Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Bästa/billig bil att trimma?

Gå ner 
+10
sjöblom!
Holme
Crille
Hedin_
Henka_
Almgren
Pearly
bmx
Golden Boy
Marcusss
14 posters
FörfattareMeddelande
Marcusss
Skogenracing Small



Antal inlägg : 48
Age : 33
Namn : Marcus Johansson
Från : mellerud
Kör : volvo 740
Registration date : 09-11-06

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimetor 03 jun 2010, 20:44

Hej är lite nyfiken på vilka bilar som är bra att trimma och inte springer iväg med pengar.

Motorer som man inte behöver byta stakar och kolvar i mm.
Menar tex Fords 2.9 är en bra motor va jag förstått som tål mycket stryk.

Pratar bilar i pengarklassen 0-15000?
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimetor 03 jun 2010, 20:51

som Mikael brukar säga och alla som trimmar vet så är det en kostnad på mellan 15-25000kr att trimma en bil med turbo och sprut till att börja med, låter som det är mycket pengar men hur billigt man än försöker att bygga så drar det iväg snabbt.

mera effekt, mera pengar så är det bara och det ena leder till det andra.


men billig bil då, jag skulle säga volvo! finns delar överallt och billiga dessutom. som ett exempel: www.folkraceshop.se/
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
bmx
Skogenracing Medium
bmx


Antal inlägg : 93
Age : 36
Namn : patrik
Från : söderhamn
Kör : volvo 945 ltt och yamaha yz 250
Registration date : 09-04-19

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimetor 03 jun 2010, 21:26

saab 9000 är lättrimmade och de finns mkt trim!
Till överst på sidan Gå ner
Pearly
Skogenracing Supreme
Pearly


Antal inlägg : 604
Age : 35
Namn : Pär
Från : Sandviken
Kör : Vw Passat, Opel Ascona B, AC XF800
Registration date : 09-02-14

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimetor 03 jun 2010, 22:01

håller med föregående, men en fråga som du kanske kan svara på är vad du ska ha bilen till? åka fortast på storväg eller åka och sladda och leka? för saab både 900 och 9000 är lätt trimmade, kostar inte mycket för ett 265hk kitt till 900se.. men om du ska bygga en turbokonvertering i en bil så kan det dra iväg..
Till överst på sidan Gå ner
Marcusss
Skogenracing Small



Antal inlägg : 48
Age : 33
Namn : Marcus Johansson
Från : mellerud
Kör : volvo 740
Registration date : 09-11-06

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimetor 03 jun 2010, 23:12

Grejen är den att jag har haft planer på att bygga på en sierra 2.9 och har vart och tittat på några men dom har vart på tok för dåliga..

det jag är ute efter är en bakhjulsdriven bil som jag ska turbo konvertera.. min budget är ca 40 000 med bil inräcknad.

Känner att de börjar krypa i fingrarna på mig och vill börja bygga på tex en bmw eller volvo.


helst hade jag velat haft en sierra 2.9 genom att de finns klara bevis på hur dom går och klarar av
effekten med orginal stakar och kolvar..


en e30 hade vart en trevlig bil men då jag har noll information av dom hoppas jag kunna få den av er. om de är en bra bil att bygga på, vilken motor man
ska ha och va man får ut av vilka pengar.

tex läste om M5mickes 325 men fick
aldrig nån uppfattning om effekt eller kostnad..

Känner att jag sprungit iväg lite nu men nu fick ni
lite mer informatinon om va jag va ute efter=) hoppas ni kan hjälpa mig.. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 32
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimefre 04 jun 2010, 00:10

Rätt budget och inställning!

Ang kostnad på en bmw är det väl ungefär lika, då det är samma saker man behöver i princip. Om inget ska göras åt själva motorklumpen.

En volvo med rätt grejer är också ganska trevligt! 8v som 16v.
Till överst på sidan Gå ner
Henka_
Skogenracing Elite
Henka_


Antal inlägg : 1915
Age : 35
Namn : Henke
Från : Geffle
Kör : SxxB
Registration date : 07-02-20

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimefre 04 jun 2010, 00:14

en M30B25 är väl närmast skottsäker att bygga en lite snällare turbo maskin på, stekarn (m5micke) körde ju sin varje dag hela förra sommaren. limmet snöt ju ur över 1000 hp ur en sån med. men det kostar med effekt. upp till 350 whp är väl någorlunda "billigt" men sen börjar det kosta lite.

Edit: 404whp bromsades mickes till ifjol. ca 460 i motorn. ingen aning om vad det har kostat han men nog är det en skaplig summa iaf, man ska ju absolut inte tro att man kan göra en någorlunda seriös konvertering under 25000:- för det drar iväg fort.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Marcusss
Skogenracing Small



Antal inlägg : 48
Age : 33
Namn : Marcus Johansson
Från : mellerud
Kör : volvo 740
Registration date : 09-11-06

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimefre 04 jun 2010, 12:19

Almgren skrev:
Rätt budget och inställning!

Ang kostnad på en bmw är det väl ungefär lika, då det är samma saker man behöver i princip. Om inget ska göras åt själva motorklumpen.

En volvo med rätt grejer är också ganska trevligt! 8v som 16v.


volvon är ett bra val igentligen för mig då detta ska bli mitt första riktiga projekt och dom är lättskruvade..
men det mesta handlar om hk i slutändan, hur mycket jag kan få ur motorn med min budjet. Är lite därför jag är väldigt öppen för förslag av bil.
Till överst på sidan Gå ner
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimefre 04 jun 2010, 15:27

Marcusss skrev:
Almgren skrev:
Rätt budget och inställning!

Ang kostnad på en bmw är det väl ungefär lika, då det är samma saker man behöver i princip. Om inget ska göras åt själva motorklumpen.

En volvo med rätt grejer är också ganska trevligt! 8v som 16v.


volvon är ett bra val igentligen för mig då detta ska bli mitt första riktiga projekt och dom är lättskruvade..
men det mesta handlar om hk i slutändan, hur mycket jag kan få ur motorn med min budjet. Är lite därför jag är väldigt öppen för förslag av bil.

Volvo är ett jäkla bra val !!Wink
Till överst på sidan Gå ner
Crille
Skogencrew
Crille


Antal inlägg : 2897
Age : 40
Namn : Crille
Från : Gävle
Kör : Skidoo
Registration date : 06-10-12

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimefre 04 jun 2010, 18:15

Det är från person till person vilken bil man bygger på.
Vilken bil man trivs med, kostnaden varierar så klart, man får det man betalar för.
Är väll mer lr mindre bevisat att 360hk i en 2,9 är billigast lr iaf i topp bland dom billigare konverteringarna. Samt att det finns mkt info om dessa konverteringar på just detta forum.
Fråga dig själv vilken bil du vill åka fort i, hur du vill att den ska se ut osv.
Men viktigst av allt att du har en plan på vad du ska göra samt att du gör en budget det är A-O
Lycka till
Till överst på sidan Gå ner
Holme
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 464
Age : 38
Namn : Erik
Från : Gävle
Kör : Sierra
Registration date : 06-10-23

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimefre 04 jun 2010, 18:57

varför inte en skaplig nissan 200?
Den FÅR du ju faktiskt ha turbo i också.
Kanske en större än orginal utan tjaffs om du har tur.
Coola delar finns det ju drivvis med om du vill uppgradera lite senare.
Till överst på sidan Gå ner
http://erikholmen.blogg.se
sjöblom!
Skogenracing Large



Antal inlägg : 251
Age : 32
Namn : philip sjöblom
Från : Sandared
Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy
Registration date : 09-10-25

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimefre 04 jun 2010, 19:41

Jag hade nog kört på en sierra 2.9 eller en bmw 528/535 E28 (med M30 motor). Även E30 325 är rätt trevligt!
M30 motorn är somsagt ganska lätt/billig att trimma och går (enligt mig) jävligt fint.
Min 2.9'a jag hade var också väldigt mysig, dock åkte jag ju utan turbo då..
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimefre 04 jun 2010, 19:46

Holme skrev:
varför inte en skaplig nissan 200?
Den FÅR du ju faktiskt ha turbo i också.
Kanske en större än orginal utan tjaffs om du har tur.
Coola delar finns det ju drivvis med om du vill uppgradera lite senare.

Kan säga att du får mer effekt/krona i en turbo konverterad bil iaf Smile
Fördelen med en 200a är väl möjligen utseendet och just att de finns massor med delar och som du säger man får ha turbo i dom... Ska du över 300hkr på hjulen så lär man få öppna motorn och då drar de iväg med pengar. Sen var de ju de att en i ok skick kostar minst 35.000kr så inte mycket pengar kvar att trimma för sen Smile

Är nog som övriga säger bäst att ta en bil som är billig i inköp och helst nått du slipper öppna motorn på för att öka effekten. Och att lägga pengarna på kringutrustningen, kör du tex ras på en sierra 2.9 så får du ju tag i en motor för högst ett par 1000kr.
Till överst på sidan Gå ner
Marcusss
Skogenracing Small



Antal inlägg : 48
Age : 33
Namn : Marcus Johansson
Från : mellerud
Kör : volvo 740
Registration date : 09-11-06

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimelör 05 jun 2010, 01:25

som sagt har vart och tittat på 2 st sierra 2.9 men de har varit rena skiten om man ska uttrycka de snällt sagt. tråkigt som de är så finns de inte många sierra 2.9 på blocket som verkar vettiga heller..

finns ju även scorpio med samma motor men känns på tok för tung?

får se om de dyker upp nån snart på blocket eller nån annanstans, annars får jag leta annan bil då de kryper i fingrarna på mig=)
Till överst på sidan Gå ner
bmx
Skogenracing Medium
bmx


Antal inlägg : 93
Age : 36
Namn : patrik
Från : söderhamn
Kör : volvo 945 ltt och yamaha yz 250
Registration date : 09-04-19

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimesön 06 jun 2010, 01:19

lämpligast är ju att köpa en med turbo redan.
men en 940 turbo kanske?
Till överst på sidan Gå ner
Marcusss
Skogenracing Small



Antal inlägg : 48
Age : 33
Namn : Marcus Johansson
Från : mellerud
Kör : volvo 740
Registration date : 09-11-06

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimesön 06 jun 2010, 22:30

bmx skrev:
lämpligast är ju att köpa en med turbo redan.
men en 940 turbo kanske?



är inte det jag är ute efter.. är ute efter kunskap och erfarenhet..=)
Till överst på sidan Gå ner
Hemgren*
Skogenracing Medium
Hemgren*


Antal inlägg : 97
Age : 37
Namn : Hemgren
Från : Gävle
Kör : Audi s4 Bi-Turbo Quattro
Registration date : 07-12-16

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimetis 20 jul 2010, 17:21

Volvo motorerna måste du ju ändå byta stakar i om du ska upp i effekt/Laddtryck Smile
Annars blir det lätt hänt ras Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garaget.org/Joodu_6
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 32
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimetis 20 jul 2010, 22:36

Hemgren* skrev:
Volvo motorerna måste du ju ändå byta stakar i om du ska upp i effekt/Laddtryck Smile
Annars blir det lätt hänt ras Smile

Syftar du på rödblockare eller vitfemmor?
Till överst på sidan Gå ner
RickardP
Skogenracing Small
RickardP


Antal inlägg : 43
Age : 33
Namn : Rickard
Från : Nora
Kör : Bmw 535turbo
Registration date : 09-12-13

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimeons 21 jul 2010, 10:02

Almgren skrev:
Hemgren* skrev:
Volvo motorerna måste du ju ändå byta stakar i om du ska upp i effekt/Laddtryck Smile
Annars blir det lätt hänt ras Smile

Syftar du på rödblockare eller vitfemmor?
Antar att han menar rödblockarna Smile

Jag tycker e34/m30 är en billigt/hållbart koncept.
e34 delar är väldigt billiga idag, pga att alla är ute efter e30 delar ist Twisted Evil

Dessutom är t.ex 535 utrustat med en stabil drivlina, rejäl växellåda, kardan, klump och axlar. Visst man kan köra sönder det med men.. Very Happy

Svetsar man sedan ihop tryckrör, grenrör och avgasystem så kan man hålla nere kostnaderna bra där med.


På min 535 köpte jag en lastbilsturbo för 2,200kr och ett megasquirtsprut för 2,800kr, inte heller så farligt dyrt.

Kan ta ett prisexempel på mitt bygge här:
Det har kostat totalt med nästan varenda skruv inräknat någonstans runt 45-46,000kr och då är lyxgrejer som momo stol, 6-p bälte, halvbur och fuelcell inräknat (sånt man kan klara sig utan om man vill hålla nere kostnaderna ytligare).

Ska dock kosta på nya belägg och bromsskivor runt om + ett par nya stötdämpare bak, så allt hamnar väll på runt 50k innan jag är klar, men då har jag alltifrån en roligt motor till bra väghållning och säkerhet om jag kör av vägen Smile
Till överst på sidan Gå ner
mombyracing
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 66
Namn : Roger
Från : Kungsgården
Kör : 240 Grön
Registration date : 07-06-27

Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitimelör 31 jul 2010, 13:41

Jag är ju volvo frälst så jag röstar på en 240-75:a å den går ju att regga med turbo utan problem Smile 400hk går de då att plocka ur en volvo motor med original delar utan problem ! Ett riktigt sprut är väll de som är dyrast. Annars finns de ju en kille i gävle som är säker på megasquirt har jag hör Wink å ett sånt är ju inte så dyrt.
Jag hade då en standard b230 et underdel i min förut å de va dessutom den klenaste modellen å den gick riktigt bra å den går fortfarande Smile Annars skulle jag nog rösta på Bmw. Dom går de ju att plocka 400-500 hk ur utan att behöva göra allt för mycke.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Bästa/billig bil att trimma? Empty
InläggRubrik: Sv: Bästa/billig bil att trimma?   Bästa/billig bil att trimma? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Bästa/billig bil att trimma?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» F: Top Gears bästa biltest och bästa bil...
» Trimma 1.8TD
» sug trimma ohc
» Trimma styrservo?
» Hjälp mig trimma!

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Allmänt-
Hoppa till: