Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Måtta in motor i en annan kaross. Tips sökes!

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan

Antal inlägg : 1655
Namn : Erik
Från : Stockholm
Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83
Registration date : 07-11-08

Måtta in motor i en annan kaross. Tips sökes! Empty
InläggRubrik: Måtta in motor i en annan kaross. Tips sökes!   Måtta in motor i en annan kaross. Tips sökes! Icon_minitimefre 15 jul 2011, 23:39

Försöker ju få in min m50 i min e28:a.
Just nu väntar jag på andra motorfästen för att underlätta det hela men behöver ändå lite synpunker och åsikter om hur man ska och inte ska måtta in en motor för att få så bra resultat som möjligt.

Hur viktigt är det att det är 100% rakt lr kan de diffa någon grad?

Hur vet jag att allt är "ok"?

Hur brukar ni göra??

Kom med tips Smile
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy

Antal inlägg : 7682
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

InläggRubrik: Sv: Måtta in motor i en annan kaross. Tips sökes!   Måtta in motor i en annan kaross. Tips sökes! Icon_minitimelör 16 jul 2011, 00:18

en annan viktig sak förutom att motorn hamnar rakt är hur tyngdpunkten hamnar över front axeln över hjulen. så långt bak som möjligt brukar dom flesta satsa på så man får tyngdpunkten närmare mitten av bilen.

det finns ju leder på kardan så det borde inte göra så enorm skillnad om den sitter lite snett. du kanske skulle montera kardan först så får du iaf lättare motorn rakt. du kan ju ha den hänga i lyften medans du kopplar in kardan och måttar till motorfästen. du ser ju även då när den hänger i lyften vart mitten av tyngdpunkten är om motorn lutar framåt eller bakåt så kan du anpassa motorfästen så den lutar något bakåt så växelåds balken får lite tyngd på sig oxå. det är ju 3 motorkuddar så tänk att fördela mesta vikten i fram och lite i bak. på volvo så lutar motorkuddarna bakåt i framkant. troligtvis för att lite tyngd ska hamna bakåt. det stabiliseras säkert upp motorn mera oxå när man formar dom som en skål eller hur man ska förklara.

motorn vill ju även vrida på sig i motsat riktning mot för hur kardan snurrar så det är nog ingen dum ide att ha höger motor fäste så långt ut åt sidan det går. tänk dig en gubbe med käpp som stödjer sig när det lutar Razz

https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe

Antal inlägg : 1989
Namn : Toffe
Från : Torsåker
Kör : Volvo
Registration date : 06-10-16

InläggRubrik: Sv: Måtta in motor i en annan kaross. Tips sökes!   Måtta in motor i en annan kaross. Tips sökes! Icon_minitimesön 17 jul 2011, 23:31

Kardan skall gå så rakt som möjligt, de är inte bra att den ligger å stjäl en massa enerig i knutar som överallt.

Detta skall helt mästas på vevaxel och jämföras mot medbringare på bakaxeln! detta skall nu vara noll grader, alltså en spikrak kardan..

ja brukar göra en Jigg i 60x40 bal med ett håll i centrum på, som nu passa på ex vevaxeln, sen så bockar man plår i ändarna på balken och lägger över/under bilensram snokar.

Själva lutningen tar ja med en bygglaser eller vattenpass, vilket dock kärver att bilen står i våg. vilket e skit drygt på pallbockar=)

Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan

Antal inlägg : 1655
Namn : Erik
Från : Stockholm
Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83
Registration date : 07-11-08

InläggRubrik: Sv: Måtta in motor i en annan kaross. Tips sökes!   Måtta in motor i en annan kaross. Tips sökes! Icon_minitimemån 18 jul 2011, 17:13

Inte dumt alls de där med jigg faktist. Just nu mäter jag så att veven hamnar i mitten av rambena på bilen.

Tar alltså vevaxelbulten och mäter ifrån den mot rambalkarna.

Tänkte börja med att få den rätt och sedan jobba mig bakåt med fästena alltså först motorfästena som man senare kan vrida lite på om allt är för snett..

Själva lutet på motorn vetefan hur jag skall göra med. lådan (320d e46) verkar ha ett annat lut än m50:ins

Jag får väl kompensera båda luten?
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Måtta in motor i en annan kaross. Tips sökes!   Måtta in motor i en annan kaross. Tips sökes! Icon_minitime

Måtta in motor i en annan kaross. Tips sökes!
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Insprut flyttning till annan motor?
» Ford Sierra flytta pinto motor och sprut till en Sierra doch. Hjälp och Tips!
» Motor byte på ford sierra, till 24v cosworth motor.
» blev bmw men en helt annan :)
» Cosworth vs vanlig sierra kaross

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: