Doktor-T Skogenracing Small
Antal inlägg : 13 Age : 124 Namn : Tobias Från : Göteborg Kör : BMW e34 520iT & BMW e34 530/540i Registration date : 11-09-04
| Rubrik: Borg Warner GM6 Turboaggregat, nån som vet något om dessa? mån 05 sep 2011, 09:20 | |
| Jag har några Borg Warner GM6 turboaggregat som jag tror b la sitter i Hummer H1. Dessa har en avgasdel som är lite lustig eftersom det sitter två inloppsrör för matning av avgaser. Kompressordelen är rätt stor och ska tydligen (enl. Svensk Turboservice i GBG) räcka till för ungefär 450hk.
Har någon provat dessa aggregat eller har någon erfarenhet av dem? Finns det någon för eller nackdel med dom dubbla inloppen för avgaserna?
Mvh: Tobias | |
|
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: Borg Warner GM6 Turboaggregat, nån som vet något om dessa? mån 05 sep 2011, 13:48 | |
| "Twin entry" är så att du kan ta tillvara på avgaspulserna bättre och få ett tidigare laddtryck än om alla avgaspulser bara skulle krocka in i varandra och sedan in i turbon.
Men för att få nytta av det så får du bygga dig ett Pulssplitt grenrör. På en 4 cylindrig motor så ska pulssplitt grenröret byggas 1-4 och 2-3. Alltås 1:an och 4:an ska gå in i ett inlopp på turbon sedan 2 och 3 i den andra.
Finns väl inga nackdelar. Du kan ju skita i det och bygga så att alla avgaser möts och går in i turbon tillsammans. | |
|
Doktor-T Skogenracing Small
Antal inlägg : 13 Age : 124 Namn : Tobias Från : Göteborg Kör : BMW e34 520iT & BMW e34 530/540i Registration date : 11-09-04
| Rubrik: Sv: Borg Warner GM6 Turboaggregat, nån som vet något om dessa? mån 05 sep 2011, 16:50 | |
| Ahaså det är det som Twin entry är menat med. Jag bygger nog enklast en typ "limpa" som förbinder dessa två så blir det lättare med utrymmet. | |
|
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Borg Warner GM6 Turboaggregat, nån som vet något om dessa? | |
| |
|