| färgborttagning på fälgar? | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: färgborttagning på fälgar? sön 17 apr 2011, 21:48 | |
| har lämnat in mina fälgar till en kille som blästrat dom men han fick inte bort all färg för den var så hård.
det enda som verkar lösa färgen är aceton om man lägger en dyngsur trasa på ett ställe ett tag men det dunstar för snabbt så det är ingen bra metod.
finns det något medel som rår på 2komponent färg?
| |
|
| |
Robins Skogenracing Medium
Antal inlägg : 73 Age : 33 Namn : Robin S Från : Åland Registration date : 09-11-29
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? sön 17 apr 2011, 22:40 | |
| | |
|
| |
E-Tech Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1584 Age : 43 Namn : Eric Från : Jästrikland Kör : 9,92sec 235kmh Registration date : 06-10-13
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? sön 17 apr 2011, 22:45 | |
| - Moose Boy skrev:
- har lämnat in mina fälgar till en kille som blästrat dom men han fick inte bort all färg för den var så hård.
det enda som verkar lösa färgen är aceton om man lägger en dyngsur trasa på ett ställe ett tag men det dunstar för snabbt så det är ingen bra metod.
finns det något medel som rår på 2komponent färg?
hämta lite lut på fabriken du bor bredvid | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? sön 17 apr 2011, 22:50 | |
| | |
|
| |
| |
| |
Antal inlägg : 1584 Age : 43 Namn : Eric Från : Jästrikland Kör : 9,92sec 235kmh Registration date : 06-10-13
| |
| |
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? sön 17 apr 2011, 22:53 | |
| jag har en teori om att doppa ner fälgarna i aceton bad som är slutet. kanske bygga om en tunna med ett lock så det inte dunstar bort men det är inte direkt någon bra metod då aceton tydligen är jävligt farligt för levern. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? sön 17 apr 2011, 22:55 | |
| - Moose Boy skrev:
- jag har en teori om att doppa ner fälgarna i aceton bad som är slutet. kanske bygga om en tunna med ett lock så det inte dunstar bort men det är inte direkt någon bra metod då aceton tydligen är jävligt farligt för levern.
all sprit mår levern dåligt av ! (jag vet) aceton = dyrt Lut = billigt | |
|
| |
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? sön 17 apr 2011, 23:17 | |
| undrar om man kan ta gaslågan och elda bort pulverlacken, det är ju som plast? | |
|
| |
Holme Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 464 Age : 38 Namn : Erik Från : Gävle Kör : Sierra Registration date : 06-10-23
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? mån 18 apr 2011, 16:51 | |
| rostätare då? Jag har köpt lite X-rost som tydligen ska funka bra på det mesta, men om det tar bort frisk färg vet jag inte. Eller så lämnar du hjulen till någon med en fullvuxen bläster? | |
|
| |
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? mån 18 apr 2011, 17:19 | |
| killen som blästrade hade riktiga grejor men det tog för lång tid så han gav upp.
har läst massa trådar om det här och det verkar som det inte finns någonting vettigt för just pulverlack.
packningsborttagning funkar tydligen bra till vanlig färg men inget förutom värme löser pulverlack.
| |
|
| |
hillberg Skogenracing Medium
Antal inlägg : 56 Age : 39 Namn : Tom Hillberg Från : Kungsgården Kör : 142T pallbocksräser Registration date : 09-06-17
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? mån 18 apr 2011, 17:33 | |
| Är det aluminium fälgar så skulle inte jag ta lut. Dom två ämnena tycker inte om varandra. Inte det lutbadet jag har haft å göra med iaf. | |
|
| |
stoffe Skogenracing Small
Antal inlägg : 49 Age : 47 Namn : christoffer Från : sandviken Kör : nissan pulsar /bmw 318 is turbo Registration date : 11-01-04
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? tor 21 apr 2011, 22:57 | |
| - Moose Boy skrev:
- killen som blästrade hade riktiga grejor men det tog för lång tid så han gav upp.
har läst massa trådar om det här och det verkar som det inte finns någonting vettigt för just pulverlack.
packningsborttagning funkar tydligen bra till vanlig färg men inget förutom värme löser pulverlack.
har du en riktig bläster så blåset du rent dom där fälgarna på typ 5sek spelar ingen roll vad dom e målade med körde man för länge med den vi hadde på förra jobbe på en fälg käkades fälgen upp så han kan inte ha haft riktiga grejer kunde ju tomt blåsa häl i bildörrar med den | |
|
| |
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? tor 21 apr 2011, 23:06 | |
| - stoffe skrev:
- Moose Boy skrev:
- killen som blästrade hade riktiga grejor men det tog för lång tid så han gav upp.
har du en riktig bläster så blåset du rent dom där fälgarna på typ 5sek spelar ingen roll vad dom e målade med körde man för länge med den vi hadde på förra jobbe på en fälg käkades fälgen upp så han kan inte ha haft riktiga grejer kunde ju tomt blåsa häl i bildörrar med den ja det stämmer nog bra att han hade skit grejor för jag testade blästra med en vanlig punkt bläster och det gick hur bra som helst, fast det tog enormt lång tid. men har man riktiga grejor så funkar det garanterat. det var ett jobb byte vi gjorde men man kan säga att han tjänade mest på det jag har gjort om ett oljefat nu med lock där jag ska doppa ner fälgen i aceton för det verkar vara det enda ämne som värkligen löser pulverlack. behöver ca 10 liter så jag ska forska vart man bäst köper det. | |
|
| |
stoffe Skogenracing Small
Antal inlägg : 49 Age : 47 Namn : christoffer Från : sandviken Kör : nissan pulsar /bmw 318 is turbo Registration date : 11-01-04
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? tor 21 apr 2011, 23:12 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? tor 21 apr 2011, 23:20 | |
| generöst av dig men jag har flera fälgar som jag vill göra ren så det är lika bra jag fixar det här på kemisk väg. är lite kul att testa på olika metoder så kanske man lär sig något nytt.
saker som inte löser pulverlack är:
Bromsvätska alushine thinner värme, gasål och gassvets låga, värmepistol packnings borttagning spray
har inte testat nått mera förutom aceton på en trasa som jag dränkt och lät den ligga och då gick det att ta bort färgen med naglarna.
| |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: färgborttagning på fälgar? | |
| |
|
| |
| färgborttagning på fälgar? | |
|