Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Förgasare > Insprut

Gå ner 
+3
Henrik
bosse
Arvidsson
7 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimefre 02 nov 2012, 20:38

Hej, detta har säkert nämnts en hel del gånger i forumet men vill försöka hamna på rätt sida av det hela.
Just nu har jag en Ford Sierra -88 CL som drivs av en förgasar motor och har nu en affär på gång som involverar
en Ford Sierra med inspruts Pinto och det jag undrar är hur svårt det är att slänga över insprutaren i den
föregående Sierran.
Alltså det jag vill veta är vad som ska behövs flyttas över eller modifieras.
För det borde väll inte vara fullt så svårt när man har en Sierra med alla tillbehör etc.
Mvh
Till överst på sidan Gå ner
bosse
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 659
Age : 37
Namn : Bosse
Från : BRO/STHLM
Kör : allt för många bilar
Registration date : 10-06-16

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimefre 02 nov 2012, 21:22

d är väl bara flytta över motor och härva box och bränsletank
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimefre 02 nov 2012, 21:26

Kunde skrivit sök då de skrivits massor om de här...

Men kortfattat, de beror på årsmodell på inspruts bilen. (tidiga modeller har elen till insprutet i princip skiljt från resten av elen)

Men iaf detta:
-Tank + returledning (om inte returen redan finns) involverar också eldragning till pumpen.
-Insug osv, ska man vara riktigt petig behöver du flytta över toppen med då förgasartopparna saknar urtagen där spridarna är.
-El. Är de en tidig årsmodell du tar från är de i princip ett fåtal kablar att koppla in i bilens befintliga el. Är de från en senare är de mycket "klippa och klistra heller byta hela el härvan för bilen.
-Sen lite fästen och annat småpill men de är ju bara att flytta över från den andra bilen.

Lite info om elen: http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=16976
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimefre 02 nov 2012, 21:36

bosse skrev:
d är väl bara flytta över motor och härva box och bränsletank
Så långt förstår jag också men det ger ju inget mer ingående.
Henrik skrev:
Kunde skrivit sök då de skrivits massor om de här...

Men kortfattat, de beror på årsmodell på inspruts bilen. (tidiga modeller har elen till insprutet i princip skiljt från resten av elen)

Men iaf detta:
-Tank + returledning (om inte returen redan finns) involverar också eldragning till pumpen.
-Insug osv, ska man vara riktigt petig behöver du flytta över toppen med då förgasartopparna saknar urtagen där spridarna är.
-El. Är de en tidig årsmodell du tar från är de i princip ett fåtal kablar att koppla in i bilens befintliga el. Är de från en senare är de mycket "klippa och klistra heller byta hela el härvan för bilen.
-Sen lite fästen och annat småpill men de är ju bara att flytta över från den andra bilen.

Lite info om elen: http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=16976
Som svar på det första du skrev så vill jag säga att dom andra ämnen jag hittat inte direkt
gett mig några konkreta svar som jag förstår mig på.
Donator bilen i fråga är en Ford Sierra laser 1987, så ni kanske vet om det är tidiga eller senare verisionen
av insprutet.

Länken du bifogade har jag kikat på redan och den "Manualen" är ju som du också vet på engelska
och man blir trött i skallen efter 10raders läsning.
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimelör 03 nov 2012, 07:23

Nu vet jag ej exakt när de "bytte" men är den en tidig -87 med gamla fronten kan de vara så att de är den "enkla" elen.


Är de nått specifikt du undrar över så fråga på bara. Men svårt att dra en beskrivning där man ingående beskriver hur varje bult ska sitta Wink
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimemån 05 nov 2012, 18:15

Läs mer om Sierra Laser här:
https://skogenracing.editboard.com/t2743-forgasarmotor-ford-sierra-arsmodell-pinto-fragor-om-den-med-gamla-fronten

Beskriv gärna vad du menar med "mer konkret" så kan vi nog hjälpa. Det är tyvärr oftast så att man får ge sig på projektet och flytta del för del (ingen kommer göra en walkthrough som med 421 punkter och bilder beskriver vad man måste göra), men har du en donatorbil ståendes brevid så är det ju enkelt.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Fiechen
Skogenracing Supreme
Fiechen


Antal inlägg : 827
Age : 31
Namn : David
Från : Fjärholma
Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ
Registration date : 10-06-28

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimelör 10 nov 2012, 21:20

Finns en del mindre trådar på Fmcs om det. Gustaf "Therealpinto" där vet en hel del om det. Har du nya härvan får du koppla in huvudrelä, bränslepumpsrelä och kablar till bensinpump själv, fick jag göra när jag flytta över sprut till Taunusen iaf. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimelör 10 nov 2012, 21:26

Fiechen skrev:
Finns en del mindre trådar på Fmcs om det. Gustaf "Therealpinto" där vet en hel del om det. Har du nya härvan får du koppla in huvudrelä, bränslepumpsrelä och kablar till bensinpump själv, fick jag göra när jag flytta över sprut till Taunusen iaf. Smile
okej, vart och hur kan man se enklast om de är det gamla eller nya? Smile
Till överst på sidan Gå ner
Fiechen
Skogenracing Supreme
Fiechen


Antal inlägg : 827
Age : 31
Namn : David
Från : Fjärholma
Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ
Registration date : 10-06-28

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimelör 10 nov 2012, 21:51

Tror att gamla härvan har den stora fördelaren med inbyggd tändmodul, dock inte säker
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimelör 10 nov 2012, 21:52

Fiechen skrev:
Tror att gamla härvan har den stora fördelaren med inbyggd tändmodul, dock inte säker
om jag fixar bild på motor utrymme och motor imorgon, skulle ni kunna bedöma om det är nya eller gamla isåfall?
Till överst på sidan Gå ner
Fiechen
Skogenracing Supreme
Fiechen


Antal inlägg : 827
Age : 31
Namn : David
Från : Fjärholma
Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ
Registration date : 10-06-28

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimelör 10 nov 2012, 23:45

Jovisst, ta en bild på fördelaren bara, är det den stora så har du med största säkerhet gamla härvan där reläerna redan är integrerade, då är det i princip bara att flytta över allt till den nya bilen. Med nya härvan får du sätta i reläen själv då är det bra om du kan el och tyda scheman.
Får ta och skriva ihop en guide till detta nån dag Smile
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimesön 11 nov 2012, 15:52

Fiechen skrev:
Jovisst, ta en bild på fördelaren bara, är det den stora så har du med största säkerhet gamla härvan där reläerna redan är integrerade, då är det i princip bara att flytta över allt till den nya bilen. Med nya härvan får du sätta i reläen själv då är det bra om du kan el och tyda scheman.
Får ta och skriva ihop en guide till detta nån dag Smile
Nu har jag tagit lite bilder.
Här är bilden på fördelaren, vad jag kan förstå så är den här då den äldre modellen? Smile
Förgasare > Insprut IMG_0390

Det vart ett litet pul att få ur motorn, när man inte gjort det någon gång först.
Har ni några förslag på hur man ska gå tillväga för att få rent motorblocket för att kunna måla det?
Sen undrar jag om det är något jag ska passa på att göra när jag nu tänkt renovera denna motor under vintern. Smile
Förgasare > Insprut IMG_0389
Förgasare > Insprut IMG_0391
Till överst på sidan Gå ner
David n
Skogenracing Small



Antal inlägg : 2
Age : 30
Namn : David
Från : Ängelholm
Kör : Ford Sierra -85
Registration date : 12-11-11

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimesön 11 nov 2012, 19:48

När jag tvättade min sierra pinto så sprutade jag på lite av biltemas motortvätt på burk och lät det sitta ett par minuter sen körde jag rent motorn med en högtryckstvätt. Det var dock förgasar motorn men det borde väll inte vara någon större skillnad. Sen målade jag med biltemas motorblocks färg.

Här är ett par bilder

Före:
Förgasare > Insprut B6112012745370a24

Efter:
Förgasare > Insprut 8a112012747076adc

En del av sakerna jag gjorde med motorn ute var att
Byta slang klämmor på alla kylnings slangar för de var rostiga och det var ett helvete att få av när motorn satt i.
Byta kopplingen (urtrampningslager, tryckplatta och lamellcentrum)
Laga rost i motorrummet om det finns något och tvätta/måla.
Jag skruvade även av de där rören som stack ut från grenröret och täppte igen hålen för att jag tyckte det såg onödigt fult ut.

Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimesön 11 nov 2012, 20:08

David n skrev:
När jag tvättade min sierra pinto så sprutade jag på lite av biltemas motortvätt på burk och lät det sitta ett par minuter sen körde jag rent motorn med en högtryckstvätt. Det var dock förgasar motorn men det borde väll inte vara någon större skillnad. Sen målade jag med biltemas motorblocks färg.

Här är ett par bilder

Före:
Förgasare > Insprut B6112012745370a24

Efter:
Förgasare > Insprut 8a112012747076adc

En del av sakerna jag gjorde med motorn ute var att
Byta slang klämmor på alla kylnings slangar för de var rostiga och det var ett helvete att få av när motorn satt i.
Byta kopplingen (urtrampningslager, tryckplatta och lamellcentrum)
Laga rost i motorrummet om det finns något och tvätta/måla.
Jag skruvade även av de där rören som stack ut från grenröret och täppte igen hålen för att jag tyckte det såg onödigt fult ut.

Okej, det du just skrev får jag nog ta och skriva upp på "Att göra listan".
Laga rost i motorutrymmet osv kan jag dock inte göra då motorn jag just nu håller på med
är en donator motor som jag ska stoppa in i min Sierra som just nu har förgasare.
Sen har jag just nu inte tillgång till någon högtryckstvätt i och med att det är är minusgrader ute
så har vi inte vatten i vattentanken vi brukar hämta upp vatten ur sjön med, men det
ska nog allt gå att lösa.
Tack för svar, nu väntar jag bara på svar om Fördelaren! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Fiechen
Skogenracing Supreme
Fiechen


Antal inlägg : 827
Age : 31
Namn : David
Från : Fjärholma
Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ
Registration date : 10-06-28

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimesön 11 nov 2012, 21:40

Det är gamla fördelaren ja, då borde du ha den gamla härvan. Biltemas kallavfettning, diesel och stålborste funkade bra för mig!
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimesön 23 dec 2012, 19:07

Se om jag får något svar här nu då.
Men till frågan så undrar jag var ni tror om en turbo och intercooler från en
Saab 9000?
En kompis som har och som kunde säljat för 1000kr, eller ska man helt enkelt
leta efter andra grejor?
Mvh
Till överst på sidan Gå ner
bosse
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 659
Age : 37
Namn : Bosse
Från : BRO/STHLM
Kör : allt för många bilar
Registration date : 10-06-16

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimesön 23 dec 2012, 19:33

beror helt o hållet på vad effektmålet är, men det lär väl räcka till en ca 200hk, och inget turbolagg=snabb respons , jag hade själv turbo och intercooler från en saab 900 2,0t en 95:a tror ja , och de funkade prima uppåt ca 0,9-1 bar iaf =)
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimesön 23 dec 2012, 19:43

bosse skrev:
beror helt o hållet på vad effektmålet är, men det lär väl räcka till en ca 200hk, och inget turbolagg=snabb respons , jag hade själv turbo och intercooler från en saab 900 2,0t en 95:a tror ja , och de funkade prima uppåt ca 0,9-1 bar iaf =)
Det är runt 180-200hk man skulle vilja ha'tt i bilen pga ekonomin då.
Sen satt jag och tänkte på om man gör en fuling och bygger om vanliga grenrörslimpan till ett trubo grenrör med extrasprut, hur mycket effekt skulle man kunna få ur motorn/ hur mycket effekt tappar man?
Till överst på sidan Gå ner
bosse
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 659
Age : 37
Namn : Bosse
Från : BRO/STHLM
Kör : allt för många bilar
Registration date : 10-06-16

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimesön 23 dec 2012, 20:34

alltså den stryper ganska mkt när man bygger om org limpan, men det går , men tror inte du får ut över ca 0,6 bar , sen det där med extrasprut så funkar det med, men det kanske e enklare och mer tillförlitligt med ms, finns juh ms1 ute för inte så mkt pengar alls,
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimemån 24 dec 2012, 21:00

bosse skrev:
alltså den stryper ganska mkt när man bygger om org limpan, men det går , men tror inte du får ut över ca 0,6 bar , sen det där med extrasprut så funkar det med, men det kanske e enklare och mer tillförlitligt med ms, finns juh ms1 ute för inte så mkt pengar alls,
Hmm, jaa det med MS har man ju funderat över.
Men vad ligger den prislappen på ett ungefär? sen hur gör man då när man gör som så att man ska plocka bort allt vad turbo heter inför besiktning?
Mvh
Till överst på sidan Gå ner
bosse
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 659
Age : 37
Namn : Bosse
Från : BRO/STHLM
Kör : allt för många bilar
Registration date : 10-06-16

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimemån 24 dec 2012, 23:35

finns väl ute för 2-3000 sen kan du juh mappa bilen inför besiktning så den går igenom
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimeons 26 dec 2012, 15:22

bosse skrev:
finns väl ute för 2-3000 sen kan du juh mappa bilen inför besiktning så den går igenom
Så att när man kör med MS så ska det inte behövas några extraspridare utan istället byta ut std.?
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimetor 27 dec 2012, 13:44

Sen funderar jag även på den här herrens insug, har han kapat av det originala insuget
och sedan byggt eget efter silikonslangarna?
Skulle ju underlätta med ett sånt här insug vid byte av spridare och inställning av fördelaren.
http://www.garaget.org/?car=255646

Sen var det även en kille från Polen som hade byggt ett sådant här turbogrenrör,
så effektmässigt hur pass bra är detta jämför med en adapter på en orglimpa?

Förgasare > Insprut Bd3b691de503a76b
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimetor 05 sep 2013, 20:15

Tänkte se om man kan ge denna tråd liv igen, har nu i helgen tänkt börja ta ur och stoppa i den nyare modellens Pinto motor med lambda i bruks Sierran och det jag tänkte fråga är om man som så enkelt skulle kunna kastbyta allt kablage bakom instrumentbrädan, (dvs ecu osv.) mellan dessa?
Alltså helt enkelt Riva ur elen ur den ena och stoppa i den andra? (Kortsagt) Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitimetor 05 sep 2013, 21:32

Ett sådant grenrör går bra att köra med.

Du kan med fördel behålla gamla sprutet till nya maskin, bara flytta över dom delar på gamla till nya
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sponsored content





Förgasare > Insprut Empty
InläggRubrik: Sv: Förgasare > Insprut   Förgasare > Insprut Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Förgasare > Insprut
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa
 Liknande ämnen
-
» förgasare/insprut på pinto
» nybörjare insprut el förgasare
» Från förgasare till insprut
» Uppgradera ifrån förgasare till Insprut (Ford Sierra)
» Trycktäta förgasare

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: