Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.

Gå ner 
+6
M-man
Fiskargubbe
Öbbe
TICSierra
ToTTe
englund
10 posters
FörfattareMeddelande
englund
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 65
Namn : Rikard
Från : Gävle
Kör : Manta B, BMW 320i & Sierra CLX
Registration date : 07-09-26

Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimemån 14 jan 2008, 23:27

Ja.

jag funderar starkt på att svetsa diffen på sierran.

men hur ska jag gå tillväga?

med rengöring, hur mycket ska jag dra på. vilken styrka.

hade tänkte köra på en 140amp mig. det räcker eller?


--------

Sen så hörde jag att bilen kan bli jobbig att fickparkera med coh i skarpakurvor, men sen började jag fundera. Har alltså en bmw m3/m5 samma problem då? för dom är väl diffade från fabrik..




vmh
Till överst på sidan Gå ner
ToTTe
Skogenracing Elite
ToTTe


Antal inlägg : 1147
Age : 38
Namn : Kristoffer Matsson
Från : Uppsala
Kör : Opel Rekord Coupé 2,4 Berlina -77, BMW 518i Turbo E28, Volvo v40 1,8i
Registration date : 06-10-16

Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimemån 14 jan 2008, 23:33

blås i avfettning o skölj. Vrid på så mycket det går utan att det smälter sönder. Svetsa ihop dreven. Kasta i lite metallskrot och svetsa ihop en spole. Rengör efter svetsningen. på med locket o i med olja. Provbörna.
Till överst på sidan Gå ner
englund
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 65
Namn : Rikard
Från : Gävle
Kör : Manta B, BMW 320i & Sierra CLX
Registration date : 07-09-26

Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimetis 15 jan 2008, 00:32

räcker det med att kör på 2ställen?

eller ska man smacka ihop allting?

hehe.

men tack för infot totte
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimetis 15 jan 2008, 12:03

8 ställen,du ser var om du lägger dig under och snurrar på hjulen lite,,,vrid på din 140amperare på fullt:lol: punkta i (botten) först och bränn på i omgångar tills det är riktigt tjockt,se till att det brinner ihop riktigt,även åt sidorna om man säger så.
Till överst på sidan Gå ner
TICSierra
Skogenracing Large
TICSierra


Antal inlägg : 248
Namn : Fredric
Från : Finland
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 07-02-23

Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimetis 15 jan 2008, 16:38

englund skrev:



--------

Sen så hörde jag att bilen kan bli jobbig att fickparkera med coh i skarpakurvor, men sen började jag fundera. Har alltså en bmw m3/m5 samma problem då? för dom är väl diffade från fabrik..




vmh

En fabriksdiffad bil har ju tex. lamelldiff så den är ju inte 100% diffad som det blir när man svetsar
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garaget.org/?car=38912
englund
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 65
Namn : Rikard
Från : Gävle
Kör : Manta B, BMW 320i & Sierra CLX
Registration date : 07-09-26

Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimeons 16 jan 2008, 19:55

ofan på såsätt
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimeons 16 jan 2008, 22:12

agadiff(svetts) o diff är ju skillnad =)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Fiskargubbe
Skogenracing Medium
Fiskargubbe


Antal inlägg : 74
Namn : Gurra
Från : Kullåkra (den stora staden med karlskrona som förort)
Kör : Sierra sedan
Registration date : 08-01-24

Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimefre 25 jan 2008, 10:42

Hört om folk som skruvar loss differentialen och isolerar den efter svetsningen för att låta den svalna så sakta som möjligt. Snor tråden lite;) Hur länge ca kör ni med era diffar ?
Till överst på sidan Gå ner
M-man
Skogenracing Small



Antal inlägg : 25
Namn : Mattias
Från : S-vall/ Mo I Rana.
Kör : Allt
Registration date : 07-09-19

Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimelör 26 jan 2008, 20:26

Jag är ingen expert på svetsning, men man kan ju tänka sig att grejjorna borde förvärmas till kanske runt 150-200 grader för bästa resultat.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimelör 26 jan 2008, 20:34

Jag har kört två somras med en och samma diff utan att det packat ihop. Lät dock en utbildad svetsare svetsa diffen åt mig.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
m5micke
Skogencrew
m5micke


Antal inlägg : 3132
Age : 41
Namn : Micke
Från : Gävle
Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97
Registration date : 06-10-12

Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimelör 26 jan 2008, 21:08

englund skrev:
Ja.

Sen så hörde jag att bilen kan bli jobbig att fickparkera med coh i skarpakurvor, men sen började jag fundera. Har alltså en bmw m3/m5 samma problem då? för dom är väl diffade från fabrik..

vmh

He he. Ne de är inga problem att fickparkera en BMW M5 eller M3 eller någon bil med diffspärr orginal Very Happy

En M5 som min har ex: 25% spärrverkan. Alltså en bra bit från 100% som man får vid AGA (svettsad) diff.

De man får med AGA diff vid skarp kurvtagning är att de inre hjulet kan studsa lite. De vill ju snurra lika fort som de yttre hjulet
Till överst på sidan Gå ner
Lindskog
Skogenracing Sponsor
Lindskog


Antal inlägg : 953
Age : 39
Namn : Lindskog
Från : Gävletrakten
Kör : Bmw E60, Skidoo 800R
Registration date : 07-04-17

Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimemån 28 jan 2008, 02:35

jag eldade på så mycket att jag inte fick i drivaxeln på ena sidan efter jag svetsat. men då svetsade jag mer fast dreven i klumpen än svetsa ihop dreven!! axeln gick iof i med slägga å den funkar fortfarande Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Fiskargubbe
Skogenracing Medium
Fiskargubbe


Antal inlägg : 74
Namn : Gurra
Från : Kullåkra (den stora staden med karlskrona som förort)
Kör : Sierra sedan
Registration date : 08-01-24

Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimetis 29 jan 2008, 09:04

Hur vet man att det ligger på 150-200grader då?:S
Till överst på sidan Gå ner
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_


Antal inlägg : 2200
Age : 38
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitimetis 29 jan 2008, 09:24

M-man skrev:
Jag är ingen expert på svetsning, men man kan ju tänka sig att grejjorna borde förvärmas till kanske runt 150-200 grader för bästa resultat.


Skulle inte tro de e så smart/nödvändigt blir varmt rätt fort när man börjat svetsa så man får ta en paus och låta de kallna lite när man kommit Ca: hälften annars är risken stor att de blir vridningar/att något drar sig för mycket tex.... Fördelan är ju givetvis att man ska kunna svetsa också för att de ska hålla, har åkt me aga- diff strax över ett år nu på bruksbilen och me några turbokonverteringar på de och håller än.. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Empty
InläggRubrik: Sv: Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.   Svetsa Diffen, tillvägagångssätt. Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Svetsa Diffen, tillvägagångssätt.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: