Tänkte hjälpa brorsan lite med bilen hans då den inte mår så bra.
Är en Bmw 525 med M50.
Har bara droppat nån oljeskvätt förr men nu började den läcka olja ganska drastisk genom en tidigare läcka runt tråget som varit dåligt lagad. Så jag sa till honom att kolla oljan, efter att 1dl låg på mitt garagegolv på bara några timmar.
Han körde till jobbet dagen efter och när han skulle åka från stan hemmåt så började bilen gå trassligt som fan. Låter som att den inte går på alla cyl och är allmänt skitslö! Varvvillig? NEJ inte ett dugg..
Så han kollade oljan och såg att inget syndes på stickan. Körde in bilen i garaget och fixade oljeläckan och fyllde på med ny olja.
Kikade även på tändspolarna och såg ut som en kontakt till en spole hade hasat av. Så han körde in den igen och hoppades på att bilen skulle gå igen men icke. Samma visa nu.
Jag har ryckt ur spolekontakterna under motorns gång men den går så pass taskigt båda på tomgång upp och ner ibland så det märks nästan ingen skillnad när man rycker ur dom en för en.
Om den står en stund på tomgång så kan det även börja "knacka" lite från toppen. Om det är pga att något är trasigt eller att tomgången sjunker så lågt så att det därför "knackar" vet jag inte.
Kan det vara så enkelt att något i toppen har tagit stryk pga lite med olja i maskin så nånting där inte hänger med? Tänkte på att om maskinen har vanos kanske det kan ha något med det att göra?
Spisen är för övrigt utbytt men bilen är en -91a så vi har inte pejl på om det är vanos.
Eller om det är något klassiskt tänd/bränslefel?
Inte direkt hajj på dessa motorer och diverse, så med lite hjälp från er kommer vi nog reda ut problemet.