| Fords 2.8 V6... Något att jobba på? | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
AtlanticBlue Skogenracing Small
Antal inlägg : 37 Age : 32 Namn : Simon Från : Sverige Kör : GXL coupe -73 2,8 V6 Registration date : 09-12-14
| Rubrik: Fords 2.8 V6... Något att jobba på? tor 12 maj 2011, 00:53 | |
| Tjo alla på skogenracing. Köpte mig en Ford Taunus Coupe för ett tag sedan. Förra ägaren hade lagt ner en 2.8L V6 från en Granada (med insprutning tydligen) och en automatlåda ( istället för den manuella som sitter original). För att bilen lättare skulle gå genom besiktningen så satte han dock på en förgasare istället. Bilen är jag rätt nöjd med. Men motorn "tickar" lite för mycket när man trycker ner gasen. Sen skulle jag förstås vilja ha en manuell låda istället. Delvis på grund av bränsleekonomin. Hursomhelst, är denna motorn värd att bygga på? D.v.s sätta på insprutnings, plocka isär och fixa. Möjligen också turboladda i framtiden Eller är det bättre om jag tar en 2.9 från en Sierra eller scorpio, med manuell låda och insprutning och monterar det direkt ? Jag vet att 2.9:an har 6 utblås istället för 2.8:ans 4 utblås. Men spelar det verkligen någon roll? Sen har jag också hört att 2.8 har en bättre kamaxel som ska ge mer effekt. Jag svävar i ovisshet med andra ord. Ni som har erfarenhet med fordmotorer får gärna ge råd Sen skulle jag också vilja byta tillbaka till en manuell låda, ifall jag behåller den motorn jag redan har, ingen som vet hur jag lättast får tag på en som passar? MVH /Simon | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: Fords 2.8 V6... Något att jobba på? tor 12 maj 2011, 06:53 | |
| Funkar att göra något snikbygge på men ska du plocka isär och renovera så tycker jag det inte är värt, lite drygare insprut då den har dubbla luftmängdmätare som ska få plats någonstans.
tickar den så justera ventilerna
Lådor är rätt vanligt, mt-75 från 2.9, typ-9 från 2.8 eller typ-5 från 2.8 | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Fords 2.8 V6... Något att jobba på? tor 12 maj 2011, 09:23 | |
| Personligen skulle jag aldrig tvekat att sätta ner en 2.9a istället för att inspruta 2.8an. Om det ändå ska bytas så kommer man en bra bit om man istället väljer 2.9 BOA cosworth motorn. Finns en del för OK pris, men räkna med några tusenlappar till motför en vanlig 2.9a. En MT75a är given vinnare av de lådor som passar. Håller för mer effekt och växlar helt OK! Finns på varje 2.9a (ej cosworth) så det finns en uppsjö av dom. Dessutom passar YB-cosworth kopplingen och tryckplattan direkt mot svänghjulet. Bol-on med andra ord. | |
|
| |
Antal inlägg : 37 Age : 32 Namn : Simon Från : Sverige Kör : GXL coupe -73 2,8 V6 Registration date : 09-12-14
| Rubrik: Sv: Fords 2.8 V6... Något att jobba på? tor 12 maj 2011, 17:45 | |
| Mikael: Jag förstår. Ifall jag ska ska ta ut motorn så kanske jag kan likaväl byta till en 2.9... Men det där udda ryktet jag hörde om att 2.8 ska vara starkare? Bullshit? Och bara för att få allting klart. 2.8 och 2.9 kan dela växellåda? Bolton? Tack så mycket för svaret Gray: Ha, exakt vad jag tänkte. En cosworthmotor med 200hk i en bil som endast väger 1100kg. Skulle kunna duga gott. Sen fick jag dock redan på att delar till en sådan motor var MYCKET dyra. Det, plus att en mer avancerad motor är mer svårmekad, avskräckte mig något. Har du något erfarenhet med BOA-motorn? Har jag förhoppningsvis fel? Förövrigt låter MT75 riktigt bra. Och den passar även utmärkt på BOA: an antar jag? Tack för svaret | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Fords 2.8 V6... Något att jobba på? tor 12 maj 2011, 17:55 | |
| Random fråga som är omöjlig att besvara...
Bilbesiktningen svalde motorn med förgasare med hull och hår. Men hur tror ni att de reagerar ifall den har ett insprutnings system istället?
"Har du bytt motor?" är jag rädd att de frågar | |
|
| |
cyberfalcon Skogenracing Large
Antal inlägg : 260 Age : 36 Namn : Ante Från : Gävle Kör : Ford & Bmw Registration date : 08-07-17
| Rubrik: Sv: Fords 2.8 V6... Något att jobba på? tor 12 maj 2011, 19:31 | |
| besiktas väl bara varannat år? Man hinner brummar/bygga myyycket på 2 år | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Fords 2.8 V6... Något att jobba på? fre 13 maj 2011, 22:50 | |
| Cyberfalcon: Visst, det är ju såklart sant.. dock vore det nice ifall man slapp och byta till förgasare så fort man ska besikta. Men, men.. värre saker finns ju | |
|
| |
Grey Skogencrew
Antal inlägg : 2023 Age : 42 Namn : Jocke Från : 08-land Kör : Ford P100 Registration date : 06-10-30
| Rubrik: Sv: Fords 2.8 V6... Något att jobba på? lör 14 maj 2011, 02:31 | |
| - AtlanticBlue skrev:
- Gray:
Ha, exakt vad jag tänkte. En cosworthmotor med 200hk i en bil som endast väger 1100kg. Skulle kunna duga gott.
Sen fick jag dock redan på att delar till en sådan motor var MYCKET dyra. Det, plus att en mer avancerad motor är mer svårmekad, avskräckte mig något.
Har du något erfarenhet med BOA-motorn? Har jag förhoppningsvis fel?
Förövrigt låter MT75 riktigt bra. Och den passar även utmärkt på BOA: an antar jag?
Tack för svaret
Det enda som är krångligare är kamdrivningen. Kör två BOAs själv, funkar klockrent. Lite knepigt med vissa delar, men du ska ju normalt inte behöva byta interna delar på en motor. Ventilkåpspackningarna har jag märkt är lite svåra att få tag på, och de man får tag på passar sådär och kostar en del, men annars har allt funkat felfritt. Mycket trevlig motor med trevligt register. Vid 3500rpm sparkar motorn igång och då ryter det till rejält! MT75an från 2.9 12v passar på BOAn, men du måste sätta i ett stödlager i veven eftersom ingen BOA släpptes med manuell låda. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: Fords 2.8 V6... Något att jobba på? lör 14 maj 2011, 17:01 | |
| Gray: Hm, det kanske det vore värt med en cossie ändå. I slutändan så blir det nog att jag tar det jag får tag på. Brukar bli så... Nåväl, tack för rådet | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Fords 2.8 V6... Något att jobba på? | |
| |
|
| |
| Fords 2.8 V6... Något att jobba på? | |
|