| Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo | |
|
+6Henrik CCM Mikael jonasahman Wike Kenney 10 posters |
Författare | Meddelande |
---|
Kenney Skogenracing Medium
Antal inlägg : 84 Age : 37 Namn : kenney bohjort Från : bollnäs Kör : Ford Sierra Registration date : 07-04-24
| Rubrik: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo mån 10 aug 2009, 16:32 | |
| någon som vet om det är möjligt att besikta en Sierra förgasare med en pinto turbo motor ? har varit in på SFRO och kollat och det ända jag hittar är att man inte får höja effekten mer än 20% i hk och 10% i vrid.
Men är det möjligt att få igenom den om man laddar typ 0.2 bar ?
tack för svar
/Kenney | |
|
| |
Wike Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 664 Age : 33 Namn : Wike Från : Gävle Kör : Kanske inte som alla andra? Registration date : 08-07-02
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo mån 10 aug 2009, 20:13 | |
| Vad jag har hört så får man inte turbo konvertera motorer.. Alltså inte besiktnings vänligt. Men det är bara vad jag har hört.. Är inte säker.. | |
|
| |
Antal inlägg : 84 Age : 37 Namn : kenney bohjort Från : bollnäs Kör : Ford Sierra Registration date : 07-04-24
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo tis 11 aug 2009, 09:05 | |
| jag har för mig att jag har läst det någonstans jag också, tycker att det måste ju gå att få igenom den på något sätt. Får väl prova och knäcka myten om att besikta en turbokonverterad motor utan wastegate isf men är det ingen här som har reggat om någon gång ? | |
|
| |
jonasahman Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 457 Age : 40 Namn : jonas Från : Valbo Kör : V70 Registration date : 07-06-19
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo tis 11 aug 2009, 12:59 | |
| det måste väl finnas en anledning till att ingen besiktar med turbo i sin bil utan de antingen kör ett år å sen skrotar, eller har en besiktningsmotor | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo tis 11 aug 2009, 15:46 | |
| Det går inte. Problemet är att man ändrar på avgasreningen genom att montera en turbo.
Enda sättet att regga en sierra med turbo är att använda en motor med katalysator som har turbo orirginal från fabrik. Volvo, saab etc | |
|
| |
CCM Skogenracing Medium
Antal inlägg : 52 Age : 41 Namn : Carl Hägg Från : Borgå-FIN Kör : Sierra 2.0 tic -89 Registration date : 07-06-27
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo tis 11 aug 2009, 15:53 | |
| - Mikael skrev:
- Det går inte. Problemet är att man ändrar på avgasreningen genom att montera en turbo.
Enda sättet att regga en sierra med turbo är att använda en motor med katalysator som har turbo orirginal från fabrik. Volvo, saab etc i finland går det om man har bromsat och bevis på at efekten inte är över nåt visst..man kan tex jämföra med xr4 +20%mera sen skall bromsar och sånt motsvara xr4.det klokaste är at man är tvungen at montera katalysator oberoende avgasvärden!den får fast vara tom men måsta ligga där.. cosworth duger inte at jämföra med,enligt bilprovningen dom undrar vel inte i besiktning då altting på en bil är modifierat och ger en400hk sen står det 145hk@0.2bar eller motsvarande i papren | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo tis 11 aug 2009, 19:47 | |
| Ja ni har det mycket bättre än vad vi har på den fronten | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo tis 11 aug 2009, 20:09 | |
| - Mikael skrev:
- Ja ni har det mycket bättre än vad vi har på den fronten
Fast ni har de enligt mig bättre med ombyggt fordon och så. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo ons 12 aug 2009, 01:21 | |
| jag ska försöka att kontakta SFRO och bilprovningen i morgon så får se om det är helt kört, tycker att det borde att få igenom om man byter bromsarna också, men man ska inte ta ut någonting i förskott när det gäller svensk bilprovning enligt mig,
undra vad dom säger om man kommer in med en turbo pinto så har man tagit bort wastegaten så den inte laddar någonting :p | |
|
| |
loop Skogenracing Large
Antal inlägg : 294 Namn : Per Från : Halland Kör : Ford Registration date : 08-07-30
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo ons 12 aug 2009, 12:27 | |
| Alltså. Alla bilmotorer från och med 1976 måste vara avgascertifierade dvs de är godkända i det skick som de lämnade fabriken(med några få undantag typ E85 konvertering och diesel). Det gör att man inte får ändra något utöver service och reparationer. Det har inte ett skit med hästkrafter, vridmoment eller liknande att göra. Du får bara använda avgascertifierade motorer i bilar av årsmodell 1976 och senare. Du får inte ens chiptrimma dem. Det bryts givetvis mot dessa regler och ibland så går de igenom besiktningen, men det gör inte bilen mer laglig för det. Så vill man trimma lagligt så är det personbilar av årsmodell 75 och tidigare som gäller eller lätt lastbil innan 1991, eller möjligen diesel, jag vet inget om diesel. Det handlar ingenting om bilprovningen, de följer enbart lagen. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo ons 12 aug 2009, 15:47 | |
| Bra skriver Loop. Precis som det står så får man inte pilla på motorn det minsta på bilar nyare än 76. Ett chip är precis lika olagligt som en turbokonvertering. Men syns givetvis inte lika lätt | |
|
| |
Sköld Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 442 Age : 33 Namn : Andreas Från : Degerfors Kör : tom kaross Registration date : 08-08-17
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo ons 12 aug 2009, 16:55 | |
| Vad för man ändra på en bilmotor som är gjort innan 1976 då? | |
|
| |
Antal inlägg : 664 Age : 33 Namn : Wike Från : Gävle Kör : Kanske inte som alla andra? Registration date : 08-07-02
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo tor 13 aug 2009, 20:45 | |
| Men låt oss säga att man har byggt en bil för att tävla i drifting och vill regbesikta den som ombyggt fordon för att även kunna köra den på gatan.. Betyder det att man måste ha en motor som är original då? | |
|
| |
werd Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 708 Age : 33 Namn : MuppDaniel Från : Den ökända staden kumla! Kör : 242 -1975. Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo tor 13 aug 2009, 20:55 | |
| Effekten måste ligga inom vad biltillverkaren har satt för hästkraft och nm-antal. Som volvo 240 från 75; 200/220(?) och 275(?) nm... Du får turbokonvertera då blir det regbesiktning... tror jag, är inte säker men det blir inte någe jobbigare iaf. Möjligen att dom kräver att du "bänkar bilen" (fel utryck ) | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo tor 13 aug 2009, 21:04 | |
| volvo t.ex är bra då dom har specat. Men på ford sidan är det aldrig specat så där får man bara ändra 10% på effekten på en bil äldre än 76 har jag för mig. För att kunna regga med mer effekt krävs det SFRO besiktning som ombyggt fordon vilket kräver byte av hela drivlinan bromsar etc. Och då får man åka med 10kw och 15nm per hundra kilo om jag inte minns fel.
Är bilen däremot 76 eller nyare så blir det reggning som loop skrev med orginalmotor och inget annat. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo tor 13 aug 2009, 21:10 | |
| Okej.. Vilket skit | |
|
| |
Mange-83 Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 300 Age : 41 Namn : Magnus Från : Gårdskär Kör : FORD Mondeo 2,5T 08:a, Sierra RScosworth 91:a(såld), Sierra 2,0 92:a, Ford F-250,Flakmoped Registration date : 07-08-28
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo fre 14 aug 2009, 11:56 | |
| Kollade det där när ja höll på med min pinto för typ 5-6 år sedan och då är det kört å besikta med annat än orginal. eller som dom skriver kan det gå med motor från volvo/saab | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo | |
| |
|
| |
| Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo | |
|