- MrB skrev:
- Anledningen till att jag vill ha en kompressor är att jag önskar det där absoluta gas svaret ....full matning från början och man slipper några växlingar extra = lättkört på bana
Inget svar på din fråga men nu går du på gamla myter om att turbo är sent ladd och kompressor är bottenstarkt. Varför det blir så här är för att dom flesta idag bygger anläggningar för mycket effekt. Mycket effekt går inte att ha utan att tappa register i botten.
Faktiskt så är en väldimensionerad turboanlägning för exakt den effekten du söker och jag antar att vi pratar rimliga siffror på någonstans mellan 200-300hk bättre än motsvarande kompressor anläggning. Just för att en turbo använder tillgänglig energi som slösas bort på en sugmotor/kompressormotor, plus att den gör motorn effaktivare.
Är det intressant att se att det fortfarande lever kvar en slags myt att t.ex en sugmotor har bra register motför en turbomotorn. Det många inte ser är att sugmotorn i fråga har mycket sämre bottendrag och mycket känsligare för felaktig utväxling osv motför en välbyggt turboanläggning. I ditt fall med 3liters essex motor så skulle det vara enkelt att plocka ut 250hk och ha ett vrid på 500nm vid låga varv. Det många söker när dom föredrar en sugmotor framför en turbomotor är ett sämre men mer lättkontrollerat register då motorn leverar effekt linjärt