Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Hjälp med val av turbo till StarVo

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Hjälp med val av turbo till StarVo Empty
InläggRubrik: Hjälp med val av turbo till StarVo   Hjälp med val av turbo till StarVo Icon_minitimetis 18 jan 2011, 15:18

har funderat en del på om det verkligen blir bra med min Kina turbo T3/T4 den är ganska stor endå och verkar klara ca 400hk eller nått sånt. så jag funderar om jag ska hitta minsta möjliga ist som endå klarar ca 300hk och ha så bra register det bara går.

alltså vilken minsta mest lättspolade turbo lämpar sig bäst för ca 300hk?



kom med förslag om ni har några. nöjer mig med 250-300hk det räcker nog gott och väl i StarVon och för att sladda med.

kan nämna att motorn är Volvo B230 FT. (940 turbo)



Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Hjälp med val av turbo till StarVo Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp med val av turbo till StarVo   Hjälp med val av turbo till StarVo Icon_minitimetis 18 jan 2011, 15:56

Mitsus TD04hl serie helt klart ! Och då 18t heller 19t främst, dom är grymt lätt spolade och relativt billiga. Och sen tål dom höga laddtryck med Wink
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Hjälp med val av turbo till StarVo Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp med val av turbo till StarVo   Hjälp med val av turbo till StarVo Icon_minitimetis 18 jan 2011, 16:07

Många volvotokar kör ju med Mitsu 18T aggen, men jag ser inget problem med att köra en T3/T04e eller Holset HX35 heller.
Personligen skulle jag skaffat en HX35a, med tanke på flöde så skulle den tillsammans med 1 bars laddtryck sitta som en käftsmäll och ge driftsäkra 250-300hk!

En 2.3l motor med 1 bars laddtryck ger ca 29lb/m vid 6000rpm, så då ser du vart du hamnar i mappen nedan (HX35):
Hjälp med val av turbo till StarVo Hx35w

Dessutom blir väl det ganska bra tillsammans med dina 465cc spridare. Dom räcker ju till ungefär 300hk på BF. Med en sån turbo kan du framöver bygga vidare till 400hk om du vill, å det lär garanterat räcka en stund i den där lätta lilla starvon! Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Hjälp med val av turbo till StarVo Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp med val av turbo till StarVo   Hjälp med val av turbo till StarVo Icon_minitimetis 18 jan 2011, 16:24

jag förstår inte helt den där grafen Gray men det viktiga som jag tycker är att ha laddtryck vid så låga varv som möjligt men endå ge hyfsad effekt. konceptet med StarVon är att få den så lättkörd som möjligt för drifting samt att den ska tåla en jävla massa stryk och endå hålla ihop. jag vet att M90 lådan är svag så det är ingen mening att sträva efter mera effekt just nu. bra register och lagomt mycket effekt är målet. funderar även om man skulle bytta diff så man får användning av flera växlar.

det låter inte som en HX35 skulle vara lättspolad?
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Hjälp med val av turbo till StarVo Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp med val av turbo till StarVo   Hjälp med val av turbo till StarVo Icon_minitimetis 18 jan 2011, 16:26

Det är en jäkla skillnad på en 18T motför en hx35 dock. Skulle nästan säga 2000varv. Jag tycker du ska prova Kinaturbon. Har mappat en bil med en sådan och laddet kom fint. Annars är det som ovan tippsat fast räcker med en 16T för 300hk
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Hjälp med val av turbo till StarVo Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp med val av turbo till StarVo   Hjälp med val av turbo till StarVo Icon_minitimetis 18 jan 2011, 23:25

ok men då får jag testa med Kinaturbon först då. du har ju åkt med en hel del bilar Mikael så jag litar på dig Smile

jag har för mig att wg klockan var gjord för 1Bar, man kan ju fundera om det är gränsen för vad turbon klarar av eller om det går att kräma ur lite mera ladd Smile

Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Hjälp med val av turbo till StarVo Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp med val av turbo till StarVo   Hjälp med val av turbo till StarVo Icon_minitimeons 19 jan 2011, 06:40

Det är alltid rätt låga grundtryck, tanken är att man ska använda nån form av laddtrycksstyrning eller byta klocka för med ladd
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

Hjälp med val av turbo till StarVo Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp med val av turbo till StarVo   Hjälp med val av turbo till StarVo Icon_minitimeons 19 jan 2011, 13:03

Mikael skrev:
Det är en jäkla skillnad på en 18T motför en hx35 dock. Skulle nästan säga 2000varv. Jag tycker du ska prova Kinaturbon. Har mappat en bil med en sådan och laddet kom fint. Annars är det som ovan tippsat fast räcker med en 16T för 300hk

Mappen (bilden ovan) säger bara att en HX35a får du ut mest effekt jämka effektivitet. Smile
Ptja, ditt kina agg är säkert bättre register än en HX35a. Polaren körde en GT37 på sin trimmade B230FT och han hade fullt ladd vid 4500rpm. HX35 är motsvarande enligt kompressormapparna, men sägs spinna lite bättre än GT37an, så säg 4000rpm på HX35an. Nu har du ju redan en turbo med bra storlek, som ger rätt hästkrafter så det är nog som micke säger, prova först med den och se vad som händer. Eller skaffa en Eaton M90/M112 för bästa register. Smile

Förövrigt bänkade polaren 454hp ur sin b230ft, och han körde en M90 låda, så det där med att dom inte håller är nog mest snack. Sliter och våldar man i växlarna pajjar alla lådor till slut (En bekant lyckades pajja sin nybytta M90 med en näst intill orginalspis så allt går ju).
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Hjälp med val av turbo till StarVo Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp med val av turbo till StarVo   Hjälp med val av turbo till StarVo Icon_minitimeons 19 jan 2011, 18:25

Jag är inne på att Garrett spoolar snabbare, skulle vara kul att testa exakt lika storlekar och se skillnad
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sponsored content





Hjälp med val av turbo till StarVo Empty
InläggRubrik: Sv: Hjälp med val av turbo till StarVo   Hjälp med val av turbo till StarVo Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Hjälp med val av turbo till StarVo
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» HJÄLP!! sierra 2.9 v6 turbo går ej som den ska.
» Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här
» Ford Capri Turbo. Behöver hjälp!
» Hjälp med mapp till bmw 325 turbo och megasquirt
» B: hjälp mig välja färg till Turbo Starlet

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: