Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

åsikter om mitt motorrecept

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Lutte
Skogenracing Medium
Lutte

Antal inlägg : 51
Namn : Anonym
Från : Piteå
Kör : Taunus
Registration date : 06-10-14

åsikter om mitt motorrecept Empty
InläggRubrik: åsikter om mitt motorrecept   åsikter om mitt motorrecept Icon_minitimelör 27 okt 2007, 21:10

har börjat skruva ihop min puffra men jag är fortfarande lite osäker om mitt lördagsgodis kommer fungera tillsammans... sen vad fanken ska man satsa på för liten(läs: STOR) turbo?

cosworth kolvar (inte inköpt)
portad topp med dubbla ventilfjädrar, aluretainers. toppen är helt ordninggjord förutom mirafrästa säten
BF63 kamaxel
ställbart kamdrev
mikuni 40mm gasare från R1

oroar mig över att det kommer bli bekymmer med kammen. tänkte att den kanske blir så pass vild att avgaserna kommer vilja åka tillbaka i insuget kallas väll för "surge" om jag inte är ute och cycklar utan min nattmössa, vad tror ni. har inte mer data på kammen än det burton har vilket är 12,95mm lyft och 305grader

om inte mina lager är helt slut så kommer dessa inte att bytas när nya kolvarna åker ner. funderar även på cosworth stakar för att kunna varva lite mer.

läste des hammill's bok att man kan preppa orginalen genom att ta bort puckeln och vikta in dom. men vilket anses vara mest värt det orginal stakar som preppas eller hänga i cosworthens stakar på engång
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: åsikter om mitt motorrecept   åsikter om mitt motorrecept Icon_minitimelör 27 okt 2007, 23:18

Du lär byta bulten till orginalstakarna om du ska varva över 6500. Och det är en skaplig investering på kanske 700-1000kr. Så frågan är om det inte är mer ekonomiskt att köra på cosworthstakar så dom är mycket hållbara om du ska åka med mycket effekt (över 300)

Har kört med en kam med liknande spec och dellorto 40 och det funkade bättre än jag trodde dom skulle göra. Turbon var en T04b (god för ca 300-350hk)

På sävar rekomenderar dom en större turbo när det gäller vassa kammar då det kan bli problem med vass kam och liten turbo (högt mottryck) Skulle tipp att en hx30/gt30 skulle vara alldelles perfekt för dig.

Låter för övrigt som ett passande recept och det kommer med rätt turbo ge en riktigt arg motor
http://www.skogenracing.com
Lutte
Skogenracing Medium
Lutte

InläggRubrik: Sv: åsikter om mitt motorrecept   åsikter om mitt motorrecept Icon_minitimesön 28 okt 2007, 00:22

Mikael skrev:
Du lär byta bulten till orginalstakarna om du ska varva över 6500. Och det är en skaplig investering på kanske 700-1000kr. Så frågan är om det inte är mer ekonomiskt att köra på cosworthstakar så dom är mycket hållbara om du ska åka med mycket effekt (över 300)

Har kört med en kam med liknande spec och dellorto 40 och det funkade bättre än jag trodde dom skulle göra. Turbon var en T04b (god för ca 300-350hk)

På sävar rekomenderar dom en större turbo när det gäller vassa kammar då det kan bli problem med vass kam och liten turbo (högt mottryck) Skulle tipp att en hx30/gt30 skulle vara alldelles perfekt för dig.

Låter för övrigt som ett passande recept och det kommer med rätt turbo ge en riktigt arg motor

jo kanske är lika bra att köra med cosworthens stakar på engång, vad vågar man varva med dom i standard utförande?

jag vet inte vad effekten kommer landa på och jag har inga mål men lyckas jag pressa ur 300 ur motorn kommer jag vara riktigt nöjd.

det var ungefär som jag tänkte att med för högt mottryck så kommer problemet med avgaser i färskgasen. det som jag mest oroade mig över var faktiskt kammen eftersom jag först hade tänkt åka vass sugmotor men då kom ju problemen med att kunna varva mycket.

har funderat på nån holset hs1 vilket är en äldre modell av hx40 eller en gt40.

man får ju hoppas att motorn blir arg så man slipper skämmas sen med sin rostiga bil vid rödljusen
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: åsikter om mitt motorrecept   åsikter om mitt motorrecept Icon_minitimesön 28 okt 2007, 00:32

Jag vet inte riktigt vad dom brukar varva, jag drar min capri till 7000 i alla fall och gjort så en hel sommar

med en fin topp blir det säkert 150 sugmotorhästar och då behöver du bara en bar för att nå 300hk.
Lutte
Skogenracing Medium
Lutte

InläggRubrik: Sv: åsikter om mitt motorrecept   åsikter om mitt motorrecept Icon_minitimesön 28 okt 2007, 01:04

Mikael skrev:
Jag vet inte riktigt vad dom brukar varva, jag drar min capri till 7000 i alla fall och gjort så en hel sommar

med en fin topp blir det säkert 150 sugmotorhästar och då behöver du bara en bar för att nå 300hk.

hade mer tänkt 8000 som max men vid mer normal körning.
får väll läsa lite mer i dess hamill's bok om detta synd att ens engelska ine är den bästa.

mums låter gott med 300 hästar åsikter om mitt motorrecept Rita synd bara att min köln axel kommer inte hålla mer än ut ur garaget och första 3metrarna...
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: åsikter om mitt motorrecept   åsikter om mitt motorrecept Icon_minitimesön 28 okt 2007, 09:31

Ska du varva så mycket krävs det en balansering av motorn, kan vara värt att tänka på.
Lutte
Skogenracing Medium
Lutte

InläggRubrik: Sv: åsikter om mitt motorrecept   åsikter om mitt motorrecept Icon_minitimesön 28 okt 2007, 12:29

Mikael skrev:
Ska du varva så mycket krävs det en balansering av motorn, kan vara värt att tänka på.

jo, men vintern är lång och kall här uppe i piteå. nä men 8000 kommer det nästan aldrig att varvas så jag kommer snika på balanseringen man märker när det blir sallad av motorn.

vad är ett lämpligt pris på cosworthens stakar?
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: åsikter om mitt motorrecept   åsikter om mitt motorrecept Icon_minitimesön 28 okt 2007, 15:47

Mellan 1000-2000kr brukar man få ge för en uppsättning
Lutte
Skogenracing Medium
Lutte

InläggRubrik: Sv: åsikter om mitt motorrecept   åsikter om mitt motorrecept Icon_minitimesön 28 okt 2007, 15:58

Mikael skrev:
Mellan 1000-2000kr brukar man få ge för en uppsättning

bra då får jag mina billigt då Very Happy

saknar dock fortfarande kolvar No
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: åsikter om mitt motorrecept   åsikter om mitt motorrecept Icon_minitime

åsikter om mitt motorrecept
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» B: Mitt nya åk, Caddy GT -92
» F: Mitt mål med sierran
» F: Full Gas mitt i stan :D
» Lite frågor om mitt turbobygge
» Får inte in någon programvara i mitt ms2 v3

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet