Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Motor och växelådor till SAAB 96?

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Beetle
Skogenracing Small



Antal inlägg : 2
Age : 34
Namn : Jesper
Från : Västerås
Kör : Saab 96 super
Registration date : 08-09-20

Motor och växelådor till SAAB 96? Empty
InläggRubrik: Motor och växelådor till SAAB 96?   Motor och växelådor till SAAB 96? Icon_minitimemån 30 nov 2009, 22:10

Tja

Jag har en SAAB 96 som jag håller på och bygger lite på och om ett tag är det dags att börja på det roliga, alltså motorn.

Jag vet att de äldre tyska v4/v6:orna ska passa rakt av i min 96:a men exakt vilka motorer är det som passar och i vilka bilar/årsmodeller hittar man dom i? finns det några andra kul motorer som passar med?

Sen ahr jag även lite funderingar om det finns något billigt bondknep för att få lådorna att hålla bättre eller om det bara är att punga ut massa ångar för en förstärkt låda? man vill ju gärna kunna bärnna lite gummi utan att lådan ska rasa. (redan bytt 2 lådor och bara kört med originalmotorn ännu) Very Happy

M.v.h Jesper
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Motor och växelådor till SAAB 96? Empty
InläggRubrik: Sv: Motor och växelådor till SAAB 96?   Motor och växelådor till SAAB 96? Icon_minitimemån 30 nov 2009, 22:37

Finns två motorserier Essex eller Cologne.

Essex är den engelska varianten, 2liters fyra eller 3liters sexa dessa passar inte i i en Saab

Cologne är den tyska variantet och finns i en mängd varianter. 1.5, 1.7liters fyror eller 2.0, 2.3, 2.4, 2.6 2.8, 2.9, 4.0 sexor. Alla utom 4.0 passar rakt på med motorfästen och växellåda. På 4.0 måste ena motorfästet byggas om.

Problemet med att montera en Sexa i en Saab är att motorn tar sån stor plats framåt så kylaren inte får plats, plus att det måste kapas ur lite. Vidare blir det problem med kopplingen då det är nån mysko variant på saab plus att lådorna smäller av direkt.

Det jag skulle valt är att ta en Saab 16v motor från saab 900og och helt enkelt peta ner tillsammans med den lådan. Skarva drivaxlarna är väl det jobb som krävs samt motorfästen. Riktigt vanligt inom folkrace har jag sett
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Beetle
Skogenracing Small



Antal inlägg : 2
Age : 34
Namn : Jesper
Från : Västerås
Kör : Saab 96 super
Registration date : 08-09-20

Motor och växelådor till SAAB 96? Empty
InläggRubrik: Sv: Motor och växelådor till SAAB 96?   Motor och växelådor till SAAB 96? Icon_minitimetis 01 dec 2009, 13:16

Tack för svaret Smile

Hur är det med årsmodeller? funkar det även med nyare V6:or fårn sierra m.m eller är det begränsat tilll de äldre tanusarna och granadorna?

Det känns som det är lite mer avancerat arbete att stoppa ner 900 motor och skarava drivaxlar m.m men det är ju inge kul om man inte kan få originallådan att hålla.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Motor och växelådor till SAAB 96? Empty
InläggRubrik: Sv: Motor och växelådor till SAAB 96?   Motor och växelådor till SAAB 96? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Motor och växelådor till SAAB 96?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Frågor angående saab motor
» Saab 900 2,3l block tillsammans med 2,0l turbo motor?
» Växellåda på SAAB 99.
» Motor byte på ford sierra, till 24v cosworth motor.
» B: saab 9-5

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: