Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 E85 eller bensin? vad tycker ni?

Gå ner 
+3
Mikael
Golden Boy
xepez
7 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 18:50

funderar på om ja ska köra E85 eller bensin i min bil.
kommer att inhandla nya spridare,ms,soppa pump.

så nu undrar ja vad ni tycker?
kör på 1.2 bar på 95 bensin nu med orginal sprut.
motorspec:
2.0l Dohc
dubbla stål packningar kanske 1 om ja bygger om motorn.
1.5mm svarvade orginal kolvar funderar på och leta upp opel kolvar.
förbrännings rummen i toppen är urgröpt.
T04E style turbo.
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 18:56

jag tycker E85 helt klart finns bara fördelar i en racebil.

ta min Starlet tex, jag kunde som mest ladda ca 0.55bar utan att det spikade vilket gav mig 40hk extra sen när jag enbart tankade E85 så kunde jag ladda 1bar och säkert mera. gick även att öka tändningen så det gav 88hk eller mera enligt G-tech mätaren...

ska du köra mitt i vintern så är det kallstart som kan vara problem men annars är det mest bara fördelar som jag ser det.


E85 funkar som kompsänkare kan man nästan säga eftersom motorn inte spikar lika lätt pluss att den går ca 200grader kallare jämfört med bensin...

go for it! Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 19:00

Golden Boy skrev:
jag tycker E85 helt klart finns bara fördelar i en racebil.

ta min Starlet tex, jag kunde som mest ladda ca 0.55bar utan att det spikade vilket gav mig 40hk extra sen när jag enbart tankade E85 så kunde jag ladda 1bar och säkert mera. gick även att öka tändningen så det gav 88hk eller mera enligt G-tech mätaren...

ska du köra mitt i vintern så är det kallstart som kan vara problem men annars är det mest bara fördelar som jag ser det.


E85 funkar som kompsänkare kan man nästan säga eftersom motorn inte spikar lika lätt pluss att den går ca 200grader kallare jämfört med bensin...


go for it! Smile

jo de e ju sant. bor ju i skåne där de inte e så kalla vintrar.

en polare till mig kör me e85 och den går som en håsa utan laddtryck.
bara blöddrar och hostar och stonkar sen när laddtrycket kommer så går den som fan- (450-500hk)
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 19:44

Mappat flera bilar på E85 och funkar bra. Man måste vara medveten att det är inget underbränsle bara.

Att det blöddrar och hostar när laddet kommer tyder på dålig mappning det är inte etanolens fel

Sen nästa problem är att man hör oftast inte spikningarna förens det är försent så är bra att ha i bakskallen vid injusteringt. Dock är E85 rätt förlåtande när det gäller mappning, kan gå ganska snålt på låglast utan att det rycker och grejar.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 19:48

Mikael skrev:
Mappat flera bilar på E85 och funkar bra. Man måste vara medveten att det är inget underbränsle bara.

Att det blöddrar och hostar när laddet kommer tyder på dålig mappning det är inte etanolens fel

Sen nästa problem är att man hör oftast inte spikningarna förens det är försent så är bra att ha i bakskallen vid injusteringt. Dock är E85 rätt förlåtande när det gäller mappning, kan gå ganska snålt på låglast utan att det rycker och grejar.

hur långt ner kan du gå på snålheten på låg last? gemfört me bensin.

vilken hade gått billigast på låg last? har ju tänk ha bilen som bruks bil och även lek bil.
Till överst på sidan Gå ner
Wike
Skogenracing Supreme
Wike


Antal inlägg : 664
Age : 33
Namn : Wike
Från : Gävle
Kör : Kanske inte som alla andra?
Registration date : 08-07-02

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 22:41

Hur är det att köra på E85 om man har en sugtrimmad motor då? Är det bättre med bensin eller med E85?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 22:46

E85 är alltid bättre ur effektsynpunkt. Sen finns det andra problem med bränslet men söker man effekt och ska bara ha bilen som busbil ser jag inte det som några problem.

Normalt sett brukar en vanlig bil som mappas bli lite stökig över lambda 1 men med E85 brukar det gå att ligga lite över. Dock drar det givetvis mer med e85 eftersom det behövs 30-40% mer
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Wike
Skogenracing Supreme
Wike


Antal inlägg : 664
Age : 33
Namn : Wike
Från : Gävle
Kör : Kanske inte som alla andra?
Registration date : 08-07-02

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 22:49

Okej Smile Då var det bestämt Smile Det blir E85 i fården Razz
Till överst på sidan Gå ner
Knez
Skogenracing Large
Knez


Antal inlägg : 249
Age : 34
Namn : Theo
Från : Gefle
Kör : Ford Capri MK3, BMW 330XD E46
Registration date : 09-05-15

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 22:52

Wike skrev:
Okej Smile Då var det bestämt Smile Det blir E85 i fården Razz

Du som var så negativ när jag sa att jag körde min Sierra på E85 Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garaget.org/Knezzen
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:01

min gick mycket finare med E85. ladda upp tidigare och var inge som helst problem men passa dig för att köra för fett med E85 annars kan det detonera mellan kolvringarna som gör att kolven spricker ner till oljeringen. min förra motor pajade på det viset så jag vet av erfarenhet men fick reda på det genom att läsa i något annat forum om en kille som råkat ut för samma sak...

så här kan det bli:

E85 eller bensin? vad tycker ni? Spruke15
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Wike
Skogenracing Supreme
Wike


Antal inlägg : 664
Age : 33
Namn : Wike
Från : Gävle
Kör : Kanske inte som alla andra?
Registration date : 08-07-02

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:11

Okej. Ja det verkar ju inte direkt kul Razz Hehe Razz Men vi får se när det blir Smile Kommer säkerligen lägga upp en tråd här på forumet när jag väl sätter igång och har en inkomst att betala allt med Razz Hehe Razz
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:14

Wike skrev:
Okej. Ja det verkar ju inte direkt kul Razz Hehe Razz Men vi får se när det blir Smile Kommer säkerligen lägga upp en tråd här på forumet när jag väl sätter igång och har en inkomst att betala allt med Razz Hehe Razz
smiley generationen.. Wink
testa du o kör på e85, så man lär sig saker.. Blir ingen herrejösses skilland direkt på en vanlig motor o konvertera till de men är säkert lärorikt..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:22

Golden Boy skrev:
min gick mycket finare med E85. ladda upp tidigare och var inge som helst problem men passa dig för att köra för fett med E85 annars kan det detonera mellan kolvringarna som gör att kolven spricker ner till oljeringen. min förra motor pajade på det viset så jag vet av erfarenhet men fick reda på det genom att läsa i något annat forum om en kille som råkat ut för samma sak...

så här kan det bli:

E85 eller bensin? vad tycker ni? Spruke15

Du jonny, det finns inga som helst belägg för att det blir så. Bara för att man läst nått på nått forum betyder det inte att det är rätt information.

Man kan inte bara söka runt på forum efter det svar man vill ha. Sök efter det rätta istället och att det skulle detonera pga av för mycket bränsle är ingen hållbar teori.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:23

okej man mappar lambdan till samma som på bensin? 0.8-0.85 på full last? men vet inte om de blir bensin ändån till en början har ju igentiligen redan spridare som räcker till mitt effekt mål just nu
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:25

Mikael skrev:
Golden Boy skrev:
min gick mycket finare med E85. ladda upp tidigare och var inge som helst problem men passa dig för att köra för fett med E85 annars kan det detonera mellan kolvringarna som gör att kolven spricker ner till oljeringen. min förra motor pajade på det viset så jag vet av erfarenhet men fick reda på det genom att läsa i något annat forum om en kille som råkat ut för samma sak...

så här kan det bli:

E85 eller bensin? vad tycker ni? Spruke15

Du jonny, det finns inga som helst belägg för att det blir så. Bara för att man läst nått på nått forum betyder det inte att det är rätt information.

Man kan inte bara söka runt på forum efter det svar man vill ha. Sök efter det rätta istället och att det skulle detonera pga av för mycket bränsle är ingen hållbar teori.
hände likadant på polarens kadett och de va på bensin och de va mkt värrew. en kolv lossna helt och 2 av dom andra va bara sprickor i.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:27

Lambda blir alltid samma. Det är helt enkelt mängden syre som finns i avgasröret och det är därför det är så noga att köpa en bredbandslambda som visar just lambda och inte AFR.

AFR är lambda gånger blandningsförhållandet och det är inte samma på dom olika bränslesorterna
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:28

har tänkt köpa en sådan när ja köper ms. vilket nog blir under den närmaste veckan då en kommer och köper mitt mk1 kaross Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:29

Tänk på att en detonation är samma sak som en spikning. Att en kolv brister på det sättet är med största sannolikhet en spikning. Antingen för lite bränsle eller för mycket tändning, inte som teorien som jonny grävt fram att det ska vara för mycket bränsle. Sen kan givetvis cylindertrycket vara så högt så kolven materialmässigt inte håller och dom sätten man kan bygga bort det är bättre material eller en större turbo så man hamnar utanför det känsliga varvtalet


Senast ändrad av Mikael den mån 29 jun 2009, 23:33, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:32

Mikael skrev:
Tänk på att en detonation är samma sak som en spikning. Att en kolv brister på det sättet är med största sannolikhet en spikning. Antingen för lite bränsle eller för mycket tändning, inte som teorien som jonny grävt fram att det ska vara för mycket bränsle. Sen kan givetvis cylindertrycket vara så högt så kolven materialmässigt inte håller och det dom sättet man kan bygga bort det är bättre material eller en större turbo så man hamnar utanför det känsliga varvtalet

det vi gjorde på den bilen var att vi monterade dit en T04E turbo och laddade 0.5.
hade innan den turbon kört med: T25 från s13 2 st båda va slut. en saab 9000 turbo också slut. en t28 blev slut fort. och sen monterade vi dit denna jätte. kan de va de att den pumpade mkt mer luft? laddade me tidigare turbos 0.6-0.8.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:36

En större turbo pumpar igentligen inte mer luft, den bromsar dock inte motor lika mycket som en liten turbo gör.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:37

okej. då e ja på.
Till överst på sidan Gå ner
Wike
Skogenracing Supreme
Wike


Antal inlägg : 664
Age : 33
Namn : Wike
Från : Gävle
Kör : Kanske inte som alla andra?
Registration date : 08-07-02

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:38

xcOOb skrev:
smiley generationen.. Wink
testa du o kör på e85, så man lär sig saker.. Blir ingen herrejösses skilland direkt på en vanlig motor o konvertera till de men är säkert lärorikt..

Haha.. joo jag har märkt det själv också att det blir en jävka massa smileys Smile
Jo men man får väl göra så.. Har visseligen inte tänkt mig så mycket heller utan bara plana och porta topparna och köra på E85 och så troligtvis AGA-diff på det Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:42

du kan inte plana dina toppar hur som helst eftersom dom sitter i V och då kommer insuget helt fel så det måste planas också
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Wike
Skogenracing Supreme
Wike


Antal inlägg : 664
Age : 33
Namn : Wike
Från : Gävle
Kör : Kanske inte som alla andra?
Registration date : 08-07-02

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:46

Ahaaa.. Den informationen tackar jag enormt mycket för så att man inte gör något dumt Smile Vet du på ett ungefär hur mycket man kan plana alltihopa?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitimemån 29 jun 2009, 23:52

gå till nån som kan kolla om dom är raka först. ytterst sällan det är snett
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sponsored content





E85 eller bensin? vad tycker ni? Empty
InläggRubrik: Sv: E85 eller bensin? vad tycker ni?   E85 eller bensin? vad tycker ni? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
E85 eller bensin? vad tycker ni?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Vad tycker ni? Pinto 2.0 eller 2.9 V6
» spar bensin ta bort fläkten på volvo 740
» Vad skjutsiken är detta? bensin relaterat. Sierra gt -93
» Bygga Catch tank för bensin
» Spridare släpper inte in bensin?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: