Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Köpte mig en leksak :)

Gå ner 
+5
Ågren
_-gniraz-_
Joel
Henrik
Blöjan
9 posters
FörfattareMeddelande
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan

Antal inlägg : 1655
Namn : Erik
Från : Stockholm
Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83
Registration date : 07-11-08

Köpte mig en leksak :) Empty
InläggRubrik: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimesön 30 okt 2011, 23:38

Mitt livs första riktiga hoj så att säga Smile

Kawasaki KX 250 cheers

Köpte mig en leksak :) IMG_4583

Har bara kört den ett par hundra meter men jävlar va den går affraid

Har stått rätt länge så dax o byta olja o lite annat skit.

Nån som vet va de ska va för olja? Och vart man får tag på reservdelar?
Växelpetaren lider tyvärr av kuggpaj. Crying or Very sad
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

Antal inlägg : 1669
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimesön 30 okt 2011, 23:56

Ja kul leksak dedär Smile Serva noga så har du kul länge.

10w40 brukar de väl va. På tex www.24mx.se finns de reservdelar och tillbehör mm.
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimemån 31 okt 2011, 00:34

Alright! Va inne där ett tag o glodde, men är de växellådsolja jag ska ha?
Förra ägaren snackade om att de gick lika bra med motorolja? Shocked

Kolv o cylinder byttes för ca 10 timmar sen så den går som ett skött Very Happy
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

Antal inlägg : 1669
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimemån 31 okt 2011, 14:18

Japp stämmer, och jo de funkar väl med motorolja också men oljorna för växellåda är ju bla framtagna speciellt för våtkoppling.
Joel
Skogenracing Supreme

Antal inlägg : 533
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimemån 31 okt 2011, 21:43

Jag blev mer eller mindre dumförklarad när jag sa att jag ville ha motorolja till min cross när jag gick in på en verkstad när jag var yngre. Dom sa att det bara skulle slira på kopplingen. Och det har dom säkert rätt i. Oljan du ska ha heter typ Castrol MTX har jag för mig.
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_

Antal inlägg : 2200
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimemån 31 okt 2011, 21:47

Kopplingen Kommer antagligen börja slira gjorde de på fiddyn ja hade för många år sen även våtkoppling på den crossen prova ja inte på.. Smile
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimetis 01 nov 2011, 00:11

Alright! Shoppade lite saker på 24mx lr va de nu hette.

Tog en liten tur idag iaf och däckbyte är ett måste Sad Har NOLL i fäste typ Razz

Men annars så skulle jag behöva lite hjälp med tips om man ska tänka på speciellt när man kör?

Skydd osv... Hur petig ska man vara? Kör just nu bara med hjälm o den e från 70-talet Laughing
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimetis 01 nov 2011, 20:58

Förresten...

Tömde ur oljan idag ur växelhuset... Cappucinofärgad Shocked

Ska den verkligen va så lr har de kommit in vatten på nå sätt???

Körde sen ett tag på castrols magnatec 5-40w o de funkade finfint!
Ågren
Skogenracing Elite

Antal inlägg : 2435
Namn : l
Från : k
Kör : u
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimetis 01 nov 2011, 23:57

Skydd kan man aldrig få för lite av!

Hjälm
Ryggskydd
Bröstplatta
Knä & armbågsskydd
och ett par rediga crossstövlar är väl bra att börja med.
Behöver inte va det väsrta man kan hitta , men siktar du sedan på högre nivåer så är det bara börja kosta på skydden mer!

Vill man inte ha lösa skydd som jag föredrar, så kan mn alltid köpa en sådär tragisk väst
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimeons 02 nov 2011, 01:57

Kikade lite, hjälm, stövlar ryggplatta o handskar tänkte jag börja med.

Har ett par riktigt fräscha stövlar ifrån 70-talet då min farbror körde en husqvarna 450 Very Happy

Hur ere förresten att köra på endurobana? lr lättare crossban? Behöver man licens lr nå medlemskap?
Har annars sbf licens.
Ågren
Skogenracing Elite

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimetor 03 nov 2011, 20:52

Du behöver ingen licens för att träna, men du behövar tillhöra en klubb.
Sen är det bara åka ut och börja träna. Men var noga att följa tider och regler på respektive bana och klubb. För blir det svart åkning utan för tider så kan klubben bli av med sitt tillstånd och då blir det nog mer en sura miner.

Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimefre 04 nov 2011, 01:25

Ågren skrev:
Du behöver ingen licens för att träna, men du behövar tillhöra en klubb.
Sen är det bara åka ut och börja träna. Men var noga att följa tider och regler på respektive bana och klubb. För blir det svart åkning utan för tider så kan klubben bli av med sitt tillstånd och då blir det nog mer en sura miner.

Alright! Perfekt svar! Bara bli medlem o sen betala banavgift o köra alltså?

Tips på några sjyssta banor? Är ju en rookie så nån lätt vore ju bra Wink
Ågren
Skogenracing Elite

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimefre 04 nov 2011, 20:21

Vet tyvär inte hur det ser ut i stockholm med banor. Men är nog mest jord banor där har jag för mej. Bara gå in på Enduromx och titta runt lite, där står de flesta banor i landet listat
ToTTe
Skogenracing Elite
ToTTe

Antal inlägg : 1147
Namn : Kristoffer Matsson
Från : Uppsala
Kör : Opel Rekord Coupé 2,4 Berlina -77, BMW 518i Turbo E28, Volvo v40 1,8i
Registration date : 06-10-16

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimesön 06 nov 2011, 09:26

Arlandabanan är hur skön som hellst. Sandbana.
Åkte där för några år sedan och då fanns inget krav på klubbmedlemskap för att få åka. Bara att pröjsa i kiosken o sen ut o åka.
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimesön 06 nov 2011, 17:27

ToTTe skrev:
Arlandabanan är hur skön som hellst. Sandbana.
Åkte där för några år sedan och då fanns inget krav på klubbmedlemskap för att få åka. Bara att pröjsa i kiosken o sen ut o åka.

Såg lite filmer på den igår faktist! Smile

Är de som du säger så kommer jag fnissa av glädje tongue

Har ju full möjlighet o ställa hojen i stlhm också Smile Står just nu på landställt i Vingåker
Svintoleffe
Skogenracing Large
Svintoleffe

Antal inlägg : 231

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimesön 06 nov 2011, 18:55

24 mx är ruskigt snabba o skicka saker.
Har beställt en hel del till min cross där ifrån me. o är väldigt nöjd me motagndet o delarna.

Är väldigt roligt o åka cross igen.=)
xepez
Skogenracing Large
xepez

Antal inlägg : 295
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimesön 06 nov 2011, 20:01

du kommer nog tröttna rätt fort på banor om du ska köra runder på den hojjen. låna fassans gamla honda 250 tidig 90talare och har aldrig varit med om så tråkig åkning på bana med en hojj. dock ute i skogen och allmäna vägar va den hur perfekt som helst. i dax läget kör jag en suzuki 450 -07 big bore kit så 493cc massa vrid och hög topp effekt. där har man leksak till banan.
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimemån 07 nov 2011, 00:58

Svintoleffe skrev:
Har beställt en hel del till min cross där ifrån me. o är väldigt nöjd me motagndet o delarna.

Hehe, jag tyckte dem va rätt sega med grejorna jag beställda, men jag är nog lite bortskämd av ppf tongue
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimemån 07 nov 2011, 01:06

xepez skrev:
du kommer nog tröttna rätt fort på banor om du ska köra runder på den hojjen. låna fassans gamla honda 250 tidig 90talare och har aldrig varit med om så tråkig åkning på bana med en hojj. dock ute i skogen och allmäna vägar va den hur perfekt som helst. i dax läget kör jag en suzuki 450 -07 big bore kit så 493cc massa vrid och hög topp effekt. där har man leksak till banan.

Jo jag antar det också men jag måste ju testa Smile Jag hade valt en mordernare fyrtaktshoj framför denna om det nu inte var så att jag fick den för ett såpass bra pris och det faktumet att det är min första hoj. Tycker faktist annars att 2 takt är rent piss! förutom just doften What a Face

Dumt o köpa en för 30-40k för att bara sprutta runt på landstället med. Hade isåfall köpt min kompis kawasaki 250 -11 som bara gick 5tim innan han tröttnade.

Har ju som sagt aldrig kört riktig cross på riktigt förut, har väl testat nån gång men aldrig haft egen.

Har ju rätt så mycket mark o skog att köra i men pallar verkligen inte att göra nån bana just nu när det är såpass surt i backen.
Kommer bara bli sjuuukt lerigt som slutar i att man inte har någon synlig hoj eftersom den ligger 1 meter under gyttjan Laughing

Men visst märker jag att det är en gammal hoj. Fjädrig, bromsar, säte osv osv.
Men är man snål som jag får gammelhojen visa att det finns potential kvar i den ändå Wink
Svintoleffe
Skogenracing Large
Svintoleffe

Antal inlägg : 231

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimetis 08 nov 2011, 13:41

Blöjan skrev:
Svintoleffe skrev:

Hehe, jag tyckte dem va rätt sega med grejorna jag beställda, men jag är nog lite bortskämd av ppf tongue

Vetta tusan om jag håller me dig där hade min saker dan efter när jag beställt därifrån Very Happy

När dom skickade me posten tog det 1 dag sen hade jag sakerna hema på bordet. Smile
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimetis 08 nov 2011, 17:08

Svintoleffe skrev:
Blöjan skrev:
Svintoleffe skrev:

Vetta tusan om jag håller me dig där hade min saker dan efter när jag beställt därifrån Very Happy

När dom skickade me posten tog det 1 dag sen hade jag sakerna hema på bordet. Smile

Beställde mitt på söndagen, fick grejorna på onsdagen.
KarlJohanLeander
Skogenracing Large
KarlJohanLeander

Antal inlägg : 129
Namn : Johan "karljohan" Johansson
Från : Storvik
Kör : Audi A3 SB 2,0tdi
Registration date : 10-06-03

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimetis 08 nov 2011, 22:19

Kul med cross Smile önskar att man kunde köpa en själv Smile Kan svara lite de där om att grejerna kan ta tid då du beställer de på en söndag då dom nog ser de på måndagen och de skickas iväg på måndag kväll men du bör ha fått de på tisdagen Razz men räkna alltid med 1-2 arbetsdagar för grejer som man skickar efter Smile
Ågren
Skogenracing Elite

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitimeons 09 nov 2011, 10:42

xepez skrev:

Går hur bra som helst att köra en gammal hoj, 2T (med undantag på utväkling som nyare har). Skillnaden är bara att man måste ligga på dragläget hela tiden, tappar man de så är det svårt att hämta upp efter böj.
Så man får börja gasa redan före böj för att kunna få fart ut.
Sköj att åka gammal hoj, man lär sej grymt mycket att börja köra på 2t, ny som gammal.
Börjar man köra tex 450 4T på direkten så lär man sej aldrig åka på varv, utan puttrar runt och fegkör på vrid och får ingen fart genom svängarna utan gasar när man är igenom.

Min spons: Örebro Mc Service har bra koll på gammla prylar till hojar. Har även rätt så mycket reserv hojar som han plockar delar av om en del inte går att hitta!

Svintoleffe skrev:

Vafan har bu börjat kört igen!
Vart brukar du åka? Klubb?)

Senast ändrad av Ågren den ons 09 nov 2011, 10:47, ändrad totalt 1 gång
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Köpte mig en leksak :)   Köpte mig en leksak :) Icon_minitime

Köpte mig en leksak :)
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» B: Köpte ett nytt svänghjul
» B: Köpte en bil med lite haveri
» B: Fick en leksak i julklapp av tomten i år igen =)

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Bilder/Filmer-
Hoppa till: