| Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) | |
|
+46Peebek bosse JElfgren Jättemackan Holme olle__h fisken_ Nordhmedh mod Stavon Crille houk Pir4t Bennybira Anordin Andy_B AtlanticBlue Haggen Off3r Limpdjur Joel Henrik Prozac Staysick ogge Coffeboy grindborg1 Bruntis E-Tech CarCass Hedin_ Mese_Jonas NIKKELICIOUS sonaxvax WTB ghettojonny Wike Mikael Niclas Blöjan andreashakansson Roni Eriksson Toffe Tom Golden Boy 50 posters |
|
Författare | Meddelande |
---|
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) sön 25 dec 2011, 19:07 | |
| tackar för råd och tips om rattar. ska nog leta efter en platt ratt så jag sitter som folk i dag fick jag mycket gjort i garaget. drog all el till ms och pump samt runt motorn men när jag skulle kontrollera att ms boxen fungerade så hände det ingenting. plus går fram som det ska till relän men inte minus? kollade jordkabeln flera gånger och även på motorn och allt är som det ska. vad kan jag ha missat? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) sön 25 dec 2011, 19:32 | |
| Svårt att säga, i din härva är det bara grov röd till batteriet, liten röd till tändningslåset samt svart till bra jord som krävs för att boxen ska funka | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) sön 25 dec 2011, 19:49 | |
| - Mikael skrev:
- Svårt att säga, i din härva är det bara grov röd till batteriet, liten röd till tändningslåset samt svart till bra jord som krävs för att boxen ska funka
ja det är inte så mycket grejor. den grova plus kabeln ersatte jag med original från batteri och den lilla röda från ena relät går till strömbrytaren och jord är fixat... enda jag sket i är fläkt relä som jag kör manuellt ist. jag får nog linda upp flätan och kolla vidare då antar jag men det funkade innan jag tog ur det så det är säkert nått jag gjort fel eller glömt även om det verkar konstigt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) sön 25 dec 2011, 19:55 | |
| vist ska relä till ms klicka till när jag dragit plus och minus precis som innan som sedan ger signal till boxen som sedan ger signal till bränselrelä?
och om jag inte får jord till relä så är det alltså där felet ligger kan man hoppas, fan jag som var så noga och slipade rent och jordade ordentligt... | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) sön 25 dec 2011, 20:01 | |
| en sak jag funderat över oxå är hur förpumpen får sin ström? det måste vara något som ger en signal till den, om det är samma som till stora pumpen eller genom original boxen?
ska jag dra nya kablar till den eller går det att lösa enkelt? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) sön 25 dec 2011, 20:05 | |
| Var så länge sedan jag rotade i elen på en sådan men för mig att dom går på två olika säkringar men väldigt osäker Huvudreläet ska slå till och vara på, bränslepumpsreläet ska slå till nån sekund.
| |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) sön 25 dec 2011, 20:10 | |
| ok då får det helt enkelt bli så att jag kopplar in förpumpen på samma som huvudströmbrytaren till ms eller om man kanske ska sätta en separat strömbrytare för den fast det är väl sällan man har ms på utan att starta bilen... fan nu vart jag sugen på att åka tillbaka och rota varför den inte får någon jord. men det får bli morgondagens bekymmer så kanske man kan starta upp den oxå med lite tur | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) sön 25 dec 2011, 21:08 | |
| Nä du ska koppla in pumparna på bränslepumpsreläet såklart. Bränslepumpsreläet får ingen jord om inte ms boxen går igång | |
|
| |
E-Tech Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1584 Age : 43 Namn : Eric Från : Jästrikland Kör : 9,92sec 235kmh Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) sön 25 dec 2011, 21:10 | |
| ta bort original relät(bränsle) och sätt dit ett vanligt med dubbla utgångar då du ska ge ström på 2 original stift ! //E-Tech | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) sön 25 dec 2011, 21:22 | |
| menar du Original Volvo relä eller till ms boxen?
det satt dubbla pumpar med alla kopplingar nu under bilen så jag har inte orkat ta bort ena pumpen men hur blir det då att köra 3st pumpar?
klarar relä av det osv? | |
|
| |
Bennybira Skogenracing Large
Antal inlägg : 132 Age : 35 Namn : Benjamin Från : Ängelholm Kör : volvo 245 - fiat 127 Registration date : 11-10-12
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) sön 25 dec 2011, 21:30 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) sön 25 dec 2011, 21:52 | |
| Ok jag kanske skulle köpa ett biffigare relä då så man är säker. Vet inte hur mycket ström pumparna vill ha... bra info | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) mån 26 dec 2011, 13:40 | |
| I regel säkrar man av varje pump 10amp och har du 30 amp har du inga problem med tre stycken samtidigt men beror också på hur grov kabeln är | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) mån 26 dec 2011, 14:47 | |
| drog en riktigt grov kabel till både ms och bränsle. felsökte lite mera i dag men vart inge klokare. har plus på 30 och minus på 86 men det klickar inte nått i relä. provade 3st men inget händer. har inte rört grejorna sen jag tog ur dom i Starvon. vad ska jag göra nu då? | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) mån 26 dec 2011, 14:50 | |
| Reläna har följande stift och funktioner
30 = Ström in 87 = Ström ut 85 = Tändningslås 86 = Jord (bränslepumpsreläet får jord från MS)
Har du 12v på 85 och inte på 87 så är det fel på reläet eller så är det fel på jorden | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) mån 26 dec 2011, 14:58 | |
| verkar ju konstigt om 3st relän pajat när dom har legat stilla?
ska jag ta och dra en ny jordkabel och testa med då kanske? mycket märkligt är det ju :/ | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) mån 26 dec 2011, 15:06 | |
| Nä det ska dom inte,
Börja med att undersöka om huvudreläet funkar som det ska, mät om du har 12v på 85 (eller om det är 86) sak samma igentligen. Har du det så ska reläet vara draget och du ska ha 12v på både stift 30 och 87.
