| Volvo 940GL goes Turbo | |
|
+4Jeppo nygge92 Björsby tuning siiimooon 8 posters |
Författare | Meddelande |
---|
siiimooon Skogenracing Large
Antal inlägg : 105 Age : 30 Namn : Simon Från : Johannisfors Kör : Niohundrafyrtiofyra Snigelmatad Registration date : 12-02-26
| Rubrik: Volvo 940GL goes Turbo tor 07 nov 2013, 23:43 | |
| Tjena! Ja, vart börjar man..? Köpte mig en ful och risig 940GL från 1992 i maj förra året, och planen var att besikta den och köra skiten ur den under vintern! Som ni ser var den inte fager, men det gjorde som sagt inget, den var svetsdiffad och hade 531-topp och VX3-kam, perfekt till vintern. Hann köra några mil innan bakaxeln totalrasade, och efter det stog bilen i några månader innan jag äntligen fick tag i en slungdiff. Efter det var det endast lite småfix med bromsarna och sånt som gjordes, sen rullade den igenom besiktningen utan problem! Fick på lite vit färg på fälgarna och så var den redo för vintern! Sedan när första snön kom fick bilen gå som dom flesta gamla Volvo's, på bredden! Resten av vintern hände inte så mycket med bilen, fick på vita blinkers runtom men annars vare bara gasagasa.. När asfalten började kika fram igen så åkte sommarhjulen genast på, men bilen såg ut att vara lite hög..? Det löstes med vinkelslipen, och samtidigt försvann all komfort.. Sedan stog det stilla en stund igen, tills jag var iväg och hämtade hem en biljävel till.. Men den blev inte så långvarig, utan den fick donera huv, baklucka inkl R-vinge, asfräscha vinterhjul, dörrar och lite mera skit innan den såldes vidare (För samma peng jag gav för den, winwin!). Snodde också stora kylaren från den, tillsammans med elfläkten. Råkade köpa på mig en till 940 som fick gå till skroten, plockade lite delar jag behövde och sålde lite annat från den.. Sen, nån gång i slutet av juni eller om det var precis i början av juli, då fick momentbryggan nog av mina kopplingssparkar och burnouter så då gick den tvärs av! Köpte i samma veva en 965a 95a för väldigt bra pris och 940in ställdes av, men hann ta några bilder på den medans den var i drift (Okej, inte driftandes, men ni förstår..). Sen gjorde jag ett halvhjärtat försök att lacka dörrar och vänster framskärm, men det slutade med kaos.. Får sitta på tills jag hittar dörrar och skärmar i bra skick. Lade igen hålen till strålkastartorkarna och tog bort "torkarstoppen", gjorde ganska stor skillnad tycker jag! Fast det kan också behöva göras om, orkade inte spackla flera gånger utan hoppades på att lacken skulle fylla ut, haha.. Och i september hämtades ännu en reservdelsbil! 945 LTT 95a, går fint i motor men M90in raspar när man lägger i 3an och 5an, så nya synkringar behövs. Några veckor senare började den bli klar för skrotning. Lådan som ska öppnas och fixas.. Och sen har jag inte kommit mycket längre, bilen är originalhög igen och imorgon besiktas den! Planen nu är att få upp motorn i stativet så snart som möjligt och så ska den mest snyggas till, kanske byta någon packbox eller så. Växellådan ska fixas också, måste ha tag i en låda från 850 eller S/V70 bara och sno synkringar från! I vår ska motor och låda förhoppningsvis vara fit for fight, och karossen likaså. Kommer köra med originalturbo och allt sånt skit i början då jag tänkt regga den som turbo, vad som händer efter det får vi se då. Hare bra! | |
|
| |
Björsby tuning Skogenracing Large
Antal inlägg : 244 Age : 33 Namn : Jesper Karlsson Från : Åland Kör : Sierra Turbo/Bmw Registration date : 10-12-17
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo fre 08 nov 2013, 00:26 | |
| bra projekt! | |
|
| |
Antal inlägg : 105 Age : 30 Namn : Simon Från : Johannisfors Kör : Niohundrafyrtiofyra Snigelmatad Registration date : 12-02-26
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo lör 09 nov 2013, 19:07 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo sön 10 nov 2013, 22:01 | |
| Fick åtminstone upp motorn i stativet idag, så nu kan jag börja skruva. Förresten, funderar på att skaffa röda saab-spridare också, då jag slipper koppla in spridarmotstånd då. Dom ligger på 350cc medans orgspridarna ligger på 337cc tror jag, är det såpass liten skillnad så det funkar utan problem? | |
|
| |
nygge92 Skogenracing Medium
Antal inlägg : 85 Age : 124 Namn : Nygge Från : GVL Kör : Litet Registration date : 10-09-15
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo mån 11 nov 2013, 20:02 | |
| Dem sitter inkopplade i motstånd original om jag inte mins fel. | |
|
| |
Jeppo Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 811 Age : 35 Namn : Jesper Ericsson Från : Tierp Kör : V70N - Vector turbo Registration date : 07-10-16
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo mån 11 nov 2013, 20:50 | |
| Jag körde röda saab-spridare på min b230Fk utan att göra nånting, bara pluggade i. Och nog gick den lite fetare, men det var inte så att det märktes vid körning.. Stog den på tomgång nån minut och när man trampade ur den så kom det en liten svartpuff, men det gick ju att ladda på mera och få bättre A/f värde.. | |
|
| |
| |
| |
Antal inlägg : 85 Age : 124 Namn : Nygge Från : GVL Kör : Litet Registration date : 10-09-15
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo tis 12 nov 2013, 18:37 | |
| vad är det för turbo du ska köra med ? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo tis 12 nov 2013, 19:41 | |
| - nygge92 skrev:
- vad är det för turbo du ska köra med ?
Blir originalturbo i början, med typ ett bar mer i ladd än original. Vet inte vad det blir senare, kanske HX35. Ska iaf byta till 531-topp och VX3-kam sen då det sitter på sugmotorn nu. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo ons 13 nov 2013, 08:26 | |
| 1.2 tror jag du kan ladda med original snurra,efter det så är den ganska trött. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo ons 13 nov 2013, 14:25 | |
| - nygge92 skrev:
- 1.2 tror jag du kan ladda med original snurra,efter det så är den ganska trött.
Ja det är det jag tänkt lägga mig på, lite mer än 0.3 iaf.. Haha. For iväg och maskerade vinterfälgarna och lackade dom idag, hemskt tråkigt att maskera men lackningen var kul, första gången med spruta så det blev inge bra.. Men kul var det, går nog bättre nästa gång! Fick bli BM-gul, passar väl bra på en traktor? Råkade lägga en liten burn när jag stannade för att hämta posten också, kopplingslukten spred sig snabbt över hela byn.. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo tor 14 nov 2013, 14:26 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo sön 17 nov 2013, 20:42 | |
| Har stött på ett litet problem, ett av rören till servon har pajat, och nu pissar det som faan därifrån. Hittade dock ett helt rör hemma från 945an jag skrotat, men det var inte identiskt..
Kan med lite tur gå att bocka om det så det passar, annars måste jag jaga tag i annat rör/slang eller byta styrväxeln.. | |
|
| |
Zeon Skogenracing Large
Antal inlägg : 137 Age : 48 Namn : Tobias Kuru Från : Guldsmedshyttan Kör : Vovlo 744 Drift Registration date : 07-03-18
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo mån 18 nov 2013, 10:41 | |
| - siiimooon skrev:
- Har stött på ett litet problem, ett av rören till servon har pajat, och nu pissar det som faan därifrån.
Hittade dock ett helt rör hemma från 945an jag skrotat, men det var inte identiskt..
Kan med lite tur gå att bocka om det så det passar, annars måste jag jaga tag i annat rör/slang eller byta styrväxeln.. Trist... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo mån 18 nov 2013, 17:47 | |
| - Zeon skrev:
- siiimooon skrev:
- Har stött på ett litet problem, ett av rören till servon har pajat, och nu pissar det som faan därifrån.
Hittade dock ett helt rör hemma från 945an jag skrotat, men det var inte identiskt..
Kan med lite tur gå att bocka om det så det passar, annars måste jag jaga tag i annat rör/slang eller byta styrväxeln.. Trist... Jag det var väldigt tråkigt, men farsan tog med sig en rörbockare från jobbet idag, och jag försökte mig på att bocka det. Gick dock skitdåligt och jag blev less, men farsan tog tag i det och fick det att passa till slut! Så nu sitter grejerna på plats igen och fungerar som det ska! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo ons 11 dec 2013, 21:42 | |
| Var ett tag sen jag uppdaterade, men det har inte hänt något speciellt heller.. Har i alla fall fått 60/40 sänkningsfjädrar som ska på i vår, och det lutar åt att jag skaffar G&M-dämpare för Bilstein eller liknande har jag helt enkelt inte råd med! Sen pajade avgassystemet nån dag när jag var ute och åkte, och då blev jag osäker på hur jag skulle göra.. Köpa en halvsats kändes onödigt när jag ändå ska byta till 3" nästa år, och att bygga 3" redan nu kändes ännu onödigare! Fick bli en ny dämpare och bakaxelböj, sen hittade jag en stolpe hemma bland allt skrot som fick duga som slutrör. Tycker den blev mycket tystare, så nu kan jag gasa mera utan att folk stör sig..
Senast ändrad av siiimooon den tor 27 mar 2014, 23:02, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo sön 16 mar 2014, 16:38 | |
| Och här står det still! Men nu börjar det närma sig, snart vår och då ska motorn bytas. Har inte fixat M90in än, så jag köpte en annan istället, och med den medföljde en bil.. Riktigt rutten kaross, men lådan funkade bra och motorn gick ju den med. Så just nu är de skrotning på gång av den, är det något ni behöver så är det bara att hojta till! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo tor 27 mar 2014, 22:58 | |
| I helgen åker motor och låda antagligen ur Turbon, sen är det inte mycket kvar på den innan den skickas! Sen ska jag byta olja i lådan när den ändå är lös, tror det kan behövas för den är ju inget som byts så ofta.. Har också fått tag i mått till växelspaksbussingar, ska bara hitta nån som kan svarva till dom till mig, så blir det kanske inte lika slappt i spaken! Och juste, spaken ska ju förlängas, ja alltså på undersidan så det blir shortshift. Sen har jag fått jobb nu också, så snart kanske jag har råd att köpa lite delar till bilen! Bland annat stötdämpare behövs, sen blir det förmodligen lite trim framöver, fast inget av Skogen-kaliber.. Men vänta bara! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo tor 08 maj 2014, 18:56 | |
| Och nu var bilen slut, kramade en lyktstolpe med den idag, så b-stolpen blev intryckt osv.. Kom iaf med i UNT om det nu är något att skryta om.. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo tor 08 maj 2014, 20:54 | |
| Ajaj, du klarar dig från skador i alla fall? | |
|
| |
Kanto Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 968 Age : 32 Namn : Petter Från : Gävle Kör : Volvo & Ford Registration date : 07-05-11
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo tor 08 maj 2014, 20:57 | |
| Fan vad tråkigt då... Hoppas att det bara var bilen som fick stryk??
Nya planer? Har du nån bild på eländet? Vad är UNT? | |
|
| |
| |
| |
Jättemackan Skogencrew
Antal inlägg : 1564 Age : 47 Namn : Marcus Från : Karlholmsbruk Kör : 1 Bil + 1 Fård.. Registration date : 09-05-10
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo fre 09 maj 2014, 19:23 | |
| Ajaj! Skönt att det gick bra med dig ivf!! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo fre 09 maj 2014, 20:58 | |
| - Jättemackan skrev:
- Ajaj!
Skönt att det gick bra med dig ivf!! Ja det var ju tur de. | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Volvo 940GL goes Turbo | |
| |
|
| |
| Volvo 940GL goes Turbo | |