Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Volvo 745 turbo (fulltryckare).

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Dannexx
Skogenracing Large



Antal inlägg : 109
Age : 34
Namn : Dante
Från : Lkpg
Kör : Merca diesel!
Registration date : 12-11-19

Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitimetis 25 jun 2013, 23:54

Hejsan.. 

Har precis vart och inhandlat mig en volvo Volvo 745 turbo (fulltryckare) 1990. Allt är orginal turbo/ic/tryckrör/dump ect 
Enligt han jag köpte den av satt det en wx3 kam och 531topp och "chippad bränslebox"

På toppen står det 531 på så det verkar ju stämma. Men hur får jag enklast reda på det andra? öppnar databoxen för att kolla efter "chip"? och hur får jag reda på vad det är för kam?.

Saken är den att bilen laddade ca 06-1bar laddtrycksmätaren fladdrade rätt mycket och jag tyckte inte det var nått såvidare bra drag i den. Om allt det där godiset sitter på borde den väl gå som ett skollat? .

Kan tillägga att det inte satt något avgassystem på. Så funderade jag lite på spridare vad är vanligast att köra på till en sån setup? Har nämnligen ett gäng saab 350cc spridare liggandes kanske kan va nått? Smile?

Inte så insatt i just volvo-turbos och köpte bilen extremt billigt nästan så att jag fick den. Razz
Allt tips och trix uppskattas enormt Smile mvh
Till överst på sidan Gå ner
nygge92
Skogenracing Medium
nygge92


Antal inlägg : 85
Age : 123
Namn : Nygge
Från : GVL
Kör : Litet
Registration date : 10-09-15

Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Sv: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitimeons 26 jun 2013, 01:22

Att kolla om det sitter "chips"  i boxarna är inte så svårt, 10 mins jobb:)  ena boxen sitter vid passagerarsidan, "högerfoten" och den andra sitter över foten du gasar med Wink.   kolla hur dom/han har ökat laddet för turbon, om det är pyst eller om wastegaten är utbytt. 

-Bättre med ställbar wastegate. Kör du pys så skenar laddet = Laddar inte lika 

Tänk på att du inte kan ställa laddet för mycket, en skärkantspackning behövs då, finns bla på timosmotor. 

Börja med att bygga/köpa ljuddämpare , kanske nån bättre katt då också.  Kör själv med racekatt - bättre flöde , dvs systemet andas bättre.

Fråga på om du undrar något.
Till överst på sidan Gå ner
Dannexx
Skogenracing Large



Antal inlägg : 109
Age : 34
Namn : Dante
Från : Lkpg
Kör : Merca diesel!
Registration date : 12-11-19

Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Sv: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitimeons 26 jun 2013, 01:33

Tack för svar. Ingen pysventil utan han har skruvat på staget. hmmf..
Till överst på sidan Gå ner
Limpdjur
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 786
Age : 40
Namn : Johan Lindberg
Från : Bollnäs
Kör : Dkw S6 -95
Registration date : 06-10-26

Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Sv: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitimeons 26 jun 2013, 01:54

du får sätta i en strypning till slangen till laddtrycksmätaren så dämpar det fladdret, en vdo mätare jag hade var igen lödd å avknipsad så det bara var ett nålsöga till hål, till den jag har nu har jag pressat i ett 0.8as svetsmunstycke
Till överst på sidan Gå ner
nygge92
Skogenracing Medium
nygge92


Antal inlägg : 85
Age : 123
Namn : Nygge
Från : GVL
Kör : Litet
Registration date : 10-09-15

Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Sv: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitimeons 26 jun 2013, 02:07

Sitter själva armen på WG'n fast som den ska?   sitter det någon dump på tryckrören?
Till överst på sidan Gå ner
nygge92
Skogenracing Medium
nygge92


Antal inlägg : 85
Age : 123
Namn : Nygge
Från : GVL
Kör : Litet
Registration date : 10-09-15

Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Sv: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitimeons 26 jun 2013, 10:59

nygge92 skrev:
Sitter själva armen på WG'n fast som den ska?   sitter det någon dump på tryckrören?


"sitter det någon dump på tryckrören?" vfr jag undrar det, är för att det är inte ovanligt att någon smart ägare innan har satt på en dump på tryckrören - vilket inte skall vara där Volvo 745 turbo (fulltryckare). Doh

har sett det på flertal volvobilar, vet inte varför dom gör så ...
Till överst på sidan Gå ner
Dannexx
Skogenracing Large



Antal inlägg : 109
Age : 34
Namn : Dante
Från : Lkpg
Kör : Merca diesel!
Registration date : 12-11-19

Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Sv: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitimeons 26 jun 2013, 12:48

Nej sitter ingen dump på tryckrören. Är väl någon form av orignaldump på dom va?
Till överst på sidan Gå ner
nygge92
Skogenracing Medium
nygge92


Antal inlägg : 85
Age : 123
Namn : Nygge
Från : GVL
Kör : Litet
Registration date : 10-09-15

Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Sv: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitimeons 26 jun 2013, 19:47

kan man säga
Till överst på sidan Gå ner
Dannexx
Skogenracing Large



Antal inlägg : 109
Age : 34
Namn : Dante
Från : Lkpg
Kör : Merca diesel!
Registration date : 12-11-19

Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Sv: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitimetor 27 jun 2013, 19:12

Tack för alla svar. Visade sig att den gick bra mycket bättre med ett avgassystem. Dock så slirar kopplingen väldigt mycket så åker på att byta den..

Nu till lite frågor kring koppling. Tänkte köpa mig en 4 puckad slinter ifrån kl-racing.se räcker det med att byta bara lamellen? Tryckplatta o uttramningslagret kanske är lika bra att byta på en gång?

Ni får gärna länka vad jag ska köpa så det blir rätt Razz Mvh
Till överst på sidan Gå ner
nygge92
Skogenracing Medium
nygge92


Antal inlägg : 85
Age : 123
Namn : Nygge
Från : GVL
Kör : Litet
Registration date : 10-09-15

Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Sv: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitimetor 27 jun 2013, 22:41

Beror lite på vad du tänkt köra med för saker, vad är det för låda?
Till överst på sidan Gå ner
nygge92
Skogenracing Medium
nygge92


Antal inlägg : 85
Age : 123
Namn : Nygge
Från : GVL
Kör : Litet
Registration date : 10-09-15

Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Sv: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitimetor 27 jun 2013, 22:47

Vad vart det för avgassystem?
Till överst på sidan Gå ner
Dannexx
Skogenracing Large



Antal inlägg : 109
Age : 34
Namn : Dante
Från : Lkpg
Kör : Merca diesel!
Registration date : 12-11-19

Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Sv: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitimefre 28 jun 2013, 01:01

Hmm, Jag har ju tänkt o köra rätt hårt så något vettigt iaf.. Har OD lådan m46 tror jag den heter.

Vart orginal system med 1 burk Smile
Till överst på sidan Gå ner
nygge92
Skogenracing Medium
nygge92


Antal inlägg : 85
Age : 123
Namn : Nygge
Från : GVL
Kör : Litet
Registration date : 10-09-15

Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Sv: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitimefre 28 jun 2013, 10:23

Kolla med bakaxeldelar eller kl, jag hade bytt allt gällande koppling, om man ändå är där o mekar så är det lika bra att byta det som man har råd med. det är ju ändå en pengarfråga. Leta efter en M90låda eller så finns det omgjorda bmw lådor som jag tror heter FZ? Och som sagt ska du byta turbo, spridare osv så kan du börja med att byta till skärpackning Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Volvo 745 turbo (fulltryckare). Empty
InläggRubrik: Sv: Volvo 745 turbo (fulltryckare).   Volvo 745 turbo (fulltryckare). Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Volvo 745 turbo (fulltryckare).
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Tom - Volvo 240 turbo
» SkbgPerformanceTeam - Volvo 240 GL goes Turbo
» tic - Volvo 740 Turbo Ic
» Volvo 740 GL -87 (Turbo i Vår)
» Turbo konvertera Volvo 240

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: