Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor..

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Casy86
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Age : 37
Namn : Jonas
Från : Östersund
Kör : BMW 1602 -74 "stance"
Registration date : 13-05-30

M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Empty
InläggRubrik: M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor..   M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Icon_minitimetor 30 maj 2013, 20:19

Tjena! Har köpt på mig en BMW M42B18 1,8L 16v med S50-spjäll. Till det har jag köpt ett MS2v3, och motorn ska gå på E85. Effekten i dagsläget ligger på 138hk, och målet med denna operationen är att få upp effekten till 160hk. 22 hästar upp borde vara möjligt, men vi får se hur det går..

Hur som haver.. är lite brydd hur jag ska lösa det med tändningsdelen. Även vilka givare man ska köra med. Boxen är begagnad, och tidigare körd på VR-givare (tidigare på en golf VR6-motor, så mycket vet jag) men utöver det har jag ingen större koll Smile Har aldrig kopplat in ett sprut förut, men har lött en hel del annat, och har en gymnasial el-grund i ryggen. Så på den fronten är jag inte ett dugg orolig. Det är val av tändspolar och givare som är problemet!

Vad är lämpligast att köra med på ett MS? spridare kommer nog bli "saab röda 352cc@3bar". Sen ett M20-svänghjul och lite annat småplock. Motorn kommer hamna i bilen här nedanför.

Tack på förhand.. /Jonas

M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Dsc-0362

M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Dsc-0345
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Empty
InläggRubrik: Sv: M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor..   M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Icon_minitimetor 30 maj 2013, 22:54

Som sugmotor funkar det att köra orginalspolarna direkt, se till så du har rätt antal utgångar på sprutet bara (bygga om?) Annars är det framtidssäkert att köra med VAG spolar då!. Ser att det sitter lämpligt triggerskiva på den och du kör bara på BMW orginal VR givare
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Casy86
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Age : 37
Namn : Jonas
Från : Östersund
Kör : BMW 1602 -74 "stance"
Registration date : 13-05-30

M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Empty
InläggRubrik: Sv: M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor..   M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Icon_minitimefre 31 maj 2013, 14:59

Mikael skrev:
Som sugmotor funkar det att köra orginalspolarna direkt, se till så du har rätt antal utgångar på sprutet bara (bygga om?) Annars är det framtidssäkert att köra med VAG spolar då!. Ser att det sitter lämpligt triggerskiva på den och du kör bara på BMW orginal VR givare
Jo VAG-spolarna har ju separata tändsteg. Men jag har så jäkla dålig erfarenhet av dom.. Så vill helst hålla mig till BMWs originalutbud så gott det går Wink
Kan jag öppna upp boxen och kika hur det är lött/kopplat, för vilken typ av tändning det är? Förra ägaren körde mig veterligen med VR6-motorns originaltändning. Och det sitter ju inga separata spolar på dom motorerna väl?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Empty
InläggRubrik: Sv: M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor..   M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Icon_minitimefre 31 maj 2013, 20:55

Tycker dom funkar bra faktiskt, man kör ju sällan sin entusiastbil i sånt väder så det blir problem. Dom har ju många gånger bättre gnista än orginalspolarna

Du borde ha en extra kontakt om du har omlött för flera tändsteg, VR6 brukar väl ha coilpack?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Casy86
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Age : 37
Namn : Jonas
Från : Östersund
Kör : BMW 1602 -74 "stance"
Registration date : 13-05-30

M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Empty
InläggRubrik: Sv: M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor..   M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Icon_minitimesön 02 jun 2013, 10:05

Mikael skrev:
Tycker dom funkar bra faktiskt, man kör ju sällan sin entusiastbil i sånt väder så det blir problem. Dom har ju många gånger bättre gnista än orginalspolarna

Du borde ha en extra kontakt om du har omlött för flera tändsteg, VR6 brukar väl ha coilpack?
Tanken var att montera M52-spolar, så sitter dom i tändstiftsbrunnarna istället för att hänga på sidan breve, som det är original.

Japp coilpack heter det ja! Vet inte hur dom fungerar i praktiken.. Men det används väl 3st tändsteg/drivdon till den motorn... 1 steg per 2 cyl alltså. Men det är väl egentligen bara att jag kör på 2st steg? Så ställer man in det i sprutet vilka och hur många utgångar man kör med, right?

Rätta mig om jag är ute o cyklar Wink
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Empty
InläggRubrik: Sv: M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor..   M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Icon_minitimesön 02 jun 2013, 20:30

Ja det funkar, du kopplar dina spolar två och två bara, 1-4 till en och 2-3 till andra och använder två utgångar i sprutet
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sponsored content





M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Empty
InläggRubrik: Sv: M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor..   M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor.. Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
M42B18 med hjälp av ett MS2v3, div frågor..
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» startmapp ms2v3 till m42b18
» Golf 2 Går dåligt, Frågor i tråden.. Hjälp önskas!
» Svårstartad M42B18
» Uppstartsproblem E30 325 turbo, MS2V3
» Ingen gnista ms2v3

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: