mycket
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Floscars lillebror
Skogenracing Small
Floscars lillebror


Antal inlägg : 11
Registration date : 07-01-21

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimesön 21 jan 2007, 12:49

Jo det kan det ju.. jag ska fundera på det där under dagen.. kanske kommer med nåra mera frågor senare.. men tack för svaren
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimesön 21 jan 2007, 15:00

Det finns kraftigare prylar att stoppa i 2.9 12v om man är orolig att det inte ska hålla, inte kostar det så mycket heller med de rätta kontakterna.
Till överst på sidan Gå ner
Floscars lillebror
Skogenracing Small
Floscars lillebror


Antal inlägg : 11
Registration date : 07-01-21

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimemån 22 jan 2007, 16:33

OKej men det låtter ju bra Very Happy..för jag står ju nu mellan att köpa en 2.0 eller en 2.9... men vet ni någon bra sida som man kan hitta bra men trim delar till sierra??
Till överst på sidan Gå ner
Japmax
Skogenracing Sponsor



Antal inlägg : 20
Namn : Markus
Från : Sverige
Kör : Bmw 540
Registration date : 06-12-27

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimemån 22 jan 2007, 20:27

V6an har väl lågt komp, typ 9 lr nått.. så med rätt ladd och tillhörande kan man nog plocka ur en del HK.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimemån 22 jan 2007, 20:44

Topplockspackningarna är en rätt svag punkt, men är man försiktigt brukar det gå bra
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimemån 22 jan 2007, 20:48

Ha lite koll på ebay och kolla om det dyker upp några beg 2.9 turbo grejor från turbo technics där. Vem vet, kanske det dyker upp ett komplett kitt eller nåt. Kolla även efter minker grejor, det är också 2.9 turbo prylar från samma firma.
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimemån 22 jan 2007, 21:53

Här har du ett objekt att sätta i:
http://cgi.ebay.co.uk/Turbo-technics-4-0-SOHC-V6-Twin-Turbo-Explorer-XR4x4_W0QQitemZ330074019874QQihZ014QQcategoryZ21654QQrdZ1QQcmdZViewItem

Går att ta hem för ca 1200-1400kr i frakt kostnad om köparen är schysst och hjälper till lite...

EDIT: FAAN vad dumt av mig, såg att den var avslutad, sorry
Till överst på sidan Gå ner
Floscars lillebror
Skogenracing Small
Floscars lillebror


Antal inlägg : 11
Registration date : 07-01-21

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimemån 22 jan 2007, 22:06

det låtter ju som om det är bättre att bygga på 2.0 för det finns ju mer kunnit folk om det.. men det låtter mer lokande med 2,9
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimemån 22 jan 2007, 22:14

Fega inte nu, ta en 2.9
Till överst på sidan Gå ner
Combatbenke
Skogencrew
Combatbenke


Antal inlägg : 1684
Age : 38
Namn : Benke
Från : Gävle
Kör : För lite
Registration date : 06-10-13

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimetis 23 jan 2007, 16:44

snor tråden lite: Vågar man ta hem saker på ebay. jag bygger v6 lr ska börja iaf Razz å hu rär kvalittan på dessa grejjor?
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimetis 23 jan 2007, 18:41

Jag har handlat flertalet gånger från ebay i UK, och det har alltid gått bra. Men du kan ju kolla feedbacken på säljarna så ser du vad folk som har handlat av dem tycker. Om det är kvaliten på delar du undrar så blir du ju tvungen att lita på vad säljaren säger. Men engelsk männen är faktiskt bra att ha med att göra. Jag har min egen kontakt där borta vad gäller 24v delar.. Och angående frakten så finns det lösningar till bättre pris än vad du kan skicka motsvarande vikt inom sverige..... Sen så betalar man oftast med paypal, riktigt smidigt, man knyter den mot ett kontokort, bästa är ett e-kort om man vill vara på den säkra sidan...
Till överst på sidan Gå ner
Floscars lillebror
Skogenracing Small
Floscars lillebror


Antal inlägg : 11
Registration date : 07-01-21

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimetis 23 jan 2007, 22:58

nää vem säger att jag fegar ur Very Happy... jag tror att det blir en 2.9 men då bygger jag 2 turbos i stället för en.. för att dra ett grenrör under motor blir jävligt konstigt.. för man ska ju försöka att ha grenrör så lika man bara kan.. så om man drar ett undermtor så måste man göra jävligt många böjar på den andra.. för att det ska gå ihopp.... men då blir det en ny fråga på en gång.. vad ska man ha för turbosar.. för två stor kan ju blir en tråkig historia om man trycker kolvarna upp igen blocket...
så vad tror ni är två lämpiga turbos??


Har ni stor kännedom om Ford Scorpio Cosworth motorena?? jag har hört att dom är ganska så svaga.. annars skulle man kunna leka men en sån och plocka i en sierra Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimeons 24 jan 2007, 08:51

BOB motorn känner jag till, är den svag, tja beror ju på vad man ska ha som referens, men ca 220 Nm vid 1200rpm ger den, 283 Nm i maxvrid, men jämfört med en 12v så är den urstark, och dessutom så dör den inte av vid de högre varvena som 12v gör.

Om du bor när sundsvall så kan du få prova min kombi så får du se hur de går, men den väger 1790kg medans en sierra väger lite mindre..
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimeons 24 jan 2007, 09:31

Floscars lillebror skrev:
nää vem säger att jag fegar ur Very Happy... jag tror att det blir en 2.9 men då bygger jag 2 turbos i stället för en.. för att dra ett grenrör under motor blir jävligt konstigt.. för man ska ju försöka att ha grenrör så lika man bara kan.. så om man drar ett undermtor så måste man göra jävligt många böjar på den andra.. för att det ska gå ihopp.... men då blir det en ny fråga på en gång.. vad ska man ha för turbosar.. för två stor kan ju blir en tråkig historia om man trycker kolvarna upp igen blocket...
så vad tror ni är två lämpiga turbos??


Har ni stor kännedom om Ford Scorpio Cosworth motorena?? jag har hört att dom är ganska så svaga.. annars skulle man kunna leka men en sån och plocka i en sierra Very Happy

Dubbelturbo = dubbelt arbete. Dessutom är det mycket ballare med en stor enkelt istället för två flugsmällor.

Att man måste dra rören lika är inget stort krav på sådana här byggen, när du siktar på 700hk eller nått kan du vara lite mer nogrann men annars har det liten eller till och med ingen betydelse.

Ju större turbo desto lättare är det att slippa spikningar eftersom dom oftast inträffar på lägre varv.

Men dubbla T3:or eller dubbla T25:or eller varför inte dubbla Mitsu 15G.

Cosworth motorn är bra överlägsen vanliga 12v. Skiljer 50-60hk mellan dom och cosworth motorn svarar helt annorlunda på turbo. En bekant i skellefteå körde låga elvor med endast 1bars laddtryck i sin Capri till skillnad motför tolver med 1bar på en 12v 2.8. Han körde på etanol och enda som åtgärdades för hållbarhetens skull var topplockspacknigen (o-ringat)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimeons 24 jan 2007, 12:14

Finns en finne som laddar 0.8 på helt orörd BOA och på vanlig soppa.... Han kör kompressor, extraktor samt annat spjällhus, ska tydligen gå riktigt fint och driftsäkert.

Men ur hållbarhets synpunkt så sitter det en fin vevaxel, fina vevstakar och smidda kolvar, dock så är de förtunna för att kunna ta av lite på toppen, har för mig att de var bara 5mm tjock när jag mätte. Och sen så är inte blockena så dåliga heller.
Till överst på sidan Gå ner
Floscars lillebror
Skogenracing Small
Floscars lillebror


Antal inlägg : 11
Registration date : 07-01-21

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimeons 24 jan 2007, 15:46

Tobbe H skrev:
BOB motorn känner jag till, är den svag, tja beror ju på vad man ska ha som referens, men ca 220 Nm vid 1200rpm ger den, 283 Nm i maxvrid, men jämfört med en 12v så är den urstark, och dessutom så dör den inte av vid de högre varvena som 12v gör.

Om du bor när sundsvall så kan du få prova min kombi så får du se hur de går, men den väger 1790kg medans en sierra väger lite mindre..

hehe jag bor i sundsvall Very Happy ja det låtter ju bra på så viss
Till överst på sidan Gå ner
Floscars lillebror
Skogenracing Small
Floscars lillebror


Antal inlägg : 11
Registration date : 07-01-21

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimeons 24 jan 2007, 15:49

ja men det ni säger låtter ju bra.. ska bara försöka fixa fram en motor nu så blir det kul tills sommaren kommer Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimeons 24 jan 2007, 17:41

Vafaan, då är det väl ingen konst... Då skulle vi kunna ta en prov tur nån dag när det är lite mindre halt.
Till överst på sidan Gå ner
Floscars lillebror
Skogenracing Small
Floscars lillebror


Antal inlägg : 11
Registration date : 07-01-21

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimeons 24 jan 2007, 21:23

jo kanske det.. går det bra då +?
Till överst på sidan Gå ner
Sierra_boss
Skogenracing Small
Sierra_boss


Antal inlägg : 2
Age : 35
Namn : Jonas
Från : en bit utanför borås
Kör : Ford sierra
Registration date : 07-02-14

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: topplockspackning   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimeons 14 feb 2007, 23:24

Mikael skrev:
Topplockspackningarna är en rätt svag punkt, men är man försiktigt brukar det gå bra
se om du kan hitta nån som kan skära ut en i koppar och sen värma det så det blir vitt och så i med det i vatten. Då ska men tydligen få en fin packning har ja läst i nått forum nånstans
Till överst på sidan Gå ner
http://www.gatbilar.se/sierraboss
cossie_man
Skogenracing Small



Antal inlägg : 10
Kör : mb e55 amg 00års
Registration date : 07-02-19

Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitimemån 19 feb 2007, 00:45

sorry att jag snor på tråden men vet non av er eller har ritningar på extraktor rör till sierra 2.9i v6 eller om non gör sånna
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Bygga turbo på 2,9 ?? Empty
InläggRubrik: Sv: Bygga turbo på 2,9 ??   Bygga turbo på 2,9 ?? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Bygga turbo på 2,9 ??
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa
 Liknande ämnen
-
» bygga turbo på min bmw e36 318i
» Sierra 2.0 GT -93 / Bygga turbo eller inte?
» Bygga bur
» Bygga om wastegate?
» Bygga servo?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: