Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Knez - Ford Capri 2.9T(?)

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Knez
Skogenracing Large
Knez


Antal inlägg : 249
Age : 35
Namn : Theo
Från : Gefle
Kör : Ford Capri MK3, BMW 330XD E46
Registration date : 09-05-15

Knez - Ford Capri 2.9T(?) Empty
InläggRubrik: Knez - Ford Capri 2.9T(?)   Knez - Ford Capri 2.9T(?) Icon_minitimetis 23 aug 2016, 20:59

Morsning!

Tyckte det var dags för projekttråd nu när jag närmar mig motorbyte.

Har i många år hängt i skuggorna på forumet och inte varit så aktiv, men kollat runt och läst flitigt.
Har alltid haft någon typ av projekt ståendes som jag pillat med, men det har för det mesta runnit ut i sanden pga av kompromisser.
Det har varit fel bil, typ rätt bil men fel modell och för mycket att fixa för att jag ska bli nöjd etc.

Ta med i beräkningen att jag ändrar mina planer mer eller mindre lika ofta som jag byter kallingar och att jag haft noll koll på vad jag egentligen skulle vilja göra med bilen när den väl är ihop, så kanske ni kan förstå om jag tappar fokus och lessnar.

För snart tre år sen snubblade jag över vad jag alltid letat efter, men alltid hittat ras eller skräpobjekt tidigare; en Ford Capri Mk3.
Ringde och surrade med snubben som sålde den och styrde kosan mot Örebro och slog till.

Knez - Ford Capri 2.9T(?) 2vws7wh

Sådär såg den ut då. Garagelackad med rinningar, taklucka hemmagjuten i glasfiber som läckte som ett såll, vulgärt grova fjädrar fram som var helt summa, sopslut bladfjädrar bak som låg på genomslagsgummina, gaffatejpade hål i golvet etc. Kaos helt enkelt.

Körde den en sommar, drog topplockspackningen och bröt sönder lådan lagom till hösten. Ställde in den i garaget och lessnade. Lät den stå till i Januari i år ungefär när suget kom tillbaka att åka lite Capri.

Hade ju handlat på mig en massa prylar innan jag lessnade, typ fjäderben med sänkningsfjädrar och Volvo 240-ok, omsvetsad Volvo 240-axel, poluretanbussningar till hela bilen, fräscha multiblad, typ-9 låda etc.

Meckade som besatt på vinter/vårkanten i mitt iskalla garage och hann besikta lagom till besiktningen gick ut i April.

Specen som den ser ut just nu:

  • Polyuretanbussningar i hela bilen
  • Multibladfjädrar med 1.5" sänkningsblock bak
  • 40mm sänkningsfjädrar fram
  • Volvo 240 4-kolvsok med ventilerade Mazda 323 GT Turbo skivor fram
  • Originaltrummor bak
  • 22mm krängninshämmare fram
  • 14mm krängninshämmare bak
  • Sur föggepinto med elektronisk tändning från Sierra med förgasare
  • 5-växlad Typ-9 låda från Sierra
  • Original atlasaxel
  • 16" Saab "Cross Spoke" -fälgar


Ser ut typ såhär nu för tiden:

Knez - Ford Capri 2.9T(?) 354724-3705741

Knez - Ford Capri 2.9T(?) 354724-3705743

Knez - Ford Capri 2.9T(?) 354724-3704791

Planen framåt var Pinto turbo eftersom jag har det mesta liggandes för det. "Problemet" är att jag har en 2.9a från en grod-Scorpio liggandes också och råkade till slut snubbla över 2.8-svänghjul och en MT75a för V6a... Planerna ändrades alltså igen Razz

På tapeten står just nu byte av huvudbromscylinder och eventuellt bromsservo efter att jag tappade bromsarna i gustavsbro-rondellen i Gävle efter ett besök till Kungsgården. Shocked Lika bra att slänga dit Volvo 240-huvudbromscylindern jag har på hyllan.


Till er som eventuellt vet; Är det någon idé att byta ut originalservot mot ett Micraservo och slänga på Volvo-cylindern på den istället?
Tänker främst på omreggning som amatörbyggt fordon. Då måste jag ju ha bytt HELA bromssystemet. Räknas hela fram till huvudbromscylindern, eller måste jag byta servot också för att jag ska gå fri?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garaget.org/Knezzen
Håcke
Skogencrew
Håcke


Antal inlägg : 1091
Age : 52
Namn : Håkan
Från : Gävle
Kör : Capri 2,9T Sierra 2,0T
Registration date : 06-10-14

Knez - Ford Capri 2.9T(?) Empty
InläggRubrik: Sv: Knez - Ford Capri 2.9T(?)   Knez - Ford Capri 2.9T(?) Icon_minitimeons 24 aug 2016, 17:58

Bra där Smile Byt till Nissan servot direkt då det är bolt on mot Volvocylindern
Till överst på sidan Gå ner
Knez
Skogenracing Large
Knez


Antal inlägg : 249
Age : 35
Namn : Theo
Från : Gefle
Kör : Ford Capri MK3, BMW 330XD E46
Registration date : 09-05-15

Knez - Ford Capri 2.9T(?) Empty
InläggRubrik: Sv: Knez - Ford Capri 2.9T(?)   Knez - Ford Capri 2.9T(?) Icon_minitimeons 24 aug 2016, 19:48

Jo, det blir nog så. Fick svar från SFRO idag att hela bromssystemet är alla aktiva delar (kolvar, cylindrar, skivor, trummor etc), så jag behöver egentligen inte byta servo för att kunna regga, men är väl kanske lika bra att göra när jag ändå har prylarna liggandes.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garaget.org/Knezzen
Knez
Skogenracing Large
Knez


Antal inlägg : 249
Age : 35
Namn : Theo
Från : Gefle
Kör : Ford Capri MK3, BMW 330XD E46
Registration date : 09-05-15

Knez - Ford Capri 2.9T(?) Empty
InläggRubrik: Sv: Knez - Ford Capri 2.9T(?)   Knez - Ford Capri 2.9T(?) Icon_minitimesön 30 jul 2017, 22:22

Lite uppdatering sådär ett år senare...

Har sen sist snubblat över en Typ-9 från en Granada 2.8i och ett svänghjul från en 2.8a.
Har även bultat ihop en huvudbromscylinder från en Land Rover Discovery med ett Capri MK1 servo och stoppat ner allt i bilen. Drog lite nya bromsrör när jag ändå var på gång. Har även bytt bussningarna till styrväxeln, så nu har ALLT på bilen polybussningar. Stumt och fint.

Lite bilder då.

Huvudbromscylinder och servo:
Knez - Ford Capri 2.9T(?) 20465000_10155499124253704_1705317340_o

Sen råkade motorn ramla ner med låda och hela köret igår kväll:
Knez - Ford Capri 2.9T(?) 20535876_10155506544328704_772807344_o

Förhoppningsvis går allt lite snabbare nu när jag hittat inspiration att hålla på igen Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.garaget.org/Knezzen
Sponsored content





Knez - Ford Capri 2.9T(?) Empty
InläggRubrik: Sv: Knez - Ford Capri 2.9T(?)   Knez - Ford Capri 2.9T(?) Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Knez - Ford Capri 2.9T(?)
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Knez - Ford Capri MK2 -77
» Knez - Ford Sierra 2.0i S Turbo -86
» Ford Capri 2.3 T
» Crisses Ford Capri 302
» Bromsning av ford capri

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: