Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Diskussion ang Bilprovningen

Gå ner 
+12
Mantel
Combatbenke
Henrik
Mikael
Eriksson
Jeppo
CarCass
Öbbe
Golden Boy
Andy_B
m5micke
Almgren
16 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2
FörfattareMeddelande
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diskussion ang Bilprovningen   Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Icon_minitimetis 24 nov 2009, 06:52

Jag har tillåtit alla användare att ändra rubrik utifall dom skriver fel men att göra så här tillhör riktigt dålig forumstandard. En tråd blir inte låst bara för att rubriken ändras jag och övriga Moderatorer avgör vad som ska låsas eller inte

Bara för att att du inte får folk på din sida betyder det inte att det är en dålig tråd.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Mantel
Skogenracing Extreme
Mantel


Antal inlägg : 419
Namn : Jonas
Från : Kungsgården
Kör : Lupo, Corsa Kompressor
Registration date : 08-02-24

Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diskussion ang Bilprovningen   Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Icon_minitimetis 24 nov 2009, 10:02

Hehe, för oss från Sandviken trakten så är det jämt guld att besikta i Gävle, Brukar alltid gå kanon där (nästan då). I Sandviken är dom jävligt nitiska ibland.

Men, Som när jag besiktade LT31an i Gävle i sommras.
Fick ett par tvåor på någon spindelled, men inget på bromssystemet.
någon dag efter så tycker jag aaaningn hårdare på bromspedalen än normalt, poff så går den äckliga bromslednings till ena bakhjulet av.
Jag hade inte klagat om dom satt en 2'a på den.
Om oturen hade varit framme så kunde det varit ett skarpt läge och gått illa.
Till överst på sidan Gå ner
mAnGGe
Skogenracing Large



Antal inlägg : 142
Age : 39
Namn : Mange
Från : Södra sidan
Kör : Pråm 2.3E
Registration date : 09-06-18

Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diskussion ang Bilprovningen   Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Icon_minitimetis 24 nov 2009, 19:34

Det handlar ju i grund och botten om människor som sagt tidigare. Finns helt klart riksjon men finns också snubbar som är Guld. Ett exempel på ett riksmiffo är killen som röck av min handbromsvajjer efter 5 stenhårda ryck i handbromsen för att den inte tog något bra. Jag hade innan han satte sig i bilen informerat honom om att den tog dåligt och det var ingen mening med att rycka i den så hårt. (Jag var inne för att få en Arbetsorder) Jag ville bara veta om det var något mer fel på bilen än handbromsen. Jag konfronterade mannen i fråga och det enda han kläcker ur sig är att vajjern bör hålla för det där.

Säger som dom flesta andra här inne också, Bromsar ska faan vara i toppskick när man kör bilen och man SKA veta att alla andras som man möter eller ligger bakom på vägen har reko bromsar också. För jag vill faan inte ha påhälsning i bakluckan pga av att någon lönnfet jävel på beisktningen "missa" eller "ignorerat ett "små fel". Sen det här med en 2:a på bullenivå och vilken besiktning man åker till handlar nog mer om dagsformen på personalen och vad du har för bil än ngt annat (tyvärr Mad )
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diskussion ang Bilprovningen   Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Icon_minitimetis 24 nov 2009, 21:11

Kan man rycka av en handbromsvajer så ska den bytas.

Jag fick igenom mitt vrak till Sierrakombi idag:) Höll på att få en två på att ett av säkerhetsbältena inte låste, men jag slet bort ytterhöljet och du funkade skiten.

Min Taunus har besiktats tre gånger utan spolarburk, jag har alltså glömt att stoppa tillbaka den alla gångerna. De har aldrig upptäckt att den är borta.
Till överst på sidan Gå ner
mAnGGe
Skogenracing Large



Antal inlägg : 142
Age : 39
Namn : Mange
Från : Södra sidan
Kör : Pråm 2.3E
Registration date : 09-06-18

Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diskussion ang Bilprovningen   Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Icon_minitimetis 24 nov 2009, 21:23

Kanske det men 5 (!) Stenhårda ryck i spaken? känns aningen överdrivet bara. Men å andra sidan så en ny vajjer kosta en femma och en fimp på feltema och det tog 15 min att byta pluss att jag fick en massa annat jag var tvungen att byta/åtgärda ändå. Var bara lite dåligt beteende av Bss.mannen att rycka så många ggr då jag uppmanat till att den tar dåligt redan, vilket han uppenbarligen märkte därav dom 4 efterföljande rycken. Men men, hade väl grälat med frugan eller ngt och min stackars härk fick sota lite. Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sköld
Skogenracing Extreme
Sköld


Antal inlägg : 442
Age : 33
Namn : Andreas
Från : Degerfors
Kör : tom kaross
Registration date : 08-08-17

Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diskussion ang Bilprovningen   Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Icon_minitimeons 25 nov 2009, 16:28

Meningen med tråden är vadå? att du inte fick igen bilen och vill gnälla?

Snäll...
Till överst på sidan Gå ner
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 31
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diskussion ang Bilprovningen   Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Icon_minitimeons 25 nov 2009, 17:20

Sköld skrev:
Meningen med tråden är vadå? att du inte fick igen bilen och vill gnälla?

Snäll...

Har sett många diskussioner om besiktningar, bilprovningen osv förr så varför inte ha det i samma tråd.

Är det dumt med en tråd där folk kan fråga om besiktning, t.ex vad som går igenom och vad som inte kommer godkännas ex.

Senast gjorde jag en tråd och undrade om hur det blev med skattemärket då jag inte hann få hem ett nytt innan min bes, då fick jag ett svar om att en bil är inte tvungen att vara skattad för att besiktigas. Det löste mitt problem.

Jag startade tråden med att gnälla, ja! Onödigt? maybe, jag fick ur mig ilskan iallafall cyclops

Alltså är detta en tråd som du kan diskutera, alternativt fråga om allt som rör Svensk Bilprovning.

Dot (.) Smile
Till överst på sidan Gå ner
m5micke
Skogencrew
m5micke


Antal inlägg : 3132
Age : 41
Namn : Micke
Från : Gävle
Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97
Registration date : 06-10-12

Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diskussion ang Bilprovningen   Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Icon_minitimeons 25 nov 2009, 18:17

Måste ju förstå att en bes man kan ha en dålig dag som även ALLA andra kan. Visst den dagen som han nu har som en dålig dag kanske många får onödigt många 2:or. Men är väl bara att ta de.

Kan väl ta upp en sjuk grej som kanske har med en dålig dag hos en bes man att göra.

Nr:1

Jätte bra samt trevlig bes man besiktiga min gamla BMW 320 e30 jag hade för många år sedan. Hade då problem med läckande slav cylinder till kopplingen vilket resulterade i att min bromspedal sjönk till botten då man bromsa o man fick ta omtag för att få bromsverkan. De va 3st som kollade på de hela.

Domen = kom igenom utan 2:a. Livsfarligt fel som givetvis åtgärdades direkt.

Nr:2

Va in med ny bilen som är totalt genom gången med allt va de innebär. Lack, rost, underredsbehandlad, nya bussningar, stag osv osv.
Fick beröm att de va den finaste E36:an de sett på en besiktning.

Gick den igenom......nej! Fick en 2:a på att framdörrarnas rutor va tonade. Steg nr1 av Mr Cap.


Bara där ser man att skillnaden mellan bes personal samt kanske även en dålig dag
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diskussion ang Bilprovningen   Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Icon_minitimeons 25 nov 2009, 22:00

Jag gillar inte myndigheter. Så jag försöker ha en sån minimal kontakt med dem som möjligt. Och då jag har kontakt med dem så vill jag göra det lätt för mig utan att kräla. Saker som jag vet att man inte får ha, kör jag inte in i en besiktningshall med tex synligt trim, raka rör, tonade framrutor osv. Det är saker som syns lång väg. Även om en besiktningsman vill släppa det, så kan han knappast det då hans chef och kollegor ser vad han gör och tonade framrutor syns rätt bra. Så för att slippa att både han och jag får stå där som idioter och vara irriterade, så undviker man sådana saker.

Sen så fattar jag inte vad kopplingens slavcylinder har med bromsarna att göra, sitter kretsarna ihop? Verkar skitkonstigt.
Till överst på sidan Gå ner
Henning_J
Skogenracing Large
Henning_J


Antal inlägg : 253
Age : 36
Namn : johan
Från : gävle
Kör : BMW!
Registration date : 07-12-26

Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diskussion ang Bilprovningen   Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Icon_minitimetor 26 nov 2009, 01:12

loop skrev:
Jag gillar inte myndigheter. Så jag försöker ha en sån minimal kontakt med dem som möjligt. Och då jag har kontakt med dem så vill jag göra det lätt för mig utan att kräla. Saker som jag vet att man inte får ha, kör jag inte in i en besiktningshall med tex synligt trim, raka rör, tonade framrutor osv. Det är saker som syns lång väg. Även om en besiktningsman vill släppa det, så kan han knappast det då hans chef och kollegor ser vad han gör och tonade framrutor syns rätt bra. Så för att slippa att både han och jag får stå där som idioter och vara irriterade, så undviker man sådana saker.

Sen så fattar jag inte vad kopplingens slavcylinder har med bromsarna att göra, sitter kretsarna ihop? Verkar skitkonstigt.

om du öppnar motorhuven och kollar på huvudcylindern som sitter vid bromsservon! så ser du att det går 5 rör ist för 4 rör om du har en vajjerkoppling!
Till överst på sidan Gå ner
m5micke
Skogencrew
m5micke


Antal inlägg : 3132
Age : 41
Namn : Micke
Från : Gävle
Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97
Registration date : 06-10-12

Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diskussion ang Bilprovningen   Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Icon_minitimetor 26 nov 2009, 12:36

På BMW utnyttjar man samma oljebehållare som bromsarna på kopplingen
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diskussion ang Bilprovningen   Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Icon_minitimefre 27 nov 2009, 00:03

M5mikal skrev:
På BMW utnyttjar man samma oljebehållare som bromsarna på kopplingen

Ok, man lär sig nåt nytt varje dag. Låter skitdumt måste jag säga. På min Cortina är det tack och lov olika behållare.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Diskussion ang Bilprovningen   Diskussion ang Bilprovningen - Sida 2 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Diskussion ang Bilprovningen
Till överst på sidan 
Sida 2 av 2Gå till sida : Föregående  1, 2
 Liknande ämnen
-
» F: Bilprovningen
» Diskussion om olika insprut
» Bilprovningen i borlänge
» M5 mikals Speglar, stor diskussion ;)

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Allmänt-
Hoppa till: