Antal inlägg : 464 Age : 50 Namn : Klas Från : Gävle Kör : Ford sierra Registration date : 07-09-20
Rubrik: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 lör 17 mar 2012, 18:35
Då var det dags att försöka få till en Projekttråd på Cossien efter ngra års plågande..
Tanken bakom bilen är att den ska vara Streetlegal men uppfylla kraven för att tävla i alla Driftingklasserna i norden typ PROINT mm. Bygget har gått från konbaneracer till mer Driftingbil under åren och utvecklas ständigt med nya tankar och idéer.
lägger upp lite bilder från resans gång:
Första konbane körningen med nya bilen
330 kittad motor med "värstingprylar" som satt i från början, Blev snabbt uppdaterad till 380 kit med problem som följd....
Nya prylar köptes och byggde ny botten och fixade till lite finnish.
Nya setupen. Funkade kanon!
Kom på att Drifting är skitkul. Men då behövs mer effekt.
GT 3071
Tack M.Skogsberg
Färdigt med MS. Bänkning hos PBZ gav 361hk 439nm på hjulen
Första provturen med nya setupen
Senast ändrad av Groda den mån 14 okt 2013, 18:50, ändrad totalt 3 gånger
Groda Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 464 Age : 50 Namn : Klas Från : Gävle Kör : Ford sierra Registration date : 07-09-20
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 lör 17 mar 2012, 20:40
Lite Diverse byggbilder:
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 lör 17 mar 2012, 23:11
Äntligen en projekttråd
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 sön 18 mar 2012, 09:47
Ja trevligt med en projekttråd.
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 sön 18 mar 2012, 10:28
Tackar! Hoppas bara att jag hinner uppdatera som tänkt...
Adde Skogenracing Large
Antal inlägg : 155 Age : 40 Namn : Adde Från : Gävle Kör : Sierra Cosworth Registration date : 06-10-14
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 sön 18 mar 2012, 10:42
Stiligt:) Vad gör du med bilen nu då?
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 sön 18 mar 2012, 10:44
Bygger vidare med Twinentry mm.
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 sön 18 mar 2012, 11:07
Olika setup för Bättre väghållning och Mer styrvinkel tog fart... och kommer trpligen aldrig att upphöra!
Första lösningen för bättre instyrning och mer vinkel.
Denna mod ger mer styrvinkel samt en korrekt Ackerman (vilket sierra inte har org.)
steg 2
Mkt styrvinkel ca 47 Grader på ledande hjulet och ca 42 Grader på följe hjul
En ren Drifting setup med paralellstyr som ger drygt 50 Grader vinkel på båda hjulen.
SierraTimpa Skogenracing Large
Antal inlägg : 166 Age : 31 Namn : Tim Från : Jönköping Kör : Gott och blandat. Registration date : 11-05-02
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 sön 18 mar 2012, 21:05
Gillar denna Sierran skarpt!! Kul med en projekttråd äntilgen Vill försöka hitta nått bra sätt att få lite bättre styrvinkel på min sierra också, finns det några bieffekter av att trixa med spindlarna?
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 sön 18 mar 2012, 21:59
Lite mer styrvinkel är inga problem men ska du ha Drifting vinklar typ 40 grader + så måste du bredda bärarmarna och då sticker hjulen ut.
annars ser jag inga problem!
Antal inlägg : 166 Age : 31 Namn : Tim Från : Jönköping Kör : Gott och blandat. Registration date : 11-05-02
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 sön 18 mar 2012, 23:23
Har funderat på att borra i spindlarna men om jag fattat det rätt så är det mer styrvinkel orginal på Sierra utan servo?
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 mån 19 mar 2012, 12:07
Är inte säker men det kan vara lite mer styrvinkel utan servo, Men du får iaf ratta fler varv utan servo och det kan vara en nackdel när man vill ratta fort. Jag tyckte min sierra utan servo var skitdryg å sladda med, saknade servon rejält!
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 mån 19 mar 2012, 12:33
Forts bilens utv:
Nu fanns effekt och chassit började kännas bra, Men efter att provat andra bilar insåg jag att det saknades mkt effekt/vrid i bottenregistret i motorn så nu började det labbas med kammar, wg mm för att hitta mer botten effekt.
WG ur slipad för bättre flöde. Gav lite snabbare respons på spolupp och stabilare laddtryck. (WG= HKS kopia Biltema/KLracing)
När allt var gjort efter konstens alla regler var jag fortfarande inte nöjd med botten registret, Fanns bara en utväg..... Bygga ny motor!
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 mån 19 mar 2012, 12:54
Det nya konceptet (som sitter i nu idagsläget och har funkat kanon i 2 säsonger)
Motor: Borrat, toppdeckat block Långa toppbultar balanserad vev Verdi långa stakar CP kolvar 7,5-1 22mm kolvbult Högtrycks oljepump (cosworth) alla lager bytt ARPbult till allt
Insug/Plenum: machportat insug med fullradietrattar plenum machspaceat med nya trattarna
sprut,grenrör,turbo mm samma som tidigare.
På plats och redo för mappning!
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 mån 19 mar 2012, 13:09
Beställde tid för mappning hos PPF . i väntan på bänkning så blev det en snabb mappning av M.skogsberg, Redan nu märktes en markant skillnad på motorerna.
Hos PPF bänkades 395 whp på snabb mappen, efter ngn timme i bänken kom domen! 401 whp 535nm med ett betydligt bättre register än tidigare.
Riktigt kul var att Skogsbergs mapp var maxad, blev tvungen att justera laddtryck för att kunna passera 400hk strecket.
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 mån 19 mar 2012, 13:27
Efter en säsongs varsam körning ville inte turbon vara med längre, bra läge för uppgradering till en GT 3076 vilket gav ännu bättre register och mer mysig effekt.
GT3076
Efter ännu en säsong ( sommaren 2011) försiktig körning så dog även GT3076 nu e jag less på saker som inte håller, Nu ska jag testa ngt helt annat i turbo väg i hopp om att det ska bli billigare och hålla bättre.
Det var en liten snabb uppdate om bilen under min ägo, Nu fortsätter skruvandet med nya ideér!
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 mån 19 mar 2012, 13:55
kul med en tråd! du kan fan inte klaga på bra register nu iaf. den här bilen är helt sjukt bra på alla sätt men jag ser nu att det var ingen enkel väg dit. att flytta in styleden samt ner verkar vara standard mod på alla driftbilar. det är kul att få se olika lösningar på problemet.
det jag är orolig för är hur det håller att svetsa i gjutgodset i spindeln men nu är det här inte den första jag ser som det håller för så det blir nog till att prova det själv oxå. värmde du upp spindeln i ugn innan eller öste du bara på med svetsen?
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 mån 19 mar 2012, 14:14
När jag svetsade i spindeln så slipade jag ett djupt V och fyllde med pinne. På U kostruktionen körde jag bara mig rakt på självklart slipat och rejält V.
ska försöka göra en ny modell nu där jag slipper svetsa i spindeln!
Jag har dock Aldrig haft sönder en svetsad spindel så det verkar hålla.
Problemet med det hela är att det är så känsligt med vart man gör hålet till styrarmen bara ngn mm påverkar om det blir bra lr tok med styrningen! Det är bara att prova sej fram lr räkna ut vart hålet ska vara om du vet hur du vill ha styrningen!
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 mån 19 mar 2012, 20:15
Äntligen en tråd på denna bilen! Har velat veta mer ett tag om denna då det inte är jätte vanligt med Sierrar som faktiskt blir anpassade för drifting i framvagnsväg iaf. Kul att se
Golden Boy: Av mkt läsande hit och dit om att svetsa i spindlar vilket jag också varit orolig över så är inte alla spindlar gjorda i gjutjärn som är svårare att svetsa i utan många är gjorda i gjutstål som är mer svetsbart. Volvo 740 spindlar och sierra spindar har jag hört ska vara av just gjutstål så dom går att svetsa i. (detta är bara vad jag läst/hört så inte fakta)
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 mån 19 mar 2012, 20:35
Kul å höra att det finns intresse för bilen och sierra i allmänhet! Jag har en hel del lösningar och idéer på chassi som jag inte hunnit visat än, men de dyker nog upp så småning om och vid frågor.
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 mån 19 mar 2012, 21:09
Håller med dig Joel, ska bli mycket intressant att läsa om en Sierra som blivit drift anpassad då det inte kryllar av dom Förhoppningsvis kanske jag får lite tips och insperation till min! Lite filmer vore skoj också
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 mån 19 mar 2012, 22:01
ok ja Emil Boogh med Capri 16v turbo har oxå svetsat sina spindlar så bevisligen så håller det för flera.
jag har lite film
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 tis 20 mar 2012, 12:41
Motor: Borrat, toppdeckat block Långa toppbultar balanserad vev Verdi långa stakar CP kolvar 7,5-1 22mm kolvbult Högtrycks oljepump (cosworth) alla lager bytt ARPbult till allt
Insug/Plenum: machportat insug med fullradietrattar plenum machspaceat med nya trattarna
MS sprut,dubbla bosch 044 pumpar,catchtank
utan turbo och grenrör för tillfället info kommer i tråden!
Drivlina: BMW ZF vxllåda hemma byggt spakställ ford/bmw Kardan 3,36 diff (svetsad) Vanliga sierra drivaxlar
chassi: Polybustningar i allt GAS coilovers ställbara fjädertorn fram Fjäderbenstag fram/bak Förlängda bärarmar omgorda spindlar för drifting 50grader+ bakvagn skimsad för bästa grepp Hydralisk handbroms Redstuff belägg,slitsade skivor stålomspunna slangar långa hjulbultar och 28mm spacer runtom
Kaross: Valsad fram/bak snittad och utvikta skärmar nya fästen till kofångare (nu sitter den fast)
Inredning: Div mätare;RPM,shiftlight,oljetryck,oljetemp,laddtryck,volt,mm org i-panel Sparco evo stolar
det mesta rensat bara golvmattan kvar
tror det mesta har kommit med!
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 ons 21 mar 2012, 18:59
Hittade lite gamla anteckningar på prylar som gått sönder under åren och insåg att det hänt en del under resans gång! Så jag kände mej tvungen att försöka sammanställa all info som jag hittat iaf!
1st Insugskamm (rakt av) 1st kammdrev (Spräckt rakt av) 2st ventiler (krökta) Toppackningar ?st ett gäng 3st T3 turbos 2 st GT30 turbos 1st tryckplatta 4st lameller var av 2st 4-puck sinter 5st BorgWarner T5 vxllådor (rasade)
4st styrgafflar
XX st Diffar av div modell och utv. (endast svetsade Diffar håller)
xx st Drivaxlar
Började svetsa ändarna för att få mindre glapp och hålla bättre!
I stora drag vad som hänt förutom vanliga ras typ,hjullager,spridare,soppapumpar,mm
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2 ons 21 mar 2012, 19:17
Drifting är ju en krävande sport för såväl förare som bil.
Hur ofta går hjullagrena bak ?
Vad vare som rasa i turbona? lagrena som blir för varma ? kullagrade agg?
Sponsored content
Rubrik: Sv: Groda - Sierra cosworth Groda Edition steg2