Antal inlägg : 33 Age : 33 Namn : strom Från : valbo Kör : twincharged diesel i nissan 200sx s13. w210 mercedes 300 superturbodiesel Registration date : 08-11-12
har varit medlem på skogenracing ett antal år och suget på turbo har alltid funnits och att se era projekt gjorde ju suget att få skruva ännu högre.
så nu tog jag mig i kragen och började bygga lite smått, Och eftersom dom flesta av er på det här forumet håller på och trimmar bensinare tänkte jag det kunde vara kul att visa upp mitt diesel projekt.
många av er har säkert sett länken på BlackSmokeRacing som någon lag upp i bilder/filmer så ni vet att det fungerar iaf.
det tog 1,5 månad att göra klart bilen så tyvärr så är bilen redan klar och jag tog inte så många bilder under projektets gång men de viktigaste delarna har jag nog fått med så lägger upp allting direkt här nu,
bilen är alltså en w124, 93ans kombimerca diesel med en om606.910 med 24ventilars topp som är helt orörd förutom byte till en original ståltoppackning. den är helt rensad på inredning och elkablar är bara det väsentliga = bakljus och halvljus.
omp sportstolar och 4-punkts bälten.
är väl tänkt att det ska in en bur i den om jag inte köper en w123 innan sommaren då denna motor är tänkt att stoppas i den.
börjar väl med en bild på hur den såg ut utvändigt innan jag sänkte den "lite"
krävdes runt fem startförsök innan jag kom på att den kanske behövs glödtändas lite fast det var varmt i garaget, och när jag hade lött ihop nya kablar till alla glödtändarna och glödde lite så gick den igång direkt. dock lite krassligt på tomgång då det fortfarande var luft kvar i systemet. men den kom igång och då vare bara ut och provköra.
den gick bra under provkörning fastän jag bara laddade 0,5, men de räckte till att sladda på torrt på 3an ,min 50mm wastegate öppnar vid 0,5. men testade ta bort slangen mellan turbo och waste gate men den laddade endå inge mer, så åkte hem och började pilla lite på ställskruven och woila så laddade den 0,6 och det gjorde mig lite besviken. men åkte hem igen och skruvade lite till på ställskruven och nu laddade den lite mer iaf,laddet stannade på 1,1-1,2 innan det small till och tryckrören hoppade av. det lät mer än jag trodde när tryckslangen hoppade av
så nu är jag vid att bilen laddade 1,1-1,2 i torsdags men har "fläkt" upp tryckrören så att silikonslangarna ska sitta kvar. men när bilen laddade 1 bar så måste jag säga att den gick ju lite läskigt, har aldrig kört en bil med mer än 300 hästar men inte ens den levde FAN,
försöker få upp lite filmer vid provkörning med 0,5 i ladd men youtube verkar inte vilja hjälpa mig med det just nu,
men ska försöka få upp film så fort som möjligt.
Senast ändrad av nstrom den sön 27 mar 2011, 00:23, ändrad totalt 3 gånger
Hedin_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1976 Age : 34 Namn : Tobbe Från : Gävle Kör : Audi A4 1.8T Registration date : 08-12-15
Antal inlägg : 33 Age : 33 Namn : strom Från : valbo Kör : twincharged diesel i nissan 200sx s13. w210 mercedes 300 superturbodiesel Registration date : 08-11-12
Det är nånting med mitt internet som är fel tror jag, hade problem att ladda upp bilder på tinypic:) Men ska ut med mercen idag och filma med hd kamera också Gävle gänget?? Är de skogen du menar då?? För bor i gävle gör jag iaf:)
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
Någon som har tips på vart man kan köpa koppling och tryckplatta som pallar över 800 Nm?? Bilen gick bra idag när det var torrt på ettan och tvåan men när den laddade 1,6 på trean sa varva den bara till sen var det över med de roliga:p
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
men det värsta är att jag aldrig hållit på med koppling och tryckplattor,
har bara skruvat på en 740 på gösta samuelsson en gång men då vare original grejer.
passar tryckplattor rakt av eller måste man börja göra adapter plattor? kanske dum fråga men vill inte bara köpa något för koppling är helt utanför mitt område:P
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
TG racing i stan brukar ha hemma på hyllan (www.alutech.se) enklast är om du plockar med din och jämför. Brukar vara ganska universial. Annars får du borra så skruvhållen hamnar rätt
nstrom Skogenracing Small
okay tack:) får väl handla nå sånt ladda lite till och fixa fram en film sen:)
Kommer bli riktigt skoj den där!! Blir det svetsdiff så du slipper enhjula omkring?
lägger upp en film när jag körde hem efter gasat sönder kopplingen lite. försökte så gott det gick att hålla laddtrycket på 0,5 bar men gick inge bra.
har ett litet dilemma med koppling/svänghjul som ni kanske kan hjälpa mig komma till rätta med.
jag skulle byta koppling på mercan och märkte då att jag hade ett dubbelmassigt svänghjul och pratade med tg racing och han tyckte jag skulle byta till ett enkelmassigt.
men i mitt dubbelmassiga sitter det ett stödlager till v-lådans axel. och skaffar jag ett enkelmasse svänghjul kommer stödlagret hamna i vevaxeln och då blir stödlagret för långt bort från v-låde axeln.
behöver hjälp att komma på vilken lösning jag ska göra då jag har lite besluts ångest.
jag kan skaffa ny låda och svetsa en ny sprängkåpa så att axeln hamnar i rätt läge för att använda enkelmassigt svänghjul.
eller ska man hoppas på att original lådan håller och förlänga axeln eller korta sprängkåpan så axeln kommer längre in?
eller ska man låta tgracing svarva ett helt nytt svänghjul med samma mått som mitt dubbelmassiga?
sista och knepigaste lösningen är att skaffa en startmotor krans från en automat så man kan trycka fram det enkelmassiga så att stödlagret passar?
har väldig beslutsångest.
Mikael Skogencrew
Eller så kör du bara med det dubbelmassiga, varvar ju knappt nått med den där så blir nog inga större belastningar
Annars enkelmassigt och be någon svarva till nått sånt här kanske
men det enkelmassiga svänghjulet bygger inte lika mkt som det dubbelmassiga och växellådans ingående axel är för kort för att nå fram till stödlagret om jag har ett enkelmassigt? och skulle man göra en distans bakom så når inte startmotorn?
eller är det bara jag som har hjärnspöken som säger att det inte kommer funka? pratade med en kille som byggt likadant som mig och han kör med enkelmasse svänghjul men han har en getrag låda som han har byggt så axeln når fram.
men det har inte jag råd med. vart hittade du den där bilden föresten? tycker jag har sökt överallt efter info
Mikael Skogencrew
Missat de här projektet helt måste bara säga fan va häftigt, gillart!
nu har man väntat i två veckor på svänghjulet att svarvas till som skulle vara klart för en vecka sen. och jag frågade pris innan jag skickade iväg svänghjulet och då sa han 2-2500 och sa att han skulle ringa ifall de blev mer. det slutar på 3600:)
så nu verkar det ta stopp igen ett tag..
och känns ganska surt då jag inte vet om de kommer att funka.