Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!

Gå ner 
+20
Dogmata
GZ Racing
Sandvik
Rekord E2 Turbo
Combatbenke
Henrik
Tobbe H
Kverna
Golden Boy
maranello
Zozz
Kjelle.G
werd
Öbbe
JBlom
Mikael
Blöjan
makkan
jockelw
Grey
24 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
FörfattareMeddelande
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Bitter sweet symphoni!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimeons 01 jul 2009, 23:38

Ah well, var galet länge sedan det blev en uppdatering, men nu är det nog endå dags för en...

Man skulle nästan kunna tro att projektet är nerlagt, men så är faktiskt inte fallet. Det tuffar på, sakta men säkert så jag tänkte jag skulle försöka följa upp där förra tråden slutade.

VR-sensor
Där sista tråden slutade fick en ny börja. Det blev nämligen för långt avstånd för VR-sensorn så jag var tvungen att bygga om distansplattan. Nu så håller den 0.5mm vilket är galet nära, men det ger mycket bra utslag iaf.
Inte nog med att det blev bra, så fick jag reda på att 6mm plåten jag hade i garaget, inte var något vanligt stål, eller rostfritt som jag trodde, utan det var titan. Jag blev ju självklart glatt överaskad, eftersom jag nu har en titanplatta att göra något skoj med... har inte kommit på vad än.

Hur som helst, här kommer lite byggbilder på nya distansplattan för VR-sensorn.

Fräsning av nya plattan!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Vrdistansplatta Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Vrdistansplatta2

Avrundning!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Vrdistansplatta3

Färdigfräst och slipat, bara borrning och gängning kvar!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Vrdistansplatta4

Film med gnistor från titanen!
http://www.racemovie.se/pics/grey/SierraRS/Del9/vrdistansplattatitan.MOV

När väl fräsningen var klar, så var det dags att fixa infästningen. Efter lite klurande blev resultatet grymt bra, men jag fick installera helicoils i bröstkåpan då aluminiumet började bli lite trött. Färdiga resultatet blev grymt bra...

M6 V-coil kit!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Helicoilkit

V-coilad M6:a på bröstkåpan!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Helicoil

Färdiga resultatet!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Vrsensor


Flatremsdriften!
En annan jädrans jobbig del i det hela var ju att konvertera till flatremsdrift pga. VR-sensorn och 36-1 tandade hjulet. Jag har klurat galet mycket på hur detta skulle gå till, och har insett att man troligtvis skulle tjänat på att försöka sätta dit 4L prylar istället för 2.9 cossie grejjer. Hur som helst så blev det klart efter mycket om och men, så det ska provas ut när motorn väl är startad. Däremot är jag mycket nöjd med resultatet, men som sagt, det har tagit galet mycket tid att få allt rätt...

Så här såg den ut i början!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Flatremsdrift%20pre

Det behövde fräsas och filas av en del!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Generatorfaste

Men tillslut så blev det färdigt utan att behöva göra ett helt nytt fäste!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Flatremsdrift

Flatrem som är 6x1420 passade utmärkt!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Flatremdrift2

Det blev galet tight mellan många grejjer, men allt går fritt!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Grenroravstand


Grenröret!
Jag blev så sugen på att bygga om grenröret också, eftersom det endå var "nästan" klart så har jag tagit mig tid att börja bygga om det med en riktig kollektor. Det blev mycket lättare med ett labbande på toapappersrullar innan man gjorde "the real stuff" och jag kunde dessutom använda toarullen som mall. Resultatet blev bra, med tanke på att jag byggde kollektorn med rör som har 3mm gods, men man tar vad man har! Laughing

Till allt detta har jag även börjat fixa med downpipen och kollektorn mellan cylinderhalvorna! Snart är det dags att provmontera och bygga klart allt.

Så summeringen blir:
  • 42mm från varje cylinder
  • Kollektor i 2,5"
  • Downpipe i 2,5"
  • Sammanfogning i 2 X 2,5" till enkel 3"
  • 3" avgasrör med en (eventuellt 2) dämpare.


En av 3 rörbitar!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Kollektorbygge

3 rör sammanfogade till en kollektor!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Kollektorbygge2

2,5" röret som ska fästas mot kollektorn!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Kollektorbygge3 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Kollektorbygge4

Raka rör! =)
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Kollektorbygge5

Färdiga grenrörsresultatet. Bara att helsvetsa å kapa av 2,5" röret vid lämplig längd!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Grenror

Placering av "kompensatorn". Alternativ nr 1!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Kompensator

Placering av "kompensatorn". Alternativ nr 2!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Kompensator2

2st 2,5" blir 1st 3"!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Kollektor Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Kollektor2


Motståndsboxen!
Eftersom jag skaffat mig lågohmiga spridare blev det att jag valde å montera effektmotstånd för att få upp motståndet och kunna effektivisera sprutet. Till detta blev det ett kretskort och en passande låda. Som det är nu kan jag växla mellan att köra med motstånden eller inte genom att flytta från ena stiftbryggan till den andra. Smidigt som attans så nu är det bara att fixa klart härvan å koppla in boxen! Razz

En bra början!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Motstandsbox

Lite motstånd å en diod!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Motstandsbox2

Kylplatta på motstånden då dom levererar 22W vardera!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Motstandsbox3

Locket är på och det går precis!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Motstandsbox4

Färdiga resultatet!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Motstandsbox5


Dåså, det var allt för idag och denna gång. Kul att du läste å du som gillar serietidningar, kommentera gärna bilderna! Wink
Nästa update blir imorgon, eller om en månad! Very Happy


Senast ändrad av Grey den ons 29 aug 2012, 17:39, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimetor 02 jul 2009, 09:00

Ja är nog skogens långsammaste projekt men bra blir det Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimetor 02 jul 2009, 09:16

Mikael skrev:
Ja är nog skogens långsammaste projekt men bra blir det Smile

Ye ye, man ska skynda långsamt! Razz
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Hej va de går mellan...   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimeons 15 jul 2009, 22:18

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Motorutrymme Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Besiktningsrova

Nu så har det hänt lite till. Jag har dels tagit ur besiktningsrovan för sista gången, och satt i trimrovan.

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Trimrova

Trimrova och servobehållare!
Måste faktiskt erkänna att den slank i ovanligt lätt, så jag väntar på något katastrofalt att hända... hur som helst! När väl rovan var i så var det dags att börja koppla in alla prylar. Jag började med generatorn eftersom den var lättast! Very Happy
Efter detta blev det att sätta dit behållaren för servo-oljan. Eftersom det redan fanns hål för detta så var det piece of a cake, men sen började problemen. Jag insåg att det inte var som på en DOHC, så jag måste fixa en slang som passar, också ska jag även ta och plocka servoledningarna från en DOHC jag har ståendes. 2.9:ans varken passade eller räckte så det var inte att tänka på.

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Servobehallare

Kabelhärvan!
Efter det var det dags att börja dra lite sladdar för VEMS:et. Jag lyckades hitta 2 färdiga hål för detta, så det var ju jätte enkelt! =)
Brevid fanns det dock en tom gummibälg, som hade kunnat användas.

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Kabelharva

Klurigheter i inkopplingen!
När väl sladdarna var dragna var det dags att koppla in lite sladdar. Jag började med tändblocket, men det var ju inte det lättaste eftersom man inte har en aning om hur det ska kopplas, men jag mätte i alla fall upp blocket och fann 3 gemensamma nämnare. Så det blev uteslutningsmetoden med att köra plus på den med minst motstånd och sedan 1-5, 2-6, 3-4 på dom andra 3 pinnarna.

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 MatningTandblock1 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 MatningTandblock2

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Tandblock1 Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Tandblock2

Tändblocksbyte!
Jag har 2 tändblock och hade monterat på det fräshaste. Tyvärr så blev anslutningen för nära torpedväggen, så jag var tvungen att byta till det andra där anslutningen går rakt upp. Det blir troligtvis så att jag kommer köpa ett tändblock från staterna då det är jädrans billigt och då får man en värre variant också.

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 VEMSbox

VEMS-boxen!
Nu är bara frågan om vart jag ska sätta VEMS-boxen, men det känns som ett mindre problem. Måste klämma en massa kontakter, koppla in härvan på motorn och dra slang till MAP sensorn, sen ska det nog börja närma sig en start!


Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Kopfkrat Klurighet! Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Kopfkrat
Jo, jag tänkte koppla in TPS:en men insåg att det inte var helt logiskt.
Man har 3 sladdar:

  • TPS Supply (TPS (+5v) out)
  • TPS In (Wiper out (0-5v))
  • Jord (Ground)

Nu är bara frågan den. Vilken ska vart?
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 ConnectingTPS
Tittar man på guiden så hittar man jorden på en av kanterna, men när jag mätte upp så blev det bara utslag om jag mätte mellan mittenpinnen och varsitt håll? I stängt läge hade jag låga ohm på ena sidan och höga ohm på andra sidan, och efter att jag öppnat så växlade alltså detta.

Någon som har en bra idé? =)


Senast ändrad av Grey den ons 29 aug 2012, 17:39, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Mantel
Skogenracing Extreme
Mantel


Antal inlägg : 419
Namn : Jonas
Från : Kungsgården
Kör : Lupo, Corsa Kompressor
Registration date : 08-02-24

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimeons 15 jul 2009, 22:49

+v5 är 29an
Jord är 26'an
signal är 1'an

Kolla in Phatbobs guide i wikin, jag har gått efter den och det verkar lira!
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimeons 15 jul 2009, 22:51

Ååååh, jaaa!
Jag är inte helt bakom flötet... Very Happy

Självklart menar jag hur jag ska koppla sladdarna på TPS:en! Ska det vara enligt bilden eller ska jorden vara i mitten tex?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimetor 16 jul 2009, 07:57

Sett från Kontakten som ska pluggas in i TPS:en (färgerna är för mina standardhärvor jag gjort så bry dig inte om det)

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 2e3vb00
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimetor 16 jul 2009, 15:36

Tnx!
Då är det som på VEMS bilden med andra ord, och i värsta fall så blir det omvänt, dvs. att när man inte gasar så visar den full gas och vice versa.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: En snabbis...   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimetis 08 sep 2009, 22:36

Jag tänkte jag gör en snabb uppdatering, mest för att ladda inför starten som blir vilken vecka som helst nu... Razz
Jag har dragit alla sladdar och kopplat in alla slangar osv som behövs för att starta motorn. Det enda jag har kvar nu är att löda jorden, och koppla på batteriet.

Eftersom det blev lite knas när jag byggde om till flatremsdrift, så kunde jag inte dra ett av vattenrören som dom ska, så istället tog jag och gjorde en specialare.

Från oljekylaren...
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Vattenror

... runt grenröret...
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Vattenror2

... och upp till anslutningen!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Vattenror3


Jag har förövrigt inte gjort klart grenröret, och det har med andra anledningar att göra. Borde kunna plocka gött me effekt ändå men självklart finns det säkert 5-10hk att hämta i avgasröret.

Förresten så glömde jag berätta att jag helt enkelt skiter i idén med servo! Very Happy Jag har servopumpen där just nu, men jag hade inga DOHC rör från servosnäckan, så jag tog och pluggade den. verkar funka bra ändå!

Nästa update så kommer det vara uppstart och förmodligen en film...Sen är det dags för mappning!
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Rita


Senast ändrad av Grey den ons 29 aug 2012, 17:41, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Henka_
Skogenracing Elite
Henka_


Antal inlägg : 1915
Age : 35
Namn : Henke
Från : Geffle
Kör : SxxB
Registration date : 07-02-20

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimetis 08 sep 2009, 23:18

Det händer lite ändå Shocked
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimeons 09 sep 2009, 22:30

Dåså, snabb update bara.

Var ute å kopplade det sista sladdarna nu, provade att starta upp Megatune, och det funkade finfint! Inga problem och inget som bråkade. Nu är det bara att kalibrera alla sensorer, hitta en startmapp och tanka i 5 liter 98-99 oktan... Very Happy

EDIT: La upp en helt onödig film på första uppstarten... Man blir ju så glad när allt bara funkar, men än så länge har inte motorn startat så.  Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Hidesbeh

http://racemovie.mine.nu/pics/grey/SierraRS/Del12/UppstartVEMS.MOV


Senast ändrad av Grey den fre 05 jul 2013, 10:13, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimetor 10 sep 2009, 15:14

Tobbe H skrev:
Äntligen........ Nu är det 6st 4.0 24v byggen på gång..... 3 överladdade och 3 sugisar....... Ska bli roligt att följa....

Länkar till fler projekttrådar?
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimetor 10 sep 2009, 20:13

loop skrev:
Tobbe H skrev:
Äntligen........ Nu är det 6st 4.0 24v byggen på gång..... 3 överladdade och 3 sugisar....... Ska bli roligt att följa....

Länkar till fler projekttrådar?

Kan det vara denna du undrar om?
https://skogenracing.editboard.com/projekt-forum-f10/grey-sierra-rs-slaggan-4l-v6-cosworth-kompressor-t3177.htm
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimetor 10 sep 2009, 22:59

Grey skrev:
loop skrev:
Tobbe H skrev:
Äntligen........ Nu är det 6st 4.0 24v byggen på gång..... 3 överladdade och 3 sugisar....... Ska bli roligt att följa....

Länkar till fler projekttrådar?

Kan det vara denna du undrar om?
https://skogenracing.editboard.com/projekt-forum-f10/grey-sierra-rs-slaggan-4l-v6-cosworth-kompressor-t3177.htm

Nja, helst nån av sugisarna.
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimefre 11 sep 2009, 12:39

Tobbe har ju en, sen vet han säkert vilka dom andra 2 är...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
M-man
Skogenracing Small



Antal inlägg : 25
Namn : Mattias
Från : S-vall/ Mo I Rana.
Kör : Allt
Registration date : 07-09-19

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimefre 11 sep 2009, 13:52

kolla på fordpower i Uk
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimefre 18 sep 2009, 00:06

Kort uppdatering igen.
Det blev ingen start med VEMSet i helgen, utan det blev en del blandade felsökningar. Jag fick tillslut ihop så att allt stämde i måndags, alla sensorer var rätt och triggern visade rätt, men jag fick ingen gnista, löjligt irriterande. Sad Fick lite tips från MickeS, men förövrigt tyckte han att allt såg OK ut, så det blev inte förens idag som jag lyckades få gnista. Känns att det löste sig lite på måfå, då jag egentligen bara förfinade Megatune och lyckades helt plötsligt få gnista.

Nu är problemet att jag får bara gnista på en utgång per "grupp" i sprutet, oavsett val av utgång, så jag ska se om jag kan hitta på vad som är fel. Lyckades inte knäcka nöten idag, men i värsta fall kan man ju köra med en spole och prova med tändblock framöver.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: IT'S ALIVE!!!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimefre 25 sep 2009, 02:05

Kort uppdatering. Jag fixade lite ikväll/i natt, och lyckades tillsammans med en vän komma ett steg närmare en mappning. Det hela började med att vi fick fart på en del inställningar men den ville inte starta, och verkade bugga en hel del fortfarande. Mina tankar gled snabbt över till minnet av filmen Alive. Strandsatt på ett berg med inget hopp i sikte... Men så helt plötsligt, i avgasdimman så hoppade den igång! Med en hutt av soppa och ett envist nötande, så verkade det som att vi kom ett steg närmare. När den väl hade dunkat igång lite, så löste sig resten och som det är just nu så står den faktiskt å frustar lite (Se filmen).

Så i helgen så blir det mappning och mer inställningar. Jag är fortfarande osäker på om boxen fortfarande inte buggar, för den funkar bäst om man kör med inställningen på 1 cylinder, men jag ska prova med att blåsa om FW igen och denna gången prova VEMS-tune. Det kan ju inte bli värre än det varit.

I min disiga blick men glatta humör så bjuder jag därför på en bild och en film. Bilden visar egentlingen bara setupen just nu, med fördelarlock. Målet är att kunna köra tändsteg.

Motor med fördelarlock... DOH!  pig
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Motorutrymme

Länk till filmen!!!
http://racemovie.mine.nu/pics/grey/SierraRS/Del13/100_3254.MOV


Senast ändrad av Grey den fre 05 jul 2013, 10:14, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Mantel
Skogenracing Extreme
Mantel


Antal inlägg : 419
Namn : Jonas
Från : Kungsgården
Kör : Lupo, Corsa Kompressor
Registration date : 08-02-24

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimefre 25 sep 2009, 06:24

Vilken version kör du? Vad tror du buggar?
Vet inte riktigt men Vems-tune verkar vara lite ostabilt än så länge. Tänkte byta till det jag med i framtiden.
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimefre 25 sep 2009, 08:18

Mantel skrev:
Vilken version kör du? Vad tror du buggar?
Vet inte riktigt men Vems-tune verkar vara lite ostabilt än så länge. Tänkte byta till det jag med i framtiden.

Jag kör 1.0.73, tills igår då jag provade 1.0.78... samma fel, så idag eller imorgon ska jag prova VemsTune å senaste FW. Måste få bort denna buggen som ligger å trycker!

Det som händer är att sprutet inte reagerar på rätt sätt när jag gör inställningar. Ställer jag in 6 cylindrar så blir det knas, ställer jag in 1 så får jag gnista på alla cylindrar, perfekt, men tändningen går inte att ställa.
Förutom det så spelar det ingen roll om jag ställer in MegaTune att den ska fixa gnista på en port, för det kommer alltid gnista på en specifik. Äh, allmänt skumt bara, men jag ska försöka blåsa hela skiten å se om det går att få igång. Jag har en grymt bra startmapp nu, å den hoppar igång jättebra med tanke på att jag får dubbelgnista på 5:an och 6:ans cylinder. Man känner att det är på G i alla fall, å man blir ju blind när man försöker klura ut vad det är för fel... pirat
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Kjelle.G
Skogenracing Large



Antal inlägg : 135
Age : 45
Namn : Kjell Gladh
Från : Upplands väsby
Kör : volvo 945, Bygger kadett turbo
Registration date : 08-12-16

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimefre 25 sep 2009, 12:26

Trevligt trevligt. Very Happy ser fram emot lite mapning i helgen Twisted Evil Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Rita Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Rita
Mvh Kjelle.G Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Rita Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Rita Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Rita
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimesön 27 sep 2009, 21:25

Fick till VEMSet idag, laddade ur polarens oanvändna mapp, nergraderade FW, laddade in hans mapp och uppgraderade FW, och vipps så blev det gnista.
Ställde in mappen lite, å den gick på tomgång, lite hoppigt men ändå.
Gasade man så dog den, men det var säkert en mappningsgrej!
Så jag skulle ta å hänga på avgasröret, å det skulle jag göra utanför, på en brygga vi har, men jag tog mig bara en halvmeter, sen tvärdog motorn och när jag vred på nyckeln så lät motorn komplös.
Jag lyfte på ena ventilkåpan å bryggan stog still! *BLÄÄÄ*

Så, jag tog å rev bröstkåpan med tillhörande grejjer, å finner att drevet på veven inte driver runt... WTF tänkte jag å började demontera av allt, å fann felet.

Jag har ju konverterat till flatremsdrift, men det remhjulet är ca 5mm kortare än kilremshjulet, så den pressar inte mot drevet utan ligger fritt, vilket gjorde att drevet kunde hoppa ur så styrpinnen inte hängde med!
Bajsfel, men om jag har tur så har inga ventiler krökts..

Så nästa steg blir att fixa en distans som gör att drevet inte rör på sig!
Sen smacka ihop å kompmäta!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimesön 27 sep 2009, 21:31

Äh säsongen är ju över nu, lika bra och rulla in och gå vidare Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimesön 27 sep 2009, 21:57

Mikael skrev:
Äh säsongen är ju över nu, lika bra och rulla in och gå vidare Smile

Blä på dig! Razz

Med lite flyt så är inga ventiler krökta. Shocked
Med lite oflyt är alla ventiler krökta! Sad
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Dommen...   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitimesön 04 okt 2009, 14:41

Dåså, då har jag precis kommit hem från garaget och distansen jag gjorde passade perfekt, nu fick jag ett distinkt ljud när jag drog åt veven med mutterpickan, vilket gjorde det hela till en mer positiv upplevelse. Det hördes att remhjulet ligger mot distansen, och distansen i sin tur ligger mot kamdrevet, så nu kan det inte hända igen.
Distansen fick jag hjälp att göra igår. Vi mätte upp att det saknades 7.5mm och med den kunskapen är det ju inte så konstigt att drevet påveven hoppade av.

Bild på distansen.
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Vevdistans

Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 948323 DOMMEN! Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 948323
När jag väl fått ihop kamdrivningen igen så var det dags att mäta upp kompressionen. Jag fick följande resultat:

  • Cyl 1 = 11 bar
  • Cyl 2 = 8.5 bar
  • Cyl 3 = 13 bar
  • Cyl 4 = 13 bar
  • Cyl 5 = 0 bar
  • Cyl 6 = 12 bar

Summan är alltså att cylinder 1 och 2 är halvdåliga, och 5:an är heldöd.

Detta betyder att det är färdigkört för i år. Jag tar och filar lite mer på topparna och stoppar i fräsha ventiler, sen blir det att mappa motorn till sommaren istället!


Senast ändrad av Grey den sön 27 jan 2013, 22:53, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Sponsored content





Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Empty
InläggRubrik: Sv: Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!   Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR! - Sida 4 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Grey - Sierra med V6:a som suger! SLUTKÖRT FÖR I ÅR!
Till överst på sidan 
Sida 4 av 5Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 Liknande ämnen
-
» _-gniraz-_ - Brukisen suger (sierra)
» Grey/Mikael - Ford Sierra Pinto turbo "Most bang for the buck" Såld
» Grey - Ford P100 2.9t (Film, sid 7!)
» Grey - Ford Granada "Dunderklumpen" (Ny Turbo!)
» Grey - Ford Mondeo 2.0 "Blacktop". Etanolkonvertering av bruksbilen.

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: