Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Bygga bilen till original?

Gå ner 
+2
Grey
Jan_Banan
6 posters
FörfattareMeddelande
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan

Antal inlägg : 58
Namn : Jakob Ingemansson
Från : Norrköping
Kör : Sierra 2.9
Registration date : 11-04-04

Bygga bilen till original? Empty
InläggRubrik: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimeons 21 sep 2011, 15:24

Tja

Hur man skruvar bort turbo, grenrör etc, behöver man ju inte vara så begåvad för att förstå hur det ska gå till.

Men när det kommer till sprutet/motorstyrningen är jag kluven.

Är det bara löda tillbaka diverse sladdar på rätt sladd i originalkontakten? Funderar också på hur det blir med tändningen, har ju ändrat den till vad MS:ett ville ha, men hur blir det när det är original?

MVH
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey

Antal inlägg : 2023
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimeons 21 sep 2011, 16:41

Jan_Banan skrev:
Tja

Hur man skruvar bort turbo, grenrör etc, behöver man ju inte vara så begåvad för att förstå hur det ska gå till.

Men när det kommer till sprutet/motorstyrningen är jag kluven.

Är det bara löda tillbaka diverse sladdar på rätt sladd i originalkontakten? Funderar också på hur det blir med tändningen, har ju ändrat den till vad MS:ett ville ha, men hur blir det när det är original?

MVH

Så det blev att ge upp... synd!

Ptja, om du inte får den att gå med MS kanske det är lika bra att löda tillbaka alla trådar rätt. Antar att det blir ett jädrans jobb, men det är inget annat att göra. Kom ihåg att allt måste sitta rätt annars finns risken att du bränner något.

Tändningen ställer du genom att varmköra motorn, dra sedan ur kontakten till fördelaren, då går TFI-boxen in i felsäkert/service läge, dvs fast på 10grader. Då är det bara att se till att gradskivan står på 10grader, oavsett om du gasar eller ej.
Gör den inte det, vrid på fördelaren tills den är på 10grader.
Sätt sedan i kontakten och se att tändningen ändrar sig när du gasar.
http://www.racemovie.se
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimeons 21 sep 2011, 18:08

Okej, tackar!

Jo det lär bli ett jävla jobb och pill med kablarna, men det är jag förbred på.

Jodå jag fick den att gå med sprutet, har varit ute och busat nu i någon vecka och det har varit kul när det väl funkat. Dock så hade jag en liten incident med två stolpar inatt vilket fick bägaren att rinna över. Var redan trött på allt mekande och fixande för att få allt att lira, så blir att sälja av turbokittet. Ska ge ett försök att få bilen till original, så jag kan åka med den när snön kommer.

mvh
granadadr
Skogenracing Large
granadadr

Antal inlägg : 244
Namn : Jörgen
Från : Skellefteå
Kör : Granada Cosworth
Registration date : 11-02-07

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimeons 21 sep 2011, 22:44

köp en färdig kabelhärva då Wink finns ju massor,, hade gärna sålt en av mina,, men måste ha den i vinter för turbon kommer inte i förrens till våren Sad
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimeons 21 sep 2011, 22:55

Vad var det för fel då? Eller ja fel måste det fortfarande vara om du tycker att det är bättre att åka orginal Smile
http://www.skogenracing.com
granadadr
Skogenracing Large
granadadr

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimeons 21 sep 2011, 23:00

joo det måste det ju vara Wink
Jan_Banan
Skogenracing Medium
Jan_Banan

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimetor 22 sep 2011, 00:40

Säg till om du vill granadadr. Ska testa att löda ihop skiten igen, men gissar på att det blir duktigt pilligt, om det ens går vill säga. Annars får jag väl överväga att köpa nytt.

Alltså, fel och fel, är snarare ett hopkok av en rad massa saker som jag inte är så nöjd över.

Huvudsakligen är jag trött på att åka med något jävla bonnmek ala mig som fungerar i 10 min innan det är dags att skruva en timma igen. Sen så vill jag bara åka bil, jag behöver ingen lastbilsturbo för att tycka det är kul. Sen för att kunna ladda på lite, så behöver/behövde jag en ny koppling, och då var det 5 k där plus en massa jobb.

När jag köpte den här bilen, som är min första bil, så hade jag i tankarna att vara ute och ragga varje kväll. Det gjorde jag också och tyckte det var dökul, tills jag snöade in mig på att turbokonvertera. Tog isär bilen i våras och har missat en bra massa roligheter tills nu. Kanske låter som en bagatell för den erfarne, men inte för mig.

Sköt också ett tryckrör några gånger igår, vilket gjorde att bilen gick utan ladd. Det jag upptäckte då var att jag verkligen inte behöver turbo i den här bilen, original effekten duger gott och väl åt mig. Vatten över huvudet angående turbokonverteringen var bara förnamnet.
granadadr
Skogenracing Large
granadadr

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimetor 22 sep 2011, 09:56

ok,, sånt som endel gör tyvärr,, folk tror att det är BARA å montera turbo,, om man inte vet vad man gör, det kostar pengar om man inte har saker liggande, eller kontakter,, så är det tyvärr,,
kopplingen kunde jag ha sagt att den inte håller på en gång,, för dem är som inte gjorda för 300 pållar,,

hehe vi testade kompisens taunus cosworth en vinter på en 2,9 koppling å den slirade, med vanliga vinterdäck,, vridet gör ganska mkt ska du veta Smile
vi vart ganska förvånade,,,
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimetor 22 sep 2011, 20:01

Hur kan man upptäcka att man inte behöver turbo Very Happy Fan är det under 400hk så är det ingen mening att åka bil ens, kan man ju lika gärna gå Smile
http://www.skogenracing.com
granadadr
Skogenracing Large
granadadr

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimetor 22 sep 2011, 22:05

Mikael skrev:
Hur kan man upptäcka att man inte behöver turbo Very Happy Fan är det under 400hk så är det ingen mening att åka bil ens, kan man ju lika gärna gå Smile
haha ja kanske en lätt överdrift Wink men jag förstår dig,,
den som ingen turbo har får åka utan bar Wink
Grey
Skogencrew
Grey

Antal inlägg : 2023
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimefre 23 sep 2011, 01:51

Jag kan väl ändå tycka att det är värt att byta kopplingen och fixa lite småsaker, för den dagen du ligger på motorvägen å det glider upp en snabb bil å du steker den innan dom fattat vad som hände! Den känslan tillsammans med baksätet fullt med damer kommer göra dig gladare än att sladda runt korvmojjen! Razz
Tjejerna ska ju vara i bilen, inte utanför bilen! Så vad väntar du på? I med en beggad Cossiekoppling å kör järnet! Very Happy
http://www.racemovie.se
_Macce_
Skogenracing Elite
_Macce_

Antal inlägg : 1258
Namn : Marcus
Kör : Överladdad Ford
Registration date : 07-03-23

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimefre 23 sep 2011, 02:13

Har du promt bestämt dig för att sälja är jag väldigt intresserad utav lite grejor !
Mer kan vi ta på PM !!
https://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044?ref
ogge
Skogenracing Extreme

Antal inlägg : 479
Namn : Oscar
Från : Salbohed
Kör : Bil?
Registration date : 08-11-16

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimefre 23 sep 2011, 07:11

Mikael skrev:
kan faktiskt hålla med dig där Smile
granadadr
Skogenracing Large
granadadr

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitimefre 23 sep 2011, 10:04

haha min brukis är en scorpio diesel,, japp ska trimmas efter bes Smile
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Bygga bilen till original?   Bygga bilen till original? Icon_minitime

Bygga bilen till original?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» hur bygga pulssplit grenrör till v6:a
» svårt att bygga om ett ms 1 v3 tfi till utan tfi och köra vr givare?
» dekor till bilen. Irdesign
» F: Se till att bilen är korrekt fastspänd
» Hur ser man till att bilen får tillräckligt med soppa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: