| Turbo + Golf mk1 orginal förgasarmotor? | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
epic110 Skogenracing Small
Antal inlägg : 3 Namn : Sebastian Gustafsson Från : Mjölby Kör : Golf GL Mk1 -82 Registration date : 08-12-30
| Rubrik: Turbo + Golf mk1 orginal förgasarmotor? tis 30 dec 2008, 19:18 | |
| Hallå, haft i tanken likt många andra att stoppa i en turbo i golfen nån gång i livet.. Så ja undrar lite över vad som är det enklaste (läs billigaste) alternativet då?
Eftersom motorn är en 1.6 liters 8v förgasarmotor med insug och avgas på samma sida blir det lite krångligt men det är klart det går.. smidigast är nog endå att bygga sprut, dvs haltech men det kostar mer än hela bilen när den är totalt renoverad så det känns inte så piggt.. man kan dessutom få en värstingmotor komplett med allting för det priset!
Vad rekomenderar ni då som sprut? Ska man köpa nån gammal krockad 740 me turbo o plocka allt från den bilen kanske eller är det svårt att plocka över den styrningen? Opelspridare kanske är bättre om dom nu var skruvbara..
Hur som haver, jag är glad om det går att lägga lite lakrits vilket inte kräver 400hk i en golf direkt..
/ epic | |
|
| |
richard s Skogencrew
Antal inlägg : 931 Age : 43 Namn : richard Från : gävle Kör : RMK800 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Turbo + Golf mk1 orginal förgasarmotor? tis 30 dec 2008, 20:30 | |
| ganska enkelt/billigt att byta till en motor som har sprut från början, hällst med större volym också.sedan dit med ms och lämplig turbo.
annars byta/bygga nytt insug + ms och turbo.
men bättre att få crossflow och mera volym. | |
|
| |
Antal inlägg : 3 Namn : Sebastian Gustafsson Från : Mjölby Kör : Golf GL Mk1 -82 Registration date : 08-12-30
| Rubrik: Sv: Turbo + Golf mk1 orginal förgasarmotor? ons 31 dec 2008, 00:45 | |
| första alternativet verkar vara rätt krångligt då det går åt att man byter hela framvagnen i stort sett och det blir antagligen dyrare.. andra alternativet verkar mer lockande och framförallt billigare, bygga insug är inga problem, man kan även ta ett TDI insug och använda sig av.. men motorstyrningen, är det krångligt att plocka det från en annan bil o få det att funka? Det sitter väl på vilken turbomotor som helst? Lite av hela grejjen är väl att turbokonvertera en 1.6 liters 8v då det inte är så vanligt vad jag förstått.. jag är inte så insatt då jag bara läst över lag vad allt handlar om vid en konvertering.. så förklara gärna vad crossflow är? | |
|
| |
Jeppo Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 811 Age : 35 Namn : Jesper Ericsson Från : Tierp Kör : V70N - Vector turbo Registration date : 07-10-16
| Rubrik: Sv: Turbo + Golf mk1 orginal förgasarmotor? ons 31 dec 2008, 01:09 | |
| Crossflow är att du har Insug på en sida och Avgas på en sida, vilket inte alla golfar har. Och de crossflow toppar jag kikat på kostar flis, (mer än bilen är värd) och är ganska populär inom rallymotorerna som är framtagna.. Därav priset skulle jag tro, mvh | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Turbo + Golf mk1 orginal förgasarmotor? ons 31 dec 2008, 12:36 | |
| ah, okej de va ganska logiskt när man tänkte efter! med crossflow slipper ju allting som går in i motorn byta håll för att sedan komma ut igen.. här blåser de rakt igenom, ger det mkt extra effekt? ganska dumt att inte bygga crossflow på en motor, speciellt golfen där det finns mkt plats! funderat lite, det går inte sätta övertryck i orginalförgasaren va? för om man sätter insug - förgasare - turbo borde det bli samma sak som att sätta sprut på insuget.. om förgasaren tål tryck ska det ju inte vara några problem att bygga så? vad är det som gör att det inte funkar, hört att man måste bygga in hela förgasaren i någon tryckkammare typ? | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Turbo + Golf mk1 orginal förgasarmotor? ons 31 dec 2008, 14:28 | |
| lattaste for dig borde vall at ta insprutning fran en annan golf med K-jet och sen bara stalla pa det lite sa klarar motorn ca 200hk innan du behover extrasprut eller riktigt sprut... du behover dock byta ill en bransletrycksregulator fran Saab 900T av aldre sort sa den far mera soppa vid laddtryck och sa du kan justera upp soppamangden... billigt och latt nar delarna passar men som sagt bara ca 200hk max med det sprutet... forgasare rekomenderar jag inte aven om det ar mojligt... liten fin T25 turbo blir lagomt for 200hk... ska man ha effekt sa kostar det pengar sa ar det gott nytt ar! | |
|
| |
richard s Skogencrew
Antal inlägg : 931 Age : 43 Namn : richard Från : gävle Kör : RMK800 Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Turbo + Golf mk1 orginal förgasarmotor? tor 01 jan 2009, 02:02 | |
| finns billiga 2.0 crossflow från nyare golf.
blir billigare men något krångligare att ta sprut från annan bil än ms , sen är du iaf fast med ett sprut du inte kan justera. och då med större risk för skjuten motor och mera kostnader.
går säkert att få mer effekt med orginalförgasaren och turbo , men sånna installationer brukar vara väldigt instabila och ha dåliga köregenskaper , så inget att rekomendera.slutar offtast med motorbyte även där. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Turbo + Golf mk1 orginal förgasarmotor? | |
| |
|
| |
| Turbo + Golf mk1 orginal förgasarmotor? | |
|