Det är jag osäker på faktiskt. Det går plocka över m50ns kammar osv har jag läst någonstans.
Inte jättebra fart just nu. Väntar på lönen.
Fått flänsen till grenröret svetsad. Kapade rör till en kollektor också. Ska köpa lite böj och fixera flänsen så kan man sätta igång på allvar med grenröret.
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 35 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
Rubrik: Sv: _Macce_ - Volvo 740 M54B30 Turbo : Säljes tor 30 jun 2016, 08:59
Oj vad tiden flyger iväg. Mycket annat har gjorts sedan sist, men har lagt tid på 740n lite ibland.
Mkt är gjort sedan sist och tanken är fort att ratta den på action meet.
Ett längre inlägg mes lite bilder kanske dyker upp snart. Bla är grenrör ihop. Sprut med härva draget. Bakaxel med torsendiff inskimsad och klar (även liten smidig preppning av std axlar) även upphängd i bak.
Dagsfärsk bild
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Fick tag på en grann äldre herre som hållt på i bra många år med detta. Han hade en lösning som dom provade på deras rallybilar, jag har för mig jag sett nått liknande förr ?
Man kapar axeln en bit ner, splinar den sen tillverkade han adaptrar i superhårt material som sticks in i diff.
Får se om det gör skillnad och håller lite bättre
Slängde på lite klet runt bussningarna till bakaxeln.
Upphängd och provar lite slicks.
Ja just det, sen var grenröret ihopdraget, ska väl sätta i nån EGT samt dra dubbla rör till wg.
Lite annat svetsat. V-band till dp. Sen kollektor till själva wg:n
Lite bränsle grejor.
Batteri ditsatt och 12v dragen fram till motor.
Lite ändring på växellänkaget oxå, kommer svetsa platta i kaross och köra med sånhär.
Avgassystem blir i rostfritt, kommer köra återinledd wg och sedan en sån här dämpare.
Simons stoooor 3,5" Rostfritt såklart
Bilsport har tydligen uppmärksammat bygget
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
Händer lite grejor nu dagligen, kliar som attan i fingrarna och är väldigt sugen på att gasa lite och komma ut med bilen !
Motor och låda är tillbaka i bilen, koppling på plats, grenrör på plats. Ett par muttrar var riktigt läskiga att få dit, men med mycket pill gick det till slut.
Slänger upp den drös med bilder.
Nya bosch 1300cc spridare och nytt filter
I det här bygget provar jag fjädrad 6puck igen, känns bara som det kan skona låda/drivlina en del vid hårda starter osv. osså chrom moly svänghjul från ppf
Fick tag i sprillans toya r888 också, för varma sommarnätter
Bränsleslang är måttat, blir PTFE stålomspunnen från Hydroskand. Såhär blev armatur med x2 walbro.
Prova sätta dit spakställ också, precis lagom lägen och inga glapp alls, stumt och fint !
Kvar före uppstart är bränsle, tryckrör med vakumslang, kylslang, gasvajer och sånt småplock.
EN dröm är att få ihop och köra på mantorp redan nästa helg... men tar det lite som det kommer. Det är så nära nu så känns dumt att stressa ihop allt ända in i slutet och kanske inte få köra ändå om nått oväntat sker. Har semester nästa vecka så har iofs varje timma att lägga i garaget och förbereda, men skulle vilja ha några mil i bilen och några starter iaf före man rullar ut på strippen....vi får se.
Mikael Skogencrew
haha, ja naej inte för träningens skull. Men skönt att få en känsla med bilen med beteende osv. Är fan riktigt taggad på att se lite effeksiffror också!
Antal inlägg : 1258 Age : 35 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
Mantorp var ju bara glömma ! så släppte stressmecken och har myst lite istället, har semester nu också.
Men maskin är startad och efterdragen. Har kontakt med allt och det mesta ser bra ut.
Har ett litet oljud bara, provade en kompis vanosenhet, men har fort ett litet skallerljud runt 2000rpm. Tänkte köra ett tag och se om vad som händer.
Det mesta hur småstrulat hela tiden så massa dagar har gått. Bytte ok, skivor, belägg fram och hoppades på provkörning, vid uppstart lossnade en soppaslang i armaturen så hade 0 tryck fram :/.
Imorgon hoppas jag på första turen =)
System blev riktigt nice byggt med bra frigång !
Provade slicks och runners. 26x10 bak
Dagsfärsk
victor91 Skogenracing Large
Antal inlägg : 147 Age : 33 Namn : victor Från : Avesta Kör : E30 turbo Registration date : 08-05-22
Tackar! Ja tycker det blev anigen bättre än förväntat. Jag är osäker faktiskt, BBS kopior antar jag. följde med ACE navkapsel till fälgen.
Bilen gått sina första 10 mil idag. Vanos livar lite kring 2000 rpm, annars rullar det på !. Maskin känns kry och stark !....3liters =) Hoppas och tror det blir bra det här !
Har en 0,5 bar fjäder i wg:n och macventil urkopplad. Men inte gasat nått än, vill ev få ordning på missljud från vanos först.
Rubrik: Sv: _Macce_ - Volvo 740 M54B30 Turbo : Säljes ons 24 aug 2016, 05:50
Närmare 50mil nu... Har lite oljeläckage att ta hand om. Dyker upp en renoveringsats till vanosen I dagarna också, se om det blir ordning på det.
Annars funkar allt superbra.
Ev mappning hos GZ vartefter
Ja det är gött ! Funkar faktiskt väldigt bra nu. Kört den hela veckan till jobb, väldigt studdsig och hård. Men helt okej. Bänken får vänta lite, men vill absolut ha det gjort före vintern.
Var ett evenemang med tidtagning här i staden igår. Körde 2 repor.
2 repor. Gick i mål på 4an. Enligt lathund så ska det gå 237kmh 7500rpm på 4an. Kändes som det fanns en hel del varv kvar nu vid målgång, så känns rätt Nice. Nu väntar väl mappning i bänk för lite mer mos.
Bilträff
[quote="_Macce_"]Ja det är gött ! Funkar faktiskt väldigt bra nu. Kört den hela veckan till jobb, väldigt studdsig och hård. Men helt okej. Bänken får vänta lite, men vill absolut ha det gjort före vintern.
Var ett evenemang med tidtagning här i staden igår. Körde 2 repor.
2 repor. Gick i mål på 4an. Enligt lathund så ska det gå 237kmh 7500rpm på 4an. Kändes som det fanns en hel del varv kvar nu vid målgång, så känns rätt Nice. Nu väntar väl mappning i bänk för lite mer mos.
Bilträff
Mikael Skogencrew
Var på väg hem från jobbet härom dagen och fick inte upp nåt ladd alls. Trodde jag skjutit nån tryckslang eller så, fast bilen gick jättebra.
Fann senare detta.
Visade sig vara egt sensorn som jag satt in alldeles för långt in(så djupt det gick) Som tur va hade jag en på hyllan som jag monterade med ca nån cm instick istället.
Köpte till mig bättre begang däck bak och passade på att byta. Drog en liten översyn bak och hittade detta.
Har haft mer problem där förut. Verkar bli påfrestningd där som attan. Övre fästet är helt rakt.
Jobbar på en förstärkning med lite mer material bara. Så får man nog hänga ner allt och bygga rejält i vinter om det fortsätter trillskas.
Mikael Skogencrew
Har kommit in i en fas där allt testas till max. Busade upp en uppsättning bakdäck och provade sladda lite. Den ligger bra på vägen men man får arbeta med en del kilon.
Efter det åkte 10" MT:s på bak för lite teststarter på gatan och jädrar vad bra det funka. Jag har boxat in örat i bakaxeln som krökte sig och det verkade hålla efter 4-5starter i klister.
Detta är 1a starten, 2a repan blev bättre. Fick en liten Bogg på 3an här, men funkade klockrent i 2a repan. Var ungefär uppmätt 200m där vi körde och slog i varvstopp på 7200 Rpm på 3an vilket bör va va 165 kmh .