| Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" | |
|
+115johnny Str8-6 hasse the man Xeper Fadde_e30 JH Kanto PatrikH Fordpappa Svintoleffe matsin Scherp danneeee m5micke Jimmy Daniel Mattz Larsson Flexenan F-Jansson JohanJ Tommysundberg Reaper Mange SierraTimpa Groda incon92 cyberfalcon Hedin_ Lindskog ///markus Catling werd deshi Mäki 328Rikard MrIcka CarCass Holmqvistarn sonaxvax DPDP XeroZ TommyW ricze Bennybira Andy_B Jeppo ropa Booghteck 633csi Steve zorbit Ekkin BoltOn E-Tech Nordhmedh bear houk Haggen stoffe T5Tim Kickan Björsby tuning Henka_ nygge Crisse Schimpy Mese_Jonas hockne ghettojonny Hamster JElfgren Fernis Off3r Cecil _Andersson_ Coffeboy KNACKAN thaaaune MasterDevil mombyracing Joel bosse Holme Prozac ogge MrB Sköld _Macce_ Sten Puttee Jättemackan Veteranhenke Ågren JBlom Limpdjur Rama Liljan Affe E Eriksson Blöjan _-gniraz-_ Crille tjernell nicke blom Håcke palten PLO Grey Fiechen Bruntis Kjelle.G Toffe Wike Golden Boy Henrik Mikael 119 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 20 apr 2012, 08:50 | |
| Ja precis som jonny säger så har man mer kontroll över vad som händer, sen är det enkelt på tävlingarna att bara öka ladd osv. Problemet t.ex med vanliga mekaniska ventiler är att laddet faller lite på varv och går att kompensera bort det t.ex. Funkar lika bra att styra med sprutet också men lite svårare att justera in det om man står på ett race och behöver lite extra t.ex | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 20 apr 2012, 09:31 | |
| det som du skulle testa med nu Mikael är att minska laddet på första växlarna och sen ha en knapp för att byta till full boost på tex 3an med slicks om det bettar lite då kanske det ska även finnas någon funktion där man ställer hur fort laddet ska komma oxå så då kan man optimera det efter fästet. säg att du kör på grundladdtryck först och sen ökar det gradvis till max. precis som en racekoppling på en top fuel bil där dom slirar halva sträckan innan max effekt kommer. skulle du labba med det där och slippa hjulspinn skulle du nog vinna mycket tid på strippen. lika om du ska köra 9.99 så är det ju enkelt att labba med elektronisk laddtrycksstyrning för att komma så nära som möjligt. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 20 apr 2012, 12:49 | |
| På strippen kommer det inte spinna något så där är de bara fullt ös som gäller från start Eftersom jag inte får åka en nia alls (slutåkt om jag kör en) så kommer jag åka på grundladd och kanske lite till, ska inte behövas med för att åka låga tior | |
|
| |
Holmqvistarn Skogenracing Large
Antal inlägg : 234 Age : 39 Namn : Jocke Från : Tierp Kör : För de mesta Registration date : 08-09-10
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 20 apr 2012, 13:17 | |
| Vad krävs om du ska få köra fortare än 10:a då? Blev sjukt bra detta, härlig sång i maskin också | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 20 apr 2012, 15:17 | |
| hehe om du inte kommer spinna så är det bara att börja samla drivaxlar redan nu då hehe | |
|
| |
328Rikard Skogenracing Sponsor
Antal inlägg : 603 Age : 36 Namn : Rikard Från : Gävle Kör : E36 328 Coupe, E36 328 Touring & El Camino -69 Registration date : 08-03-22
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 20 apr 2012, 16:40 | |
| Vad lär du komplettera med för att få åka 9or? | |
|
| |
Toffe Vinnare Månadens Projekt
Antal inlägg : 1989 Age : 138 Namn : Toffe Från : Torsåker Kör : Volvo Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 20 apr 2012, 19:51 | |
| - 328Rikard skrev:
- Vad lär du komplettera med för att få åka 9or?
Han lär tagga chassiet. vilket inte är hela värden för 8,50sek. | |
|
| |
Antal inlägg : 1989 Age : 138 Namn : Toffe Från : Torsåker Kör : Volvo Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 20 apr 2012, 19:56 | |
| - Golden Boy skrev:
- det som du skulle testa med nu Mikael är att minska laddet på första växlarna och sen ha en knapp för att byta till full boost på tex 3an med slicks om det bettar lite då kanske
det ska även finnas någon funktion där man ställer hur fort laddet ska komma oxå så då kan man optimera det efter fästet. säg att du kör på grundladdtryck först och sen ökar det gradvis till max. precis som en racekoppling på en top fuel bil där dom slirar halva sträckan innan max effekt kommer. skulle du labba med det där och slippa hjulspinn skulle du nog vinna mycket tid på strippen. lika om du ska köra 9.99 så är det ju enkelt att labba med elektronisk laddtrycksstyrning för att komma så nära som möjligt.
så har vi åkt i 100 år med autronic, vi kör alltid laddet i kurva för å få en sneak maskin å hålla å få ner max vrid, på en gat bil så behövs ingen switch utan en givare på kardan å en synd på den tex en abs krans fram (ej drivandehjul) så kan du köra det precis hur du vill... Om du lyssnar på en Autrnoic bil så kan man höra den "hackar", det pga av att prosersorn inte hinner med på dem äldra spruten. Detta borde väl även ms stöda? eller vill du kunna ändra det på gatan utan pc? Med fina med å köra det i systemet är ju att du kan logga allt hur den reglerar.. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 20 apr 2012, 20:14 | |
| Behöver en bur och lite mer småsaker, jag tycker jag förstör bilen genom att sätta i en bur men blir säkert så i slutändan endå Anledningen till att jag först skaffade en riktigt styrning var att jag hade problem med fallande laddtryck och ville kompensera bort det och jag tyckte inte laddtrycksstyrningen i MS1 verkade bra så valde en separat, sen är det smidigt som sagt att kunna ändra allt med laddtrycket utan att koppla in dator. Nya sprutet har jag inte ens kollat upp men allt ser så lovande ut så kan inte tänka mig att den styrningen ska vara dålig | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 20 apr 2012, 21:40 | |
| - Mikael skrev:
- Behöver en bur och lite mer småsaker, jag tycker jag förstör bilen genom att sätta i en bur men blir säkert så i slutändan endå
Anledningen till att jag först skaffade en riktigt styrning var att jag hade problem med fallande laddtryck och ville kompensera bort det och jag tyckte inte laddtrycksstyrningen i MS1 verkade bra så valde en separat, sen är det smidigt som sagt att kunna ändra allt med laddtrycket utan att koppla in dator. Nya sprutet har jag inte ens kollat upp men allt ser så lovande ut så kan inte tänka mig att den styrningen ska vara dålig Der vekar ju lite smått otroligt om det inte går att köra i ms, de e ju igenligen inget märkvärdigt. Hoppas turbon inte bottnar för fort nu bara, eller kanske.. så du bankar ditt nå rejält | |
|
| |
Limpdjur Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 786 Age : 40 Namn : Johan Lindberg Från : Bollnäs Kör : Dkw S6 -95 Registration date : 06-10-26
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 20 apr 2012, 23:44 | |
| Hur blev det med nackskydden tycker massa folk surrat i att det krävs under 10sek eller är det bara surr? | |
|
| |
incon92 Skogenracing Large
Antal inlägg : 175 Age : 32 Namn : Christofer Holgesson Från : Östersund Kör : Ford Scorpio -93 Registration date : 12-02-23
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 20 apr 2012, 23:59 | |
| Nej! pajja inte hela bilen med massa rör överallt! bli nöjd med låga tior | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" lör 21 apr 2012, 08:30 | |
| Tror dom har släpt på HANS kraven lite nu och krävs inte det förens lite snabbare men är osäker. Dock är det 5000kr så igentligen ingen förmögenhet | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" lör 21 apr 2012, 09:20 | |
| [quote="Mikael"]Tror dom har släpt på HANS kraven lite nu och krävs inte det förens lite snabbare men är osäker. Dock är det 5000kr så igentligen ingen förmögenhet
Bra inställning, Så många som gnäller att det är så dyrt med allt inom säkerhet.
Hans är dock inget krav inom sbf klasserna( 8,50bo) dock så har du iaf nackkrage | |
|
| |
Limpdjur Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 786 Age : 40 Namn : Johan Lindberg Från : Bollnäs Kör : Dkw S6 -95 Registration date : 06-10-26
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" lör 21 apr 2012, 11:29 | |
| Ok då är det inte på värsta viset ändå | |
|
| |
Holmqvistarn Skogenracing Large
Antal inlägg : 234 Age : 39 Namn : Jocke Från : Tierp Kör : För de mesta Registration date : 08-09-10
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" lör 21 apr 2012, 17:57 | |
| Märker man att bilen klarar bättre än 10 så skulle ivf inte jag vilja släppa gasen för att hålla de inom gränsen | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 27 apr 2012, 12:23 | |
| Var iväg till Hessels idag och vägde och fulltankad utan förare väger den 1150kg med BMW motorn, bågen och bortplockad dämpning i bilen
Förra året vägde den 1130 med V6 men då var det med full dämpning invändigt och ingen båge
Jag hade hoppats på samma vikt som förra året men bågen väger allt 20kilo också | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 27 apr 2012, 14:34 | |
| Någon här som har lite koll på dimensionering på bromsar? Får inte riktigt till vettig bromsfunktion utan bromsservo.
Kör idag med Volvo 740 huvudcylinder (Diameter 23.81/19.05)
Volvo 240 bromsar runt om (fyrkolv ifram, 38mm kolvar runt om)
Volvo 240 bromskraft fördelning för bakbromsarna
Flyttat upp själva pinnen på bromspedalen 20mm för att få mer kraft och blev bättre men tycker fortfarande jag inte får distinkta bromsar med bra grepp. Att jag måste trampa hårdare är jag medveten om men känns som att det inte vettigt grepp i dom alls nu.
| |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 27 apr 2012, 14:49 | |
| Gå upp i cylinderstorlek eller kanske byta pedalställ där du har 2 cylindrar till bromsarna, en för fram och bak för att få ut mer kraft utan bromsservo? | |
|
| |
Prozac Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 459 Age : 39 Namn : Claes Åström Från : Tierp Kör : Fodi Registration date : 08-04-21
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 27 apr 2012, 14:50 | |
| mindre huvudcylinder... jag har en ny 19mm hemma som du skulle kunna testa med... | |
|
| |
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 27 apr 2012, 15:04 | |
| - Joel skrev:
- Gå upp i cylinderstorlek eller kanske byta pedalställ där du har 2 cylindrar till bromsarna, en för fram och bak för att få ut mer kraft utan bromsservo?
Jag tar tillbaka det jag sa. Hittade uträkningar på kolvarea i ok och huvudcylinder i en bok hemma nu och så enkelt var det inte. | |
|
| |
Bruntis Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 310 Age : 39 Namn : Tobbe Från : Tierp Kör : V70 D2 Volvo 142 Registration date : 07-01-10
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 27 apr 2012, 15:37 | |
| Lagom Vikt 1275 kg med förare allså haha | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 27 apr 2012, 15:49 | |
| Uträkning av erforderlig kolvarea i ok och huvudcylinder. Vi kalkylerar med faktorn 0,25 för beräkning av förhållandet pedal-bilvikt. Vår bil väger 1000 kg. 1000*0,25=250. Utväxlingsförhållandet pedal-caliper blir 250:1.
Pedalarmen är 300 mm och stötstången till cylindern sitter 60mm från upphängningen. Det blir 300/60=5. Förhållandet pedal-stötstång blir 5:1.
Totalen 250 dividerad med 5=50. 50:1 blir då utväxlingsförhållandet mellan huvudcylindrarna och caliprarna för att man med en pedalhävarm på 5, ska få ett rimligt pedaltryck för att bromsa en 1000 kg tung bil.
Själva kolvarean (ytan), beräknas Y=r*r*3,14. En kolv som är 44mm i diameter får då ytan 22*22*3,14=1520mm2.
Själva Hc=huvudcylinder arean blev 50 ggr i caliperarean. Ca = 50*Hc. Om huvudcylindrarna består av 2 st 3/4 tums, så har vi 570mm2 total Hc area. 570 x 50 = 28500 mm2 total Ca, caliper area.
Vår "mittmotorbil" väger 60% bak och 40% fram. Men under inbromsning får vi 55% fram och 45% bak. 55% av 28500 = 15675mm2 fram och 45% av 28500 = 12825mm2 bak. Detta betyder: Huvud cylindrar 2 st 3/4 cylindrar. Fram fyrkolvsok på 7837 mm2 per st. = fyra 49,9 mm kolvar. = 2 tums kolvar. Bak fyrkolvsok på 6412 mm2 per st. = fyra 45,2 mm kolvar. = 1, 3/4 tums kolvar.
Eller, Huvud cylindrar 2 st 5/8 cylindrar. Fram fyrkolvsok på 5440 mm2. = fyra 41,6 mm kolvar, = 1, 8/8 tums kolvar. Bak fyrkolvsok på 4451 mm2. = fyra 37,6 mm kolvar, = 1, 1/2 kolvar.
Taget ur "Banbilsboken av Göran Malmberg" Finns otroligt mycket att läsa och lära i den boken. | |
|
| |
_Macce_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1258 Age : 34 Namn : Marcus Från : Norrköping Kör : Överladdad Ford Registration date : 07-03-23
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" fre 27 apr 2012, 18:31 | |
| Har du koll på vad en helt standard capri med 4a väger ? | |
|
| |
Håcke Skogencrew
Antal inlägg : 1091 Age : 52 Namn : Håkan Från : Gävle Kör : Capri 2,9T Sierra 2,0T Registration date : 06-10-14
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" lör 28 apr 2012, 07:37 | |
| Enligt papperen har min en tjänstevikt på 1170.... | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" | |
| |
|
| |
| Mikael - Ford Capri 2.8 turbo: Push it to the limit "Såld" | |
|