Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Dags för en körning på Råhällan snart igen ?

Gå ner 
+12
XeroZ
Armandz
TurboLundin
mod
Alex
Muxxor
Mikael
Patrik
Wike
Andy_B
Golden Boy
633csi
16 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2
FörfattareMeddelande
XeroZ
Skogenracing Supreme
XeroZ


Antal inlägg : 787
Age : 38
Namn : Jeppe den lilla gosiga taliban hamstern
Från : GSR
Kör : Bil
Registration date : 08-08-31

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimemån 17 sep 2012, 21:50

Kanske är lite som det är som racen här i stan detta år, folk är sugna och vill köra men när det väl bära av så dyker ett fåtal upp pfa att resterande som visat intresse innan fått förhinder. Är bara ett antagande från min sida då jag inte är insatt i det hela. Dock så vet jag att om det är så så vet jag är det får ens eget intresse att arrangera att tryta.



///J
Till överst på sidan Gå ner
http://dif.se/
633csi
Skogenracing Extreme
633csi


Antal inlägg : 341
Age : 59
Namn : Jan Åsberg
Från : Gävle
Kör : M535i
Registration date : 10-12-30

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimemån 17 sep 2012, 22:01

Det ligger naturligtvis nåt i det du säger XeroZ.
Fick lite mer info idag som gjorde att bilden klarnar för mig.
Förutom tid som saknats finns det en annan aspekt som spelar in.
Säkerhet och vem som bär ansvaret för om nåt går fel (det kan lätt hända däruppe) jag har all förståelse för att det skapat ett dilemma för dom som bär ansvaret vid ev olycka på Råhällan.

Mvh

Janne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.bmw633.blogspot.com/
Muxxor
Skogenracing Small



Antal inlägg : 22
Age : 41
Namn : Markus
Från : Uppsala
Kör : M3 E36
Registration date : 11-04-04

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimemån 17 sep 2012, 22:42

Det är mycket regler och saker som måste vara uppfyllda, medlemskap i motorklubb, försäkring, sjukvård på plats (?). Det är inte lätt att anordna något lagligt, och för nybörjare/hobby-förare så finns inte många vettiga alternativ. Polisen brukar se genom fingrarna på de halvlagliga eventen tills något händer...

Tänk vad roligt det hade varigt med körning varanna lördag hella sommaren! Problemet är bara att det är mycket folk som ska vara engagerade varje gång och få har den tiden som krävs...
Till överst på sidan Gå ner
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimetis 18 sep 2012, 09:14

Ja, hur fungerar det om något händer? Finns det ingen "körning på eget ansvar/risk"?
Säg att jag har en större asfaltsplan halvt ute i skogen. Får jag då låta nära och kära komma och köra och leka eller blir någon myndighet arg och sur?

Blir det något skevt skattebrott om jag tar inträde för eventuella små saker. Om jag har stängsel så det blir inhägnat område...
Ja, finns det något "olagligt" med att sladda lite på en plan ute i skogen?
Försöker komma underfund med det om man någongång(aldrig) hittar en plan och vill få bort buset från stadens gator... Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimetis 18 sep 2012, 09:38

om det inte fanns någon bom och alla fick köra där så skulle det väl räknas som att det går trafik där. därmed skulle samma regler och försäkringar gälla som i vanliga trafiken? MEN frågan är då om någon har arrangerat så fler än en person kör så blir han den ansvariga? hur lyckas man att frånsäga sig att det är ett arrangemang? spånar mest lite nu. skulle vara så kul om vi kunde köra där helt på egen risk och inte att någon ska vara ansvarig. vad är bäst, inhägnat eller allmän plats som polisen ser igenom fingrarna på?
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
mod
Skogenracing Large



Antal inlägg : 108
Age : 38
Namn : Kenny
Från : Gävle
Kör : V40 T4 -99 . 940T+ -92. etc.
Registration date : 10-02-07

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimetis 18 sep 2012, 12:51

fråga på www.lag24.se Smile
Till överst på sidan Gå ner
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimeons 19 sep 2012, 11:44

Golden Boy skrev:
om det inte fanns någon bom och alla fick köra där så skulle det väl räknas som att det går trafik där. därmed skulle samma regler och försäkringar gälla som i vanliga trafiken? MEN frågan är då om någon har arrangerat så fler än en person kör så blir han den ansvariga? hur lyckas man att frånsäga sig att det är ett arrangemang? spånar mest lite nu. skulle vara så kul om vi kunde köra där helt på egen risk och inte att någon ska vara ansvarig. vad är bäst, inhägnat eller allmän plats som polisen ser igenom fingrarna på?
Jo jag spånar likadant om man någon gång hittar en liten plätt att köra lite träning på osv. Inte just riktat till Råhälla.
Det pratas om lite ytor runt ikring närke men ingen får igång något.
Sverige är ju inte riktigt så lössläppt som säg Polen med detta. Finns ju regler och lagar till allt, så rätt info från börja är ju bäst!
Ni som håller i Råhälla, ni har inte fått något klagomål/reprimand från diverser myndigheter om körningarna?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Booghteck
Skogenracing Small



Antal inlägg : 38
Age : 56
Namn : Jonas Boogh
Från : Träsket
Kör : Enbart silikon
Registration date : 11-11-21

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimetor 20 sep 2012, 20:43

jag har haft flera långa diskutioner med en representant från sbf (en trevlig och tillmötesgående man ) och det finns tydligen folk som har hört av sig till han och försökt att stoppa våra körningar .
han kan ej göra det säger han han har ej med det att göra utan problemen kommer om en eventuell olycka är framme med vem som bär ansvar.
om en olycka skulle vara framme så händer detta trafikförsäkringsföreningen går in och kompenserar alla inblandade sedan så letas det en ansvarig som blir ersättningsskyldig ( kan bli riktigt dyrt )
ett alternativ är att agera via en klubb och göra körningarna legala vilket innebär licens mm vi kan få hjälp av sbf med råd och regler kring detta .
vad tycker ni tacksam för tips
Till överst på sidan Gå ner
633csi
Skogenracing Extreme
633csi


Antal inlägg : 341
Age : 59
Namn : Jan Åsberg
Från : Gävle
Kör : M535i
Registration date : 10-12-30

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimetor 20 sep 2012, 20:59

Jag tycker att det vore bäst för alla inblandade om man kunde få det till att bli så rätt som möjligt i lagens mening.
Själv har jag inget emot att behöva ta licens för att kunna köra på Råhällan t.e.x.

Mvh

Janne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.bmw633.blogspot.com/
Wike
Skogenracing Supreme
Wike


Antal inlägg : 664
Age : 33
Namn : Wike
Från : Gävle
Kör : Kanske inte som alla andra?
Registration date : 08-07-02

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimetor 20 sep 2012, 23:35

Tycker det låter som en bra idé. Själv har jag ju planer på att ta licens så för min del så gör det inget om det blir ett krav.

Men känns som att det skulle bli bättre om det var lagligt om olyckan är framme.
Till överst på sidan Gå ner
mod
Skogenracing Large



Antal inlägg : 108
Age : 38
Namn : Kenny
Från : Gävle
Kör : V40 T4 -99 . 940T+ -92. etc.
Registration date : 10-02-07

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimelör 22 sep 2012, 19:28

ja, jo... om olyckan är framme ... men och andra sidan verkar det ju finnas så mycket att köra in i på den där planen Smile ... ser ni en rusande bil kommer mot er, stå inte still, spring! Razz

närå men seri... ska det inte räcka med skylt som säger att all körning sker på egen risk? eller, all vistelse här är på egen risk? Smile

och dem som nu har gnällt om körningarna nu lär i alla fall vara nöjdare när inte planen brukas vid samma tillfällen som innan ni, skogenracing, tog hand om planen och satte dit en bom!

Jag har varit där och kört innan, och det såg förjävligt ut där då med massa uppbrända bilar och skräp överallt.. och då var ändå folk där och körde oavsett klockslag på dygnet.. så jag tror det är nitiska gammla tanter som hör av sig nu Razz .. dvs sånna som inte har bättre för sig Smile Det jag menar är att det måste ha blivit sjukt mycket lugnare sedan bommen kom upp .. och körningen nu sker på dagtid
Till överst på sidan Gå ner
Booghteck
Skogenracing Small



Antal inlägg : 38
Age : 56
Namn : Jonas Boogh
Från : Träsket
Kör : Enbart silikon
Registration date : 11-11-21

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimesön 23 sep 2012, 10:11

tyvär är det nog inte gamla tanter som har hört av sig till sbf (de vet nog inte vad det är de klagar nog någon annan stans )
mark ägaren är mycket nöjda med oss problemet ligger hos andra.
skyltar om egen risk räcker inte i lagens mening och så fort det skrivs på ett forum eller facebok är det en allmän tillstälning med dess alla skyldigheter som följer med .
men på något sett ska vi lösa det här för målsättningen är att kunna fortsätta med körningar där
fortsätt gärna med feedback
vad tror ni är ni intreserad av en gemensam licenskurs ???
Till överst på sidan Gå ner
633csi
Skogenracing Extreme
633csi


Antal inlägg : 341
Age : 59
Namn : Jan Åsberg
Från : Gävle
Kör : M535i
Registration date : 10-12-30

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimesön 23 sep 2012, 10:27

Gemensam licenskurs ?

Jaaaaaaaaaa !! Jag är på !

Mvh

Janne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.bmw633.blogspot.com/
JBlom
Skogencrew
JBlom


Antal inlägg : 6140
Age : 43
Namn : JBlom
Från : Gävle
Kör : Luftkylt igen! :)
Registration date : 06-10-11

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimesön 23 sep 2012, 10:35

Är säkerligen någon inom driftingsvängen. Bara fråga Mikael vilket liv det blev för något år sedan på en som kör driftserien.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.luftschutzracing.com
633csi
Skogenracing Extreme
633csi


Antal inlägg : 341
Age : 59
Namn : Jan Åsberg
Från : Gävle
Kör : M535i
Registration date : 10-12-30

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimesön 23 sep 2012, 10:41

Är nog ändå bättre att få veta konsekvenserna på detta sätt än på "the hard way" dvs när en olycka skett och ansvariga får böta belopp som kostar dom hus, bil, företag mm.........

Mvh

Janne
Till överst på sidan Gå ner
http://www.bmw633.blogspot.com/
Booghteck
Skogenracing Small



Antal inlägg : 38
Age : 56
Namn : Jonas Boogh
Från : Träsket
Kör : Enbart silikon
Registration date : 11-11-21

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimesön 23 sep 2012, 12:22

JBlom skrev:
Är säkerligen någon inom driftingsvängen. Bara fråga Mikael vilket liv det blev för något år sedan på en som kör driftserien.


är nog bäst att ej spekulera i detta kan bli tjafs då Laughing
Till överst på sidan Gå ner
Wike
Skogenracing Supreme
Wike


Antal inlägg : 664
Age : 33
Namn : Wike
Från : Gävle
Kör : Kanske inte som alla andra?
Registration date : 08-07-02

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimesön 23 sep 2012, 13:03

Ja jag är också med på gemensam licenskurs om jag inte hunnit tagit min innan Smile
Till överst på sidan Gå ner
MrB
Skogenracing Large
MrB


Antal inlägg : 275
Age : 55
Namn : Björn
Från : Borlänge
Kör : Capri RS Clone
Registration date : 10-09-17

Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitimemån 24 sep 2012, 12:56

En SMA licens då ?? om det är ett arragemang så borde det funka ..gäller iallafall mot personskador , Är inte personligen så insatt i detta hur det funkar men den är ju obligatorisk vid ett flertal andra "banåkningar " med andra klubbar
behövs bara ett prov på nätet och någon timmes pluggning samt en kostnad på 300kr per år
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ?   Dags för en körning på Råhällan snart igen ? - Sida 2 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Dags för en körning på Råhällan snart igen ?
Till överst på sidan 
Sida 2 av 2Gå till sida : Föregående  1, 2
 Liknande ämnen
-
» Inför: Körning på Råhällan lö 27/10
» När är första körning på Råhällan?
» Eftersnack: Körning på Råhällan lö 27/10
» Inför: Körning på Råhällan
» Intressekoll för en körning på Råhällan i vinter

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Evenemang-
Hoppa till: