Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

kompression vs laddtryck

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Gäst
Gäst

kompression vs laddtryck Empty
InläggRubrik: kompression vs laddtryck   kompression vs laddtryck Icon_minitimesön 28 sep 2008, 20:52

ja! vad kan man ladda utan att kompsänka? (och få grejorna att hålla)

ex ladd/komp

info om bränsle/lambda kan vara bra om nån har utöver kanske

nån statistik,erfarenhet,tabell?
ok att det beror på motor och skick,men generellt mellan tummen och pekfingret då

ni som överladdat kan ju skriva in förhållandet så det blir samlat här (om det inte råkar finnas redan)Question

ex bmw 535 -91 komp xxx/xxx ladd 1.0bar 488cc spridare/lamda xxx

eller nått liknande,va vet jag:D
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: kompression vs laddtryck   kompression vs laddtryck Icon_minitimesön 28 sep 2008, 21:04

Det här är en fråga som är väldigt svår att svara på. Det man först måste klargöra är om bilen har programmerbart sprut eller inte och om mappare är duktig. Storlek på turbon osv
Generellt sett kan man ladda mer med en större turbo än en liten.

Jag laddar 0.95 på min Ford Sierra 2.9t med 9.0:1 i kompression. Men gränsen verkar inte ligga där t.ex

Laddade 0.8 på en BMW 528 som hade 9.3:1 i kompression , där bottnades 350cc spridarna så om det gick att ladda mer lär vi aldrig få veta

Lambda blir alltid fast oavsett motor. dom brukar gå som bäst när bränsleblandningen bli runt 0.8-0.85 i lambda på fullgas med en turbomotor
http://www.skogenracing.com
Gäst
Gäst

InläggRubrik: Sv: kompression vs laddtryck   kompression vs laddtryck Icon_minitimesön 28 sep 2008, 21:22

Mikael skrev:
Det här är en fråga som är väldigt svår att svara på. Det man först måste klargöra är om bilen har programmerbart sprut eller inte och om mappare är duktig. Storlek på turbon osv
Generellt sett kan man ladda mer med en större turbo än en liten.

Jag laddar 0.95 på min Ford Sierra 2.9t med 9.0:1 i kompression. Men gränsen verkar inte ligga där t.ex

Laddade 0.8 på en BMW 528 som hade 9.3:1 i kompression , där bottnades 350cc spridarna så om det gick att ladda mer lär vi aldrig få veta

Lambda blir alltid fast oavsett motor. dom brukar gå som bäst när bränsleblandningen bli runt 0.8-0.85 i lambda på fullgas med en turbomotor

jo visst är det nog så som du säger,men med lite olika (data/uppgifter) här så får man veta på lite olika bilar/motorer och får en fingervisning (som sagt mellan tummen och pekfingret) om vad vad det kan handla om i runda slängar,ok inget man ska göra en tabell av kanske direkt och absolut inte lita blint på,men endåSmile
och om man har bra sprut/tändning som justerar sig så blir ju det genast bättre/hållbarare inom vissa gränser

ang lambda så har jag nu lärt mig en ny sak:hihi:

annars kan ju den som tänkt köpt en lortbil o kasta turbo på utan att kompsänka ha lite nytta av vad som skulle kunna funka genom att läsa här istället för att leta bland trådarna (med ett snällt laddtryck då och kanske en simpel tryckvakt o nå spridare)

kanske jag är fel ute med frågan när jag tänker efter nu?
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: kompression vs laddtryck   kompression vs laddtryck Icon_minitimesön 28 sep 2008, 21:32

Tja ska man fula med extrasprut osv så får man räkna med att man är ute på hal is över 0.5bars laddtryck. Beror så klart på motoröra och tillgång till bredbandslambda.

Problemet är oftast att backa tändningen på momentmax där spikningar oftast inträffar, visst funkar det att backa av allt genom att vrida fördelaren som jag gjort i alla år men registret blir lidande i övrigt.
http://www.skogenracing.com
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: kompression vs laddtryck   kompression vs laddtryck Icon_minitime

kompression vs laddtryck
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Kompression?
» Laddtryck på S4 2,2T?
» Sjunkande laddtryck
» Inget laddtryck?
» Laddtryck B5204T

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet