| Caster vinkel | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Caster vinkel tis 17 mar 2009, 00:37 | |
| jag kan sätta mina stötdämpare i 2 olika lägen och undrar viket som är bäst? blir bilen stabilare i högre fart med mera Caster vinkel? här är mina kontroll värden orginal (säger mig nada) Caster, Grader: 0.5 - 1.30
Grader-1/100: 0.08 - 1.50jag tänkte prova att flytta bak stötdämparen på min bruks bil och se om det blir någon skillnad... | |
|
| |
Henka_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1915 Age : 36 Namn : Henke Från : Geffle Kör : SxxB Registration date : 07-02-20
| Rubrik: Sv: Caster vinkel tis 17 mar 2009, 15:55 | |
| Caster är något som man ska vara väldigt försiktig att ändra på bilen, men teoretiskt så blir den stabilare ju mer positiv caster du har. alltså "bakåt lutad" dämpare. | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Caster vinkel tis 17 mar 2009, 16:53 | |
| jag provade att flytta fjäderskålen till det bakre läget och den vart faktist stabilare men lite mera trögstyrd. ratten strävar mera att gå rakt... så det blir nog lika på turbo starleten undrar om man ska ändra camber vinkeln lite oxå? vad tror ni? | |
|
| |
Antal inlägg : 1915 Age : 36 Namn : Henke Från : Geffle Kör : SxxB Registration date : 07-02-20
| Rubrik: Sv: Caster vinkel tis 17 mar 2009, 23:15 | |
| jo dom blir lite tröga, men de ska race bilar vara å testa dej fram till sommaren istället vilket som känns bäst. lite bättre att känna på torr asfalt, men visst kan man sätta en grund som känns bra innan man kör. | |
|
| |
lillen_rille Skogenracing Large
Antal inlägg : 215 Age : 33 Namn : Rickard Från : Östervåla Kör : 760 T5, Audi S6 2.2T, Skoda Fabia RS Registration date : 08-05-20
| Rubrik: Sv: Caster vinkel tis 17 mar 2009, 23:26 | |
| den tar väl kurvor bättre om du ändrar camber vinkeln så dämparen lutar inåt | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Caster vinkel tis 17 mar 2009, 23:29 | |
| Hur pass mycket kan du justera på cambern ? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Caster vinkel ons 18 mar 2009, 00:06 | |
| - lillen_rille skrev:
- den tar väl kurvor bättre om du ändrar camber vinkeln så dämparen lutar inåt
Blir bättre kurvtagningsförmåga ja, eftersom när du svänger så "lägger" sig hjulen lite iom att man ändrar cambern så får man mer greppyta i backen, men det är helt värdelöst för raktfram åka istället :/ men de e ju bra att hitta ett mellanting. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Caster vinkel ons 18 mar 2009, 00:33 | |
| - Henrik skrev:
- Hur pass mycket kan du justera på cambern ?
den är igentligen inte justerbar men det går att modifiera såklart jag kommer ju köra lite konbana är det tänkt och sist jag gjorde det så slets däcken sönder på yterkanten så det kanske skulle bli bättre med lite justeringar... jag ska iaf göra en 4-hjulsmätning så då kan man ju ställa in allting nogrant men frågan är hur mycket man vågar ändra... | |
|
| |
Henrik Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 1669 Age : 36 Namn : Henrik Från : land Kör : Nissan och Ford Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Caster vinkel ons 18 mar 2009, 16:29 | |
| Bygg steglösa stag till camber, om de går ? Är väl så att man vill ha de precis balanserat att de varken över heller understyr. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Caster vinkel | |
| |
|
| |
| Caster vinkel | |
|