| Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Arvidsson Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 520 Age : 29 Namn : Olle Från : Kilafors Kör : Ford Sierra Turbo Registration date : 12-07-24
| Rubrik: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 fre 02 maj 2014, 22:25 | |
| HistoriaTänkt länge på att jag skulle ha slängt upp en tråd på kombin som jag har ståendes, men i och med att det knappt gjorts någonting med den förens nu så tänkte jag att det kan läggas upp lite info och bilder på den. Hittade denna skönhet på blocket förra sensommaren och kunde inte låta bli att köpa den, förra ägaren sa att det var något konstigt fel på motorn så att den inte ville gå rent. (Visst tänkte man, så svårt fel kan det ju inte vara för övrigt sitter det en 2.8a i den just nu) Problemet var att när man väl får igång den så misständer den, sotar sen snarkar den och dör men efter flertalet felsökningar vad gällande pump, filter, spridare och tändning så gav jag upp gällande den motorn och har nu införskaffat mig en Scorpio 2.9 som jag nu håller på att ta ut hela elsystemet ur. Den var lite deluxe utrustad med fönsterhissar runt om (Dock vet jag inte om det är standard eller inte på Scorpio) AC och farthållare. Den är ju lite speciell denna kombi med den gamla Cosworth fronten som ska ha suttit där sen fabrik och när jag kikat på google så har jag bara lyckats hitta ett fåtal likadana, tyvärr är dessa bilder från förra sommaren dom ända jag har just nu men detta kommer uppdateras så fort jag har fått ut motorn ur Scorpion. Kom gärna med synpunkter om allt mellan himmel och jord!
Senast ändrad av Arvidsson den tis 05 aug 2014, 11:05, ändrad totalt 3 gånger | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 lör 03 maj 2014, 09:52 | |
| Toksänkning är en bra början | |
|
| |
Antal inlägg : 520 Age : 29 Namn : Olle Från : Kilafors Kör : Ford Sierra Turbo Registration date : 12-07-24
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 lör 03 maj 2014, 19:20 | |
| | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 lör 03 maj 2014, 20:01 | |
| Ingen större skillnad, bättre ramlager samt lite annorlunda kolvar.
Tänk på att eftersom det är en automatväxlad bil så saknar den stödlager i vevaxel för en manuell låda så det måste du komplettera med | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 lör 03 maj 2014, 21:15 | |
| - Mikael skrev:
- Ingen större skillnad, bättre ramlager samt lite annorlunda kolvar.
Tänk på att eftersom det är en automatväxlad bil så saknar den stödlager i vevaxel för en manuell låda så det måste du komplettera med Okej, låter ju förvisso bra. Läste någonstans om det där stödlagret, men frågan är vart får man tag på de lagret och hur svårt är de att byta med motorn i bilen? | |
|
| |
WTB Skogenracing Large
Antal inlägg : 175 Age : 40 Namn : Tobias Från : Torsby Kör : Allt möligt Registration date : 10-01-19
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 tis 06 maj 2014, 20:44 | |
| | |
|
| |
Kanto Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 968 Age : 32 Namn : Petter Från : Gävle Kör : Volvo & Ford Registration date : 07-05-11
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 tis 06 maj 2014, 21:50 | |
| Härligt projekt Olle! Behåll automaten så du kan glida skönt genom stan på sommarn Lyxigt med farthållare och färddator o grejer i en sierra. Tycker tyvärr att fronten är fruktansvärt ful | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 tis 06 maj 2014, 21:59 | |
| - WTB skrev:
- Kan svara för jag undrade lite vart man får tag på pilotlagret i veven och Tada
http://autopartsmarket.eu/?action=catalog_part_view&data[id_make]=21&data[id_model]=260&data[id_model_detail]=9184&data[id_part]=10159&data[sort]=&data[name_group]= Det tackar vi så hjärtligt för! - Kanto skrev:
- Härligt projekt Olle! Behåll automaten så du kan glida skönt genom stan på sommarn :)Lyxigt med farthållare och färddator o grejer i en sierra.
Tycker tyvärr att fronten är fruktansvärt ful Man kommer nog tröttna på automaten efter ett tag, men visst är det så. Åka med takluckan öppen och rutorna nere en sen sommarkväll och glida runt med automat är ju inte fel, men känns lite fel när det ändå sitter en sexa under huven. Nja, jag tycker fronten är häftig och har stor potential om man kollar på cosworth kombis från utlandet. | |
|
| |
| |
| |
Jobio Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 490 Age : 51 Namn : Johan Biörs Från : Insjön Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird Registration date : 13-10-05
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 ons 16 jul 2014, 22:20 | |
| Om du tänker köra manuell låda så skaffa en annan box som är till manuell låda,själv fick jag aldrig bilen att gå bra med manuell låda och boxen som hörde till motorn. Den gick iofs rent och så men var oerhört trött,och svarade inte som förväntat på gaspådrag osv. | |
|
| |
Antal inlägg : 968 Age : 32 Namn : Petter Från : Gävle Kör : Volvo & Ford Registration date : 07-05-11
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 tor 17 jul 2014, 00:27 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 tor 17 jul 2014, 11:54 | |
| - Jobio skrev:
- Om du tänker köra manuell låda så skaffa en annan box som är till manuell låda,själv fick jag aldrig bilen att gå bra med manuell låda och boxen som hörde till motorn. Den gick iofs rent och så men var oerhört trött,och svarade inte som förväntat på gaspådrag osv.
Det kommer förmodligen bli så att jag kommer köra på Automat lådan ett tag, sen får det väll bli en manuell låda när man börjar tröttna på effekten och vill ha dit en turbo. - Kanto skrev:
- Goa fälgar!
Tack, Petter! | |
|
| |
bosse Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 659 Age : 37 Namn : Bosse Från : BRO/STHLM Kör : allt för många bilar Registration date : 10-06-16
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 tor 17 jul 2014, 13:56 | |
| - Jobio skrev:
- Om du tänker köra manuell låda så skaffa en annan box som är till manuell låda,själv fick jag aldrig bilen att gå bra med manuell låda och boxen som hörde till motorn. Den gick iofs rent och så men var oerhört trött,och svarade inte som förväntat på gaspådrag osv.
Orsaken till dett är att motorstyrdonet tror att växelväljaren är i "p" läget! , finns olika sätt att undgå de problemet | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 tor 17 jul 2014, 23:03 | |
| - bosse skrev:
- Jobio skrev:
Orsaken till dett är att motorstyrdonet tror att växelväljaren är i "p" läget! , finns olika sätt att undgå de problemet Skulle uppskatta att få höra vad dessa "olika sätt" är. | |
|
| |
bosse Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 659 Age : 37 Namn : Bosse Från : BRO/STHLM Kör : allt för många bilar Registration date : 10-06-16
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 fre 18 jul 2014, 00:11 | |
| Ett sätt är att lägga växel spaken i D läget när all el fortfarande är kopplad till styrenheterna, sen bryter man strömmen och då tror ecu att växelväljaren fortfarandeär i D läget trots att spaken inte längre finns | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 fre 18 jul 2014, 00:40 | |
| - bosse skrev:
- Ett sätt är att lägga växel spaken i D läget när all el fortfarande är kopplad till styrenheterna, sen bryter man strömmen och då tror ecu att växelväljaren fortfarandeär i D läget trots att spaken inte längre finns
Hmm, är det så enkelt alltså? Så just den temporära datan sparas och försvinner inte vid strömlöshet vid borttagning av batteri? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 tis 05 aug 2014, 11:05 | |
| En liten lägesrapport kan jag väll lägga här då jag känt att det uppdaterats lite dåligt, men motorerna är ur båda bilarna och elhärvan till 2.9an är i princip färdig byggd det enda som är kvar är att "y-koppla" startspärrs kablarna som kommer från motorn till både ECUn och huvudhärvan. Just själva elhärvan från Scorpion var en riktig mardröm när den tagits ut ur bilen, men tro det eller ej så lyckades jag hitta en vänlig själv som hade el-scheman till just scorpio som visade vart motorhärvan och huvudhärvan särades, sen så har hela säkringsboxen ersatts av 2st relän och 3 säkringar. Jag valde dock att inte gräva ner mig för djupt i Scorpio härvan för att hämta ut farthållaren då den var grovt inuti huvudhärvan och kändes inte värt det, däremot så är färddatorn i kopplad och ska fungera, dock är det enda jag kan testa just nu utan någon motor i att pumpen primear vid påslagning av tändning. Så just nu återstår det att montera motor, scorpio framvagn och scorpio nav bak samt lite rutinkontroll av bromsar och så vidare, sen ska denna få besöka besiktningen efter 5år. Kan bjuda på en bild när motorn togs ut ur kombin så det inte bara är en massa tråkig text. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 tis 05 aug 2014, 23:00 | |
| Hörligt att det händer lite! Hur går det med wannabecossien då? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 ons 06 aug 2014, 08:58 | |
| Jomenvisst är det så! Just nu får den stå och skämmas tills jag orkar med den, den fettade på något på tok för mycket sist när jag skulle ta en provrunda och den har inte startat sen dess. | |
|
| |
Jobio Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 490 Age : 51 Namn : Johan Biörs Från : Insjön Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird Registration date : 13-10-05
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 ons 06 aug 2014, 19:12 | |
| Har du fått tag i en 2,9a med bara 2 utblås per sida?
Kan intyga att Scorpions kabelhärva är en mardröm. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 ons 06 aug 2014, 19:14 | |
| - Jobio skrev:
- Har du fått tag i en 2,9a med bara 2 utblås per sida?
Kan intyga att Scorpions kabelhärva är en mardröm. Menar du downpipen så Nej, dom går ihop till ett på vänstersida i längd med lådan. | |
|
| |
Catling Skogenracing Large
Antal inlägg : 221 Age : 34 Namn : Mathias Dahlström Från : Karlstad Kör : Ford Capri mk3-78, -81, Ford Granada-85 Registration date : 07-11-09
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 ons 06 aug 2014, 19:51 | |
| - Jobio skrev:
Kan intyga att Scorpions kabelhärva är en mardröm. Det är en 2,8a på bilden , antar den är påväg ur och inte i. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 ons 06 aug 2014, 20:07 | |
| - Catling skrev:
- Jobio skrev:
Kan intyga att Scorpions kabelhärva är en mardröm. Det är en 2,8a på bilden , antar den är påväg ur och inte i. Jaha, om det var grenrören på bilden han syftade på så är det ju somsagt 2.8an som är påväg ut, står väll även det ovanför bilden. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 | |
| |
|
| |
| Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 | |
|