| Spruce - Turbokonverterad B230FB | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Spruce Skogenracing Small
Antal inlägg : 12 Age : 40 Namn : David Från : Västerås Kör : Volvo Turbo Registration date : 12-04-25
| Rubrik: Spruce - Turbokonverterad B230FB ons 25 apr 2012, 23:24 | |
| Hallå Skogenmänniskor! Har varit oreggad läsare i några år så tänkte att nu kanske det är dags o ge sig till känna! Jag har pillat med div turbobilar genom åren (mest Volvo) och lärt mig det mesta genom trial and terror. Senaste projektet var att stoppa i en standard oöppnad sugmaskin i min 945 för att se hur den reagerade på överladdning. Så i höstas utfördes ett motorbyte från B230FK - B230FB alltså en helt standard maskin från en 940 GL -91. En Mitsu 16t turbo monterades på original oportat 940grenrör olja från oljetryckskontakten och retur svetsad i tråget! Olika spridare har testats men nu så sitter det 435cc på som matas med E85. Styrsystem är standard Lh 2.4 med okända chip. 3" avgas utan kat med en dämpare på slutet. bränslepump från Biltema specad för någon bmw m5. Enkelmassesvänghjul med 228mm organisk lamell och sachs 763 tryckplatta följt av en m90 levererar kraften bakåt till originalaxeln med svetsad diff. Denna setup har gått på isen (förutom då på bensin med mindre spridare) i vinter på ca 1 bars laddtryck utan några större problem. det som hänt är blåst insugspackning och uppeldad tandkabel till tredje cylindern. Annars har den troget levererat ofta på varvstopp (ca 7k varv) Sedan en månad tillbaka har den gått med E85 och 1.4 bars laddtryck. verkade heller inte vara några större problem så idag kördes bilen i rullande landsväg! Resultat: 317hk (266whp) och 547nm Bilder och film från bromsning kommer upp under morgondagen! Hoppas detta kan inspirera till fler överladdade sugmotorer ute i stugorna | |
|
| |
Antal inlägg : 12 Age : 40 Namn : David Från : Västerås Kör : Volvo Turbo Registration date : 12-04-25
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB tor 26 apr 2012, 10:12 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB tor 26 apr 2012, 10:26 | |
| | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB tor 26 apr 2012, 10:48 | |
| Mycket intressant! var det bra lambda/afr värden på 1,4bar? Funderar om jag skulle testat med e85 oxå på mina gröna r spridare. Har oxå en sugmotor med ft stakar och megasquirt. Vet du hur mycket tändning du har på varven? Jäkligt lagom effekt för att ha skoj | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB tor 26 apr 2012, 11:06 | |
| I bilen sitter en mätare som tar signal från originalsonden. den visade att d gick lite fett! Vi kopplade även på en riktig mätare där bak och det såg oxå bra ut...tills sonden blev lila o slangen brann av Så ja det verkar fungera, tändning har jag ej koll på men du kan ju säkert hämta ut mer effekt eftersom du både har större spridare och Ms | |
|
| |
D.Svensson Skogenracing Small
Antal inlägg : 1 Age : 30 Namn : Dennis Från : Jämtland Kör : Volvo 240 turbo -75 Registration date : 12-04-27
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB fre 27 apr 2012, 20:32 | |
| Häftigt bygge Går i samma tankar och funderar på att turbokonvertera en b230fb Du har alltså inte gjort något alls med din motor invändigt? Originalkolvar å stakar? | |
|
| |
werd Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 708 Age : 33 Namn : MuppDaniel Från : Den ökända staden kumla! Kör : 242 -1975. Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB fre 27 apr 2012, 21:01 | |
| Detta gillas skarpt! Budget är härligt Vad ligger kompet på med 531 toppen? Och hur mår 16t snurran av detta laddet? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB lör 28 apr 2012, 10:40 | |
| D.Svensson: Tackar Nej maskinen är helt orörd allt original! werd: Trevligt att du gillar det, kompförhållande tror jag är 10.5:1 men jag är inte säker. turbon var nyrenoverad när den monterades och glappar inte något efter vintern iaf. läst någonstans att dom klarar 1.5 så därför lade jag mig på 1.4! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB sön 29 apr 2012, 18:29 | |
| Var i Barkarby igår kväll och kikade lite. Då fick bilen jobba lite på motorvägen. Resan dit gick den lite snålt efter längre belastning på femman. Väl på plats så fick vi lite problem med att den snålade på soppan även vid lättare belastning (efter några bjudningar ) så efter liten överblick så testades att lyfta batteripolen och nolla boxarna. Och då hände det grejer. Laddet steg till 1.5bar (mätaren går inte längre) och A/F värdet blev mkt mer stabilt. På hemvägen sen kunde bilen pressas sålångt hastighetsmätaren går utan att det började gå snålt Så tydligen måste man nolla sprutet och låta det ställa om sig på nya bränslet när man kör originalstyrsystem! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB tis 01 maj 2012, 21:22 | |
| Åker ni mer för bränsletryck? 465cc räcker till drygt 330hk på bensin på 3bar grundtryck. och dra av 30% för E85 på det så är det ca 230hk kvar. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB tis 01 maj 2012, 21:45 | |
| Har ingen bränsletrycksmätare men det är nog ganska mkt tryck! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB tis 01 maj 2012, 22:05 | |
| Ja borde vara en hel massa det Vi körde 465cc i botten på jonnys starvo på vanlig bensin vid 1.5bar | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB tis 01 maj 2012, 22:25 | |
| Jasså? Ja alltså bevisligen går d ju, men jag blev väldigt förvånad när min kollega höll upp 3 fingrar o flinade när vi bromsade den. Trodde inte d skulle bli sådana siffror. Btr på min bil är en original ihoppressad dessutom då den tjusiga malpassin inte ville lira riktigt | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB tis 01 maj 2012, 22:32 | |
| Lite osäker på omräkningsfaktorn, kanske 4.5-5bar bränsletryck men då brukar dom flesta pumpar tappa massor med flöde när totaltrycket blir 6-6.5 bar. Jag skulle faktiskt föreslå att du kopplar in en bredbandslambda så du har en med när du åker, är 1750kr hos ppf t.ex och en riktigt bra försäkring. Helt klart är allt på max i ditt fall så minsta lilla grej så blir det kolvar med kikhål i och ingen gillar kolvar med hål | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB tis 01 maj 2012, 22:37 | |
| Jo tanken har slagit mig då d inte är så dyrt med BB-lambda längre. Har du någon erfarenhet av voltmätning på standardsond? tänkte hur pass man kan lita på den mätaren jag har sitter i nu. Sen svetsade vi faktiskt i ett till uttag i Dp:n utifall d skulle bli en till sond i framtiden, men det uttaget sitter kanske en dm från turbon o d va för nära för en BB har ja för mig jag läste någonstans, vad tror du om det? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB tis 01 maj 2012, 22:42 | |
| Eftersom en smalbandslambda bara klarar av att mäta lambda 1 så blir det inte så bra. Du ser att det går fett men kan lika gärna vara 0.99 som 0.7. Inget att lita på alls som jag ser det.
Du kan ha sonden så nära men den mår inte bra av det på sikt. En halvmeter ifrån brukar funka bra | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB ons 02 maj 2012, 14:44 | |
| Då kanske jag ska flytta uttaget längre ner på systemet. Tackar så mkt för infon | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Spruce - Turbokonverterad B230FB | |
| |
|
| |
| Spruce - Turbokonverterad B230FB | |
|