| För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
D. Runbom Skogenracing Small
Antal inlägg : 5 Age : 39 Namn : Daniel Runbom Från : Jönköping Kör : sierra 2.0 Registration date : 09-03-23
| Rubrik: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch mån 23 mar 2009, 00:57 | |
| Halloj! har nyligen turbokonventerat min sierra 2.0 pinto med komplett kit, ic spridare mm, men har stött på ett problem...det verkar som att den får för mkt soppa på låga varv och vid normalkörning...dock när man drar på å varvar så blir det bättre men direkt när man släpper av så bluddrar den tomgången är lite si å så med oxå...dock är detta första gången jag har gjort detta så vore tacksam för lite hjälp. Antar att det finns mkt å ställa in å så men vad ska man kika på först steg för steg? bilen luktar bra mkt soppa... vill att den ska gå bra ju ! blev ju så tokig efter att fått se era tokiga projekt! Mvh / Daniel | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch mån 23 mar 2009, 03:11 | |
| du får nog förklara lite mera i detalj vad du har gjort med bilen. tex om du har extraspridare eller sprut eller bara bytt orginal spridare osv...
du skulle iaf lånat en bredbandslambda och kollat vad du har för bränsle/luft blandning så blir det mycket lättare att få den att gå bra.
lycka till | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch mån 23 mar 2009, 09:38 | |
| antagligen har du för stora spridare för bilen om de sitter original sprut.. den kan väl inte justera så mycket att den kan gå bra på låglast med större spridare. en gissning från min sida. | |
|
| |
Mange Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 544 Age : 49 Namn : Mange Från : Furuvik Kör : Fabia rs1 Registration date : 09-02-13
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch mån 23 mar 2009, 09:47 | |
| min gissning är att jag tror den får förlite luft! | |
|
| |
Antal inlägg : 5 Age : 39 Namn : Daniel Runbom Från : Jönköping Kör : sierra 2.0 Registration date : 09-03-23
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch mån 23 mar 2009, 09:53 | |
| - Golden Boy skrev:
- du får nog förklara lite mera i detalj vad du har gjort med bilen. tex om du har extraspridare eller sprut eller bara bytt orginal spridare osv...
du skulle iaf lånat en bredbandslambda och kollat vad du har för bränsle/luft blandning så blir det mycket lättare att få den att gå bra.
lycka till Okej, utöver de orginalspridare som finns så har vi satt dit 2 extra spridare på tryckröret till insuget som styrs via en tryckvakt, men dock används bara en spridare..detta va ett kitt som redan hade suttit på denna bilen innan, enligt förra ägaren så tror han att han bara använde 1 spridare extra.. har frågat honom om detta men han kommer inte riktigt ihåg bänslet till denna extraspridare är kopplad till bränslefiltret den stora saken strax innanför vänster framskärm...satte ju som sagt dit det igen bara bolt on på allt. alla anslutningar var ju pluggade för ev konventering i framtiden, men vart lite fundersam över just at man ska koppla till bränslefiltret? okej vart får man tag på en bredbandslambda? =) tack för eran hjälp, uppskattas! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch mån 23 mar 2009, 09:57 | |
| - Mange skrev:
- min gissning är att jag tror den får förlite luft!
Okej aa grejen är ju att jag e ju ny på detta å vet inte riktigt vad som är vad , vad har jag gett mig in på det är som att den går på 3 cyl under 4500 varv men sen tänder den till å går duktigt...Mvh Daniel | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch mån 23 mar 2009, 10:25 | |
| Saab kallstarts spridare ska väl räcka till ca 20hk st men du kanske kör med anndra större spridare? prova koppla bort extraspridarna och se om den går bra på låga varv så kan du åtminstonde utesluta att det är dom som ligger och matar in soppa hela tiden... men kom ihåg att inte gasa för mycket då föresten så kan det vara lekage någonstans oxå. det behövs inte mycket för att bilen ska gå riktigt dåligt. kolla efter lekage på trycksidan... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch mån 23 mar 2009, 11:02 | |
| - Golden Boy skrev:
- Saab kallstarts spridare ska väl räcka till ca 20hk st men du kanske kör med anndra större spridare?
prova koppla bort extraspridarna och se om den går bra på låga varv så kan du åtminstonde utesluta att det är dom som ligger och matar in soppa hela tiden... men kom ihåg att inte gasa för mycket då
föresten så kan det vara lekage någonstans oxå. det behövs inte mycket för att bilen ska gå riktigt dåligt. kolla efter lekage på trycksidan... jag vet inte redigt vad det är för spridare, de satt ju där innan. men ska kika på det, jag kopplade bort dessa innan men han gick likadant, kanske det inte funkar??? kan man mäta med multimeter om de skickar någon form av ström till extra spridarna?? kan ju vara där som felet är, ockej ska kolla på trycksidan med efter läckage, inkluderar det då ev sprickor i svetsningar till downpipen? har hittat en spricka där nämligen men provade lite snabbt med avgaspasta å det verkar hålla tätt..men problemet bestod.. Men ska kika på detta iaf =) | |
|
| |
328Rikard Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 603 Age : 36 Namn : Rikard Från : Gävle Kör : E36 328 Coupe, E36 328 Touring & El Camino -69 Registration date : 08-03-22
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch mån 23 mar 2009, 22:25 | |
| Hur stor är spridaren? vid vilket tryck skicka du på mer sås? HUr mycket laddar bilen?
MVH RIkard | |
|
| |
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch tis 24 mar 2009, 09:29 | |
| - 328Rikard skrev:
- Hur stor är spridaren? vid vilket tryck skicka du på mer sås? HUr mycket laddar bilen?
MVH RIkard Hade isär spridaren iaf och det visade sig att det va en ifrån audi iaf, doch vet jag inte hur stor den är, kanske kan gå kolla via numret som stod på den? tanken är att den ska mata på soppa kanske runt 0.2 bar , håller på just nu med att koppla in laddmätaren oxå så man vet hur mkt den laddar, återkommer med mer info!..grejjar vid sidan om oxå med en saab 900 turbo-94 bytte lambda på den igår, den felkodar fortfarande syresensor trots nollställning av data. Kan bero på en ev. läcka i avgassystemet för å innan lambdan? | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch tis 24 mar 2009, 09:44 | |
| Om du kör utan extraspridare, dvs lugn körning innan laddet kommer, får den då oxå för mycket soppa? Känns som att extraspridaren är igång hela tiden därför den går för fett vid vacuum. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch tis 24 mar 2009, 10:53 | |
| - JBlom skrev:
- Om du kör utan extraspridare, dvs lugn körning innan laddet kommer, får den då oxå för mycket soppa?
Känns som att extraspridaren är igång hela tiden därför den går för fett vid vacuum. tror på den teorin jag med. bilen ska ju gå bra om den är helt "standard" utan extraspridare fast den går snålt om man gasar så tänk på det prova koppla bort extraspridaren och se om den går bra då... | |
|
| |
Öbbe Skogencrew
Antal inlägg : 6142 Age : 42 Namn : Öberg Från : Gävle Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch tis 24 mar 2009, 12:19 | |
| och som jag sa tidigare, sitter kanske andra spridare i den och då får man samma symtom.. koppla bort extra spridarna först och är problemet kvar kolla vanliga spridarna om dom är original lr ej.. | |
|
| |
combatkit Skogenracing Large
Antal inlägg : 105 Age : 41 Namn : Daniell Toft Från : Norge Kör : Bmw E38 with S62B50 engine Registration date : 08-06-24
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch fre 27 mar 2009, 23:08 | |
| jeg kjører med 4 stk audi S2 spridare, dem er på 346cc.. og jeg kjører med 3bars brensle trykk, 3" luft mengde måler fra bmw store 6an. bruker 1.06 liter pr mil. 1 bar turbotrykk.. bytt uf luft mengde måler.. les litt her http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=46661 | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch | |
| |
|
| |
| För mkt bränsle efter turbokonventering Ford Sierra 2.0 Soch | |
|