| E85 bilar, hur är det att använda till vardags? | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
brains Skogenracing Small
Antal inlägg : 25 Age : 36 Namn : Janne Från : Gävle Kör : R33 Registration date : 10-09-26
| Rubrik: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? tis 26 jul 2011, 14:19 | |
| Jag har funderat ett tag på att kliva över till etanol istället för 98 som jag använder idag så jag tänkte höra med er hur det är att använda E85 till vardags. Har ni haft några problem sen ni gick över till E85 istället för bensin? Utöver att behöva stå vid macken ännu mer.... | |
|
| |
Andy_B Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1237 Age : 39 Namn : Anders Från : Storvik Kör : Bil?? Registration date : 07-12-06
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? tis 26 jul 2011, 15:26 | |
| Förstår inte frågan ricktigt vad skulle vara annorlunda mot att tanka 98 tror du?? i en vanlig bil märker du inte ett piss utan att det blir mindre kostnad att betala varje gång du tankar | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? tis 26 jul 2011, 15:36 | |
| Du märker ingen skillnad, tanka oftare men blir billigare att tanka.
Du kan behöva byta till lite bättre prylar i bränslesystemet på sikt, Walbro bränslepumpar t.ex håller inte länge på E85 osv | |
|
| |
Antal inlägg : 25 Age : 36 Namn : Janne Från : Gävle Kör : R33 Registration date : 10-09-26
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? tis 26 jul 2011, 15:46 | |
| Ja det lär väl bli ett nytt bränslesystem givetvis. Förhoppningsvis håller pumpen i tanken för E85 så slipper jag byta ut den iaf.
Jag har för mig att "normala" bilar rekomenderas det att köra typ var 4e tank bensin av någon anledning. Ligger det något i det? Har även fått för mig att E85 ska vara elakare mot t ex ventiltätningar, stämmer det?
Annars så är det bara att se till att bränslesystemet orkar med den större mängden som krävs? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? tis 26 jul 2011, 18:44 | |
| Inte så enkelt att göra så pga av den kommer gå riktigt fett med bensin på en e85 mapp. En tillsats brukar räcka bra, t.ex blyersättning eller liknande
Du måste se till att du har minst 40% bättre kapacitet för att kunna åka e85 | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? tis 26 jul 2011, 19:58 | |
| Min blev något mer svårstartad vid 5 grader, men 20+ är det inga som helst problem... Något ryckigare gång, men det var marginellt. Jag tycker att BF är något snällare att mappa och låglast/tomgång var mycket svårare att få till med E85 på min maskin. Det gick tillslut iaf.
Bosch orginalpumpen jag hade verkade inte gilla E85en, den började låta illa efter ca 1000 mil, och jag hade gummislang för Bensin och olja som började läcka, men det gick att lösa iaf.
Det är värt det alla gånger. Jag låg på runt 0.9 med BF och mellan 1L-1.2L med E85 så det drar inte 40% mer, även fast man ställer upp ganska precis 40% på spridarna. | |
|
| |
Toffe Vinnare Månadens Projekt
Antal inlägg : 1989 Age : 138 Namn : Toffe Från : Torsåker Kör : Volvo Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? tis 26 jul 2011, 23:30 | |
| Hur långt har bilen gått? ett problem folk tjatar om är att E85 sliter på alla delar, skall bilen stå en längre stund så skall du tömma systemet då spriten e elak+ att de släpper massa avlagringar i ledningar som blivit av bensinen.
På en bruks bil ser ja ingen stärre anledning till att byta, kostnaden blir den samma eller mer om du kör på sprit, tänker du meka till det med ditt orig sprut eller har du ett som kan anpassas? om nu det är nummer ett så säger ja Bf98 som vanligt.
En fin tillstats är ex redline sprit tillstas, den har ja kört med som tillsats på mina räser motorer och är mycket lämplig att slå i.
Mvh | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? tis 26 jul 2011, 23:47 | |
| - Toffe skrev:
- Hur långt har bilen gått? ett problem folk tjatar om är att E85 sliter på alla delar, skall bilen stå en längre stund så skall du tömma systemet då spriten e elak+ att de släpper massa avlagringar i ledningar som blivit av bensinen.
På en bruks bil ser ja ingen stärre anledning till att byta, kostnaden blir den samma eller mer om du kör på sprit, tänker du meka till det med ditt orig sprut eller har du ett som kan anpassas? om nu det är nummer ett så säger ja Bf98 som vanligt.
En fin tillstats är ex redline sprit tillstas, den har ja kört med som tillsats på mina räser motorer och är mycket lämplig att slå i.
Mvh På tex Sierra med DOHC är det tokenkelt att konvertera, då det enda man måste göra är att ställa upp soppatrycksregulator på dom. Bara att vrida tills man hade bra lambdavärde (genom en enkel lambdamätare man kopplar till orginalet) och sedan tuta å köra. Billigare soppakonto blir det, eftersom soppan är runt 50% dyrare än etanol nu och det blir som sagt aldrig 40% mer soppaförbrukning. Har man inte möjligheten att byta lika enkelt som på Sierra DOHCen så är det kanske inte värt det... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? ons 27 jul 2011, 11:47 | |
| Det är R33an som jag funderar på att gå över till E85 och den går bara ~1000 mil/sommar. Självklart har jag ett riktigt sprut i så jag kan skifta mappar om jag vill det men jag har inte lärt mig att mappa själv än tyvärr.
Motorn har väl gjort en 2300 mil sen den blev nyrenoverad. Bör jag ta ner soppatanken och rengöra den innan jag går över till sprit? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? ons 27 jul 2011, 15:25 | |
| Är tanken skitig invändigt bör du ta ner och rengöra den, annars bara tömma i med nya bränslet. Men som sagt så måste du mappa om den | |
|
| |
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? ons 27 jul 2011, 15:57 | |
| Mappningen vet jag om, den ska behöver fortsätta mappas i vilket fall då jag vill upp på högre laddtryck än vad jag har nu. Tanken var mest att höra med folk som faktiskt kör på E85 ifall dom har haft några problem som uppkom utav just spriten. Får se ifall jag kanske går över till det nästa vår och lyckas klämma ur en del effekt till | |
|
| |
Dunken Skogenracing Small
Antal inlägg : 23 Age : 62 Namn : Mats Svensson Från : Gefle Kör : Saab 9-3 AERO Registration date : 10-07-19
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? lör 30 jul 2011, 22:37 | |
| Anledningen till uppmaningen att tanka Bf varje 4-5'e tank är att E85 smörjer lite dåligt så det går lite torrt i systemet..
Varav att pumpar o dyl brukar ge upp, samt det är lite aggresivare mot en del gummidetaljer. //Dunken | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? lör 30 jul 2011, 22:46 | |
| Inget jag skulle rekomendera, i regel mappar man ut en högre tändning på E85 så finns risk att spika sönder om man är oförsiktigt samt att det kan bli så illa så man surar ner motorn i onödan vilket kan leda till förslitningar på cylinderlopp etc.
Finns att köpa fina tillsatser att hälla i bränslet för smörjningens skull eller så häller man i blyersättning | |
|
| |
Antal inlägg : 23 Age : 62 Namn : Mats Svensson Från : Gefle Kör : Saab 9-3 AERO Registration date : 10-07-19
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? lör 30 jul 2011, 22:51 | |
| - Mikael skrev:
- Inget jag skulle rekomendera, i regel mappar man ut en högre tändning på E85 så finns risk att spika sönder om man är oförsiktigt samt att det kan bli så illa så man surar ner motorn i onödan vilket kan leda till förslitningar på cylinderlopp etc.
Finns att köpa fina tillsatser att hälla i bränslet för smörjningens skull eller så häller man i blyersättning Ledsen tänkte ju inte på att man åker Saab då fixar ju boxen det själv bara tanka hejvilt omvartannat, lessen om jag vilseldde nån. //Dunken | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? lör 30 jul 2011, 22:58 | |
| Jasså åker du en biopower? Som jag förstått är det bara dom som har avkänning på vilket bränsle som är i tanken? Mycket få styrsystem som klarar av en kompensering på 30-40% mot lambda | |
|
| |
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? lör 30 jul 2011, 23:59 | |
| Ja det är ganska smidigt faktiskt, går och blanda hur man vill i procent sett.. Kanske T7-sprutet vore nåt för er att grotta ner er i.. //Dunken | |
|
| |
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? tor 16 feb 2012, 15:31 | |
| En fortsättning på min gamla tråd. Har läst att aluminium inte riktigt uppskattar E85. Hur är det att använda en catchtank i alu? | |
|
| |
Antal inlägg : 1989 Age : 138 Namn : Toffe Från : Torsåker Kör : Volvo Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? tor 16 feb 2012, 18:33 | |
| inga problem, om det nu inte står still i en vinter fulltankad. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? tor 16 feb 2012, 21:25 | |
| - Toffe skrev:
- inga problem, om det nu inte står still i en vinter fulltankad.
Underbart! När man sen parkerar för vintern, räcker det med att bara tömma systemet eller måste man verkligen spola rent under tiden som bilen står? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? tor 16 feb 2012, 22:11 | |
| Ja brukar varmköra på bf98 | |
|
| |
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? tor 16 feb 2012, 22:11 | |
| Samt si-alcohol under tiden med sprit | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: E85 bilar, hur är det att använda till vardags? | |
| |
|
| |
| E85 bilar, hur är det att använda till vardags? | |
|