Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Kompressor

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
MrB
Skogenracing Large
MrB


Antal inlägg : 275
Age : 55
Namn : Björn
Från : Borlänge
Kör : Capri RS Clone
Registration date : 10-09-17

Kompressor Empty
InläggRubrik: Kompressor   Kompressor Icon_minitimelör 26 jan 2013, 17:54

Hallå
Eftersom man alltid vill ha mer effekt så har jag en lite fråga angående kompressor av Eaton/roots modell
Man ser ofta minde eaton till Mercedes till salu på blocket osv men hur mycket luft orkar en sån kompressor att pumpa . jag misstänker att den är dimensionerad til en ca 2l motor men jag vill ha något liknande på en 3l motor men finns det kapacitet för det ??? Mitt tänk är ju det att en 2l 4a varavar väl en 7000rpm medans jag har en ide om att trycka ur max effekt vid ca 6000-6500rpm och då kanske man kan använda en sådan som ett billigt alternativ (jag gillar billiga /kluriga lösningar) jag antar att en sådan kompressor inte laddar några jättetryck(0,2-0,5 Bar ??) vilket är skonsamt för kolvar /stakar /topp packningar och man inte behöver så mycket mera hästar men vill åt vridet
Anledningen till att jag vill ha en kompressor är att jag önskar det där absoluta gas svaret ....full matning från början och man slipper några växlingar extra = lättkört på bana
Kompressor Rita
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Kompressor Empty
InläggRubrik: Sv: Kompressor   Kompressor Icon_minitimelör 26 jan 2013, 18:03

kan inte mycket om kompressor men i ditt fall låter det som en vettig lösning Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
EMeizter
Skogenracing Large
EMeizter


Antal inlägg : 165
Age : 31
Namn : Elof
Från : örebro
Kör : de som finns tillgängligt
Registration date : 10-08-25

Kompressor Empty
InläggRubrik: Sv: Kompressor   Kompressor Icon_minitimesön 27 jan 2013, 10:17

Sätter man en liten kompressor till en stor motor så kan kompressorn överhettas
Till överst på sidan Gå ner
MrB
Skogenracing Large
MrB


Antal inlägg : 275
Age : 55
Namn : Björn
Från : Borlänge
Kör : Capri RS Clone
Registration date : 10-09-17

Kompressor Empty
InläggRubrik: Sv: Kompressor   Kompressor Icon_minitimesön 27 jan 2013, 11:18

Den teorin får du utveckla lite . Jag i min värld (utan kompressorerfarenhet)trodde att en för liten kompressor gör att "laddtrycket " försvinner på höga rpm pga för låg pumpkapacitet och då borde väl det bli mindra värme pga mindre mängd komprimerad luft ...........
Till överst på sidan Gå ner
MrB
Skogenracing Large
MrB


Antal inlägg : 275
Age : 55
Namn : Björn
Från : Borlänge
Kör : Capri RS Clone
Registration date : 10-09-17

Kompressor Empty
InläggRubrik: Sv: Kompressor   Kompressor Icon_minitimesön 27 jan 2013, 11:22

MrB skrev:
Den teorin får du utveckla lite . Jag i min värld (utan kompressorerfarenhet)trodde att en för liten kompressor gör att "laddtrycket " försvinner på höga rpm pga för låg pumpkapacitet och då borde väl det bli mindra värme pga mindre mängd komprimerad luft ...........

Googlade lite på Eaton kompressorer och hittade detta
http://victorylibrary.com/supercharger/super-eaton-data.htm
Det verkar som M45/M62 kompressorer har ett ganska brett spann på motorstorlekar , kanske bara dreva upp kompressorn på en större motor ???
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Kompressor Empty
InläggRubrik: Sv: Kompressor   Kompressor Icon_minitimesön 27 jan 2013, 21:54

MrB skrev:
Anledningen till att jag vill ha en kompressor är att jag önskar det där absoluta gas svaret ....full matning från början och man slipper några växlingar extra = lättkört på bana
Kompressor Rita

Inget svar på din fråga men nu går du på gamla myter om att turbo är sent ladd och kompressor är bottenstarkt. Varför det blir så här är för att dom flesta idag bygger anläggningar för mycket effekt. Mycket effekt går inte att ha utan att tappa register i botten.

Faktiskt så är en väldimensionerad turboanlägning för exakt den effekten du söker och jag antar att vi pratar rimliga siffror på någonstans mellan 200-300hk bättre än motsvarande kompressor anläggning. Just för att en turbo använder tillgänglig energi som slösas bort på en sugmotor/kompressormotor, plus att den gör motorn effaktivare.

Är det intressant att se att det fortfarande lever kvar en slags myt att t.ex en sugmotor har bra register motför en turbomotorn. Det många inte ser är att sugmotorn i fråga har mycket sämre bottendrag och mycket känsligare för felaktig utväxling osv motför en välbyggt turboanläggning. I ditt fall med 3liters essex motor så skulle det vara enkelt att plocka ut 250hk och ha ett vrid på 500nm vid låga varv. Det många söker när dom föredrar en sugmotor framför en turbomotor är ett sämre men mer lättkontrollerat register då motorn leverar effekt linjärt
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
MrB
Skogenracing Large
MrB


Antal inlägg : 275
Age : 55
Namn : Björn
Från : Borlänge
Kör : Capri RS Clone
Registration date : 10-09-17

Kompressor Empty
InläggRubrik: Sv: Kompressor   Kompressor Icon_minitimesön 27 jan 2013, 22:12

Inget svar på din fråga men nu går du på gamla myter om att turbo är sent ladd och kompressor är bottenstarkt. Varför det blir så här är för att dom flesta idag bygger anläggningar för mycket effekt. Mycket effekt går inte att ha utan att tappa register i botten.

Micke ...Du vet gamla gubbar tycker om gamla myter Very Happy Men jag KANSKE kan fundera på en turbo men bara KANSKE .Turboaggregat ar lite för mycket japps för mig , gammalmodig som man är
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Kompressor Empty
InläggRubrik: Sv: Kompressor   Kompressor Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Kompressor
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Turbo/kompressor konvertera mopped
» F: Hammarströms kompressor M3
» Skruv kompressor?
» kompressor, hur vet man om den ä kass?
» Använda AC kompressor för trimining?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: