Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 VEMS vs Megasquirt.

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
YuKE
Skogenracing Small
YuKE


Antal inlägg : 16
Age : 38
Namn : Isak Asp
Från : Arboga
Kör : Bil?
Registration date : 08-07-07

VEMS vs Megasquirt. Empty
InläggRubrik: VEMS vs Megasquirt.   VEMS vs Megasquirt. Icon_minitimetor 10 mar 2011, 11:26

Tjopp.

En blivande garagepolare har en 740 som ska få sig en T5-r motor.
Den ska reggas med denna motor.

Han säger att han ska ha VEMS för styrning av soppa och tändning. Mer än så vet han inte.
Och eftersom ja antar att det är jag som kommer få installera sprutet åt han så vill jag ha mera kött på benen när det kommer till val av sprut.
Innan jag säger åt han att köpa något annat Razz

Jag kommer i min bil köra MS ( 4 cyl ). Och har därför läst en hel del om det. Men som jag förstått så är det
inte några jätte skillnader när det kommer till installation och mappning. Eller har jag fel där?!
VEMS härstammar ju från MS, och båda använder ju megatune för mappning. ( Även om det kommit alternativ till VEMS senaste tiden).

Det jag oroar mig mest för är att jag läst på flera ställen att folk är tveksamma över tändningen på en 5cyl-motor.
Att man kan få väldigt vandrande tomgång osv. Och det är ju inte så bra om man ska besiktiga bilen.

Så nu behöver jag lite backup här. Blir det mera jobb och krångligare, och varför. Om han köper ett MS istället?
Eller ska jag låta han köpa ett VEMS.



Jag har ingen erfarenhet av separata sprut eller liknande sen tidigare. Men har goda kunskaper inom
el,lödning , kopplingsscheman osv.

Tack på förhand.
Mvh Isak

Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

VEMS vs Megasquirt. Empty
InläggRubrik: Sv: VEMS vs Megasquirt.   VEMS vs Megasquirt. Icon_minitimetor 10 mar 2011, 12:21

Vems är tekniskt sätt bättre men inte värt pengarna i dagsläget med sin minimala support och avsaknad av manual. Jag är tyvärr väldigt osäker på hur det är med separata spolar och Vems/MS tyvärr. Vems kör dom det på men osäker på hur dom gör med MS. Att det blir vandrande tomgång har troligtvis inte med fem cylindrar att göra utan folks fascination för att köpa för stora spridare

Jag hade tittat över Vipec eller Link istället till femman, mycket mycket kompetentare insprut
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
 
VEMS vs Megasquirt.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» vems i volvo 940
» M50 iv kamsynk vems
» Vems Polisbil volvo
» var köpa Vems sprut?
» mappning vems i volvo 940 kronobergs området

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Allmänt-
Hoppa till: