| Urkoppling av airbag Mondeo -06 | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
RsCoupe-71 Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 345 Age : 41 Namn : Johnny Från : Mörkaste Tierps-skogen Kör : Volvo, BMW, Fårrd Registration date : 08-08-07
| Rubrik: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 14:51 | |
| Hej! Jag har då en Mondeo Tdci -06 som jag vill få airbagen på passagerarsidan urkopplad på. Ringde Ford-verkstaden i stan och kollade pris, han bad att få återkomma då Ford inte hade något fast pris. Någon timme senare ringer dom upp, 5864:- vill dom ha för att koppla ur airbagen, koda om någon box och byta bältet... Killen i luren håller med om att det var sjukt dyrt!
Nu till min fråga! Vad har ni andra fått betala? Något man kan göra själv? Måste intyg på att den kopplats ur på ett riktigt sätt kunna uppvisas på bes. ?
Det vart ett par frågor men tacksam för alla svar! | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 15:38 | |
| - RsCoupe-71 skrev:
- Hej!
Jag har då en Mondeo Tdci -06 som jag vill få airbagen på passagerarsidan urkopplad på. Ringde Ford-verkstaden i stan och kollade pris, han bad att få återkomma då Ford inte hade något fast pris. Någon timme senare ringer dom upp, 5864:- vill dom ha för att koppla ur airbagen, koda om någon box och byta bältet... Killen i luren håller med om att det var sjukt dyrt!
Nu till min fråga! Vad har ni andra fått betala? Något man kan göra själv? Måste intyg på att den kopplats ur på ett riktigt sätt kunna uppvisas på bes. ?
Det vart ett par frågor men tacksam för alla svar! Frågan är väl mer varför du kopplar ur den? Är det för att ett barn ska sitta bakvänt så är 5864kr overdeligt och superbilligt i jämförelse om airbagen skulle utlösa av att man provat att koppla ur den själv. Kan dock inte svara på dom andra frågorna men andra frågan är solklar tycker jag! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 16:17 | |
| Är lite som Jocke säger. Är nog dumt att chansa, antingen lägga upp dom pengarna eller låta barnet åka i baksätet istället | |
|
| |
Antal inlägg : 345 Age : 41 Namn : Johnny Från : Mörkaste Tierps-skogen Kör : Volvo, BMW, Fårrd Registration date : 08-08-07
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 17:28 | |
| Absolut som Jocke skriver! Tanken är att barnstolen ska i fram. Ska jag göra det själv så ska hela kudden väck. Nää, enklast å handla en S-max kanske... | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 18:17 | |
| Kan man inte ha barnstolen i bak då? Många gör ju så | |
|
| |
MrB Skogenracing Large
Antal inlägg : 275 Age : 56 Namn : Björn Från : Borlänge Kör : Capri RS Clone Registration date : 10-09-17
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 18:17 | |
| Du måste ha hört fel eller så fattade Fordåterförsäljaren fel ... kan bara svara från volvo verkstadens sida , de inaktiverar bara kudden så att man kan ha bilbarnstol .det gör det för en skitpeng eller gratis t o m ibland , sedan får du endekal på brädan där det står att den är "avstängd" | |
|
| |
Sten Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 379 Age : 54 Namn : Morgan Från : Härjedalen Kör : Bil,skoter,hoj,mm. Registration date : 11-04-10
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 18:24 | |
| Dom bilar som jag fått det bortkopplat på har jag också tagit bort airbagen. Det på grund av att dom kan inte garantera till 100% att den inte löser ut ändå. Detta gäller Volvo och Audi. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 19:29 | |
| Låter som att jag får ta ringa runt lite till olika verkstäder och jämföra priser. Knodd nr.2 på G så då vill vi ha en stol fram och en bak...
| |
|
| |
bosse Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 659 Age : 37 Namn : Bosse Från : BRO/STHLM Kör : allt för många bilar Registration date : 10-06-16
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 19:52 | |
| sist jag kollade så var det bara opel vectra c som man inte kunde stänga av airbagen på utan där sa man att barnet åker säkrare i baksätet trots att tester visat det motsatta , men aja | |
|
| |
MrB Skogenracing Large
Antal inlägg : 275 Age : 56 Namn : Björn Från : Borlänge Kör : Capri RS Clone Registration date : 10-09-17
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 20:14 | |
| Jag tror det finns en obefogad rädsla för detta med Airbags rent allmänt , Att en riktigt avstängd airbag skulle lösa ut är obefintlig , Varje dag åker massor med mäniskor runt med en Airbag 40 cm framför näsan (föraren ) och inte tänker man på att den löser ut helt appropå i 120km/h så kommer jag att köra ihäl mig själv inklusive hela familjen .......nej ,detta har fordonstillverkarna tänkt på , det behövs inte bara en signal till airbagmodulen utan flera för att den skall lösa ut ,dessutom behövs tillräcklig retardation , en djä--a smäll i plåten för att det skall hända något och då behövs den | |
|
| |
Antal inlägg : 659 Age : 37 Namn : Bosse Från : BRO/STHLM Kör : allt för många bilar Registration date : 10-06-16
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 20:17 | |
| men ändå räcker det med en liten kortis så smäller skiten iaf =) | |
|
| |
MrB Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 20:27 | |
| Nej det räcker inte med en liten kortis... Om det har hänt så skall man omedebart kontakta återförsäljaren så kommer de garanterat ta in bilen för en teknisk undersökning för det får inte hända , Och i de fall där det har hänt så har det funnits ett varningssystem/ lampa som ignorerats in några månader av ägaren att det finns ett uppenbart systemfel i SRS systemet , lika korkat som att åka med en bromspedal som går i botten ibland ......... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 20:32 | |
| joo den kan gå vid en kortis ,kabeln som går till just airbagen! , det har juh hänt mig det är därför ja säger det, och ingen lampa lyste innan, | |
|
| |
MrB Skogenracing Large
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 20:42 | |
| Och vad sade återförsäljaren av din bils märke om det då ? Om det händer & jag säger OM skall man alltid anmäla detta , personligen har jag jobbat med bilar sedan -86 och jag har aldrig varit med om en airbag som löst ut vid "fel " tillfälle. Däremot har jag hört massor med skrönor om airbags som löst ut både till höger & vänster , Måste ha jobbat med andra mäken än de eftersom jag missat det | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 21:23 | |
| alltså, den smällde inte vid körning , utan när en "elektriker" satt och pillade på lite kablar till climatronicen i en golf 3:A vi hade, kanske han kom åt nån kabel och ska da den , de vet jag inte , därför jag är emot att man pillar där själv, men om ford själva stänger av TS airbag så borde de inte vara någon problem tror jag , "släcker man en lampa hemma me knappen på väggen , så börjar den inte lysa av sig själv på ett mystiskt sätt) =) | |
|
| |
Sten Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 379 Age : 54 Namn : Morgan Från : Härjedalen Kör : Bil,skoter,hoj,mm. Registration date : 11-04-10
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 21:44 | |
| - MrB skrev:
- Jag tror det finns en obefogad rädsla för detta med Airbags rent allmänt , Att en riktigt avstängd airbag skulle lösa ut är obefintlig , Varje dag åker massor med mäniskor runt med en Airbag 40 cm framför näsan (föraren ) och inte tänker man på att den löser ut helt appropå i 120km/h så kommer jag att köra ihäl mig själv inklusive hela familjen .......nej ,detta har fordonstillverkarna tänkt på , det behövs inte bara en signal till airbagmodulen utan flera för att den skall lösa ut ,dessutom behövs tillräcklig retardation , en djä--a smäll i plåten för att det skall hända något och då behövs den
Om den då är obefogad,varför kunde dom inte garantera till 100%? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 tor 10 jan 2013, 22:23 | |
| | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Urkoppling av airbag Mondeo -06 | |
| |
|
| |
| Urkoppling av airbag Mondeo -06 | |
|