| Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R | |
|
+13JBlom Henning_J Combatbenke Off3r Joel Golden Boy JohanH Crille turbo_arne Pearly Henrik Mikael jonas_thiel 17 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
jonas_thiel Skogenracing Medium
Antal inlägg : 54 Age : 36 Namn : Jonas Från : Wästcusten!! Kör : Nissan GTR33, Nissan Sileighty SE-R Registration date : 11-03-21
| Rubrik: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 21:54 | |
| Jag har under en längre tid varit aktiv på Gräddhyllan och Evo garage men fick nu tips om Skogen Racing av "turbo_arne" här på forumet, så jag bestämde mig att slänga upp mitt projekt här och se om det finns bättre respons och intresse. Väl Mött, Jonas Det är alltså i grunden en Nissan 200sx S13 av 1991 års modell som togs in från Italien 2006. Bilen brukades mestadels till och från skolan då jag va för lat för att sätta mig på en buss tidig på morgonen men tyvärr höll den inte länge, motorn sades vara renoverad vid köpet och det konstaterades att den varit isär, dock va den ihop monterad av en person som antingen varit full,hög,blind,efterbliven,okunnig eller bara haft en dålig dag när den monterades ihop då han lustigt nog monterat överfallet till 3ans stake på fel håll. Orkade inte vela med att få det åtgärdat på garanti utan bestämde mig för att själv göra något kul av situationen så maskinen åkte ur. Det bestämdes sen att det skulle bli utökning i cyl antal och en RB25DET från en Nissan Skyline inhandlades från Japan. Efter många långa veckors väntande så kom den tillslut och det va en komplett motor med kablage,låda och ECU. Slut på text så här kommer lite bilder Fan va trött jag är jag fixar lite mer imorgon när jag orkar | |
|
| |
Antal inlägg : 54 Age : 36 Namn : Jonas Från : Wästcusten!! Kör : Nissan GTR33, Nissan Sileighty SE-R Registration date : 11-03-21
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 21:55 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 21:56 | |
| Det är ganska gamla bilder men vill visa hur det såg ut vid provmontering av motor och låda. Här är den på plats och lådan hålls uppe med hjälp av en pallbock men hamnade ändå i relativt bra läge. Även spaken kom i rätt position. That´s all for now!!!! | |
|
| |
| |
| |
| Eftersom grejerna kom idag så blev det lite mekandes. här är toppen monterad och givetvis en ny topp packning på plats, har även fått dit nya pinnbult till grenröret. Även en ny grenrörspackning:D Kontrollmätt flänsen och putsat av den lite. Och vips så satt även grenrötet fast Det kanske inte ser mycket ut för världen men det har bromsats över 400hk med original grenrör så det får sitta på ett tag till Här är insuget på plats men ej fastskruvat för det ska lackas innan. bort med bling blinget. Nu väntar jag bara på mina grejer från USA som innehåller en termostat och en kevlarförstärkt kamrem samt en spjällhus adapter. Det va allt:D | |
|
| |
| Ja idag kom grejerna jag väntat på från USA Ber om ursäkt för dåliga/suddiga bilder men det finns en Sjukdom som heter "Parkinson Syndrom" som ni kan plugga lite på innan ni dömer mig, Tack för överseendet Helt ny termostat. Greddy kevlar förstärkt kamrem (har hört vissa som verkar störa sig på att jag köper märkes grejjer men till mitt försvar va denna billigare än original) Här syns min spjällhus adapter som också är av märket Greddy om någon vill störa sig på det All for now!!!! :mrgreen: | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 21:57 | |
| Då har även kopplingen kommit hem från USA. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 21:58 | |
| Ja som sagt är mina brembo bromsar sålda och en uppsättning från R32GT-R har inhandlats istället men det skall ju givetvis snyggas till lite först. Isärskruvade ok. Blästrat. Sen skulle skivorna anpassas för att passa på bilen så det blev att få dom planfrästa och omgjort bultmönster. Sen va det en pip till insuget som gjordes klart så nu skall den bara svetsas fast. Det va allt för denna gång:D | |
|
| |
| Trots att John blund sjöng vaggvisor för mig och kudden lovade att lämna mig om jag inte kom hem och la mig så kunde jag bara inte lämna garaget innan bromsarna va provmonterade, så jag ställde mig och bytte packboxar och damasker i oken och skruvade ihop halvorna för att sedan provmontera dom på bilen. Resultatet blev mer än godkänt :mrgreen: Men nu däremot är det dags att sova. | |
|
| |
| Här kommer bilderna jag inte fick upp sist. Forge Motorsport,catchtank med AN anslutningar. Termoblock för oljekylet. Här är det monterat. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 21:59 | |
| | |
|
| |
| |
| |
| |
| |
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 22:00 | |
| Slangarna monterade på motorn (väntar ivrigt på min turbo) Motorn är klar i stativet så lådan fick ta plats istället. För att få lite bättre plats när elen skall dras så plockade jag även av dörren. Det va allt för denna gången!! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 22:01 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 22:02 | |
| Populärt med skylinemotor i dom där Trevligt projekt och välkommen hit ps: Lite pluttig turbo | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 22:03 | |
| Jag struntade faktiskt i att coata grenröret och bestämde mig istället för att montera grejerna eftersom bilen ska vara körklar igen till sommaren. Turbon på plats, notera det coatade avgashuset Även kopplingen fick komma på plats, så nu ska bara lådan dit och voila in i bilen All for now!! // Jonas | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 22:05 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 22:06 | |
| Ja då va det väll dags för en uppdatering. Dock så är inte motivationen på topp pga olika omständigheter och tankar kring att sälja hela projektet finns men eftersom det inte är så värst mycket kvar så kanske man ska bygga klart den ändå?? ja ja iaf så har det gjort en del med mycket tvång och känt att det behöver göras även om motivationen inte finns. Jag har alltså sålt min Skoda RS och fått in lite pengar och beställt nytt aluminium kyl med el fläktar och ett slang kitt till motorn. Bilderna är suddiga men vid det här laget är ni nog vana vid det men det är extra illa denna gång så ha lite extra överseende! Detta är en spolarbehållare från biltema som jag kapat bort pumpfästet på för att få den att passa. Här hamnade fästet tillslut. Monterat såg det ut såhär. Måttat och byggt downpipe med v-band. Anpassat oljereturen. Då kompressor huset låg emot grenröret på nya turbon så fick det moddas lite, har filat lite på det bara så jag fick frigång. Kapat ut en bit av värmeskölden för att turbon ska få plats. Här är grenröret coatat och klart. Det va lite bökigt att komma åt att ta kort men här är returen på plats, dock utan klamma. Bjuder på två helhetsbilder på motor rummet med Väl mött // Thiel | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 22:06 | |
| Det har nu dykt upp lite prylar som jag väntat ivrigt på. Slangar till kylet mm i 4lagers armerad silikon. Stålomspunna broms slangar med nipplar. AN-kopplingar och AN-slang till olje kylet. Intercooler. Elfläcktarna, 2st 12" på 80w styck. Här har slangarna till oljekylet kommit på plats. Här kommer dom ut på sidan vid höger strålkastare där kylet skall placeras. Såhär ser det ut uppifrån för tillfället. Kommentarer mottages gärna då det får en lite mer motiverad. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 22:07 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 22:07 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R mån 21 mar 2011, 22:08 | |
| Har idag bytt ut mina gamla frontstag för att kunna montera Silvia strålkastarna. Gamla. Nya. | |
|
| |
| Idag blev det mycket gjort och kul va det det med mek hjälp och sällskap, Oljekylet från Street Performance har kommit och blivit inmåttat på plats, det ser väldigt lovande ut, AN10 kopplingar från VCRacing.se Kylet monteras med gummikuddar för att minska vibrationerna. V-bandsflänsen är näst för att kolla inpassningen mot turbo ner mellan rattstång och växellåda. Efter provmonteringen så bestämdes var lambdan skall sitta, så där togs upp ett hål på 19mm. Sedan nästes även lambda muttern. Efter att allt va kontrollerat så skulle flänsen vinklas ut 8mm för att få frigång, då det inte gick att kapa av röret mer för det blev för kort så fick det fyllas med svets. Sedan va det bara att helsvetsa allt. Efter detta mattades allt ner och sedan lades ett lager keramisk coating från Street Performance. Sedan monterades det på bilen, det passade klockrent. Frigång blev det precis som planerat. Även handbromsen måttades in på plats. Sedan märktes hålen upp för att borras. Det blev genomgående bult som sitter i kardantunneln. Här var det klart, sitter som en smäck. All for now! Väl mött/ Jonas | |
|
| |
| Nu va det dax för inpassning av växellåda och mittpanel. Eftersom infästningen till lådan är något längre bak än original så måste fästet förlängas ca 15cm. Detta görs med 8mm plattjärn och sedan svetsas det ihop med balken. Så blir järnet som sitter på plats nu. sedan va det balken som ska passas in mot järnen. Nu ska den bara märkas upp och svetsas. Nu skulle ju även mittpanelen passas in med den nya handbromsen. botten fick kapas ur för att bromscylindern skall få plats. Sedan fick jag även öppna upp på sidan för att spaken skall gå fritt. Denna panelen skall sedan plastas för ett snyggare utseende. Thats all! | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R | |
| |
|
| |
| Jonas_Thiel - Nissan Sileighty SE-R | |
|