| TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
TomasF Skogenracing Small
Antal inlägg : 19 Age : 38 Namn : Tomas Fredriksson Från : Åmål Kör : Audi S4 -93, Passat 1.8t - 99 , Starlet S -87 Registration date : 08-12-16
| Rubrik: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. ons 17 dec 2008, 09:04 | |
| Hade tidigare en corolla turbo som byggdes snabbt under en helg mest för att se om de var möjligt att döda en 4A-Fe... Vi laddade 0,95 med större spridare och lurat original sprut. men fick vrida ner till 0.75 då kopplingen började slira.. körde nästan ett år utan att byta en skruv (plågades nästan hela tiden)... motorn bara gick och gick.. Körde låg 14s med standarddäck och 0.75bar på säve... Då spann de nästan hela 2:an....=) Sedan vi gjorde oss av med den har ja längtat efter att bygga en seriös turbo toyota!!! Nu äntligen har vi kommit igång och köpt en Starlet S jättebilligt med trasig generator och punktering..=). Sedan förra helgen är ja även ägare till en jättebillig Småkrockad Celica Gti.-90 Så ja ska se om de är möjligt att få i motor och låda från Celican. Och om det funkar så blir de även turbokonvertering. Ska bygga bilen tillsammans med en kompis som bistår massvis med original turbo grejjer till GT4 ST205. * Toyota CT26 turbo. *Original Gt4 grenrör(passar nog med lite mod) Eller så byggs ett pulssplit.... *500cc spridare.... *GT4fuelrail *Gt4 bränslepump *Gt4 koppling m.m. Kommer maxlättas och förhoppningsvis landa under 750kg Effekten vågar ja inte gissa på.... Men 157hk original och ska försöka med 1Bars laddtryck.... så får vi se:P Målet är att blir snabbare än min audi S4 Bilder kommer inom kort! | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. ons 17 dec 2008, 09:42 | |
| Fränt... En utmanare till Golden Boy. | |
|
| |
Antal inlägg : 19 Age : 38 Namn : Tomas Fredriksson Från : Åmål Kör : Audi S4 -93, Passat 1.8t - 99 , Starlet S -87 Registration date : 08-12-16
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. ons 17 dec 2008, 10:13 | |
| Haha ja... den är faktiskt vit min Starlet.. men de är ju en S Får göra ett försök:).. men de blir nog tuft:P...Bör ju kunna gå att få rätt bra snurr på en sån Gti motor tycker ja... men finnish har ja ingen chans:P hehe | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. ons 17 dec 2008, 12:09 | |
| valkommen hit och fy fan vad roligt med en till starlet vilken celica motor ar det? ar det fran nyare celica eller gammla upp till 90? jag har inga bra erfarenheter av gammla celica motorn som jag fick byta 3 ganger innan jag salde bilen. dom ar grymt kannsliga med oljetrycket. vilket fall som helst sa blir det ass ballt projekt och ska bli mycket roligt att folja. nu maste jag nog stoppa in min V6a i bakluckan om jag ska vinna over dig hoppas det flyter pa och upp med billder | |
|
| |
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. ons 17 dec 2008, 14:05 | |
| Tackar! Kul att vara med här och få idéer och tips:) Ja ska försöka uppdatera så fort ja fått tummen ur och tagit lite kort... ska försöka börja till helgen. De är inte den äldsta Gti:n... de är den som heter St 182 och har 157hk.. tror den fanns mellan ca sen 89- tidig 94 eller nått.. är inte så påläst om celica. Lite rundare modell men fortfarande froglights... Tack för tipset... Ja ska kolla oljepump etc. extra noga... + sätta nån extra diod som varnar lite tidigare än original kanske... Ska iaf bli intressant att se om de GÅR:) Gillar din starlet skarpt!! Kör du med original innuti motor? | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. ons 17 dec 2008, 17:20 | |
| ja allting gar det tar bara lite langre tid nar det ar svart ja den nya motorn verkar mycket battre. har en kommpis som har en celica med ca 500hk, gick sa in i helvete! men var ganska pakostad saklart... min starletmotor ar i princip orginal forutom dubbla ventilfjadrar,svanghjul och koppling. jag vet fortfarande inte var gransen gar for att paja nagonting innuti motorn sa det verkar funka riktigt bra bara man inte varvar for mycket. hur tankte du fa ner motorn? flyttar du over hela framvagnen eller hur ska du losa det med drivknutar osv? starletknutarna gar nog inte i celicaladan allting gar det galler att tanka till bara innan man borjar... | |
|
| |
stork3n Skogenracing Large
Antal inlägg : 179 Age : 34 Namn : christian Från : tierp Kör : audi gt coupe Nissan skyline gtr, bmw turbo Registration date : 07-09-29
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. ons 17 dec 2008, 17:25 | |
| kommer bli ett styggt objekt när den blir klar, hur många häst har du i s4 då? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. tor 18 dec 2008, 07:57 | |
| Ja detta får man nog räkna med att de kommer ta en stund. Ja håller med. De är lika bra att fundera igenom lite först innan man börjar... ska lyfta ur motor och låda bort med framvagn på starlet... sedan skruva ner hela framvagn på celica och börja fundera:) Ska åka och hämta elschema till båda bilarna idag. Så man har lite koll och märker när man tar isär... Övrigt så ska ja försöka använda celicans nav, bromsar, m.m. Drivaxlar måste nog bli special som är lite kortare om inte hjulen ska sticka ut:P är är lite bilder på bilarna som dom står... Lite ytrost där dörrlisten satt.. annars väldigt fin i plåt.... 1000kr betalades för denna som stod under ett träd och samlade löv:) och dom sportiga S-stolarna:) Och här lite på donatorbilen.. Kostade 2000kr Och de viktigaste:P Tänkte räkna på vad projektet kostar... än så länge...3000kr.
Senast ändrad av TomasF den tor 18 dec 2008, 13:04, ändrad totalt 3 gånger | |
|
| |
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. tor 18 dec 2008, 08:05 | |
| Ursäkta lite dålig kvalité... men glömde kameran igår igen så ja tog mobilen... ska bli riktiga kort senare. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. tor 18 dec 2008, 16:31 | |
| celican sag ju fin ut for 2000kr det enklaste du kan gora tror jag ar att kapa av celican vid torpedvaggen eller kanske tillomed ta med torpedvaggen och sen svetsa i hela skiten med hjulupphagning och allt. vist kommer det sticka ut rejalt kanske 1dec per sida? men du far rejala bromsar och drivknutar som haller... sen ar det bara att skaffa nagon form av breddare och klappa dit. jag har sjalv statt med mattbandet pa en celica jag hadde och sag att det skulle kunnga ga om man mater mellan fjadertornen. har haft denna plan lange i bakhuvudet faktist... kolla i min trad sa ser du hur dom har gjort nar dom monterade motorn i bakluckan det blir ju samma prinsip sa igentligen sa kan du valja om du vill ha motorn i bak eller i fram... dar har du lite att fundera pa iaf | |
|
| |
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. fre 19 dec 2008, 07:21 | |
| Ja de är ju en idé. Då har man ju allt med sig från celican.. Får ta fram måttbandet och åka till garaget ikväll:) Har haft idén om en mittmonterad 9000 T16 motor i starlet då ja skrotade en sån för ett par år sedan... DÅ skulle väl en starlet åka på bakhjulen:) Kanske skulle funka att svetsa rörram fram... Då kan man frigöra ganska mycket plats.. och placerar ju fästen vart man vill:P bara en idé... då blir den ju rätt styv oxå Har ju tillgång till rörbockmaskiner och allt sånt på jobbet.. Nu blev de mycket att fundera på ja! | |
|
| |
zaile Skogenracing Large
Antal inlägg : 146 Age : 36 Namn : Ille med i Från : Gävle Kör : Ford =P Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. ons 31 dec 2008, 12:24 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. fre 09 jan 2009, 09:49 | |
| hander det nagonting har ?
har du tankt ut hur du ska gora? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. fre 09 jan 2009, 10:36 | |
| Jag rekomenderar bara att lyfta i maskin i befintligt motorrum. Om det passar hänga dit celicans fjäderben etc sen skarva drivaxlarna. dumt att börja kapa så mycket som det krävs för att svetsa på framvagnen, kan folk peta i en GSI motor i en opel corsa får du ner en camry motor i en starlet | |
|
| |
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. mån 12 jan 2009, 11:21 | |
| Nu är celica slaktad med motor, låda, el och allt vi behöver sparat.
Börjat lite smått att riva i starleten.
ja kommer ta bara motor och låda... Lutar faktiskt åt att sätta motorn bak istället. De verkar betydligt enklare.. och fränare=)
Bilder kommer..
Senast ändrad av TomasF den mån 12 jan 2009, 12:04, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. mån 12 jan 2009, 11:26 | |
| Trevligt att det rullar pa far se om du slar mitt rekord att ta ur en starletmotor pa 32minuter ifs sa var inte den orginal med turbo grenror insug osv... gar nog annu fortare med en standard maskin funkade starletmotorn bra? jag kanske ar sugen att kopa den till min bruksbil... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. mån 12 jan 2009, 12:06 | |
| - Golden Boy skrev:
- Trevligt att det rullar pa
far se om du slar mitt rekord att ta ur en starletmotor pa 32minuter ifs sa var inte den orginal med turbo grenror insug osv...
gar nog annu fortare med en standard maskin
funkade starletmotorn bra? jag kanske ar sugen att kopa den till min bruksbil... Haha de slår ja nog inte första gången:P Men jag ringde samtal och diskuterade lite om bilen med en som är med och ska bygga.... tror vi bygger motorn bak istället:) jag har inte startad motorn, för generator och batteri saknas...men ja kan hänga i ett och prova den! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. mån 12 jan 2009, 12:09 | |
| - Citat :
jag har inte startad motorn, för generator och batteri saknas...men ja kan hänga i ett och prova den! ja det later trevligt med RWD... hoppas det gar bra sa kanske jag gor samma sak i framtiden... hur langt har starlet motorn gatt? gar den fint sa koper jag den garna billigt var bor du foresten? | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. | |
| |
|
| |
| TomasF - Toyota Starlet S -87 med Celica Gti -90 motor och turbo. | |
|