| Dags för en körning på Råhällan snart igen ? | |
|
+12XeroZ Armandz TurboLundin mod Alex Muxxor Mikael Patrik Wike Andy_B Golden Boy 633csi 16 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
XeroZ Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 787 Age : 38 Namn : Jeppe den lilla gosiga taliban hamstern Från : GSR Kör : Bil Registration date : 08-08-31
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? mån 17 sep 2012, 21:50 | |
| Kanske är lite som det är som racen här i stan detta år, folk är sugna och vill köra men när det väl bära av så dyker ett fåtal upp pfa att resterande som visat intresse innan fått förhinder. Är bara ett antagande från min sida då jag inte är insatt i det hela. Dock så vet jag att om det är så så vet jag är det får ens eget intresse att arrangera att tryta.
///J | |
|
| |
633csi Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 341 Age : 59 Namn : Jan Åsberg Från : Gävle Kör : M535i Registration date : 10-12-30
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? mån 17 sep 2012, 22:01 | |
| Det ligger naturligtvis nåt i det du säger XeroZ. Fick lite mer info idag som gjorde att bilden klarnar för mig. Förutom tid som saknats finns det en annan aspekt som spelar in. Säkerhet och vem som bär ansvaret för om nåt går fel (det kan lätt hända däruppe) jag har all förståelse för att det skapat ett dilemma för dom som bär ansvaret vid ev olycka på Råhällan.
Mvh
Janne | |
|
| |
Muxxor Skogenracing Small
Antal inlägg : 22 Age : 42 Namn : Markus Från : Uppsala Kör : M3 E36 Registration date : 11-04-04
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? mån 17 sep 2012, 22:42 | |
| Det är mycket regler och saker som måste vara uppfyllda, medlemskap i motorklubb, försäkring, sjukvård på plats (?). Det är inte lätt att anordna något lagligt, och för nybörjare/hobby-förare så finns inte många vettiga alternativ. Polisen brukar se genom fingrarna på de halvlagliga eventen tills något händer...
Tänk vad roligt det hade varigt med körning varanna lördag hella sommaren! Problemet är bara att det är mycket folk som ska vara engagerade varje gång och få har den tiden som krävs... | |
|
| |
werd Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 708 Age : 33 Namn : MuppDaniel Från : Den ökända staden kumla! Kör : 242 -1975. Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? tis 18 sep 2012, 09:14 | |
| Ja, hur fungerar det om något händer? Finns det ingen "körning på eget ansvar/risk"? Säg att jag har en större asfaltsplan halvt ute i skogen. Får jag då låta nära och kära komma och köra och leka eller blir någon myndighet arg och sur? Blir det något skevt skattebrott om jag tar inträde för eventuella små saker. Om jag har stängsel så det blir inhägnat område... Ja, finns det något "olagligt" med att sladda lite på en plan ute i skogen? Försöker komma underfund med det om man någongång(aldrig) hittar en plan och vill få bort buset från stadens gator... | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? tis 18 sep 2012, 09:38 | |
| om det inte fanns någon bom och alla fick köra där så skulle det väl räknas som att det går trafik där. därmed skulle samma regler och försäkringar gälla som i vanliga trafiken? MEN frågan är då om någon har arrangerat så fler än en person kör så blir han den ansvariga? hur lyckas man att frånsäga sig att det är ett arrangemang? spånar mest lite nu. skulle vara så kul om vi kunde köra där helt på egen risk och inte att någon ska vara ansvarig. vad är bäst, inhägnat eller allmän plats som polisen ser igenom fingrarna på? | |
|
| |
mod Skogenracing Large
Antal inlägg : 108 Age : 38 Namn : Kenny Från : Gävle Kör : V40 T4 -99 . 940T+ -92. etc. Registration date : 10-02-07
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? tis 18 sep 2012, 12:51 | |
| | |
|
| |
werd Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 708 Age : 33 Namn : MuppDaniel Från : Den ökända staden kumla! Kör : 242 -1975. Registration date : 06-10-12
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? ons 19 sep 2012, 11:44 | |
| - Golden Boy skrev:
- om det inte fanns någon bom och alla fick köra där så skulle det väl räknas som att det går trafik där. därmed skulle samma regler och försäkringar gälla som i vanliga trafiken? MEN frågan är då om någon har arrangerat så fler än en person kör så blir han den ansvariga? hur lyckas man att frånsäga sig att det är ett arrangemang? spånar mest lite nu. skulle vara så kul om vi kunde köra där helt på egen risk och inte att någon ska vara ansvarig. vad är bäst, inhägnat eller allmän plats som polisen ser igenom fingrarna på?
Jo jag spånar likadant om man någon gång hittar en liten plätt att köra lite träning på osv. Inte just riktat till Råhälla. Det pratas om lite ytor runt ikring närke men ingen får igång något. Sverige är ju inte riktigt så lössläppt som säg Polen med detta. Finns ju regler och lagar till allt, så rätt info från börja är ju bäst! Ni som håller i Råhälla, ni har inte fått något klagomål/reprimand från diverser myndigheter om körningarna? | |
|
| |
Booghteck Skogenracing Small
Antal inlägg : 38 Age : 57 Namn : Jonas Boogh Från : Träsket Kör : Enbart silikon Registration date : 11-11-21
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? tor 20 sep 2012, 20:43 | |
| jag har haft flera långa diskutioner med en representant från sbf (en trevlig och tillmötesgående man ) och det finns tydligen folk som har hört av sig till han och försökt att stoppa våra körningar . han kan ej göra det säger han han har ej med det att göra utan problemen kommer om en eventuell olycka är framme med vem som bär ansvar. om en olycka skulle vara framme så händer detta trafikförsäkringsföreningen går in och kompenserar alla inblandade sedan så letas det en ansvarig som blir ersättningsskyldig ( kan bli riktigt dyrt ) ett alternativ är att agera via en klubb och göra körningarna legala vilket innebär licens mm vi kan få hjälp av sbf med råd och regler kring detta . vad tycker ni tacksam för tips | |
|
| |
Antal inlägg : 341 Age : 59 Namn : Jan Åsberg Från : Gävle Kör : M535i Registration date : 10-12-30
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? tor 20 sep 2012, 20:59 | |
| Jag tycker att det vore bäst för alla inblandade om man kunde få det till att bli så rätt som möjligt i lagens mening. Själv har jag inget emot att behöva ta licens för att kunna köra på Råhällan t.e.x.
Mvh
Janne | |
|
| |
Wike Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 664 Age : 33 Namn : Wike Från : Gävle Kör : Kanske inte som alla andra? Registration date : 08-07-02
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? tor 20 sep 2012, 23:35 | |
| Tycker det låter som en bra idé. Själv har jag ju planer på att ta licens så för min del så gör det inget om det blir ett krav.
Men känns som att det skulle bli bättre om det var lagligt om olyckan är framme. | |
|
| |
mod Skogenracing Large
Antal inlägg : 108 Age : 38 Namn : Kenny Från : Gävle Kör : V40 T4 -99 . 940T+ -92. etc. Registration date : 10-02-07
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? lör 22 sep 2012, 19:28 | |
| ja, jo... om olyckan är framme ... men och andra sidan verkar det ju finnas så mycket att köra in i på den där planen ... ser ni en rusande bil kommer mot er, stå inte still, spring! närå men seri... ska det inte räcka med skylt som säger att all körning sker på egen risk? eller, all vistelse här är på egen risk? och dem som nu har gnällt om körningarna nu lär i alla fall vara nöjdare när inte planen brukas vid samma tillfällen som innan ni, skogenracing, tog hand om planen och satte dit en bom! Jag har varit där och kört innan, och det såg förjävligt ut där då med massa uppbrända bilar och skräp överallt.. och då var ändå folk där och körde oavsett klockslag på dygnet.. så jag tror det är nitiska gammla tanter som hör av sig nu .. dvs sånna som inte har bättre för sig Det jag menar är att det måste ha blivit sjukt mycket lugnare sedan bommen kom upp .. och körningen nu sker på dagtid | |
|
| |
Antal inlägg : 38 Age : 57 Namn : Jonas Boogh Från : Träsket Kör : Enbart silikon Registration date : 11-11-21
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? sön 23 sep 2012, 10:11 | |
| tyvär är det nog inte gamla tanter som har hört av sig till sbf (de vet nog inte vad det är de klagar nog någon annan stans ) mark ägaren är mycket nöjda med oss problemet ligger hos andra. skyltar om egen risk räcker inte i lagens mening och så fort det skrivs på ett forum eller facebok är det en allmän tillstälning med dess alla skyldigheter som följer med . men på något sett ska vi lösa det här för målsättningen är att kunna fortsätta med körningar där fortsätt gärna med feedback vad tror ni är ni intreserad av en gemensam licenskurs ??? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? sön 23 sep 2012, 10:27 | |
| Gemensam licenskurs ?
Jaaaaaaaaaa !! Jag är på !
Mvh
Janne | |
|
| |
JBlom Skogencrew
Antal inlägg : 6140 Age : 43 Namn : JBlom Från : Gävle Kör : Luftkylt igen! :) Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? sön 23 sep 2012, 10:35 | |
| Är säkerligen någon inom driftingsvängen. Bara fråga Mikael vilket liv det blev för något år sedan på en som kör driftserien. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? sön 23 sep 2012, 10:41 | |
| Är nog ändå bättre att få veta konsekvenserna på detta sätt än på "the hard way" dvs när en olycka skett och ansvariga får böta belopp som kostar dom hus, bil, företag mm.........
Mvh
Janne | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? sön 23 sep 2012, 12:22 | |
| - JBlom skrev:
- Är säkerligen någon inom driftingsvängen. Bara fråga Mikael vilket liv det blev för något år sedan på en som kör driftserien.
är nog bäst att ej spekulera i detta kan bli tjafs då | |
|
| |
Wike Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 664 Age : 33 Namn : Wike Från : Gävle Kör : Kanske inte som alla andra? Registration date : 08-07-02
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? sön 23 sep 2012, 13:03 | |
| Ja jag är också med på gemensam licenskurs om jag inte hunnit tagit min innan | |
|
| |
MrB Skogenracing Large
Antal inlägg : 275 Age : 56 Namn : Björn Från : Borlänge Kör : Capri RS Clone Registration date : 10-09-17
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? mån 24 sep 2012, 12:56 | |
| En SMA licens då ?? om det är ett arragemang så borde det funka ..gäller iallafall mot personskador , Är inte personligen så insatt i detta hur det funkar men den är ju obligatorisk vid ett flertal andra "banåkningar " med andra klubbar behövs bara ett prov på nätet och någon timmes pluggning samt en kostnad på 300kr per år | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Dags för en körning på Råhällan snart igen ? | |
| |
|
| |
| Dags för en körning på Råhällan snart igen ? | |
|