| Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
wille61 Skogenracing Small
Antal inlägg : 27 Age : 29 Namn : William Från : Norrköping Kör : Saab 9-5 och BMW e36 Registration date : 13-01-05
| Rubrik: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? lör 05 jan 2013, 18:01 | |
| Tjenare, snart är det dags för körkort och då ska det inhandlas bil. Övningskör för tillfället med familjens något trimmade saab, vilket jag tycker är en skön bil att köra men vill även ha en busbil sen framåt sommaren. Lutar då åt en Ford Sierra som sedan ska få Turbo ( Om jag nu lyckas konvertera grejerna då jag alldrig gjort något liknande förut ) Har däremot en ganska kunnig far som är villig att hjälpa mig. Har fått för mig att jag har läst att "Pinto" motoroerna är dom bästa om man ska turbo konvertera, eller heter alla Sierra motorer pinto? Undrar iallafall vilken Sierra som lämpar sig bäst till att slänga på Turbo ladda runt 0,6-0,7Bar och sedan vara ute o busköra lite, Saab:en kommer blir bruksbil. Jag har lite delar i garaget från en äldre Saab 9000 CSE tror jag den heter, bla Turbo, Intercooler, Tryckrör, och spridare m.m grenrör får jag bygga själv antar jag. Sen undrar jag hur pass bra en Sierra håller med Turbo som laddar 0,6-0,7Bar om man bygger allt så bra som det bara går som amatör. Kan man förvänta sig att den håller en hel sommar om man kör relativt försiktigt dvs inte står på varvstopp under hela resan? Jag förstår att allt är relativt beronde på hur bra skick motorn och så vidare är i men på ett ungefär? Mvh Wille | |
|
| |
Wike Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 664 Age : 33 Namn : Wike Från : Gävle Kör : Kanske inte som alla andra? Registration date : 08-07-02
| Rubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? lör 05 jan 2013, 19:26 | |
| Köp min med 2,9 V6 | |
|
| |
Antal inlägg : 27 Age : 29 Namn : William Från : Norrköping Kör : Saab 9-5 och BMW e36 Registration date : 13-01-05
| Rubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? lör 05 jan 2013, 19:52 | |
| - Wike skrev:
- Köp min med 2,9 V6
Hm frågan är ju om det verkligen behövs så stor motor :p Måste ju börja någostanns och lära mig kontrollera kraften så allt över 200HK är nog för mycket :p Men visst man behöver ju inte ladda så mycket å andra sidan, är din redan Turbomatad eller? | |
|
| |
Wike Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 664 Age : 33 Namn : Wike Från : Gävle Kör : Kanske inte som alla andra? Registration date : 08-07-02
| Rubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? sön 06 jan 2013, 13:31 | |
| Nej den är inte turbomatad, men MS är inkopplat samt större spridare | |
|
| |
| |
| |
mattias24 Skogenracing Small
Antal inlägg : 12 Age : 36 Namn : Mattias Från : Danderyd Kör : skoter Registration date : 12-12-27
| Rubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? mån 07 jan 2013, 11:08 | |
| Stort lycka till med körkortet! Hoppas det går snabbt och smärtfritt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? mån 07 jan 2013, 13:37 | |
| - mattias24 skrev:
- Stort lycka till med körkortet! Hoppas det går snabbt och smärtfritt
Tackar! Ja de får jag hoppas Trött på att traska/åka buss överallt :p | |
|
| |
Fiechen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 827 Age : 32 Namn : David Från : Fjärholma Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ Registration date : 10-06-28
| Rubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? ons 09 jan 2013, 23:47 | |
| Vanligaste motoralternativ är: 2.0 sohc (pinto), 2.0 dohc och 2.9 v6. Pinton och 2.9:an är lämpligast att turbokonvertera, finns hur mkt info som helst på forumet. Ska du bara upp i cirka 200 kusar känns det bättre med en 2.9 med lite lägre ladd än en pinto med högre. Framförallt om man tänker hållbarhet. Sen är det en smaksak med, finns ju vi som envisas med pintomaskiner Kika runt i lite trådar så får du nog en uppfattning om vad som passar dig bäst | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? fre 11 jan 2013, 17:30 | |
| | |
|
| |
Fiechen Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 827 Age : 32 Namn : David Från : Fjärholma Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ Registration date : 10-06-28
| Rubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? fre 11 jan 2013, 17:58 | |
| Pinton har ett liknande block som sitter i cosworth maskinerna, alltså väldigt stryktåliga. Kolvar och stakar passar från cosworth och då har man en väldigt hållbar motor för relativt låga kostnader. Cosworth utgick från pinton när de byggde sina så det säger ju lite om det. Sen är den ganska populär inom rally kretsar. Topp och block i gjutjärn.
Dohcen är byggd som bränslesnål motor, och ganska klent byggd. Topp i alu som spricker lätt. Ingen direkt potential | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? fre 11 jan 2013, 21:36 | |
| - Fiechen skrev:
- Pinton har ett liknande block som sitter i cosworth maskinerna, alltså väldigt stryktåliga. Kolvar och stakar passar från cosworth och då har man en väldigt hållbar motor för relativt låga kostnader. Cosworth utgick från pinton när de byggde sina så det säger ju lite om det. Sen är den ganska populär inom rally kretsar. Topp och block i gjutjärn.
Dohcen är byggd som bränslesnål motor, och ganska klent byggd. Topp i alu som spricker lätt. Ingen direkt potential Okej! Då förstår jag Tack ännu en gång! | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? | |
| |
|
| |
| Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? | |
|