Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Emil192
Skogenracing Large
Emil192


Antal inlägg : 149
Age : 33
Namn : Emil
Från : Norrort
Kör : Sierra RWD 2.9i V6 EFI -89
Registration date : 11-05-29

Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Empty
InläggRubrik: Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen   Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Icon_minitimemån 18 jun 2012, 20:10

Hej allihopa!

Har en Sierra 2.0 8v Pinto 101 hk,
motorn är även utrustad med de såkallade pulsair systemet,
så dum som jag är så tänkte jag när jag monterade öppet luftfilter att "äh ja kan ta bort de här
också och plugga systemet och låta vevhusventen bara hänga lös" t.ex och lite sånt, men nu går biljäveln fett som ja vvet inte vad, kört 4 mil och den har dragit ca 15-20 liter och de smäller hela tiden, bilen vill inte gå fint vid gaspådrag utan de e allt eller inget helt plötsligt, och man kan även se hur orginal luftslangen (svarta böjda intill insugs spjället) typ stryps vid gas på t.ex tomgång sen ibland så verkar de som LMM'en öppnas och då suger den som fan, men den dör helt ibland och sen rätt som de e får den sprutt och suger satan, går inte köra fint me den , de e allt eller inget typ och de smäller hela tiden när ja kör och ryker svart haha, så vaar de inte innan.

Jag har nu monterat tillbaks pulsair systemet förutom en slang som ska gå in i luftburken, den låter jag just nu hänga lös i luften istället och suga luft till grenröret.

Här är lite bilder, vad tror ni det kan varA? kan det vara LMM'en som strular eller som pajjat eller nåt? måste den hänga rakt/upponer eller nåt? just nu hänger den lite skeft med strajps som lösning tills jag bygger ett fäste så den sitter stumt.

Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen 23jk5k3

RÖD:
Denna slangen hänger nu rätt ner i backen, inte så den skrapar i alltså,
men istället för in i luftburken så hänger den bara där.

LILA:
Är det okej att LMM'en hänger lite snett såhär? Kan det vara att den
reagerar på fel sätt för dne inte sitte rrakt och typ stumt?

Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen 2utjbkg

TURKOSA:
Här satt de en lite nventil innan, typ en backventil som jag slängde när jag röck
även denna slang och satte en slang med plugg i innan, men nu e de tillbaksmonterat,
undrar om de kan vara för backventilen inte sitter där so mde fettar
på som fan? Ingen aning vad för signal denna ger, sitter inkopplad
på toppen till en annan sak som jag visar på nästa bild.

Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen 10qxm36

TURKOSA:
Här är slangen som jag visade på tidigare bild kopplad till.

LIMEGRÖN:
Denna slangen satt in i orginal luftburk innan men hänger ut i luften
nu för jag inte har någon anslutning att montera den på nu när jag har öppet filter,
men de lär ju inte göra nånting den suger ju ändå luft till grenröret?
De suger massa luft där när bilen är igång.

"BABYGRÖN"
Här sitter en gummitutte som bara pluggar igen anslutningen där,
så satt den innan också när den gick fint så där har jag inte rört nåt.

LJUSBLÅ:
Denna slangen är kopplad rakt till en rund svart boll som sedan
e kopplad till ett "Y" rör som går till grenröret 1,4 och andra till 2,3
och skickar in luft.

Någon som vet vad som kan gått snett? Säkert nåt jättefel ja gjort här o nu som jag beskrivit men inte fattar själv. Jätttteeee jätte tacksam för all hjälp ja kan få, för just nu är de dyrt som satan att köra den hahah

MVH Emil
Till överst på sidan Gå ner
Schimpy
Skogenracing Supreme
Schimpy


Antal inlägg : 585
Age : 35
Namn : Johan
Från : Norrköping
Kör : Bmw 320
Registration date : 07-12-09

Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Empty
InläggRubrik: Sv: Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen   Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Icon_minitimemån 18 jun 2012, 20:36

Ser ut som nyare pinto insprutet med kat, ingen direkt erfarenhet av dom då jag bara haft dom äldre utan kat. Ser lite annorlunda ut på dom men jag gissar ju på att det lär inte va så bra att bara låta slangar hänga löst.. jag hade nog provat med o bygga tillbaks till original då ett öppet filter inte gör nån direkt nytta eller annars bygga en adapter mellan filtret och LMM med plats för slanganslutningarna.
Till överst på sidan Gå ner
Emil192
Skogenracing Large
Emil192


Antal inlägg : 149
Age : 33
Namn : Emil
Från : Norrort
Kör : Sierra RWD 2.9i V6 EFI -89
Registration date : 11-05-29

Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Empty
InläggRubrik: Sv: Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen   Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Icon_minitimemån 18 jun 2012, 20:38

Stämmer allt du säger, aa jo ska nog göra de, helt värdelöst egentligen att köra öppet filter haha
Till överst på sidan Gå ner
Schimpy
Skogenracing Supreme
Schimpy


Antal inlägg : 585
Age : 35
Namn : Johan
Från : Norrköping
Kör : Bmw 320
Registration date : 07-12-09

Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Empty
InläggRubrik: Sv: Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen   Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Icon_minitimemån 18 jun 2012, 20:43

Låter vettigt, Jo på en 100 hästars pinto är det så Smile
Till överst på sidan Gå ner
Emil192
Skogenracing Large
Emil192


Antal inlägg : 149
Age : 33
Namn : Emil
Från : Norrort
Kör : Sierra RWD 2.9i V6 EFI -89
Registration date : 11-05-29

Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Empty
InläggRubrik: Sv: Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen   Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Icon_minitimemån 18 jun 2012, 23:17

Update!

Var ut och montera tillbaka orginal luftburk och alla slangar så som dom ska sitta så inget hänger ut i luften, går lite bättre än innan men fattar inte varför den rycker, LMMen verkar vägra vilja öppna sig nu , spjället i LMM alltså, den kärvar fast ibland, blev så när ja montera öppet filter men nu e allt orginal igen men den skiten har börjat kärva, kolla filmen och svara gärna med förslag, tänkte om de e rekomenderat att smörja upp spjället i LMM lr är de riskabelt för "mätaren"?
Tomgångs motor också för den verkar inte vilja hänga med alls, tomgången svajar oavsett hur ja stället spjället med justerskruv..

Se filmen nedan


Tack för all hjälp de uppskattas massvis,
Emil
Till överst på sidan Gå ner
Fordpappa
Skogenracing Extreme
Fordpappa


Antal inlägg : 358
Age : 39
Namn : Michael
Från : Åland
Kör : Sierra / Camaro / Impala Cab
Registration date : 09-12-02

Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Empty
InläggRubrik: Sv: Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen   Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Icon_minitimeons 20 jun 2012, 04:45

ja kärvar lmmen så funkkar det inte bra, på en turbo pinto jag hadde så hadde spjället krökt sig så de var bara å byta ut hela lmm:en. och låser den sig på fullt öppet då e d fullt ös med bränslet
Till överst på sidan Gå ner
Emil192
Skogenracing Large
Emil192


Antal inlägg : 149
Age : 33
Namn : Emil
Från : Norrort
Kör : Sierra RWD 2.9i V6 EFI -89
Registration date : 11-05-29

Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Empty
InläggRubrik: Sv: Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen   Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Icon_minitimeons 20 jun 2012, 08:30

Fordpappa skrev:
ja kärvar lmmen så funkkar det inte bra, på en turbo pinto jag hadde så hadde spjället krökt sig så de var bara å byta ut hela lmm:en. och låser den sig på fullt öppet då e d fullt ös med bränslet

tjena, jag lossa lmm och smorde upp "gångjärn" lr va de e där bakom som håller luckan stängd och öppnad vid gaspådrag, när jag gasat och släpper så stängs ju självklart spjäll i lmm, då kärvar den fast i väggarna där och nästa gång jag gasar så händer inget sen rycker den till och öppnas upp som fan helt plötsligt och då jävlar spruttar de på, och så vettifan de ryker svart om bilen nu och allt detta hände efter jag tog bort mellan dämp + slutdämp, nu har jag alltså bara 2 små kattar och sen 2,5" med en 2,5" in och 4" ut diselkrök kan de va därför de småsmäller vid motorbromsning? man hör hur de små mullrar där bak pp p p p p p pp lite dåft (inte doft som doftljus utan Dåft sådär mullrigt xd)

de går bättre vid gaspådrag nu, den går jämt och fint och vill öppna direkt såklart, eftersom ja smorde upp lite men de lär ju inte hålla så länge (lär ju behöva köpa ny lmm) men de fungerar fint nu förutom att de känns som den fortfarande fettar på, De stog 45 på tank mätaren nu står den på drygt 30 liter kvar och har rullat ca 4mil på trippen, så tkr de drar ovanligt mkt fortfarande.. har bort plus kabeln just nu hoppas de blir bra efter norsk reset haha ;d kanske fanns nån felkod..
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Empty
InläggRubrik: Sv: Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen   Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Sierra Pinto går otroligt fett 3 liter milen
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Ford Sierra flytta pinto motor och sprut till en Sierra doch. Hjälp och Tips!
» besiktnigsproblem sierra pinto :?:
» Triggerhjul sierra pinto?
» Koppling på 2L pinto Sierra
» F: In Memory Of Sierra Pinto

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: