| Sten - Opel Manta Turbo. | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Sten Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 379 Age : 54 Namn : Morgan Från : Härjedalen Kör : Bil,skoter,hoj,mm. Registration date : 11-04-10
| Rubrik: Sten - Opel Manta Turbo. sön 18 nov 2012, 23:49 | |
| Var och köpte "ny" bil,riktigt nöjd både på skick och prestanda! Har dock inte kunnat testa riktigt beroende på årstid .
Senast ändrad av Sten den sön 12 maj 2013, 20:56, ändrad totalt 1 gång | |
|
| |
rcy Skogenracing Medium
Antal inlägg : 86 Age : 47 Namn : rcy Från : Gävle Kör : Saab, BMW, Audi Registration date : 11-01-24
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. mån 19 nov 2012, 01:11 | |
| Satan va snyggt, har alltid gillat Manta av nån anledning. | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. mån 19 nov 2012, 06:09 | |
| flashig | |
|
| |
Antal inlägg : 379 Age : 54 Namn : Morgan Från : Härjedalen Kör : Bil,skoter,hoj,mm. Registration date : 11-04-10
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. mån 19 nov 2012, 08:00 | |
| - rcy skrev:
- Satan va snyggt, har alltid gillat Manta av nån anledning.
Tackar! Jag har också alltid gillat Manta,ända sedan en kompis hade en för typ 25år sedan. Kul att man kunde få tag i en så här fräsch och med "lite" extra kräm! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. mån 19 nov 2012, 08:51 | |
| Trevlig! Berätta vad det är nu då | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. mån 19 nov 2012, 09:33 | |
| Jo det sitter en C20LET motor från Calibra Turbo,med EDS 3,0 "chip" typ en piggyback kanske man kan kalla det. Ställbar i 12 steg så på lägsta ladd ska det vara typ 170hk och på högsta strax över 300hk/400-450nm i motorn då. Bromsar och "drivlina" är ju också bytt. Bilen är SFRO besiktad så den är godkänd med "allt"! Den väger 1160 tjänstevikt så jag tycker det öser på bra! Här Kan man läsa mera om man vill: http://www.garaget.org/?car=312633 | |
|
| |
Crille Skogencrew
Antal inlägg : 2897 Age : 40 Namn : Crille Från : Gävle Kör : Skidoo Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. tis 20 nov 2012, 21:08 | |
| Finns tyvär inte så många som är i fint skick, men du ser ut att lyckats hitta en. Riktigt fin bil | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. tis 20 nov 2012, 21:42 | |
| Nej tyvärr är det nog så som du säger att det finns kanske inte så många i bra skick.
Jag tror faktiskt att den här hör till dom finare och det är riktigt kul!
Hade ju tänkt använda den till lite cruising men framförallt drifting och lite bus,vill dock inte förstöra den utan bevara den i detta skick.
Måste göra nått åt växelspaksplaceringen (når nästan inte fram;-)) och ev styrutslag,kanske tom en kort styrväxel och hydraulisk handbroms. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. sön 30 dec 2012, 22:41 | |
| Beställde kamrem,mm från ENEM och fick en SKF satts med väldigt utförlig beskrivning , så jag tog mod till mig och bytte grejorna nu i mellandagarna. Bort med kåpan och ställa allt på "noll". Observera den fantastiska "kammlåsningen" . Nya remmen mm monterad,passade på att också byta vattenpump. Var knepigt att få den här pilen att visa rätt ,men tillslut så gick det. Monterade tillbaka allt och tog en provsväng och det verkade funka som det ska , Ja blev väl inte såååå mycket ritat eftersom det är snö/is på vägarna,men den känns gå riktigt bra när man väl får fäste på barfläckarna som finns! | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. fre 04 jan 2013, 10:24 | |
| Gött! Fixa en film vettja. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. fre 04 jan 2013, 13:43 | |
| Ja,film är tänkt när det blir bart tror jag. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. tis 09 apr 2013, 09:48 | |
| Dags för en uppdate kanske....
Bytte olja till Castrol EDGE FST 10W-60,men har lite slammer från lyftarna (tror jag....) vid uppstart. Är detta normalt betende?!
Har också fått på sommarhjulen och gjort några vårburnouter,känns bra!
Ska försöka få till bilder och film framöver.
| |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. ons 10 apr 2013, 09:18 | |
| Beror väl på hur länge som den stått. Hydrauliska lyftare brukar knacka lite om dom är tomma på olja, och det tar någon sekund innan dom fylls när motorn inte startats på ett tag. Vissa lyftare är mer känsliga än andra.
Kanske att du har för fin olja som inte matchar lyftarna? | |
|
| |
Str8-6 Skogenracing Medium
Antal inlägg : 60 Age : 202 Namn : Hasse D. Från : Västra Gästrikland Kör : Lugnt å fint,man vill ju inte störa... Registration date : 09-08-27
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. ons 10 apr 2013, 10:22 | |
| Hydraul-lyftare som hydraul-lyftare,jag sitter ju på andra sidan staketet å kollar in på er ungdomar med tryck å pys bilar,men i detta fallet så kan det kanske vara till nytta med en gammal raggare på forumet... Om man läser på Crane Cams hemsida angående oljor till deras hydraul-kammar så rekommenderar de att använda samma viskositet som standard skall motorn ha 10-40 original så är det de du skall använda även då du kör med trim-kam "enligt dem,men vad vet väl de om såna grejor..." Det finns en hel del att läsa om sånt här på deras hemsida,handlar ju mest om raggarbils-motorer men Crane har varit i branschen sen 60-talet och när det handlar om hydraul-kammar/lyftare så är det i Amerikatt den största erfarenheten finns. Man får leta runt lite men infon finns där: http://www.cranecams.com/index.php#Givetvis kan/skall du ju använda en olja med bättre kvalite' än Rusta's blask... I gamla raggarbils-motorer använder åtminstone jag och 90 % av de jag känner mineral-olja,syntet är för moderna motorer med lite finare toleranser,de jag känner som testat med syntet i en exempelvis Cheva small block har varit tillbaks på stenålders-olja ganska omgående,men det är klart att duger mineral-olja i Nascar Racing så duger det nog i Raggar-Kalle's gamla Chebby oxå... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. ons 10 apr 2013, 11:19 | |
| Ok,ja oljan jag använder är ju "känd" att funka bra i BMW(turbo) motorer. Men fick ett tips att lyftarna kan vara lite slitna så därav lite "slammer" vid uppstart. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. sön 12 maj 2013, 21:00 | |
| Har bytt ratt och fixat lite,så nu känns körställningen bättre. Sommarhjulen har också kommit på,ska fixa bättre bilder. | |
|
| |
Kanto Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 968 Age : 32 Namn : Petter Från : Gävle Kör : Volvo & Ford Registration date : 07-05-11
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. ons 15 maj 2013, 22:35 | |
| | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Sten - Opel Manta Turbo. | |
| |
|
| |
| Sten - Opel Manta Turbo. | |
|