Ett relä är väldigt enkelt uppbyggt. Standardmodellen har fyra stift, två av dom (85 & 86) är till för att dra reläet så du sluter kretsen mellan stift 30 & 87 | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) ons 28 dec 2011, 19:30 | |
| kollade inte så noga utan jag hakade upp mig på att jag hade ström så jag missade att nr 85 till tändningslåset fattades haha. vi kopplade det annorlunda i StarVon men nu är det rätt igen, så skönt när det är så enkelt fixade det i dag samt letade fram kabeln till förpumpen så nu är jag på banan igen föresten så ser det ju väldigt mörkt ut med isåka så nu satsar jag på att eventuellt ha den här bilen på råhällan i sommar. man säga att jag ligger riktigt bra till med tidsplanen för att få den färdig iaf | |
|
| |
Antal inlägg : 132 Age : 35 Namn : Benjamin Från : Ängelholm Kör : volvo 245 - fiat 127 Registration date : 11-10-12
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) ons 28 dec 2011, 23:30 | |
| du kan ha en vanlig switchad elkälla till "85" med. om du inte pallar hitta ström från tändningen Då drar man med andra ord 2 sladdar rakt från batteri. minimala förluster. Säkra efter relät (de är billiga ändå) = Tadaaaa. Dock fortsätter pumparna ösa soppa i bilen även om du krockar den då... kanske inte så bra! Fast med lite koll och en killswitch så kan det va kul | |
|
| |
Toffe Vinnare Månadens Projekt
Antal inlägg : 1989 Age : 138 Namn : Toffe Från : Torsåker Kör : Volvo Registration date : 06-10-16
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) ons 28 dec 2011, 23:40 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) tor 29 dec 2011, 00:35 | |
| - Bennybira skrev:
- du kan ha en vanlig switchad elkälla till "85" med. om du inte pallar hitta ström från tändningen Då drar man med andra ord 2 sladdar rakt från batteri. minimala förluster. Säkra efter relät (de är billiga ändå) = Tadaaaa.
Dock fortsätter pumparna ösa soppa i bilen även om du krockar den då... kanske inte så bra! Fast med lite koll och en killswitch så kan det va kul jag har satt en huvudströmbrytare brevid tändningslåset som går till MS boxen så jag snabbt kan stänga av boxen vid behov. jag tänkte koppla in 85 på tändningslåset men det är igenteligen onödig för jag måste ju iaf vrida på huvudströmbrytaren till ms boxen innan jag vrider på nyckeln och så fort ms boxen får signal att motorn rör på sig så startar den pumparna automatiskt som på en vanlig bil. lika om motorn stannar så slås pumparna av. så jag tror jag drar 85 direkt på strömmen till huvudströmbrytaren om det inte är nått jag missat? Toffe: Starvon ska väl användas den med men först ska jag bygga lite rappare motor. blir väl till att börja med den när det här liket är klart. skillnaden är väl oxå att jag kan köra som ett jävla svin med 740in och ha skoj medans starvon skulle man grina blod om man voltade ut i skogen eller liknande | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) tor 29 dec 2011, 00:41 | |
| Ja smart! Enkelt och du kan dra så grova kablar du vill 30 - rakt till batteri 87 - te pumparna 85 - till huvudbrytaren 86 - till MS "fuel" utgång/jord ! Så den kan sköta prime och avstängning. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) tor 29 dec 2011, 02:08 | |
| exakt! fast det blir 30 och 85 till huvudbrytaren som har en grov kabel redan så slipper man dra flera kablar om man inte orkar koppla till tändningslåset som det ska vara, då blir det ju 100% rätt men inte gör det mig nått att behöva slå på brytaren först och sen flytta handen 10cm till tändingslåset känns som jag kan leva med det plus att passageraren lätt kommer åt huvudbrytaren om det skulle hända nått. | |
|
| |
Mikael Skogencrew
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) tor 29 dec 2011, 07:37 | |
| Förstår inte att du håller på och mufflar med en "huvudbrytare". Svettig lösning som är helt onödig eftersom en huvudbrytare som sitter där av anledningen att batteriet är flyttad måste sitta på utsidan lätt åtkomligt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) tor 29 dec 2011, 11:16 | |
| jag tog en huvudbrytare för att det skulle vara en grov kabel helt enkelt. visserligen skulle jag kunna låta brytaren stå på hela tiden och bara dra 85 till tändingslåset så har man 2 valmöjligheter att stänga av på. det var väl inte främst säkerheten jag tänkte på när jag tog en huvudbrytare utan det var i fall jag skulle ha en startknapp fast nu hittade jag på rätt kabel till startmotorn från härvan jag fick med så då slapp jag dra kablar till en knapp. fan ska det vara så noga för på en isbil lixom. men jag förstår att det gör ont i elektriker själen på dig mikael haha | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) | |
| |
|
| |
| Golden Boy - Volvo 740 Turbo "driifto" (Till Salu) | |
|