Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 BILTEMA LACK allt du behöver veta

Gå ner 
+80
Abdullah
nygge92
Alex_S
Streetlover
Nystedt
Mange
christofferbm
Nepsn
Rune
JapsJonas
omlin
Kontoristen
Arvidsson
drzero
XeroZ
Robino
Boellster
Jockeponken
fractal101
Bussen
seb
_jonas
Idioten200sx
kalasgasarn
kenny87
BlackLight
Peebek
Zäta
Rotwang
bosse
loke
cyberfalcon
Joel
werd
erik
Fluke
Wike
Fordpappa
Kanto
Hackev8
Albinberg
scaniapetsson
johan740_89
Chuckan
andris86
Schimpy
redheat
granadadr
_Glenne_
vw-andreas
YuKE
NIKKELICIOUS
Blöjan
Fotis
sportarn
heedlund
J.Andersson
kms
zarl
Mäki
stoffe
///markus
hclande
JElfgren
Nicklas-92
JonnyJ
Roni
Fiechen
mod
brojna
cheeva
vladan
Sköld
Pearly
blomgren
Eriksson
Andy_B
combatkit
Forsberg
Golden Boy
84 posters
Gå till sida : Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 16  Nästa
FörfattareMeddelande
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimefre 12 okt 2012, 12:50

det är i princip vanlig lack så nog duger det. lackade min corolla i motorutrymmet och där har det sprutat olja och bensin och den är lika fin under skiten än Razz

det är "nog" inte samma höga kvalitet som riktig lack i finish men nog kan det bli riktigt bra endå. hållbar är den som riktig lack det är ganska säkert.

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 28uk5f8

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Fw0u46

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 2dul9uf

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 2psojlj

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 20zbede

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 284c9f



Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Albinberg
Skogenracing Small



Antal inlägg : 8
Age : 34
Namn : albin
Från : berg
Kör : Volvo 740 TIC
Registration date : 12-09-25

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimetis 16 okt 2012, 10:15

Tacksam för svar, behöver lie hjälp...

Nu är det så att ja har lagt på Primer över hela bilen för den bilen var plåt ren, jag köpte färg handelns ''Master Primer Grå'' men nu när jag prima skiten så lossar primern utav thinner / förtunning.......
Det roliga är att slipgrunden som jag köpt ''Hagmans'' sprutspackel, ska helst spädas ut med förtunning/Thinner, min stora fråga är om ni tror att primern kommer att hålla när jag sprutar på den, för den kanske håller när thinnern är utspädd med slipgrunden.
Eller om ni vet ngt annat medel att späda ut sprutspacklet med som inte är thinner förtunning ?

Jätte tacksam för svar !!
mvh albin!
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimetis 16 okt 2012, 11:30

det enda du kan göra är att prova lacka på lite slipgrund ev pensla på en liten yta och kolla hur der reagerar med thinnern. funkar det så är det bara att köra på och annars så får du tvätta bort allt. ca-primer gul funkar i alla lägen så det elöer någon likvärdig är att rekomendera.



Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
erik
Skogenracing Small



Antal inlägg : 3
Namn : erik
Från : Hofors
Kör : 205 gti 16v turbo
Registration date : 09-01-21

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimesön 09 dec 2012, 20:29

lackade min bil med biltema 2-komp vit, blev riktigt bra för priset.

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Img0488ay
biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Img0489dr
biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Img0493so
biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Img0569px
biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Img0571dn
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimesön 09 dec 2012, 20:32

såg bra ut Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimesön 06 jan 2013, 12:13

Humm, massa att läsa och försökt ta mig igenom det mesta men...
Vill provlacka en skärm före jag lackerar nån av bilarna och jag har lite frågor.
Alla rör inte Biltemas färger osv men hoppas på att få en fingervisning om vad jag ska ha Smile

Tänkte göra det lätt för mig, åka till meca och köpa färg. Men...
Köpte hagmans gråa en-komp i en liten burk, har Hagmans gula två komp epoxi, men den är ju både lite jobbig att slipa, "farlig" och känns lite overkill att använda.
För att lacka direkt på en nerslipad lack kanske inte alltid är lyckat?

Vilken förtunning ska jag ha till hagmans gråa grund/rostskydd? Alkydbaserad färg, vilket är ...syntetisk nånting va?
Förtunningen till grundfärgen/slipgrunden måste ju vara samma som till topplacken?
Bäst att fråga på Meca men om t.ex. Biltema har "allt" man kan behöva så vore ju det trevligt Smile

Mer frågor kommer...

EDIT: Köper färg på Meca då ska sitta på en 740, och då får det gärna matcha med resten av bilen.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Joel
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 533
Age : 34
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimesön 06 jan 2013, 15:04

Förtunning till Hagmans gråa grund står väl på? Jag har använt vanlig lacknafta till den iaf.
Men vet inte hur den blir om man lackar över med biltemas färg sen.
Till överst på sidan Gå ner
cyberfalcon
Skogenracing Large
cyberfalcon


Antal inlägg : 260
Age : 36
Namn : Ante
Från : Gävle
Kör : Ford & Bmw
Registration date : 08-07-17

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimesön 06 jan 2013, 15:12

Tycker att du gör det enkelt för dig:

*Använd Hagmans Gula CA-Primer på öppna plåtrena ytor och slut porerna i plåten.

*Använd Slipgrund (alt slipgrund med thinner i för att slippa slipa...så mycket) ovanpå CA-Primern och övrig lack som du redan mattat ner.

* Matta ner slipgrunden och lägg sedan Topplacken nu i vilken form det än må vara

Note
*Hagmans CA-Primer ska endast slipas ytterst lite då det är väldigt lätt att få genomslip.
Vet inte om jag själv verkligen Behövt slipa CA-Primern (?).
Dessutom är CA-Primern en väldigt seg Lack , vilket gör att den är svår att slipa, möjligvis lite lättare om man våtslipar.

* Viktigast Av Allt *
Blanda inte in 1-kompents produkter i vad som kan bli en bra lackering
- Lätt som en plätt.


Du kan köpa billig och bra Slipgrund ifrån billackering.eu
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garage67.com
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimesön 06 jan 2013, 16:38

Hmm, det blir väl mer så att fråga meca så man får rätt pusselbitar...
För det verkar vara ett riktigt gissel med lack Razz

Hela grejen är ju att hitta "lokala verktyg". Finns det i handeln så jag slipper köpa via nätet så är ju det bäst. Vela med rätt topplack kontra grund.

För "att göra det lätt för mig"... Jo går då alla förtunningar ihop med varandra då?
I Biltema lack, går allt ihop med varandra hur man än gör?
Vad är då slipgrund egentligen??
Känns det inte väldigt overkill att ha lite skvättar gul Hagmans, skvätt slipgrund/hagmans gråa primer och sen topplack?
Till Hagmans gråa ska det stå xylene/405-2nånting.
Till Hagmans gula ska cellulosa användas vilket jag köpt på Jula.

Det blir väl som sagt bäst att fråga Meca, eftersom dom har färgen.
När man utbilda sig som plåtknackare körde lackerarna med nedslipning, slipgrund, lack. Rakt upp och ner, om jag inte minns fel.
Tänker jag fel om jag: Tvättar rent, bort med vaxet med thinner, på med hagmans rostskydd-grå, slipar eventuella småfel, sen på med lack?
Det är just det där med thinner... och gamla lacken.

Aja... Razz

Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
cyberfalcon
Skogenracing Large
cyberfalcon


Antal inlägg : 260
Age : 36
Namn : Ante
Från : Gävle
Kör : Ford & Bmw
Registration date : 08-07-17

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimemån 07 jan 2013, 16:32

Slipgrund är en jävla tjock grundfärg (ej rostskyddande) som läggs i ett par, till tre lager . När torkat skall det slipas för att Topplacken ska få fäste.

Ja jag hade aldrig vågat blanda Xylen / cellulosa / Thinner från biltema
- Det känns som att det kommer bli pannkaka.

Använder du CA-primer och Biltema 2-komps lack så kommer det fungera .

Biltemas gula CA-primer behöver du väl inte spä ut med Cellulosa (?)
Det är ju komplett 2 burkar som blandas 50/50 - Bara spraya


- Jag kan bara säga det en gång till och det är använd den gråa primern till gräsklipparn eller nåt.
Använd CA-Primer till det som skall användas med billack.

Om du vill kan du lacka direkt ovanpå CA-Primern.
Har själv gjort det nån gång och än på 3 år i bruksfärd har inget tecken på problem uppstått.

Till överst på sidan Gå ner
http://www.garage67.com
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimemån 07 jan 2013, 18:15

Jaha, det är slipgrund... bör ju funka likadant med en rostgrund att slipa på. Givetvis inte genomslipa kanske.

Hörde med Meca iaf och allt passar som hagmans har, bara det är syntet(även cell. sa han men lite tveksamt). Så det är bara att köra.
Nej, Biltemas thinner titta jag på, men deras hemsida fuckar ur när man söker på produktbladen till dom. Så dom skiter jag i för tillfället. Razz

Varför jag vill blanda ut med thinner är för att jag spraya lite med hagmans 2komp gula utan thinner och med den fick jag liiiite apelsinskal(eller en anings vågor kanske man kallar det?) av utan förtunning, vilket jag läste man kunde få med för lite thinner.
Var iaf mycket lätt att spraya! Så den ska väl användas på mer seriösa ting är tanken.

Nu vart det ju inte biltema färg snack...
Tackar för svar iaf! Smile

Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
loke
Skogenracing Small



Antal inlägg : 3
Age : 30
Namn : loke
Från : sthlm
Kör : volvo 3-serie
Registration date : 13-01-12

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimetis 22 jan 2013, 18:39

finns det någon som har erfarenhet av att rolla med biltemas 2k. färg?
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimetis 22 jan 2013, 22:35

Werd: "Jaha, det är slipgrund... bör ju funka likadant med en rostgrund att slipa på"

slipgrund används för att ta bort ojämnheter och få en perfekt yta att lacka på. den är gjort så att den är lätt att slipa ner samt att man kan lägga tjocka lager så du kan inte alls jämföra det med rostgrund. det finns 2 varianter och en heter sprutspackel. det användes förut men den kunde krakulera på tex en motorhuv där det blir varmt osv så jag vet inte riktigt fördelen med att använda den faktiskt. det som används är slipgrund. och det slipar man med som finast med 600 papper. jag fick lära mig en läxa att jag hade slipat med för fint papper när jag kom till lackeraren. så han sa att jag måste slipa med grövre först annars får man inte fram rakheten om man tex kör med kloss osv.

Loke: jag har penslat mycket med den här färgen och det har funkat skitbra. så att rolla den borde gå utmärkt. använd någon fin roller och lägg tunt lager så får du nog skapligt resultat.

Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimetis 22 jan 2013, 22:52

Golden Boy skrev:
Werd: "Jaha, det är slipgrund... bör ju funka likadant med en rostgrund att slipa på"

slipgrund används för att ta bort ojämnheter och få en perfekt yta att lacka på. den är gjort så att den är lätt att slipa ner samt att man kan lägga tjocka lager så du kan inte alls jämföra det med rostgrund. det finns 2 varianter och en heter sprutspackel. det användes förut men den kunde krakulera på tex en motorhuv där det blir varmt osv så jag vet inte riktigt fördelen med att använda den faktiskt. det som används är slipgrund. och det slipar man med som finast med 600 papper. jag fick lära mig en läxa att jag hade slipat med för fint papper när jag kom till lackeraren. så han sa att jag måste slipa med grövre först annars får man inte fram rakheten om man tex kör med kloss osv.

Ah, bra tips!
Varför jag gör likhet där är för att det jag använder nu, Hagmans gråa rostskydsprimer, är så otroligt lik att slipa i(det lilla jag testat och ja, det är skillnad. Vet inte hur jag ska dra en likhet som "makes sense") som med den jag fick min projektbil sprayad med i skolan, vilket var slipgrund.

När man slipar då, hur gör man(i korthet) för att få bäst resultat? Det undrar är det där med grovlek på korn osv.
När jag gick bilskadereparatör var det typ "att slipa och se glad ut"(okej, inte riktigt så oseriöst) Razz Men bra resultat blev det, dock använde vi ju en och samma lackerare som vi blev instruerade av hur vi skulle slipa. Och ALLA lacknissar har ju sin yrkesmetod som prompt ska följas, och ingen annans! Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimetis 22 jan 2013, 23:10

det har hänt att jag slipat med 120korn lite lätt men då var det tjockt på! Razz

jag är ingen expert på det här men skulle gissa att du kan börja med 320korn och sen avsluta med 500-600korn. eller om det inte är så ojämt bara köra 500-600korn.

finns även en slipduk du kan köra med på slutet och i ojämnheter där man inte kommer åt så bra. står typ motsvarande kornstolek på dom slipdukarna oxå.

det är grymt viktigt att göra rätt med slipgrunden annars kan de se förjävligt ut efter någon månad när lacken har "sjunkigt in" det är som att den krymper lite och då kan man se om man har slipat dåligt eller med för grovt papper. ev missat någonstans osv.
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimetis 22 jan 2013, 23:21

Golden Boy skrev:
det har hänt att jag slipat med 120korn lite lätt men då var det tjockt på! Razz

jag är ingen expert på det här men skulle gissa att du kan börja med 320korn och sen avsluta med 500-600korn. eller om det inte är så ojämt bara köra 500-600korn.

finns även en slipduk du kan köra med på slutet och i ojämnheter där man inte kommer åt så bra. står typ motsvarande kornstolek på dom slipdukarna oxå.

det är grymt viktigt att göra rätt med slipgrunden annars kan de se förjävligt ut efter någon månad när lacken har "sjunkigt in" det är som att den krymper lite och då kan man se om man har slipat dåligt eller med för grovt papper. ev missat någonstans osv.

Ok!
Nu är det ju beroende på ytor(långt å platt, kantigt osv) men, kör man för hand, klossar ut allt eller slipmaskin?
Jag kör med slipmaskin och sen för hand/kloss ut vid 400 upp till typ 600
Köpte en Biltema slipmaskin, fungerar väldigt bra. Inga jättejobbiga vibrationer, låter inte mkt.
Avverkade lite med den men får massa jobbiga synliga krumelurer och snirklar av den, vanligt tydligen med maskin :S

Hur som, tackar för intruktionerna! Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimetis 22 jan 2013, 23:29

om det inte är så noga eller man är billackerare Wink så kör dom med maskin. det kan vara av lathet osv men jag har sett att det blir som vågor av slipmaskinen. (yrkesskadad) är bara jag som kollar på sånt men det kan bli så av maskin. inte alltid men har sett ojämna ytor på bilar. ser ungefär ut som när man lackar på någonting gjort av plast. det är ojämt helt enkelt.

raka ytor och även långa runda kan man slipa med kloss för hand om man vill ha det perfekt. helst långkloss.

jag äger oxå biltemas slipmaskin och den funkar helt ok. det borde inte synnas några snirklar osv om du kör med så fint papper? det är inte så att du kört för länge med pappret eller att det kommigt skit i det?

Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimetis 22 jan 2013, 23:37

Golden Boy skrev:
om det inte är så noga eller man är billackerare Wink så kör dom med maskin. det kan vara av lathet osv men jag har sett att det blir som vågor av slipmaskinen. (yrkesskadad) är bara jag som kollar på sånt men det kan bli så av maskin. inte alltid men har sett ojämna ytor på bilar. ser ungefär ut som när man lackar på någonting gjort av plast. det är ojämt helt enkelt.

raka ytor och även långa runda kan man slipa med kloss för hand om man vill ha det perfekt. helst långkloss.

jag äger oxå biltemas slipmaskin och den funkar helt ok. det borde inte synnas några snirklar osv om du kör med så fint papper? det är inte så att du kört för länge med pappret eller att det kommigt skit i det?

Jo, snappa upp att man långklossar större ytor så man inte får just dom där vågorna, dock glömde jag bort det nu...

Ja det är med grövre papper. och det blev så med flera papper. En sån här https://www.youtube.com/watch?v=o7jOpRlXk2M&feature=player_detailpage#t=226s
Kanske sitter något skit på korden. Har inte slipat mer än en skärm med den så värt att titta kanske Razz
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimeons 23 jan 2013, 01:00

slökollade lite på tuben... det här är färg porr! Smile

Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
werd
Skogenracing Supreme
werd


Antal inlägg : 708
Age : 32
Namn : MuppDaniel
Från : Den ökända staden kumla!
Kör : 242 -1975.
Registration date : 06-10-12

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimeons 23 jan 2013, 11:11

Garagelack... Cool
Fint hantverk alltså!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.freewebs.com/engelo/
bosse
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 659
Age : 37
Namn : Bosse
Från : BRO/STHLM
Kör : allt för många bilar
Registration date : 10-06-16

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimeons 23 jan 2013, 14:39

Hihi bilen skulle kosta hälften av vad dn gör om den åkte ut ur fabrik olackad heheheh
Till överst på sidan Gå ner
Kanto
Skogenracing Supreme
Kanto


Antal inlägg : 968
Age : 31
Namn : Petter
Från : Gävle
Kör : Volvo & Ford
Registration date : 07-05-11

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimeons 23 jan 2013, 23:19

Skulle vilja se vad dom där lackerarna skulle kunna åstadkomma med biltema lacken!
Till överst på sidan Gå ner
Rotwang
Skogenracing Small



Antal inlägg : 1
Age : 50
Namn : Balj Växt
Från : UPPSALA
Kör : Toyota Corolla
Registration date : 13-01-27

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimesön 27 jan 2013, 20:09

Litet OT men inte, relevant för Biltemalackning...jag ska lacka en gammal svarv som jag har stående. Den är fullkomligt 100% totalt plåt (gjutjärn) ren, tvättad och slipad. Jag ska använda Biltema epoxiprimer (30-623), epoxispackel (30-625) och 2k PU-lackfärg (36-532/538). Jag har några frågor, men jag ger den tänkta arbetsgången först. Förresten så ska jag lägga in bilder på arbete och färdigt resultat när jag är klar:

1. Torka m. aceton el. silikonborttagare
2. Blåsa på epoxiprimer, först fästskikt, sedan ett mer rejält skikt.
3. Spackla
4. Slipa
4. Epoxiprimer igen
5. Ett eller två lager 2k polyuretanlack

Gjutjärnsdetaljer slår sig ju inte, så inga problem med om lack etc. är hård=enklare än att lacka en bil med tunnplåt.

Frågor:

Hur länge ska jag låta primern härda/torka innan jag spacklar? "Smälter" spacklet ihop med primern om jag är inom rätt tidsfönster, om primern har hunnit härda nog ordentligt antar jag att ytan ska ruggas innan jag lägger på spackel.

Har försökt få ordning på om spackel ska läggas FÖRE eller EFTER primer, läst en miljard inlägg på forum men jag tolkar det som att det är litet vilket som när båda är epoxibaserade. Jag ser en fördel i att få ytan skyddad så fort som möjligt.

Är det ok att späda primern enl. Biltema anvisning (~10-15%) eller kommer avdunstningen av lösningsmedel att ge alltför stora porer?

Hur länge ska jag vänta med att dra på 2k PU-lacken efter primer/spackel/primer? Kan 2k PU läggas på utan att primern+spackel är helt uthärdad (sju dygn), behöver ytan ruggas upp även om lacken inte är helt uthärdad?

Behvöver primer eller 2k PU någon tid att reagera innan man sprutar på den (typ vänta fem min. efter blandning innan man börjar måla)?

Jag har mailat Biltema ett antal frågor, återkommer med deras svar, men tills dess tar jag gärna råd av experterna. Har aldrig lackat, men är en handyman. Använder fö. Biltemas spruta och har standardmunstycke (1,4?) och ett på 1,8. Kanske använder det sistnämnda till primern.
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimesön 27 jan 2013, 22:25





Citat :
Frågor:

Hur länge ska jag låta primern härda/torka innan jag spacklar? "Smälter" spacklet ihop med primern om jag är inom rätt tidsfönster, om primern har hunnit härda nog ordentligt antar jag att ytan ska ruggas innan jag lägger på spackel.

på bilplåt så kan man spakla direkt på plåtrena ytor och jag tror det är bäst för när du börjar slipa så kommer du slipa igenom grundfärgen så då var det som bortkastat att grunda den innan.

Citat :
Har försökt få ordning på om spackel ska läggas FÖRE eller EFTER primer, läst en miljard inlägg på forum men jag tolkar det som att det är litet vilket som när båda är epoxibaserade. Jag ser en fördel i att få ytan skyddad så fort som möjligt.

är som du säger "vilket som" men jag skulle spaklat före.

Citat :
Är det ok att späda primern enl. Biltema anvisning (~10-15%) eller kommer avdunstningen av lösningsmedel att ge alltför stora porer?

om dom uppger att det ska spädas på det viset så ska det funka. så länge man inte överdriver allt för mycket så går det bra.

Citat :
Hur länge ska jag vänta med att dra på 2k PU-lacken efter primer/spackel/primer? Kan 2k PU läggas på utan att primern+spackel är helt uthärdad (sju dygn), behöver ytan ruggas upp även om lacken inte är helt uthärdad?

låter mycket med 7 dygn? står det inte någonting om överlakeringsbar efter en viss tid? den behöver inte ruggas upp.

Citat :
Behvöver primer eller 2k PU någon tid att reagera innan man sprutar på den (typ vänta fem min. efter blandning innan man börjar måla)?

nej. det är bara att börja måla direkt. den härdar ganska fort om det är varmt (ca20grader)

Citat :
Jag har mailat Biltema ett antal frågor, återkommer med deras svar, men tills dess tar jag gärna råd av experterna. Har aldrig lackat, men är en handyman. Använder fö. Biltemas spruta och har standardmunstycke (1,4?) och ett på 1,8. Kanske använder det sistnämnda till primern.
[/quote]

jag har lackat mycket med biltemas sprutor och dom funkar bra. jag har en riktig proffs spruta oxå och vist blir det något lite bättre spridning men det hänger mera på den som håller i sprutan hur resultatet blir.


hoppas du fått svar på några frågor. personligen gillar jag inte biltemas primer för när jag använt den så vart det mycket ojämn yta så jag kör bara med Hagmans Ca primer Gul. den kan jag rekomendera.
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitimefre 08 feb 2013, 10:39

så här kan man göra i japan. en riktig utomhus lack Smile

Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Sponsored content





biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Empty
InläggRubrik: Sv: BILTEMA LACK allt du behöver veta   biltema - BILTEMA LACK allt du behöver veta - Sida 10 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
BILTEMA LACK allt du behöver veta
Till överst på sidan 
Sida 10 av 16Gå till sida : Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 16  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Vill veta allt sierra!!!
» Bra att veta om lambdasonder
» lack
» HJÄLP: Lack till Taunusen
» Var köpa Rust-oleum combicolor lack? (i Gävle)

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: