| portning. pest eller dugligt? | |
|
|
Författare | Meddelande |
---|
dennis-volvo Skogenracing Small
Antal inlägg : 34 Age : 35 Namn : Dennis Från : Osby Kör : golf3 diesel, 945 vinter häck, 142 -73 blivande OM603 Registration date : 08-09-30
| Rubrik: portning. pest eller dugligt? mån 17 jan 2011, 20:09 | |
| hej ska nu slänga turbo och extra sprut i 245an. så tänkte att ja gröper ur lite i förbränningsrummen så blir de ju lite bättre flöde och lite mindre komp så man kan ladda lite. men frågan är, hur bra blev detta? duger att köra med eller inte alls? Mvh Dennis | |
|
| |
Hedin_ Skogenracing Elite
Antal inlägg : 1976 Age : 34 Namn : Tobbe Från : Gävle Kör : Audi A4 1.8T Registration date : 08-12-15
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 17 jan 2011, 20:13 | |
| Nja flöde inte så bra, men mindre komp jo visst Slipa gärna runt ventilerna om du vill ha lite mer flöde... Men om du ska vara seriös finns det många sidor om just hur du fixar förbrännings rummen, JB-Engine är riktigt duktiga, kolla där på bilderna. | |
|
| |
Golden Boy Skogenracing Elite
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 17 jan 2011, 20:43 | |
| jag kompsänkte på samma sätt och det funkade klockrent. det som är noga är att det blir lika komp i alla cylindrar så var nogran med att få det lika. jag får för mig att flödet förbättras oxå genom att det blir som en tratt mot avgasventilen. | |
|
| |
Joel Skogenracing Supreme
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 17 jan 2011, 21:04 | |
| Jag fattar inte att man ger sig på förbränningsrummet. Du/ni förstör nog mer än vad ni gör nytta. Är det för flöda så ska du ju veta vad du håller på med och inte gissa att "det blir nog bra" Och för komp så funkar det väl men vet inte hur mkt det faktiskt sänker. Jag hade gett fan i det eftersom det sabbar både flödesmässigt och förbränningsmässigt. Sen är det ju inte så lätt att få alla rum lika. Det måste du mäta med vätska isf. Från en amatör till en annan... | |
|
| |
Antal inlägg : 7682 Age : 44 Namn : Jonny! Från : Long Beach Kör : Hell of a ride Registration date : 08-01-07
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 17 jan 2011, 21:15 | |
| kolla på hur en 16v är utformad. där får du minst spikningar och kan ladda på mera genom att förbränningsrummet är mera skonsamt. samma sak blir det genom att göra så här. det är ingen dum metod till en turbobil och ska man inte ha ut en jävla massa hk så funkar det bra. min bil gick klockrent iaf, kolla själv http://www.garaget.org/video/e1dkg60flgnx | |
|
| |
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 17 jan 2011, 21:22 | |
| säg att du minskar spikningarna och kan ladda 0.4bar mera så är det skit i samma om det är lite ojämna förbränninsrum du tjänar effekt iaf. ca 30-40hk extra är nog inte omöjligt om man har tur.
| |
|
| |
Antal inlägg : 533 Age : 35 Namn : Joel Från : Norrhult, Småland Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88 Registration date : 10-03-06
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 17 jan 2011, 21:24 | |
| Du kan ju inte jämföra förbränningsrummet på en 16-ventilstopp och en med 8. Du har ju tändstiftet i mitten på en 16V t.ex.
Jag rekommendar boken Four stroke performance även om jag inte kommit igen hela än och sedan boken Forced Induction Performance Tuning är säkert bra men inte läst den än. Skriven av samma man A. Graham Bell
Går att få hem billigt från England. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 17 jan 2011, 21:27 | |
| - Golden Boy skrev:
- säg att du minskar spikningarna och kan ladda 0.4bar mera så är det skit i samma om det är lite ojämna förbränninsrum du tjänar effekt iaf. ca 30-40hk extra är nog inte omöjligt om man har tur.
Jo visst men du vet ju inte om motorn hade gått bättre om du minskat kompet genom att svarva kolvarna och ladda samma. Effekten ligger i tändningen. Och även om du minskar risken för att spika på båda sätten så kanske du får en bättre förbräning genom att inte ändra förbränningsrummet. Jag säger inte att jag har rätt för det vet jag inte men det är mina funderingar. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 17 jan 2011, 21:41 | |
| självklart är det bäst att ha lägre kolvar, det är därför biltilverkarna tillämpar den metoden. jag vet oxå att det här funkar eftersom jag testat själv med bra resultat... på ett budgetbygge funkar det här bra, inte bäst men det funkar helt enkelt | |
|
| |
Antal inlägg : 34 Age : 35 Namn : Dennis Från : Osby Kör : golf3 diesel, 945 vinter häck, 142 -73 blivande OM603 Registration date : 08-09-30
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 17 jan 2011, 22:38 | |
| hehe tack för bra svar! detta var bara en kass skrot topp som ja lekte lite med så ska på och gräva lite i den andra imorn som jag ska använda och budget bygge är precis vad de är! kommer kanske upp ett litet filmklipp eller nått på resultatet! | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 17 jan 2011, 22:43 | |
| Inget snack om saken att det funkar. Dock ingen metod jag skulle använda mig av mer än på ett snickbygge. I många fall behöver man inte ens toksänka kompet för mindre ladd. Jag kör själv t.ex med 9.0:1 i kompression på mina Ford sexor och går att köra över 20 grader tändning utan bekymmer på vanlig macksoppa. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 17 jan 2011, 22:51 | |
| btw du har ingen bild på när du gröpte toppen till starleten? den gick rätt så bra ju | |
|
| |
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 17 jan 2011, 22:52 | |
| mikael: de är ett snikbygge därför ska jag göra såhär hehe | |
|
| |
tjernell Skogenracing Extreme
Antal inlägg : 320 Age : 51 Namn : Patrik Från : Hofors Kör : Snabbast Registration date : 07-10-24
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? ons 19 jan 2011, 10:10 | |
| Det är så man gör om man inte vill ge sig på att svarva kolvarna ... Brukar putsa av lika när jag portar 8v toppar dock inte lika mycket.
Det är dumma FB rum på 8v ..ger gör mycket för flödet om man får dom bra , vilket kräver mkt jobb.
En bra portad 8v flödar lika som en STD 16v .. | |
|
| |
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? ons 19 jan 2011, 11:19 | |
| | |
|
| |
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? ons 19 jan 2011, 23:17 | |
| precis eftersom detta blir ett snikbygge så orkade ja inte plocka ut kolvarna och svarva för då vill man bara byta alla lager och ringarna och sånt och de vill ja inte lägga pengar på nu hehe
Thx! | |
|
| |
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 24 jan 2011, 09:52 | |
| så fick de bli! använder toppen just nu på sugmotor men bilen är lite slö förmodligen pga, kompet har en fråga till. nån som kan hjälpa mej att peka ut vilka anslutningar som är till vad på min turbo? gissar på att 1 är oljeretur? och 2trycket kanske? är ju vattenkyld så såfall är ju 3,4 te vatten men jag är väldigt osäker på detta.. Mvh Dennis | |
|
| |
Mikael Skogencrew
Antal inlägg : 15246 Age : 45 Namn : Mikael Från : Gävle Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter Registration date : 06-10-11
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 24 jan 2011, 12:18 | |
| 1 är oljeretur, den motsatta är oljetryck och resten vatten | |
|
| |
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? mån 24 jan 2011, 22:01 | |
| så då är 3 oljetryck då? tack! | |
|
| |
Sponsored content
| Rubrik: Sv: portning. pest eller dugligt? | |
| |
|
| |
| portning. pest eller dugligt? | |
|