Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

2.9 EFI - Frågor om renovering / utöka effekten

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
ferz0z
Skogenracing Small

Antal inlägg : 2
Namn : Benjamin
Från : Lagerfors
Kör : Bakhjulsdrivet :)
Registration date : 12-01-30

2.9 EFI - Frågor om renovering / utöka effekten Empty
InläggRubrik: 2.9 EFI - Frågor om renovering / utöka effekten   2.9 EFI - Frågor om renovering / utöka effekten Icon_minitimemån 30 jan 2012, 21:57

Hallå!

Jag är rätt ny inom Ford kretsarna, och har inte så stor koll på just den här motorns för och nackdelar.
Efter att ha sökt lite här på forumet så, om jag nu förstog rätt, så kan den här motorn svara bra på trimning?

Då jag köpte en Ford Scorpio 2.9i gl av en vän förra året, men vet inte riktigt skillnaderna inom typningarna, så skulle det vara kul att få ut lite mer effekt ur bilen.
Värt att nämna är att bilen är automat.

Hur skiljer sig Cosworth motorn i mot just den här?
Bör man manuell konvertera? Vad krävs på just dessa bilar?

/Är lite seg efter arbetet, och borde egentligen sova.
Hoppas era ögon överlever den fina uppställningen av meningar.

Mvh Benny
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey

Antal inlägg : 2023
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

2.9 EFI - Frågor om renovering / utöka effekten Empty
InläggRubrik: Sv: 2.9 EFI - Frågor om renovering / utöka effekten   2.9 EFI - Frågor om renovering / utöka effekten Icon_minitimeons 01 feb 2012, 12:01

ferz0z skrev:
Hallå!

Jag är rätt ny inom Ford kretsarna, och har inte så stor koll på just den här motorns för och nackdelar.
Efter att ha sökt lite här på forumet så, om jag nu förstog rätt, så kan den här motorn svara bra på trimning?

Då jag köpte en Ford Scorpio 2.9i gl av en vän förra året, men vet inte riktigt skillnaderna inom typningarna, så skulle det vara kul att få ut lite mer effekt ur bilen.
Värt att nämna är att bilen är automat.

Hur skiljer sig Cosworth motorn i mot just den här?
Bör man manuell konvertera? Vad krävs på just dessa bilar?

/Är lite seg efter arbetet, och borde egentligen sova.
Hoppas era ögon överlever den fina uppställningen av meningar.

Mvh Benny

För att enkelt svara på alla dina frågor i en mening:
Köp en manuell & turbokonvertera. Smile
(läs alla 2.9 turbo trådar för mer info. Räkna med ca 15000kr för 323whp men automaten gillar nog inte effekten) Det är det som gäller om du vill ha mycket "bang for the buck".

Stora skillnaden mellan vanliga och cossiemaskinen är 24v och dubbla överliggande kamaxlar på cossien, motför 12v och enkel kam + stötstänger på vanliga 2.9an.

Ska du använda den som en bruksbil så är mitt bästa tips att se över avgasröret och framför allt katalysatorerna. Om du kan sätt dit en lämpligare som passar till större motorvolym, bara genom att bättra flödet i avgasröret så får du en helt ny känsla på motorn och bättre bränsleförbrukning.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se

2.9 EFI - Frågor om renovering / utöka effekten
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» F: Trike med dubbelturbo testar effekten!
» Renovering av GT40
» B: mindre renovering av brukismotorn
» E85 frågor.
» MS frågor

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: