Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Vad kan man använda till packningsmeterial?

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimelör 05 feb 2011, 22:33

Måste ha lite packningar till bilen tex grenrör-turbo och sen om det finns ett tätningsmedel (typ silikon) som klarar tempen runt turbo. Till grenröret tänkte jag koppar typ 1mm. Vad tror ni?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimelör 05 feb 2011, 22:40

Kör aldrig med packnig mellan grenrör och turbo, strycker på ett mycket tunt lager med avgaspasta bara.

2mm koppar som du glödgar rejält för att sen kyla funkar dock. Finns nog inget silokonbaserat tätningsmedlen som tål värmen runt turbo (kan bli uppåt 1000grader )
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimesön 06 feb 2011, 19:19

aha. och det håller även om det kommer typ lite olja där med?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimesön 06 feb 2011, 19:22

Varför ska det komma olja? Ska du täta t.ex oljetetur så duger en vanlig packning utan klister
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimesön 06 feb 2011, 19:23

jo det är klart. tänkte om man lyckas spilla lite olja är det lite surt om tätningen löses upp men då har jag nog större problem om det kommer olja över turbo.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimesön 06 feb 2011, 19:28

Varför ska tätningen lösas upp? Du får givetvis använda packningsmaterial som tål olja när du drar ihop oljeledningarna. Vidare så får du se till att det är rent och fritt från smuts när du skruvar dit turbon
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimesön 06 feb 2011, 19:32

Bara lite funderingar. Självklart använder jag oljebeständigt där det behövs. Så pass erfaren inom bil och motor är jag. Dock undrade jag om avgaspastan är helt ok OM den kommer i kontakt med olja.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimesön 06 feb 2011, 19:45

Hehe du gör ett bra jobb om du lyckas få in olja mellan grenrör och turbo när allt är ihopdraget Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimesön 06 feb 2011, 19:46

För en händig är allting möjligt
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimesön 06 feb 2011, 20:00

Oroa dig inte för det du

1. Gör rent ytorna
2. Stryk på ett tunt lager med avgaspasta
3. Dra ihop
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimesön 06 feb 2011, 20:02

och med avgaspasta antar jag du menar monteringspasta typ
http://biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Monteringspasta/
eller den duger inte?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimesön 06 feb 2011, 20:13

Ja t.ex, fast det är inte alls fel att välja en pasta av hög kvalite för extra säkerhet
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimesön 06 feb 2011, 20:25

Ja men köp inte sådant på biltema. Jag använder Firegum tror jag det heter på Mekonomen. Kostar 50-100 kr och verkar funka bra. Den har en bild av ett typiskt pissigt designat v8 grenrör på tuben. Tror den klarar 1000 grader C.
Till överst på sidan Gå ner
evojenza
Skogenracing Small



Antal inlägg : 24
Age : 39
Namn : Jens Pedersen
Från : Älmhult
Kör : Volvo V40 2,0t Volvo 940 Projekt Drift
Registration date : 10-09-15

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimesön 06 feb 2011, 23:21

jo men jag ska tänka på det. har en lokal bildelshandlare i närheten. ska kolla imorgon om dom har den eller liknande
Till överst på sidan Gå ner
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 36
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimemån 07 feb 2011, 13:31

Joel skrev:
Ja men köp inte sådant på biltema. Jag använder Firegum tror jag det heter på Mekonomen. Kostar 50-100 kr och verkar funka bra. Den har en bild av ett typiskt pissigt designat v8 grenrör på tuben. Tror den klarar 1000 grader C.

Det där låter ungefär som något jag kan behöva.. Orkar inte slänga ut 500kr på grenrörspackningar direkt.. Detta fungerar istället som detta? Firegum verkar vara det rätta namnet men finner inget på hemsidan..
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimemån 07 feb 2011, 18:02

Jag har inte märkt någon skillnad på biltemas och firegum. Bara allt är nära på 100% plant så blir de bra.
Bättre tub på biltemas dock Smile
Till överst på sidan Gå ner
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimemån 07 feb 2011, 19:13

JohanH skrev:
Joel skrev:
Ja men köp inte sådant på biltema. Jag använder Firegum tror jag det heter på Mekonomen. Kostar 50-100 kr och verkar funka bra. Den har en bild av ett typiskt pissigt designat v8 grenrör på tuben. Tror den klarar 1000 grader C.

Det där låter ungefär som något jag kan behöva.. Orkar inte slänga ut 500kr på grenrörspackningar direkt.. Detta fungerar istället som detta? Firegum verkar vara det rätta namnet men finner inget på hemsidan..

Det ser inte likadant ut det jag köpte och det jag hittade på Mekonomen men men.

Monteringspasta / Avgas
Artikelnr: 41-FG5
Benämning: Monteringspasta
Anm.: Fire Gum
Info: För ljuddämpare och avgasrör. Underlättar monteringen. Klarar temperaturer upp till 1000 grader C.
Pris: 45.00 kr

Vet inte om det fungerar bra på grenrör. Jag har det på sierran men vet inte hur det fungerar för den bara står.
Till överst på sidan Gå ner
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 36
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimetis 08 feb 2011, 02:41

Fick tag på en tub på AD Bildelar idag för 45kr så blir till att testa denna. Klarar biltemas verkligen så höga temperaturer? Har en sån tub med så,men känns bättre där man får klarhet i vad pastan klarar av också. Biltemas info är rätt kass på prylarna.
Återkommer väl imorgon eller så med hur det fungerade Smile
Till överst på sidan Gå ner
JohanH
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 443
Age : 36
Namn : Johan
Från : Kumla
Kör : Honda CRX
Registration date : 09-03-08

Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitimeons 23 feb 2011, 16:56

Okay nu har jag kört med Firegum i 2veckor kanske,och det är sjukt värt pengarna..

Hade två stora läckor vid grenrörspackningen,och kletade på detta Firegum på grenröret,la på firegum på packningen(båda sidorna),sen firegum på toppen. Kletigt som fan blev det och jag överdrev säkert,men vid uppstart så var den tyst,och jag lät den gå varm UTAN att gasa,så det fick härda.. Nu går den så tyst och fint så. (gasar du innan det härdat är risken att det blåser bort Väldigt stor)

600kr packning vs. Firegum 45kr= .. Solklar vinnare.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Vad kan man använda till packningsmeterial? Empty
InläggRubrik: Sv: Vad kan man använda till packningsmeterial?   Vad kan man använda till packningsmeterial? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Vad kan man använda till packningsmeterial?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» E85 bilar, hur är det att använda till vardags?
» Använda AC kompressor för trimining?
» går de använda m51d25 veven i m50b25 ?
» Map till 2.9 t
» K27:a till pinto

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: