Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 spar bensin ta bort fläkten på volvo 740

Gå ner 
+4
Mange
Mantel
Hedin_
Golden Boy
8 posters
FörfattareMeddelande
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Empty
InläggRubrik: spar bensin ta bort fläkten på volvo 740   spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Icon_minitimesön 06 dec 2009, 00:05

jag tog bort min fläkt när jag bytte kamremm, alltså den stora som ger det där "härliga" volvo ljudet och tyckte motorn vart lite rappare. tänkte inte mera på det och allt funkade bra blir inte varm eller nått sånt...

tankade häromdagen och trodde inte det var sant 0.93L/mil!

bilen har bara dragit under litern 1 gång tidigare och då körde jag så lugnt det bara gick

innan drog den närmare 1.1L/mil och då har jag räknat på en full tank.


så från 1.1L/mil till 0.93 vart resultatet, på sommaren kanske det inte funkar att stå i bil kö men nu på vintern funkar det hur bra som helst.


4 bultar senare så spar du 12 liter soppa och 156kr på 60L

kör man 3000mil på ett år så spar man 6630kr om jag har räknat rätt
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Hedin_
Skogenracing Elite
Hedin_


Antal inlägg : 1976
Age : 33
Namn : Tobbe
Från : Gävle
Kör : Audi A4 1.8T
Registration date : 08-12-15

spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Empty
InläggRubrik: Sv: spar bensin ta bort fläkten på volvo 740   spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Icon_minitimesön 06 dec 2009, 00:53

Ja man tar ju bort lite motstånd där Smile

aldrig tänkt på faktiskt, ta bort fläkten o köp en el fläkt på biltema Wink
Till överst på sidan Gå ner
Mantel
Skogenracing Extreme
Mantel


Antal inlägg : 419
Namn : Jonas
Från : Kungsgården
Kör : Lupo, Corsa Kompressor
Registration date : 08-02-24

spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Empty
InläggRubrik: Sv: spar bensin ta bort fläkten på volvo 740   spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Icon_minitimesön 06 dec 2009, 04:10

Fattar inte vad som är problemet med dessa motorer, det är fan 2.3 liter och ändå ger dom bara 115hk? Vart är problemet? Ta t.ex opels 8 ventilare på 2 liter den har 115hk är mycket piggare.

Lika på 16 ventilaren, är nästan lika trött som en 8valve och det är fan 156hk!
Vart fan tar effekten vägen egentligen? Det är ju ändå 2.3 liter vi pratar om! Det måste gå att hämta både effekt och bränsleförbrukning... någon förklaring?
Till överst på sidan Gå ner
Mange
Skogenracing Sponsor
Mange


Antal inlägg : 544
Age : 49
Namn : Mange
Från : Furuvik
Kör : Fabia rs1
Registration date : 09-02-13

spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Empty
InläggRubrik: Sv: spar bensin ta bort fläkten på volvo 740   spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Icon_minitimesön 06 dec 2009, 07:59

har ingen bra förklaring men dessa 8v rödblockare går över 50.000mil utan att öppnas,det är inte många andra motorer som gör det.
(öppnas=lyfta topp osv)

skulle inte rekommendera att köra rödblockare med turbo och utan fläkt,är nog problem endå på 4ans cylinder om man inte moddat om kylningen/packning där.
på k-jet löste volvo problemet med att sätta en fetare spridare på 4ans cylinder och då med ett ladd på ,,,var det 0.55 orginal tro?
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Empty
InläggRubrik: Sv: spar bensin ta bort fläkten på volvo 740   spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Icon_minitimesön 06 dec 2009, 08:51

Hedin_ skrev:
Ja man tar ju bort lite motstånd där Smile

aldrig tänkt på faktiskt, ta bort fläkten o köp en el fläkt på biltema Wink


exakt!

nu pratar jag inte om turbo bilar utan min bruks volvo (insprutare) och tro mig jag kör Hårt med bilen och den blir inte varm hur jag än gör.


man känner märkbar skillnad i effekt och att den svarar mycket bättre på gasen.



ang effekten så tror jag mycket sitter i dom enorma svänghjul volvo har pluss att motorn är inte så effektiv överhuvud taget. men dom verkar perfekt för turbo Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Empty
InläggRubrik: Sv: spar bensin ta bort fläkten på volvo 740   spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Icon_minitimesön 06 dec 2009, 11:46

Svänghjulet påverkar inte effekten.

Anledningen till den lilla effekten är väl för att volvo inte ansåg att det behövdes mer för att åka från A till B. Jag har aldrig gillat dom mest för att volvo alltid varit primitiv. Slutade med 8v motorer 98, femväxlad var sällsynt en bra bit in på 90talet i den bakhjulsdrivna varianten. Förgasare försvann rätt sent osv

Men dom tål mycket stryk men för att det ska nå kul behövs det en bra eftermarknadskam och lite toppjobb på 8v motorn.

Fläkten som sitter på volvon är av modellen visco, den har en bimetalfjäder som spänner fläkten när den blir varm så den snurrar hårdare. i normalafall så snurrar inte volvo fläkten så hårt faktiskt och bromsar således inte mycket, det märks i och med att man kan hålla emot den när motorn går. Sen kan den givetvis gått sönder i ditt fall så den går hårt och på så sätt själ effekt
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan


Antal inlägg : 1655
Age : 34
Namn : Erik
Från : Stockholm
Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83
Registration date : 07-11-08

spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Empty
InläggRubrik: Sv: spar bensin ta bort fläkten på volvo 740   spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Icon_minitimemån 14 dec 2009, 21:32

hmm, jag har har hört att det är en spec olja i de fläktarna som vid temperaturen ändrar VISCOSITET.. dvs tröghet/smörjande exakt som en motorolja..
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Empty
InläggRubrik: Sv: spar bensin ta bort fläkten på volvo 740   spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Icon_minitimemån 14 dec 2009, 21:42

Spelar ingen roll om det så sitter en liten mångubbe i fläkten så blir funktionen endå densamma Smile. Hur som helst så ser en vanlig fläkt ut så här

spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Clutch_fan

Kika på högra bilden så har du en pil som pekar på bimetallfjädern men som du säger finns det en vätska också för att få rätt funktion
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan


Antal inlägg : 1655
Age : 34
Namn : Erik
Från : Stockholm
Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83
Registration date : 07-11-08

spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Empty
InläggRubrik: Sv: spar bensin ta bort fläkten på volvo 740   spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Icon_minitimemån 14 dec 2009, 22:41

touché! Wink
Till överst på sidan Gå ner
victor91
Skogenracing Large
victor91


Antal inlägg : 147
Age : 33
Namn : victor
Från : Avesta
Kör : E30 turbo
Registration date : 08-05-22

spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Empty
InläggRubrik: Sv: spar bensin ta bort fläkten på volvo 740   spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Icon_minitimetis 15 dec 2009, 10:31

jag har också bytt till el-fläkt som är termostatstyrd funkar skit bra Smile
Till överst på sidan Gå ner
johnny
Skogenracing Small
johnny


Antal inlägg : 46
Age : 39
Namn : John
Från : Göteborg
Kör : Corvette c4-93, V70 Glt-97
Registration date : 08-01-30

spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Empty
InläggRubrik: Sv: spar bensin ta bort fläkten på volvo 740   spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Icon_minitimefre 18 dec 2009, 15:48

Jag har gjort precis samma sak på både 740/940 men aldrig fått någon märkbar minskning av förbrukningen. Men kul om det fungerar för dig! Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.schaktkonsulten.se
Sponsored content





spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Empty
InläggRubrik: Sv: spar bensin ta bort fläkten på volvo 740   spar bensin ta bort fläkten på volvo 740 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
spar bensin ta bort fläkten på volvo 740
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Fläkten på 740n ska bort, Vilket sätt är bäst?
» hjälp med spridare till volvo 398 volvo topp
» Spridare släpper inte in bensin?
» E85 eller bensin? vad tycker ni?
» Byta från bensin till diesel motor och besikta?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: