Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Ford_Fidde
Skogenracing Medium

Antal inlägg : 57
Namn : Fredrik
Från : KLavreström
Kör : Ford Sierra 2,0i Gl
Registration date : 09-03-24

Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Empty
InläggRubrik: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimetis 24 mar 2009, 23:43

Hej..Behöver verkligen hjälp å tips, första gången jag hänger i snurra. Hoppas nån har tid å lust att läsa igenom allt här, å vill hjälpa mej. Embarassed

Har satt i snurra i sierran, är 88a.. Fått dit allt, men verkar inte va dem bästa grejjerna, så är gamla svetsar som spruckit på "addapterröret" mellan grenrör å turbo. Å I addapterplattan mellan mellan grenröret å "addapterröret" verkar det inte va tätt, skvätter ut soppa, ska väl inte direkt spruta ner motorutrymmet där? Ska väl va avgaser istort sett? Känns inte så bra att låta bilen va igång, blir nog inte så bra om det blir mkt varm där vid turbon:/ Å heller inte ekonomiskt när det är så mkt slöseri på soppa.. Om jag säller ner laddet till max istort sätt, går den okey på låglast, dvs tomgång å krypkörning typ.. Men ska man då börja gasa ur den lite mer så är den trött å hostar sig fram..Men "Addapterröret" ska väl inte va den största orsaken till att soppan bara matas på så mkt!? Den drar minst 5 ggr mer sopa nu med turbon utan nått ladd än utan turbo?

Undrar vad orsaken kan va till att den matar på så mkt soppa? Har provat med och utan kontakt till spridaren, å även pluggat soppaslangen fram till spridaren. Men den luklat soppa å sprutar ut, tändstiften blir riktigt svarta av det givetvis.. Så känns som det är nått som gör att den sprutar mer soppa än den ska nu? Är det nått med läcka mellan turbo å insug? Har hört att det kan spöka till det riktigt mkt? Har max kört 0,2 i ladd med bilen så är ju inget super ladd direkt..

En kompis säger att den verkar gå på 3 cylindrar, kan det ha nått att göra med dem dränkta tändstiften, att dem inte har gnistan att tända så mkt soppa? eller lär det vara varre än så? :/ För när den får rätt soppa å det lirar till rätt, så drar den verkligen på även vid 0,2 i ladd. Men dock händer det inte ofta att den lirar rätt..

Har provat att ställa upp laddet för att jämna ut det med soppan, men det verkar inte bli bättre, den bara blir sämre på låglast, dör såfort man släpper gasen. Går inte på tomgång..

Vilken ände ska jag börja i? Lär va om jag förstår rätt, att fixa "adapterröret" å sen få den att gå på tomgång, för att sen spruta startgas i skarvarna på rören mellan turbo-ic-insug. Sen se hur den går då el? tänker jag rätt eller ska jag göra på annat vis?

Börjar bli less på allt detta nu, var verkligen en kul grejj i början med att sätta i det å drömmen av att den skulle gå bättre.. Men är så envis så har stått ute i blåst å snö i några dar nu å försökt med saker hit å dit. För jag vill verkligen få igång den!! Så hoppas på många svar å tips! Så man får tillbaka suget att få det att lira mer eller mindre bra iafl..Tusen tack på förhand Exclamation
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

Antal inlägg : 1669
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimetis 24 mar 2009, 23:58

Har du pillat med tändningen ? Gick den som den skulle innan ? Kör du med extra sprut ? Hur aktiverar du de isf ?
Ford_Fidde
Skogenracing Medium

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimeons 25 mar 2009, 00:01

Henrik skrev:
Har du pillat med tändningen ? Gick den som den skulle innan ? Kör du med extra sprut ? Hur aktiverar du de isf ?

Jag inte ändrat nått med tändningen.. Den gick helt okey innan jag satte på turbon, kanske lite trött men det blir dem väl med åren dem bilarna.. Samma turbokitt har suttit på denna motorn innan jag köpte bilen å kittet, så jag misstänkte ju att sakerna legat å blivit dåliga:/ Jag har extrasprut "extraspridare på röret mellan ic å insug. Det ska aktiveras via en tryckvakt som är kopplad på insuget precis före spjället..
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimeons 25 mar 2009, 09:29

Börja med att återställa bilen till orginal vad gäller insprutet, sätt i orginalspridare, byt eventuella trasiga givare som kan tänkas vara fel. Mät öppningstryckte på extrasprutet, täta alla läckor. Byt stiften, byt även tänddelarna om dom är skabbiga

Extraspridarna kan du starta redan vid 0.2-0.3bar. Funkar det inte nu är det nått fel på dina extraspridare eller fel storlek
http://www.skogenracing.com
Ford_Fidde
Skogenracing Medium

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimesön 29 mar 2009, 03:26

Har fått bilen att gå på tomgång helt okey nu, å sprutat på startgas på skarvar å så utan att det blev nån reaktion, men sen när jag ska börja ställa upp wastegaten ( mer ladd) så börjar den gå kasst på låglast, börjar dö om jag släpper gasen å sånt:S

Vad kan sånt bero på? Varför blir den dålig på lägre varv å inte har nån tomgång.. men sen om man sänker wastegaten igen så blir det bra.. Men man vill ju inte ha på en snurra för att köra den utan något ladd alls:S Går ha max 0,17-0,2 i ladd typ sen börjar den gå skit på låglast.. men den går bra på högre varv å mer gas då..?`Får den för lite soppa på tomgång av att man höjjer laddet? Eller vad äre som spökar? tacksam för svar
Ford_Fidde
Skogenracing Medium

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimesön 29 mar 2009, 21:35

Mikael skrev:
Börja med att återställa bilen till orginal vad gäller insprutet, sätt i orginalspridare, byt eventuella trasiga givare som kan tänkas vara fel. Mät öppningstryckte på extrasprutet, täta alla läckor. Byt stiften, byt även tänddelarna om dom är skabbiga

Extraspridarna kan du starta redan vid 0.2-0.3bar. Funkar det inte nu är det nått fel på dina extraspridare eller fel storlek

Har fått bilen att gå på tomgång helt okey nu, å sprutat på startgas på skarvar å så utan att det blev nån reaktion, men sen när jag ska börja ställa upp wastegaten ( mer ladd) så börjar den gå kasst på låglast, börjar dö om jag släpper gasen å sånt:S

Vad kan sånt bero på? Varför blir den dålig på lägre varv å inte har nån tomgång.. men sen om man sänker wastegaten igen så blir det bra.. Men man vill ju inte ha på en snurra för att köra den utan något ladd alls:S Går ha max 0,17-0,2 i ladd typ sen börjar den gå skit på låglast.. men den går bra på högre varv å mer gas då..?`Får den för lite soppa på tomgång av att man höjjer laddet? Eller vad äre som spökar? tacksam för svar
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimesön 29 mar 2009, 22:07

Vad gjorde du av det jag sa?
Ford_Fidde
Skogenracing Medium

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimemån 30 mar 2009, 12:38

Mikael skrev:
Vad gjorde du av det jag sa?

Jag kopplade bort extra spridaden, mätte upp öppningsläget i tryckvakt till 0,15 men ställde det på 0,2. Bytte ut två gamla skabbiga slangar mellan turbo å ic, å ic å insug, till siliconslangar nya.. å nollställde wastegaten, rengorde tändstiften å skrapade lite på dem. Så bilen gick bra mer eller mindre bra både pålåglast å hela vägen ut vid 0,2 i ladd..

Sen ställde jag upp laddet till 0,3 ca å då börjar den gå som en påse nötter på låglast, tills typ 3000varv då drar den på ganska så okey..
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimemån 30 mar 2009, 17:22

Skulle tro att den går fett som tusan när tryckvakten slår till och då surar den. Vad har du för extrasprut idag?

Har du en extra spridarrad sitter bredvid orginal så förstår jag att det blir problem.

Föresten så köp nya stift, ofta räcker det inte att försöka "renovera" dom du har
Ford_Fidde
Skogenracing Medium

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimemån 30 mar 2009, 21:06

Mikael skrev:
Skulle tro att den går fett som tusan när tryckvakten slår till och då surar den. Vad har du för extrasprut idag?

Har du en extra spridarrad sitter bredvid orginal så förstår jag att det blir problem.

Föresten så köp nya stift, ofta räcker det inte att försöka "renovera" dom du har

Okey.. har även kört utan spridaren på och även pluggat soppan till spridaren utan framgång. Vet inte exakt vad för spridare det är, tror det kommer från en audi är iafl audi märket på dem, men kanske det kan va ändå? Han som hade denna motor å kitt på innan har iafl kört med dessa spridare å det har funkat.. Spridaren sitter på röret mellan icn å insug.. Men har sett att det läcker mellan grenröret å turbon i den addapterplattan, å där har det tidigare sprutat soppa ( då gick den aldeles för fett), så kollade rören mellan turbon å insuget, å bytte ut två gamla slangskarvar till siliconslang, å då läckte den inte längre soppa utan bara avgaser.. Men kan det ha nått med att det läcker där att den går konstigt? håller på att ska göra iordning det nu iafl..

Den smäller som fan när man motorbromsar den oxå, lär nog ha nått med att det sitter snurra på den nu.. kanske att den har lite lite för mkt soppa ändå så det är när det antänds?
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimemån 30 mar 2009, 21:15

Den surar helt klart ner sig, kan du kopplaur några spridare?
Ford_Fidde
Skogenracing Medium

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimemån 30 mar 2009, 21:20

Mikael skrev:
Den surar helt klart ner sig, kan du kopplaur några spridare?

Okey, tänkte för nu äre bara avgaser i läckan.. efter att jag tätat trycksidan mellan turbo å insug.. Men du tror att den fortfarande får för mkt soppa? jag kan plugga slangen till extra spridaren.. men orginal vet jag inte, hur skulle man kunna göra det isf?
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimemån 30 mar 2009, 21:33

alltså orginal ska vara orginal, har du en extraspridare idag?
Ford_Fidde
Skogenracing Medium

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimemån 30 mar 2009, 21:36

Mikael skrev:
alltså orginal ska vara orginal, har du en extraspridare idag?

Jag har en extraspridare, som har varit urkopplad, men soppaslangen har helatiden varit dragen, om det nu r skulle va så spridaren gått så den matar helatiden kanske? men det var felet innan å då la jag 12 v på båda och den jag använder nu klickade å verkade funka..så det kändes inte som det skulle va felet..
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimemån 30 mar 2009, 22:20

Jadu, det är mycket svårt att gissa sig fram till ett fel, hade jag kört bilen hade jag vetat direkt vad det var för fel men svårt att gissa så här över internet.

Du måste ta reda på om den går fett eller snålt. Man hör skillnaden ganska enkelt om man är lite van, går även att titta på avgaserna. Är det svart rök går den fett
Ford_Fidde
Skogenracing Medium

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimemån 30 mar 2009, 22:28

Mikael skrev:
Jadu, det är mycket svårt att gissa sig fram till ett fel, hade jag kört bilen hade jag vetat direkt vad det var för fel men svårt att gissa så här över internet.

Du måste ta reda på om den går fett eller snålt. Man hör skillnaden ganska enkelt om man är lite van, går även att titta på avgaserna. Är det svart rök går den fett

ja det är helt sant.. Dem är vita iafl, var en gång dem var lite smått blåa.. annars har dem jämt varit vita ( vanliga) lite tjocka kanske.. men har ju inget avgassystem på så kanske har nått med det å göra me att det blir så tjocka..
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimemån 30 mar 2009, 22:31

Inte riktigt med på vad du menar nu
Tänker du på avgaserna?

Blå rök = olja i förbränningen
Vit rök = Vatten i förbränningen
Svart rör = mycket bränsle i förbränningen
Ford_Fidde
Skogenracing Medium

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimetis 31 mar 2009, 00:53

Mikael skrev:
Inte riktigt med på vad du menar nu
Tänker du på avgaserna?

Blå rök = olja i förbränningen
Vit rök = Vatten i förbränningen
Svart rör = mycket bränsle i förbränningen

Okey så då kanske jag borde kika på topplockspackningen å sen se om jag har lite för mkt olja på kolvarna?
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimetis 31 mar 2009, 03:53

kan vara flera saker du skickar ut olja i avgaserna om du hade blårök..

försvinner de vatten o kokar den?
har du olja i kylsystemet?
http://www.SKOGENRACING.com
Ford_Fidde
Skogenracing Medium

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitimetis 31 mar 2009, 11:50

xcOOb skrev:
kan vara flera saker du skickar ut olja i avgaserna om du hade blårök..

försvinner de vatten o kokar den?
har du olja i kylsystemet?

Det försvann vatten innan, men var att det läckte från vattenpumpspackningen.. Så gjorde en ny packning så den blev tätt å då höll de men blev inget direkt tryck i slangarna, så ska fixa hem en ny pump..Lite småbrunt är nog vattnet, men inte mer än vanligt tror jag.. har iafl haft det lika dant i alla mina sierror..
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!   Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!! Icon_minitime

Turbomatat Sierra pinto..behöver hjälp!!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» ja behöver hjälp me min pinto!
» Ford Sierra flytta pinto motor och sprut till en Sierra doch. Hjälp och Tips!
» Behöver lite hjälp!
» Holset Hx40. Behöver hjälp.
» Behöver hjälp med k-jetronic Volvo Grupp A-R

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: