Hejhej, tänkte lägga upp min projekttråd här då man är ifrån trakterna. Lägger upp hela projektet från början till där jag är nu.
Hoppas på bra respons trots att det är en japanare
Kopierar och klistrar in ifrån ett annat forum,hoppas att det inte blir allt för konstigt.
Så här såg bilen ut när jag hämtat den.
Maskerat rutorna för att undvika dumma svetsloppor.
Börjat rostlagningen! Kapat slipat och lite svetsprimer på.
Lite ny plåt ditlappat! Inte så snyggt men får duga..
Sen göra rent med stålborste och på med zinkprimer.
Kanske tråkigt med bilder på rostlagning..men lägger upp några till!
Ser ut som att den ligger bara pålappad utanpå men de är den inte:)
Baksidan, motorutrymmet.
Försöker få till det där vid dörrgången..
Sen gav jag upp för dagen..
Lite kvar där fram.. nederkanten är bockad runt på baksidan.
Slipat till de lite och lagt på lite zinkprimer..
Sen lämnade jag bilen såhär
Har även lagt en beställning på ett paket med sånna hära.
Det är alltså polyurethan bussningar som ska ersätta dom 20år gammla spruckna gummibussningarna:) men först ska lederna och fram/bakvagn få sig en uppfräschning..
Köpt en behändig 2kgs brandsläckare med fästen från jobbet, bra att ha i bilen sen och bra att ha brevid sig nu när man håller på med bilen!
Sen har jag beställt coilovers! Blev Apex gen2 8/6kg från England.
Trökig syn men det är bara att bita ihop!
Så såg det ut där..
Så ja, ska snyggas till lite sen!
Insidan.
Börjar likna nått!
Fixade det sista här, blev bra:)
I stort sätt färdig med rosten på högersida så nu vänder jag på bilen, ska palla upp den och ner med bak/framvagn för att dom ska göras vid. Och laga rosten på vänster sida då...
lufta han lite.
Sen kom de lite på posten!
Bussningskittet!
Lite av grejerna som åker på lack.
Styrenheten blev slipad och handmålad.
Dessa blev slipade och handmålade då jag inte orkar försöka pressa ur lederna..men blev helt ok ändå, så jag pressade i dom nya dirr:)
Okej.. Köpt lite roliga saker till projektet iaf!
Nya pinnbultar till naven och muttrar till, Alubussningar till subframen och en hydralkrycka! Allt från J-spec, bra priser och snabba leveranser
rekommenderas!
punkat dit sidan.
Gjorde 2sånna, ska sitta mot "tornet" hade jag tänkt..
Så nånting.
Baksidan
Stolfästena, är till skyline så ska ända modda dom(spegelvända) ellr köpa nya.
Ett typ färdigt vänster hjulhus.
Ett höger.
Sen fick jag ett litet paket!
Det var lite plast från J-spec! Deras us-style blev det.
Fick tillbaka fram/bakvagn ifrån blästring och pulverlack.
Började genast att pressa i dessa läckerbitar!
Alu i bakvaggan.
Sen var det bara att börja montera grejerna på karossen
Coils m.m monterat
Testade montera kjolpaketet också.
Fick till en hyffsad passform efter "lite" jobb.
Köpte en sån här för att ersätta den trötta gummibussningen i styrningen
Gammalt trött gummi.
Ny stum fin bussning.
Diffen isär och rengjord för svetsning.
Rejält svetsat.
Diffen monterad och stålomspunnaslangar ifrån Driftworks m.m
Byggde ihop en bur (för första gången)
La i instrumentbrädan och gjorde plattor till främre rören.
Färdig bur! Rätt bra för att vara den första.
Spacklade lite på hjulhusen och redo för lack invändigt/motorutr.
2k zinkprimer pålagt.
Lackat! Valde en solid blankvit.
Börjat montera lite prylar.
Sen köpte jag en sr20det av en här på forumet som skulle vara "renoverad" så jag fick sedan plocka ur den igen för att gå igenom hela motorn.
Köpte alukyl ifrån England till s14.
Monterat lite prylar.
Intercoolern.
Testmonterat. Köpte s14 intercoolerkitt ifrån Ddesign, passa rätt bra på s13 med sr20det faktiskt
Hks loggan togs bort senare! Skitfult x)
Slipat och spacklat om och om igen..
Bilen maskerad och klibbdukad redo för grundfärg.
2k zinkprimer lagd.
Och färgen lagd. Blev rätt nöjd med resultatet.
Kjolpaketet.
Avmaskad! Dags att börja montera ihop.
Jahapp, dags att ta tag i elen till motorn! Läste elscheman som en galning och började knåpa ihop härvorna. Men jag tröttnade snabbt och gick den enkla vägen = beställa färdig ifrån staterna.
Under tiden så fick jag tag på fälgar till bilen, Rays gram lights 17"
Tonade baklysena "koukistyle" och satte dit skyltbelysning/skylt
Testmonterar stolen.
Fick tag i en ny framruta som jag satte i.
Byggde avgassystem ända framifrån elbowen och bak. 3" med v-bandsklammor i skarven.
Sen är vi framme vid steget när jag skulle starta motorn för första gången! Fick den färdiga kabelhärvan ifrån wiringspecialties och pluggade in den på ca 20min. Vred på nykeln några gånger för att få fram soppa för att sedan testa starta. Men den startade inte..
Kollade så det fanns soppa och gnista på alla stiften. Tog bort ventilkåpan för att kolla nollningen av motor och casen, som inte stämde..
Och samtidigt märkte jag att det rann olja ifrån tråget!
Så här såg det ut i motorn när jag började riva! Köpte den "Nyrenoverad"
Anledningen till varför tråget inte var vidare tätt.
Oljesilen!
Plockade ur motorn för en lite seriösare renovering. Isärmonterad för rengöring och inspektion av alla grejer.
Veven togs ur för en närmare koll. Såg riktigt bra ut.
Blocket rengjort. Lagrena såg fina ut, men jag köpte nya och bytte ut ram/vev.
Mätte lagerspelet med Plastigauge och monterade sedan ihop med Redline monteringsfett på.
dit med överfallen och gördeln sen momentdra bultarna.
Sen var det dags att kolla över toppen! Utan var plan och fin iaf. Men ventilerna såg väll ut sådär.
Så jag tog och slipade in ventilerna själv, efter att ha tittat på några "how to" på youtube ^^
Kolvar i och lagt på cometic-ståltopppackningen.
Sen på med toppen och momentdra. Kör på nya orginalbultar.
Valde att pimpa upp den med lite motorfärg och lacka lite delar.
Monterat i kammar, överfall och "nollat" dreven.
Monterat på lite prylar
Hittade en beggad koppling för 800spänn tror ja det va
Förhoppningsvis håller den ett litet tag iaf.
Sen åkte rovan i.
Och den nyrenoverade motorn startade direkt! Gick kalasfint.
Hade bara lite strul med att få varvräknaren och vattentempen att funka! Det visade sig att tempgivaren va pajj och att man måste löda in ett motstånd på baksidan av mätarhuset för att få varvräknaren att visa rätt
Insidan.
Sedan körde jag bara lite hemma och höll på med dom sista smådetaljerna. Då hände helt plötsligt det här!
Fick tag på bredare skärmar!
Men då måste jag ju bredda bak också.. Fram är 40mm bredare så det blev 50mm bak med rullad kant på.
Testmonterad
Tog emot att kapa i den relativt nylackade fina plåten :O
Svetsat på plåt för att sluta tätt mot den nya skärmen.
Grundat och svartmålat.
Testmonterad för sista gången.
Bestämde mig för att plasta in skärmarna. Läste mig fram till att det enda sättet att få det bra(utan att spacklet spricker osv.) Är att slipa plåtrent där breddarn ska ligga mot plåten, och sedan lägga på polyester på plåten och plasten för att sedan "Gifta" ihop dom med en glasfiberrämsa emellan. Så så fick det bli! Sitter som berget! Och polyestern blir 100% tät mot metallen så där rostar inget.
Drog fast breddaren med självborrande skruv som jag efter att det torkat skruvade ut. och fyllde hålen med polyester. Ajuste! fasade ner kanterna runt breddaren för att få den att sitta lite tätare
Rätt så tight = lite spackel
Glasfiberspackel på och slipat.
Spacklar och slipar....
Framskärmarna fick sig även lite kärlek.
Fyndade större bromsar!
Och sålde mina Rays fälgar för att leta bredare fälgar. Hittade genast dom perfekta! Enkei 3splitts 10" breda 17" runt om
Köpte 5-bults nav runt om ifrån BAP.
Fortsatte slipa å slipa, fick hjälp av vänner och bekanta^^ Men till slut så fick det duga, och bilen var redo för grund.
Drog först på ett lager sprutspackel på bak/framskärmarna, som sedan slipades slätt. Sen på med slipgrund på hela bilen.
La sedan på den första färgen på bilen.
Sen åkte andra lagret färg på! Är en lite halvgenomskinlig rödmetallic därav silvern under.
Med klarlacken på.
Börjat montera ihop lite.
Blåste på lite färg på bromsoken när jag ändå höll på.
Och fälgarna kunde ju inte vara orangea x) Så Jag monterade isär dom och mattade ner och blåste på dom i blanksvart istället
Och monterade ihop dom med nya skruvar och slängde på däck. 235or blev det.
Testmonterade. Ska sänkas mer
Nersänkt litegrann.
Lackat intercoolern svart! Ser mycket bättre ut
Åkte och besiktade bilen nu i sommar, efter att jag fått styr på att el och grejer som krångla. Tog den på trailer till Söderhamn och det gick ju kanon! Fick 2a på avgasvärden och handbroms
Fixades genom att byta lmm och spänna handbromsen^^
Så här ser det ut om man ska fixa fungerande varvräknare på sr20 i s13. Ett 33kohms motstånd med ringkabelskor pålött och ditskruvat
Tog och fixade ihop en sån här! För att koppla in oljetemp/tryck. påsvetsat 1/8npt till temp och en An4 till slang för trycket
Sen installerade jag japspeeds styrstag som har en inbyggd distans för att få lite mer styrvinkel. Sen att dom är fetare och kompenserar när man sänkt bilen är ju ett plus! Dålig bild, men man ser "distansen" där.
Sen ställdes hjulvinklar! Blev riktigt bra. Märkte dock att det skulle behövas lite ställbara stag i bakvagn..
Köpte mig en dildoshift och drift button.
Hittade en lagomt skrikig färg att lacka ventilkåpan i när jag skulle montera rockerarmstoppers.
Fint!
Och monterat å klart! Fick slipa lite på insidan av ventilkåpan för att få den på plats med rasen i.
Sista bilderna innan jag ställde av bilen för ombyggnationer.